Holdet G2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Pia Bille Kristensen, Simon Vikkelsø Holmstrøm
Hold 2025 ap/G2 (G2 ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen Sprogforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen Sprogforståelse

LATIN:

Vi studerer sproghistorie med fokus på, hvordan vi i de moderne europæiske sprog, vi underviser i i gymnasiet (dansk, engelsk, tysk, fransk og spansk) kan se sport af latin i både grammatikken og ordenes udvikling.
Vi har særligt fokus på at lære:
- de latinske verbers bøjning (i præsens)
- kasussystemet
- syntaktisk analyse.
- orddannelse (morfologi) med fokus på f.eks. præ- og suffixer

Vi oversætter både fra dansk til latin og latin til dansk og diskuterer, hvilke problematikker, der er i at oversætte.

Desuden studerer vi, hvordan romeringet, kristendommen og videnskaben har bragt latin ud i Europa i forskellige bølger, og hvilken virkning latin har haft på europæsik sprog og kultur

FOKUSPUNKTER:
- forstå og anvende skemaer for bøjning af substantiverne efter ledfunktion (subjekt, objekt, subjektsprædikat, adverbialled) og tal (singularis/pluralis (ental/flertal)) og bøjningen af verber efter person of tal, så subjekt og objekt passer sammen.
- kunne forklare, hvorfor bøjningerne er brugt ud fra ledfunktion og peron/tal

ALMEN

Grundlæggende sproghistorie: Herunder skal eleverne kunne forklare begreberne sprogæt og sprogfamilie, samt spotte arveord, låneord og fremmedord i dansk.

Ordklasser: Hvilke ordklasser findes der - og hvilken rolle spiller de i en tekst? Vi har her fokus på at træne de latinske betegnelser for ordklasserne, og vi arbejder særligt med følgende ordklasser: Verber, substantiver, adjektiver og adverbier.

Syntaktisk analyse: Hvilke led består en sætning af - og hvordan finder og markerer vi dem i den syntaktiske analyse? Vi arbejder særligt med sætningsleddene verbal, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt og adverbialled.

Vi taler kort om konjunktioner, hovedsætninger og ledsætninger.

Sproghandlinger (herunder at kunne definere og udpege fire forskellige typer sproghandler, og at kunne forklare forskellen på direkte og indirekte sproghandlinger, samt begreberne optoning og nedtoning)

Hvilke faktorer har indvirkning på vores sprog? Herunder begreberne dialekt, sociolekt, kronolekt og multietnolekt.
---

Læst materiale:
- LATINDEL: Sprog og sproghistorie pp. 1-22 i opgavehæftet.
Latins rolle i forhold til de europæiske sprog, Roms historie, sprogenes udvikling og de 3 faser latin har haft indflydelse på europæisk sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer