Holdet 2022 BI/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Mette Bjarup Hansen, Tammes Scheurer
Hold 2022 BI/q (1q BI, 2q BI, 3q BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Kost og fordøjelse
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Grundlæggende genetik
Titel 5 Biodiversitet
Titel 6 Evolution og bio-informatik
Titel 7 Bakterier, virus og immunforsvaret
Titel 8 Sexologi
Titel 9 Ølbrygning
Titel 10 Nervesystemet
Titel 11 Træk vejret
Titel 12 Økotoksikologi - PFAS
Titel 13 Genteknologiske grundværktøjer
Titel 14 Naturforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Dette forløb vil fokusere på den overordnede opbygning af forskellige celle-typer, samt membranprocesser.
Vi vil i løbet af forløbet lavet mikroskopi af celler samt se på osmose i kartofler

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Litteratur:

Biologi i udvikling s. 9-11, 14-21
Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og fordøjelse

Dette forløb sætter fokus på kost og enzymer med særlig fokus på hvordan enzymer nedbryder vores kost (i den sammenhæng vil vi særligt se nærmere på forskellige amylasers evne til at nedbryde stivelse under forskellige temperatur og pH-værdier). Vi vil herudover lave et samarbejde med spisehuset, hvor vi ser på bæredygtig kost.

Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder


Følgende områder er blevet berørt inden for kernestof of supplerende stof:
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur specifikke egenskaber og funktioner
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse
Sundhed, sygdom og medicin

Eksperimentelt arbejde:
- Enzymatiske nedbrydning af stivelse vha. amylase (eget design)


Litteratur:
Biologi i udvikling s. 75-93, 95-97

Dokumentar: "Kroppens hemmeligheder: At vokse"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krop og træning

Dette forløb vil være vores første neddyk i fysiologien, som mange af jer har ønsket at vi arbejdede med. Vi vil blandt andet se på forskellige organer og deres betydning for vores sportslige præstationer. Vi vil herudover snakke om kondital og træning, hvor vi blandt andet laver en konditest samt en video over svineplug-dissektion

Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer


Følgende områder er blevet berørt inden for kernestof of supplerende stof:
Kernestof:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi og nervesystem

Eksperimentelt arbejde
- Steptest
- Føre kakerlakkerne igennem labyrinten
- Dissektion af svineplugs
- Måling af blodtryk og puls
- Mikroskopi af filet


Litteratur:
Biologi i udvikling s. 103-131
Pdf:
- Typer af motion og alder
- Nervesystemet s. 1-4
- Muskler (Fysiologibogen s. 135-145 (fibertyper)

Dokumentar: Sundhedsmagasinet: "Muskler, muskler og muskler"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grundlæggende genetik

Med dette forløb ser vi nærmere på hvordan vores genetiske kode påvirker virker os. Vi vil herudover undersøge hvordan ting nedarves og se på hvordan vi i klassen smager ting forskelligt (vi laver et PTC-forsøg) og hvad den biologisk forklaring på dette er. Vi vil i løbet af forløbet en stop-motion-film over proteinsyntesen.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof:
Makromolekyler: Nucleinsyrer
Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, genregulering, meiose, proteinsyntese og mutation.

Supplerende stof:
Sundhed og sygdom

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 176-203
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Biodiversitet

Med omdrejningspunkt i en ekskursion til Davinde Sø, hvor vi blandt andet ser på den invasive signalkrebs vil vi i dette forløb generelt se på biodiversitet og hvilke faktorer der påvirker biodiversiteten. I vil herudover have en del gruppearbejde hvor I skal holde oplæg for hinanden om artikler I har læst. Vi vil også blive præsenteret for hvordan en skriftlig eksamensopgave ser ud.

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, biodiversitet
Eksperimentelle metoder: bestemmelse af populationsstørrelse

Supplerende stof:
Bioetik
Biologi som videnskabsfag


Eksperimentelt arbejde:
- Måling af biodiversitet med raunkær cirkler
- Ekskursion til Davinde Sø - fangning af signalkrebs


Litteratur:
Økologi og naturforvaltningen s. 69-75
Biologi i Fokus s. 131-137
Biodiversitet (invasive muslinger) - 2019

Artikler:
- Aktuel Naturvidenskab:
        - Natur på kort
- Fremtidens biodiversitet
- Skovengen blomstrer
- Når naturen vender tilbage
- Hvor blev alle de store dyr af
- Er insekterne ved at forsvinde
- Fortidens klima præger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Evolution og bio-informatik

Vi vil i dette forløb undersøge, hvad evolution er, og hvilke principper der driver evolution. Vi vil i dette forløb blandt andet lave en øvelse med pinocchiokugler og se dokumentar for at forstå naturlig selektions effekt på evolution. Vi vil herudover se nærmere på de fejlopfattelser, der er omkring evolution, således at vi selv bedst undgår at begå de samme i vores beskrivelse af selvsamme.
Herudover vil igennem dette forløb se nærmere på menneskets evolution. Vi vil i denne sammenhæng få til opgave at holde oplæg for hinanden med udgangspunkt i artikeltyper, som vi vil kunne forvente at se til en mundtlig eksamen.
Dele af materialet vil være på engelsk.

Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
ormulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof og supplerende stof:
Evolutionsbiologi: biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
Biologiske databaser og big data
Sundhed, sygdom og medicin
Biologi som videnskabsfag

Eksperimentelt arbejde:
- Survival of the fittest pinocchiokugler
- Fylogeni

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 222-225
Genetikbogen B+A s. 71-75, 166-173
Regn med biologi "Big data og alignment s. 73-82
Levende organismer "Artsdannelse" s. 53-63 og "proteinsyntesen" s. 47-51

Links:
Myter: https://www.evolution.dk/myter/

Artikler:
- Den hvide mand er en overraskelse ny "opfindelse"
- Neandertalerne
- Dværgmennesket fra Flores
- Menneskets evolution

Dokumentar:
Darwins forsvundne rejse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bakterier, virus og immunforsvaret

Dette har været et tværfagligt forløb med matematik i forbindelse med SRO. Eleverne har primært arbejdet med mikrobiologi herunder hvordan encellede organismer vokser med særligt fokus på bakterien Escherichia coli. Derudover har de set på hvad forskellen er på eksponentiel vækst og logistisk vækst, inddrag differentialligninger herunder forklare hvordan man kan måle bakterievækst. Slutteligt har de kigget påhvilke faktorer, der har indflydelse på mikroorganismers vækst og begrænsningen af vækst og kommet med eksempler på, hvordan vi anvender denne viden.

Kernestof:
-  Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
̶ Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ Virus: opbygning og formering
- Fysiologi: Immunsystemet,
- Populationsbiologi: vækstmodeller
- Eksperimentelle metoder: celledyrkning, spektrofotometri

Eksperimentelt:
- Yoghurtproduktionen (rapport)
- Vækstkurver fermenteringsteknologi inkl. spektrofotometri
- Klassifikation af bakterier baseret på morfologi og gramfarvning
- Antibiotikaresistens

Litteratur:
Biologi i industrien: "Bakterierne mangfoldige verden" s. 41-48
Mikroskopisk liv: "Overførsel af resistens" s. 81-82
Bioteknologi A:
- "Produktion af yoghurt" s. 145-150
- "Mikroorganismernes vækst og formering" s. 35-48 (kap 3)
- "Mikrobiel vækst, pladespredning og spektrofotometri"  (Bioteknologi A s. 109-118)
Mikrobiologibogen s. 29-34, 71-83, 93-99
Bioteknologibogen s. 67-73 (konserveringsmidler)
Biologi i udvikling B-niveau: "Immunsystemet" s. 36-48 og "Antistoffer og Elisatest" s. 48-53, "Identifikation af bakterier" s. 101-104
Grundbogen i bioteknologi: "Sterilteknik" s. 7-12
Gramfarvning og identifikation af bakterier (edvotek)


Dokumentar:
- Cellernes gådefulde verden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sexologi

Et forløb om sexologi har vi gennemgået hormonsystemet,  udviklingen fra befrugtning og implantation og fosterudviklingen frem til fødslen samt prævention.
I denne forbindelse har vi arbejdet med forståelse af meiotisk og mitotisk celledeling, stamcelledifferentiering fra embryonale henover blastocystens forskellige kimlag til fosterets dannelse af forskellige vævstyper.  

Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
- Eksperimenteltte metoder: ELISA

Eksperimentelt
Forsøg med kondomer og sexsygdomme
ELISA-test

Litteratur:
Biologi i udvikling: s. 132-141, 173-176
Biologi i udvikling B-niveau s. 48-53, 55-63
Fysiologibogen 2. udgave: "Hormonsystemet" s. 177-202

Links:
Kærligheden er ustyrlig: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaerligheden-er-ustyrlig/
https://www.evolution.dk/myter/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ølbrygning

Dette forløb vil sætte fokus på hvordan man producere øl. I vil i denne sammenhæng skulle lave jeres eget øl. Derudover vil det tildels være et tværfagligt samarbejde med kemi, hvor I vil kunne trække på den viden I har opbygget under jeres cider-produktion

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
Enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Biokemiske processer: Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte

Supplerende stof:
Biologisk produktion
Bioteknologi

Eksperimentelt:
Brygning af øl

Litteratur:
Biokemibogen 2. udgave s. 79-90 (enzymer)
Biokemibogen 2. udgave s. 121-128 (respiration og gæring)
Biokemibogen s. 128-131 (elektrontransportkæden)
Biokemi og molekylærbiologi s. 205, 229-231 (pdf)

Dokumentar:
- Øl er raketvidenskab - tre punktnedslag i ølproduktion
- Hvorfor skader alkohol leveren?
- Alkohols eksperiment

Ølbrygning:
Link: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nervesystemet

I dette har vi arbejdet med nervesystemets organismering, nervecellers opbygning og funktioner samt nerveimpulser.
Eleverne har fået tildelt et emne "koffein", "alkohol", "smag og lugt" eller smerte", hvor temaer bearbejdes i grupperne med henblik på sammenhæng med nervesystemet. Eleverne har holdt oplæg for hinanden.

Kernestof:
Fysiologi: Nervesystemet

Eksperimentelt:
Testning af GSR (galvanisk hud-respons)

Litteratur:
Fysiologibogen 2.udg, Nucleus: side 31-65,
Alkohol og nervesystemet (rusmidlernes biologi s.24-26).pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Træk vejret

Forløbet omhandler åndedrætssystemet og vejrtrækning, der er et supplement til forløbet "Krop og træning" i 1.g.

Kernestof:
Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb og arbejdfysiologi.

Eksperimentelt:
- Åndedrætsøvelser
- Vitalkapacitet
- Fridykning i svømmehallen
- Respiration i kakerlakker på Aarhus Universitet
- Hæmatokritmåling

Litteratur:
Fysiologibogen 2. udgave, s. 67-89

Artikel: "Hvorfor bliver jeg afslappet, når jeg trækker vejret dybt", Videnskab.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Økotoksikologi - PFAS

Forløb om økotoksikologi med fokus på PFAS-forbindelser.
Forløbet har været et tværfagligt forløb med dansk, hvor der har skulle udarbejdes en Mini-SRP.

Kernestof:
Økologi: økotoksikologi
Fysiologi: Hormonsystemet

Forsøg:
Bestemmelse af LC50 for selvvalgte stoffer (karse)

Litteratur:
Artikel: AKTUEL NATURVIDENSKAB | NR.2 | 2023: "PROBLEMATISKE FLUORSTOFFER OVERALT"
Artikel: AKTUEL NATURVIDENSKAB | NR.3 | 2017: "Mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier"
Økologi - danske naturtyper s. 205-225

Dokumentar:
Jorden kalder - Er vores drikkevand i fare? Link: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614

Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-pfas-i-dit-blod-11802350032
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Genteknologiske grundværktøjer

Forløbet "Genteknologiske grundværktøjer" bygger videre på forløbet "Grundlæggende genetik" og kommer herunder ind på genregulering, mutationer, mitose og nedarvning, samt introducerer til forskellige genteknologiske metoder (gelelektroforese, DNA-sekventering, transformation, CRISPR) og de etiske overvejelser ved brugen af disse.
Som repetition til den grundlæggende genetik, køres et kort tværfagligt forløb med matematik om populationsgenetik og Hardy Weinberg med udgangspunkt i fordelingen af blodtyper

Eleverne har været på ekskursion til SDU og arbejdet med casen "Outbreak".

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
- Populationsbiologi: populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering, transformation.


Supplerende:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
- Bioetik
- Biologi som videnskabsfag.

Litteratur:
Artikel: https://ipaper.ipapercms.dk/dketik/DER/etikoglivetgym/CRISPR/?page=4a
Artikel: Bakteriers immunsystem åbner døren til en ny æra for biologi (Aktuel naturvidenskab, 2018)
Artikel: Sådan fungerer CRISPR
Link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-fungerer-crispr/
Baggrundstekst: "Hvad er etik" (etiskoglivetgym.dk)
Genetikbogen B+A
Dokumentar: "Hvad skal jeg dø af"
Link: https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
Podcast: https://videnskab.dk/naturvidenskab/ugens-podcast-hvad-er-crispr

Eksperimentelt arbejde
- Oprensning af DNA i løg/banan
- Outbreak
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Naturforståelse

Danske ferskvands- og fjord- og havområder er under pres på grund af et intensivt landbrug, der tilfører
næringssalte til vandmiljøet. Under temaet har vi undersøgt, hvilke stoffer landbruget udleder, deres skæbne og hvilke konsekvenser de
har for livet i vandområderne. En del af arbejdet har foregået i felten, hvor vi har undersøgt og beskrevet tilstanden i Vejstrup Å.

Faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af
iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere
løsninger

Kernestof
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N-, F- og P-kredsløb
- Biokemiske processer: Fotosyntese, respiration
- Eksperimentelle metoder: netto- og bruttoproduktion

Arbejdsformer
Artikellæsning, fremlæggelser, øvelse, Animationer, videoer og opgaver

Eksperimentelt arbejde
- Fotosyntese og respiration (journal)
- Undersøgelse af Vejstrup Å  (Rapport)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer