Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Mette Bjarup Hansen, Tammes Scheurer
|
Hold
|
2022 BI/q (1q BI, 2q BI, 3q BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og celler
Dette forløb vil fokusere på den overordnede opbygning af forskellige celle-typer, samt membranprocesser.
Vi vil i løbet af forløbet lavet mikroskopi af celler samt se på osmose i kartofler
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 9-11, 14-21
Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Dette forløb sætter fokus på kost og enzymer med særlig fokus på hvordan enzymer nedbryder vores kost (i den sammenhæng vil vi særligt se nærmere på forskellige amylasers evne til at nedbryde stivelse under forskellige temperatur og pH-værdier). Vi vil herudover lave et samarbejde med spisehuset, hvor vi ser på bæredygtig kost.
Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Følgende områder er blevet berørt inden for kernestof of supplerende stof:
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur specifikke egenskaber og funktioner
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse
Sundhed, sygdom og medicin
Eksperimentelt arbejde:
- Enzymatiske nedbrydning af stivelse vha. amylase (eget design)
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 75-93, 95-97
Dokumentar: "Kroppens hemmeligheder: At vokse"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
Dette forløb vil være vores første neddyk i fysiologien, som mange af jer har ønsket at vi arbejdede med. Vi vil blandt andet se på forskellige organer og deres betydning for vores sportslige præstationer. Vi vil herudover snakke om kondital og træning, hvor vi blandt andet laver en konditest samt en video over svineplug-dissektion
Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Følgende områder er blevet berørt inden for kernestof of supplerende stof:
Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi og nervesystem
Eksperimentelt arbejde
- Steptest
- Føre kakerlakkerne igennem labyrinten
- Dissektion af svineplugs
- Måling af blodtryk og puls
- Mikroskopi af filet
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 103-131
Pdf:
- Typer af motion og alder
- Nervesystemet s. 1-4
- Muskler (Fysiologibogen s. 135-145 (fibertyper)
Dokumentar: Sundhedsmagasinet: "Muskler, muskler og muskler"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundlæggende genetik
Med dette forløb ser vi nærmere på hvordan vores genetiske kode påvirker virker os. Vi vil herudover undersøge hvordan ting nedarves og se på hvordan vi i klassen smager ting forskelligt (vi laver et PTC-forsøg) og hvad den biologisk forklaring på dette er. Vi vil i løbet af forløbet en stop-motion-film over proteinsyntesen.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
Makromolekyler: Nucleinsyrer
Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, genregulering, meiose, proteinsyntese og mutation.
Supplerende stof:
Sundhed og sygdom
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 176-203
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biodiversitet
Med omdrejningspunkt i en ekskursion til Davinde Sø, hvor vi blandt andet ser på den invasive signalkrebs vil vi i dette forløb generelt se på biodiversitet og hvilke faktorer der påvirker biodiversiteten. I vil herudover have en del gruppearbejde hvor I skal holde oplæg for hinanden om artikler I har læst. Vi vil også blive præsenteret for hvordan en skriftlig eksamensopgave ser ud.
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, biodiversitet
Eksperimentelle metoder: bestemmelse af populationsstørrelse
Supplerende stof:
Bioetik
Biologi som videnskabsfag
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af biodiversitet med raunkær cirkler
- Ekskursion til Davinde Sø - fangning af signalkrebs
Litteratur:
Økologi og naturforvaltningen s. 69-75
Biologi i Fokus s. 131-137
Biodiversitet (invasive muslinger) - 2019
Artikler:
- Aktuel Naturvidenskab:
- Natur på kort
- Fremtidens biodiversitet
- Skovengen blomstrer
- Når naturen vender tilbage
- Hvor blev alle de store dyr af
- Er insekterne ved at forsvinde
- Fortidens klima præger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution og bio-informatik
Vi vil i dette forløb undersøge, hvad evolution er, og hvilke principper der driver evolution. Vi vil i dette forløb blandt andet lave en øvelse med pinocchiokugler og se dokumentar for at forstå naturlig selektions effekt på evolution. Vi vil herudover se nærmere på de fejlopfattelser, der er omkring evolution, således at vi selv bedst undgår at begå de samme i vores beskrivelse af selvsamme.
Herudover vil igennem dette forløb se nærmere på menneskets evolution. Vi vil i denne sammenhæng få til opgave at holde oplæg for hinanden med udgangspunkt i artikeltyper, som vi vil kunne forvente at se til en mundtlig eksamen.
Dele af materialet vil være på engelsk.
Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
ormulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof og supplerende stof:
Evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
Biologiske databaser og big data
Sundhed, sygdom og medicin
Biologi som videnskabsfag
Eksperimentelt arbejde:
- Survival of the fittest pinocchiokugler
- Fylogeni
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 222-225
Genetikbogen B+A s. 71-75, 166-173
Regn med biologi "Big data og alignment s. 73-82
Levende organismer "Artsdannelse" s. 53-63 og "proteinsyntesen" s. 47-51
Links:
Myter: https://www.evolution.dk/myter/
Artikler:
- Den hvide mand er en overraskelse ny "opfindelse"
- Neandertalerne
- Dværgmennesket fra Flores
- Menneskets evolution
Dokumentar:
Darwins forsvundne rejse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bakterier, virus og immunforsvaret
Dette har været et tværfagligt forløb med matematik i forbindelse med SRO. Eleverne har primært arbejdet med mikrobiologi herunder hvordan encellede organismer vokser med særligt fokus på bakterien Escherichia coli. Derudover har de set på hvad forskellen er på eksponentiel vækst og logistisk vækst, inddrag differentialligninger herunder forklare hvordan man kan måle bakterievækst. Slutteligt har de kigget påhvilke faktorer, der har indflydelse på mikroorganismers vækst og begrænsningen af vækst og kommet med eksempler på, hvordan vi anvender denne viden.
Kernestof:
- Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
̶ Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ Virus: opbygning og formering
- Fysiologi: Immunsystemet,
- Populationsbiologi: vækstmodeller
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, spektrofotometri
Eksperimentelt:
- Yoghurtproduktionen (rapport)
- Vækstkurver fermenteringsteknologi inkl. spektrofotometri
- Klassifikation af bakterier baseret på morfologi og gramfarvning
- Antibiotikaresistens
Litteratur:
Biologi i industrien: "Bakterierne mangfoldige verden" s. 41-48
Mikroskopisk liv: "Overførsel af resistens" s. 81-82
Bioteknologi A:
- "Produktion af yoghurt" s. 145-150
- "Mikroorganismernes vækst og formering" s. 35-48 (kap 3)
- "Mikrobiel vækst, pladespredning og spektrofotometri" (Bioteknologi A s. 109-118)
Mikrobiologibogen s. 29-34, 71-83, 93-99
Bioteknologibogen s. 67-73 (konserveringsmidler)
Biologi i udvikling B-niveau: "Immunsystemet" s. 36-48 og "Antistoffer og Elisatest" s. 48-53, "Identifikation af bakterier" s. 101-104
Grundbogen i bioteknologi: "Sterilteknik" s. 7-12
Gramfarvning og identifikation af bakterier (edvotek)
Dokumentar:
- Cellernes gådefulde verden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sexologi
Et forløb om sexologi har vi gennemgået hormonsystemet, udviklingen fra befrugtning og implantation og fosterudviklingen frem til fødslen samt prævention.
I denne forbindelse har vi arbejdet med forståelse af meiotisk og mitotisk celledeling, stamcelledifferentiering fra embryonale henover blastocystens forskellige kimlag til fosterets dannelse af forskellige vævstyper.
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
- Eksperimenteltte metoder: ELISA
Eksperimentelt
Forsøg med kondomer og sexsygdomme
ELISA-test
Litteratur:
Biologi i udvikling: s. 132-141, 173-176
Biologi i udvikling B-niveau s. 48-53, 55-63
Fysiologibogen 2. udgave: "Hormonsystemet" s. 177-202
Links:
Kærligheden er ustyrlig: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaerligheden-er-ustyrlig/
https://www.evolution.dk/myter/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ølbrygning
Dette forløb vil sætte fokus på hvordan man producere øl. I vil i denne sammenhæng skulle lave jeres eget øl. Derudover vil det tildels være et tværfagligt samarbejde med kemi, hvor I vil kunne trække på den viden I har opbygget under jeres cider-produktion
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
Enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Biokemiske processer: Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
Supplerende stof:
Biologisk produktion
Bioteknologi
Eksperimentelt:
Brygning af øl
Litteratur:
Biokemibogen 2. udgave s. 79-90 (enzymer)
Biokemibogen 2. udgave s. 121-128 (respiration og gæring)
Biokemibogen s. 128-131 (elektrontransportkæden)
Biokemi og molekylærbiologi s. 205, 229-231 (pdf)
Dokumentar:
- Øl er raketvidenskab - tre punktnedslag i ølproduktion
- Hvorfor skader alkohol leveren?
- Alkohols eksperiment
Ølbrygning:
Link: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nervesystemet
I dette har vi arbejdet med nervesystemets organismering, nervecellers opbygning og funktioner samt nerveimpulser.
Eleverne har fået tildelt et emne "koffein", "alkohol", "smag og lugt" eller smerte", hvor temaer bearbejdes i grupperne med henblik på sammenhæng med nervesystemet. Eleverne har holdt oplæg for hinanden.
Kernestof:
Fysiologi: Nervesystemet
Eksperimentelt:
Testning af GSR (galvanisk hud-respons)
Litteratur:
Fysiologibogen 2.udg, Nucleus: side 31-65,
Alkohol og nervesystemet (rusmidlernes biologi s.24-26).pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træk vejret
Forløbet omhandler åndedrætssystemet og vejrtrækning, der er et supplement til forløbet "Krop og træning" i 1.g.
Kernestof:
Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb og arbejdfysiologi.
Eksperimentelt:
- Åndedrætsøvelser
- Vitalkapacitet
- Fridykning i svømmehallen
- Respiration i kakerlakker på Aarhus Universitet
- Hæmatokritmåling
Litteratur:
Fysiologibogen 2. udgave, s. 67-89
Artikel: "Hvorfor bliver jeg afslappet, når jeg trækker vejret dybt", Videnskab.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Genteknologiske grundværktøjer
Forløbet "Genteknologiske grundværktøjer" bygger videre på forløbet "Grundlæggende genetik" og kommer herunder ind på genregulering, mutationer, mitose og nedarvning, samt introducerer til forskellige genteknologiske metoder (gelelektroforese, DNA-sekventering, transformation, CRISPR) og de etiske overvejelser ved brugen af disse.
Som repetition til den grundlæggende genetik, køres et kort tværfagligt forløb med matematik om populationsgenetik og Hardy Weinberg med udgangspunkt i fordelingen af blodtyper
Eleverne har været på ekskursion til SDU og arbejdet med casen "Outbreak".
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
- Populationsbiologi: populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering, transformation.
Supplerende:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
- Bioetik
- Biologi som videnskabsfag.
Litteratur:
Artikel: https://ipaper.ipapercms.dk/dketik/DER/etikoglivetgym/CRISPR/?page=4a
Artikel: Bakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologi (Aktuel naturvidenskab, 2018)
Artikel: Sådan fungerer CRISPR
Link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-fungerer-crispr/
Baggrundstekst: "Hvad er etik" (etiskoglivetgym.dk)
Genetikbogen B+A
Dokumentar: "Hvad skal jeg dø af"
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
Podcast: https://videnskab.dk/naturvidenskab/ugens-podcast-hvad-er-crispr
Eksperimentelt arbejde
- Oprensning af DNA i løg/banan
- Outbreak
- Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Weddellsæl.pdf
-
Afsnit
-
Genteknologi til sygdomsbehandling — og til forbedring af mennesker? – etikoglivetgym.dk | Det Etiske Råd
-
Læs s. 4-10 af artiklen. Understreg 10 nøglebegreber. Genteknologi til sygdomsbehandling — og til forbedring af mennesker? – etikoglivetgym.dk | Det Etiske Råd
-
DNAs struktur_arbejdsark.docx
-
Se følgende video: DNA replikation (det kræver måske at I logger ind)
-
Se de to videoer om transskription og translation. Når du har set videoen om transskription, skal du skrive en sammenhængene tekst med begreber: DNA, mRNA, promoter, RNA-polymerase, stop sekvens, cellekerne, transskription.
-
Transskription
-
Translation
-
DNAKodende strengA T G T T T T A T C T G A C C C C G G A A T A C A C A A C T A T C G T C T G A Skabelonstreng RNA Protein
-
Læs s. 47- 50 i genetikbogen. Opskriv definitoner af begreber samt en figurforklaring til figur 46 og 47. Se desuden følgende video: Post-Transcriptional modification mRNA | RNA Processin og skriv en figurtekst med begreberne: modifikation, hætte, po
-
L Als Egebo: Genetikbogen B + A, Nucleus; sider: 108-116
-
Færdiggør opgaverne fra sidste modul omhandlende genregulering. Vi samler op på det i modulet.
-
Parkering_ved_SDU_Odense_030723.pdf
-
Information om dagen.pdf
-
Link til øvelsesvejledning
-
Bioinformatisk opgave.pdf
-
Husk opgaverne om genregulering. Vi gennemgår dem på modulet og laver rapport.
-
Som lektie skal I læse s. 139-140 (indtil sekventering af DNA). Her kan I enten vælge at læse videre om sekventering af DNA eller se videoen om Sanger-sekventering på Biotech Academys hjemmeside.
-
Biostriben - Gymnasie - Eksperimentelt arbejde - Sanger-sekventering
-
Genetikbogen B+A; sider: 57-58, 60-63, 139-143
pdf-kopi
-
Genetikbogen B+A s. 57-58 samt s. 60-63
-
Læs artiklen s. 24-27 og understreg mindst 10 nøgleord i teksten.
-
Bakteriers immunsystem.pdf
-
Sådan fungerer CRISPR - videnskab.dk.pdf
-
Den nye teknologi medfører også en lang række etiske problemstillinger og disse, samt hvordan man kan forholde sig eks. nytteetisk eller pligtetisk til disse problemstillinger skal vi diskutere i dag. Læs derfor "Hvad er etik"
-
Færdiggør artiklen "Sådan fungerer CRISPR" og skriv et lille resume af artiklen med fokus på metoden.
-
Se CRISPR i funktion
-
Hvad er etik - etikoglivetgym.dk - Det Etiske Råd.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Naturforståelse
Danske ferskvands- og fjord- og havområder er under pres på grund af et intensivt landbrug, der tilfører
næringssalte til vandmiljøet. Under temaet har vi undersøgt, hvilke stoffer landbruget udleder, deres skæbne og hvilke konsekvenser de
har for livet i vandområderne. En del af arbejdet har foregået i felten, hvor vi har undersøgt og beskrevet tilstanden i Vejstrup Å.
Faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af
iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere
løsninger
Kernestof
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N-, F- og P-kredsløb
- Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration
- Eksperimentelle metoder: netto- og bruttoproduktion
Arbejdsformer
Artikellæsning, fremlæggelser, øvelse, Animationer, videoer og opgaver
Eksperimentelt arbejde
- Fotosyntese og respiration (journal)
- Undersøgelse af Vejstrup Å (Rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs 1. 14-22 i bogen "Økologi - danske naturtyper" med fokus på figur 9, 10 og 11 ift. planters fotosyntese.skim a. 18-22.
-
Blem Bidstrup, K Raae, AM Vire: Økologi- danske naturtyper, Nucleus; sider: 14-22, 40-43, 47-53
-
Gode råd til skriftlige opgaver i biologi.docx
-
aug. 2024 Alger, smågrise, ethanol, reaktionshastighed.zip
-
Læs s. 14-22 i bogen "Økologi - danske naturtyper" med fokus på figur 9, 10 og 11 ift. planters fotosyntese og skim side 18-22 om fotosyntesens processer.
-
Læs s. 40-43 i bogen "Økologi - danske naturtyper".
-
Fotosyntesen - Calvins cyklus | Biotech AcademyAfsnit
-
Husk at lave OPGAVEN fra modulet idag. Link: Opgave: Fotosyntesens lys- og mørkeprocesser (se og forklar) (Webvisning)
-
Færdiggør jeres video/screencast/optagelse til modulet, så vi kan se dem i fællesskab. I får 20 minutter til at l lægge sidste hånd på produktet (hvis det er nødvendigt).
-
Til modulet skal du have færdiggjort din læsning fra s. 125-137 i bogen" Økologi" og besvaret spørgsmålene fra sidste modul.
-
Danske vandløb er hårdt ramte.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147051242",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147051242",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147051242"
}