Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Marius Krebs, Mie Sibbern Dispa
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen - livets byggeklodser
Titel 2 Bæredygtig sundhed
Titel 3 Arv og evolution
Titel 4 Sex og mikroorganismer
Titel 5 Vandløb - økologi
Titel 6 Gæring, enzymer og ølbrygning
Titel 7 Madens vej fra bord til nyttevirkning
Titel 8 Immunforsvaret
Titel 9 Nervesystemet og lægemidler
Titel 10 Populationsbiologi
Titel 11 Bioinformatik
Titel 12 Træk vejret
Titel 13 PFAS
Titel 14 Iltsvind i de danske farvande
Titel 15 Idrætsfysiologi
Titel 16 Jagten på kræftgenet
Titel 17 Bakterier
Titel 18 Skriftlighed
Titel 19 Mellemkødet sladrer
Titel 20 Repetition
Titel 21 Biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen - livets byggeklodser

BIU s. 9-21

Eksperimentelt
-Se på celler
-Diffusion og cellestørrelse
-Osmose i kartoffel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex og mikroorganismer

Materialer: BiU C s. 133-167

Eksperimentelt:
-Isolering af DNA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vandløb - økologi

BiU s. 51-73
+stofkredsløb

Eksperimentelt:
-Vandløbsundersøgelse
-Fotosyntese og respiration i vandpest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af vandløb 05-09-2023
Journal om Fotosyntese og respiration 11-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Madens vej fra bord til nyttevirkning

Kernestof: Kulhydratstofskiftet, Gæring, Fotosyntese

Eksperimentelt:
-Plantepigmenter vha. TLC
-Primærproduktion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bio opgave Glycogenolyse 09-11-2023
Journal om Plantepigmenter 16-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Immunforsvaret

infektionsbiologi, resistens, virus
Fight the bite (LIFE-forløb)
https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

I SRO er arbejdet med epidemi på OKG med matematisk teori og modelforsøg

eksperiment:
-ELISA af antistoffer mod slangegifte
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bio opgave Andemad 14-12-2023
Fight the bite Notat 04-01-2024
Biologi prøve 12-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Populationsbiologi

LabSTEM sammen med matematik

Evolution(repetition), Populationsgenetik, Hardy-Weinberg, Populationsgenetik

Eksperimentelt:
-Selektionsforsøg med bønner
-Bestemmelse af populationsstørrelse (selvvalgt biotop og art)

Materiale: Genetikbogen B+A kap. 5 + evt.10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Træk vejret

Forløb om åndedrætssystemet og vejrtrækning, samt hvordan iltbalancen reguleres i kroppen.
Vi har arbejdet med lungernes og hjertets opbygning og funktion, samt hvordan gasudveksling foregår mellem alveoler/kapillærer/celler, hvordan ilt og kuldioxid transporteres, og reguleres.
Vi har haft særligt fokus på, hvordan disse mekanismer kommer i spil under både flaskedykning og fridykning.
I forbindelse med dette forløb, har vi været på ekskursion til Århus Universitet og udføre forsøget "Respiration i kakerlakker".

Øvelser:
Åndedrætsøvelser
Vitalkapacitet
Fridykning i svømmehallen med en fridykker.
Respiration i kakerlakker på Aarhus Universitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 PFAS

Forløb om økotoksikologi, hvor vi har set på stoffers toksicitet, LC50/LD50-værdier samt økologiske problematikker,herunder kviksølv, PFAS, bisphenol A og phtalater, pesticider og plastik. Ligeledes har vi stiftet bekendskab med bioassays og YES og YAS-assays.

Vi har set nærmere på PFAS' kemiske struktur og hvorledes PFAS bioakkumuleres i organismer og biomagnificeres i økosystemer.

Forløbet er kørt tværfagligt med dansk, hvor eleverne har skulle lave en mini-SRP, nærmere bestemt en formidlingsopgave om et selvvalgt perspektiv på PFAS.

Forsøg:
Bestemmelse af LC50 for selvvalgte stoffer (karse)

Dokumentarer:
Jorden kalder - Er vores drikkevand i fare?
"Den bitre smag af teflon"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Iltsvind i de danske farvande

Kort forløb om det aktuelle iltsvind i danske farvande og oprettelsen af Den Grønne Trepart.
Eleverne har arbejdet med at fremstille plancher om de komplekse mekanismer som udspiller sig (N-, P-, C- og S-kredsløb) når eks. nitrat udvaskes fra landbrugsmarker til havmiljøet og hvilken effekt klimaforandringerne har på iltsvind i havet.


Forsøg:
Lav et springlag
Mikroskopi af algetræk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Idrætsfysiologi

Forløbet bygger videre på forløbet "Træk vejret" og dette forløb handler om hjerte, kredsløb og musklers opbygning og funktion i detaljer, samt hvordan kroppen skaffer sig energi til aerobt og anaerobt arbejde. Vi har ligeledes arbejdet med nervesystemets og skeletmusklers samspil ved en muskelkontraktion.


Forsøg:
Måling af puls og blodtryk
Dissektion af hjerte og plugs
Dissektion af knæled
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Jagten på kræftgenet

Overordnet omhandler forløbet brystkræftpatienten Valerie, som skal have undersøgt hvorvidt hendes brystkræft er spontant opstået eller om det skyldes en nedarvet mutation i genet for p53 kaldet Li Fraumenisyndromet.

Forløbet tager udgangspunkt i grundlæggende genetik herunder genregulering, mutationer, mitose og nedarvning, samt introducerer til forskellige genteknologiske metoder (gelelektroforese, DNA-sekventering, transformation, CRISPR). Derudover har vi arbejdet med bioetik og etiske problemstillinger i forbindelse med anvendelsen af CRISPR.

Forsøg:

Det virtuelle laboratorium: Fremstilling af insulin
"Jagten på kræftgenet" - støbning af geler, gelelektroforese og farvning.

Dokumenterer:
"Hvad skal jeg dø af?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Bakterier

Eleverne præsenteres for en case om en ung mand, som er død efter meget kort tids sygdom. Symptomer, sygdomshistorie og diagnosticeringsmetoder skal hjælpe eleverne til at fastslå, at den unge mand døde af meningitis.
I forløbet er der arbejdet med bakteriers opbygning, deling og vækst, samt antibiotikaresistens og mulige behandlingsformer, herunder eks. forskelllige typer af antibiotika og fagterapi.

Forsøg:
Eleverne har arbejdet med sterilteknik: dyrkning, renstrygning, pladespredning, samt gramfarvning og test for antibiotikaresistens i dyrkerede bakterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Mellemkødet sladrer

Delvist repeterende forløb om hormoner med fokus på analyse af artiklen fra Aktuel Naturvidenskab "Mellemkødet sladrer" om betydningen af hormonforstyrrende stoffer i vores miljø.
Vi har set på opbygning og funktion af hormoner og hormonreceptorer, signaloverføsel og feedbacksystemer, samt kønsudvikling i fosterstadiet. Herefter er der fokuseret på mandens kønshormoner og produktionen af sædceller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Biodiversitet

Forløb om biodiversitet, hvor også tidligere økologiske begreber er blevet repeteret.
Forløbet har delvis omfattet analyse af seks artikler fra Aktuel Naturvidenskab omhandlende forskellige perspektiver på biodiversitet. Ligeledes har vi været på ekskursion til Svanninge Bjerge og hørt om naturforvaltning og miljøbeskyttelse, samt lavet feltundersøgelser:
"Skoven som økosystem" og "Vurdering af naturkvalitet".


Adgang til iBogen "Skriv bedre biologiopgaver"
https://skrivbedrebiologiopgaver.systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer