Holdet S1jota En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold S2025 En/jota (S1jota En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Variants of English

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Variants of English

Dette forløb introducerer eleverne til Engelsk B på HTX med fokus på, hvordan engelsk varierer afhængigt af kontekst, kultur og kommunikationssituation. Forløbet dækker centrale emner som dialekter og sociolekter, billedsprog, ”code switching”, og ”gendered language”. Gennem både fiktions- og non-fiktionstekster, film og diskussioner udvikler eleverne deres analytiske evner og styrker deres evne til at udtrykke sig på engelsk både mundtligt og skriftligt. Forløbet lægger desuden vægt på praktisk grammatik, læsestrategier og struktureret skrivning og munder bl.a. ud i et stilladseret argumentative essay.
Det skal noteres, at i grundforløbet er eleverne fordelt ud på forskellige klasser med forskellige lærere.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Kernetekster:
- Karl Eccleston and Brian Fairbairn, “Skwerl” (2011) short film. https://youtu.be/Vt4Dfa4fOEY
- Simon Van Booy, ”Save as Many as you Ruin” (2017) excerpt
- Mary Howitt, “The Spider and the Fly” (1829) excerpt
- Robert Burns, “A Red, Red Rose” (1794) excerpt
- Emily Dickinson, “Hope is the Thing with Feathers” (1861) excerpt
- William Wordsworth, “I Wandered Lonely as a Cloud” (1807) excerpt
- Andrew Marvell, “To His Coy Mistress” (1681) excerpt
- Edgar Allan Poe, “The Bells” (1849) excerpt
- Samuel Taylor Coleridge, “The Rime of the Ancient Mariner” (1798) excerpt
- Bearne, Suzanne, "From air hostesses to firemen … it's time to drop gendered job titles", The Guardian website, 05-05-2016. Viewed 11-01-2024.
https://www.theguardian.com/careers/2016/may/05/from-air-hostesses-to-firemen-its-time-to-drop-gendered-job-titles
- The Economist, "Sexism and the English language", The Economist YouTube channel, 01-06-2018. Viewed 11-01-2024.
https://www.youtube.com/watch?v=5uaBwAe2BhY
- Tuohy, Wendy, "Inclusive language risks ‘dehumanising women’, top researchers argue", The Sydney Morning Herald website, 29-01-2022. Viewed 11-01-2024.
https://www.smh.com.au/national/inclusive-language-risks-dehumanising-women-top-researchers-argue-20220126-p59red.html
- Key&Peele, “Key & Peele Phone Call” (2013) https://www.youtube.com/watch?v=qXH5CD3O7Oc
- Comedy Central, “Key & Peele - Obama Meet & Greet” (2014) https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4
- Melvin Burgess, “Billy Elliot” (2001) excerpt
- Megan Alubicki Flick, “The power of multilingualism in education” (2023), TED-Ed Educator Talks, https://www.ted.com/talks/megan_alubicki_flick_the_power_of_multilingualism_in_education

Supplerende tekster:
- Trine Østergaard, “3.5 The socio-linguistic approach” + “4.5 English as lingua franca” i The English Handbook, 2018, Systime, tilgået som i-bog
- Michael McIntyre, “Simplifying English for The Americans” (2019), https://youtu.be/UCo0hSFAWOc?si=QeVayJtNHBAQijrh
- International Dialects of English Archive (2005). Spain 6 [Lydoptagelse]. Hentet fra https://www.dialectsarchive.com/spain-6
- International Dialects of English Archive (2016). Jamaica 10 [Lydoptagelse]. Hentet fra https://www.dialectsarchive.com/jamaica-10
- International Dialects of English Archive (2009). Denmark 4 [Lydoptagelse]. Hentet fra https://www.dialectsarchive.com/denmark-4
- TED-Ed, “Does grammar matter? - Andreea S. Calude” (2016) https://www.youtube.com/watch?v=Wn_eBrIDUuc&t


Grammatik:
GRAMMAR - Ordklasser.pdf
GRAMMAR - Syntaktisk analyse.pdf
MinLæring: ENGRAM BASIS bruges til elevtiden u/ret:
Opgave 1: (70 minutter) K.2 øvelse 1+2+3 + K.4 øvelse 1+2+5+6 + K.5 øvelse 1+ K.5.3 øvelse 5+6+7
Opgave 2: (80 minutter) Eksamensopgave 7 (B-niveau)

Omfang: Ca. 12 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer