Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - NEXT
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
S2025 DA/pi (S1pi DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - Ungdommens Stemme
Ungdommens stemme
Forløbet er primært et retorikforløb. Eleverne stifter bl.a. bekendtskab med følgende: ciceros pentagram, talegenrer, appelformer, argumentation, retorik og billedsprog.
Klassens elever har været inddelt i grundforløbsklasser og har herved haft forskellige lærere, der har undervist i blandet materiale.
Eleverne har slutteligt skrevet én sides kronik (kun opgave A).
Desuden har vi været på Ungdommens Folkemøde i Valbyparken.
Indhold Sekundærtekster/teori
• Retorik
• Tre talegenrer
• Ciceros pentagram
• Appelformer
• Mal med dine ord – om billedsprog
• De fire a’er – om anafor, alliterationer, assonans og antitese
• De tre e’er og det ensomme t ‐ om epifor, epanastrofe, epizeuxis og triade
• Kroppens virkemidler
• Argumentation
• Toulmins argumentationsmodel
Primærtekster/antologi
• Hadrian Bøge Crichtons tale om ungdommens uretfærdighed
• Christian Aarslevs tale om ordblindhed, Nordisk Talefest
• Lisa Storinggaard Nygaards tale om karaktersystemet, Nordisk Talefest
• Gymnasieelev: Drop nu bare jeres modstand mod de unges anglificering af det danske sprog
Særlige fokuspunkter
Kernestof
• dansk sprog
• sproganalytiske begreber og metoder
Faglige mål
· udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
· demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
· analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer Vi har i grundforløbet arbejdet med ”papir og pen” – dvs. primært uden computer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Word-opgave - SO0
|
29-08-2025
|
|
Word-opgave - SO0
|
05-09-2025
|
|
Word-opgave - SO0
|
05-09-2025
|
|
Aflevering af kronikopgave
|
03-10-2025
|
|
Aflevering af kronikopgave
|
06-10-2025
|
|
Aflevering af kronikopgave
|
09-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1518/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078647",
"T": "/lectio/1518/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078647",
"H": "/lectio/1518/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74905078647"
}