Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ditte Büchert
|
Hold
|
2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0.0 - Pensum og værker
1.0 - Pensumangivelse og værker
1g: ca. 324 ns (inkl. grundforløb)
2g: ca. 542 ns.
3g: ca. 460 ns.
= samlet ca. 1306 ns
fordelt skønsmæssigt med 50 % på litteratur, 25 % på medier og 25 % på sprog
1. værk: "Dagene er data" af Lone Hørslev (2018) - Digtsamling
2. værk: "Forfulgt af politiet" DR (2023) - Dokumentar
3. værk: "Pigen fra Vejstruplund" af Morten Møller (2022) - Roman
4. værk: "Ustyrlig" af Malou Reymann (2022) - Film
5. værk: "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen (1879) - Drama
6. værk: "Rester" af Helle Helle (1996) - Novellesamling
Verdenslitteratur:
- "Om at møde den 100% perfekte pige en smuk april morgen" af Haruki Mukarimi (2010)
- "Kat i regnvejr" af Ernest Hemmingway (1925)
- Bertolt Brecht - uddrag fra Sundets stilhed
Norsk og svensk litteratur:
- Kristian Lutros tale ved Talefest 2022 om køn og seksualitet. (norsk)
- "Ångest!" af Per Läger kvist (1916)
- Tal i riksdagen under Fem i tolv-rörelsens manifestation” af Jason Diakité (2013)
Udover skriftlighedsforløbet i 1g, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, har der været afholdt et skriftlighedsforløb, af 3 moduler fra 130 timerspuljen, med fokus på den skriftlige eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.1 - Den gode tale - retorik og argumentation
Eleverne har i dette forløb arbejdet med taler som genre indenfor det sproglige stofområde. Metodisk er de blevet præsenteret for teori om retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
Tekstmæssigt har eleverne arbejde med genren: politiske taler og lejlighedstaler.
Skriftligt skal elever i par skrive en tale + en metadel, hvor de forholder sig til deres valg. Herudover er der også fokus på den mundtlige fremførelsen.
Da klassen har den samfundsfaglige studieretning, har de i forlængelse af folketingsvalget herudover arbejdet med
argumentation i den politiske debat, hvor vi blandt andet har arbejdet med begreberne: Framing og New Speak
Samlet omfang ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jeg interesserer mig for...
|
09-12-2022
|
Tale + metaafsnit
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
1.2 - Nyhedsformidling
Eleverne har i dette forløb arbejdet med nyhedsformidling, primært med fokus på tv-nyhedsmedier. Metodisk har de arbejdet med kommunikationsanalyse, vinkling, basale filmiske virkemidler, indhold samt form&udtryk.
Eleverne har trænet deres metodiske blik samt deres kritiske sans ift. nyhedsformidling.
Som afslutning på forløbet har eleverne i grupper produceret deres egen nyhedsudsendelse, hvor de skulle forholde sig til: komposition, fortællehierarkier, forskellige former for interviews, nyhedskriterier og PKP-modellen.
Samlet omfang: ca. 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
1.3 - Social ulighed
Eleverne har i dette forløb arbejdet flerfaglig i dansk og historie. Litteraturhistorisk har eleverne arbejdet med perioderne: det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud ud fra temaet - Social ulighed. Vi har arbejdet med tekster, der spreder sig inden for de tre stofområder, hvilket også afspejler de tekster, de har kunnet vælge imellem til deres dho: en tale, en artikel, en novelle og et digt.
Endvidere er eleverne blevet undervis i nyhedsformidling med fokus på avisjournalistik, herunder avistyper, stofområde, nyhedskriterier, kilder, vinkling, genre samt New Journalism.
Videnskabsteoretisk og metodisk har eleverne berørt faget som et humanistisk fag med forskellige metoder afhængig af den valgte tekst - alle med et litteraturhistorisk perspektiv og med fokus på processen. Eleverne er endvidere blevet præsenteret for den videnskabelige basismodel.
Forløbet har været koblet til det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1g, og eleverne har arbejdet med skriveprocessen og af flere omgange afleveret udkast til deres DHO, hvor de har modtaget formativ feedback, i en bestræbelse på at træne deres akademiske skrivning. Herudover er eleverne blevet undervist i formalia.
Udover forløbets lektioner har eleverne haft yderligere 4 lektioner á 100 min, med fokus på skriftlighed (fra 130 timers puljen). Her har de bl.a. deltaget i et informationssøgningkursus på Svendborg bibliotek og fået en rundvisning på Fattiggården i Svendborg .
Samlet omfang: ca 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
01-03-2023
|
Præsentation - resumé - kompositionsanalyse
|
27-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
1.4 - Skriftlighedsforløb
Skrivekurset har været koblet til det dho-forløbet, hvor eleverne har arbejdet med skriveprocessen og af flere omgange afleveret udkast til deres dho, som de har modtaget formativ feedback på i en bestræbelse på at træne deres akademiske skrivning. Herudover er eleverne blevet undervist i formalia.
Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af 2 x skrivevejledning samt skriftlig formidling 1+2 i både dansk og historie (fra 130 timers puljen).
Samlet omfang ca. 15 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
1.5 - Mundtlighed
Forløbet om mundtlighed er ligeledet koblet til DHO-forløbet. Her har eleverne forberedt deres mundtlige oplæg til eksamen og bland andet arbejdet med den videnskabelige basismodel og udarbejdelsen af et talepapir.
Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af et modul i mundtlig formidling i både dansk og historie (130-timers-puljen).
Samlet omfang ca. 10 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2.1 - Den debatterende artikel
I dette korte forløb er eleverne blevet introduceret til den skriftlige genre, den debatterende artikel. Eleverne har arbejdet stiliseret med deres første debatterende artikel. Fokus har været på formidlingsbevidsthed, skriftlig fremstilling, besvarelse af den stillede opgave samt inddragelse af relevant danskfaglig vide og metode.
Samlet omfang ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
2.2 - Strømninger i romantikken
I dette forløb har eleverne arbejdet med perioderne romantikken og romantismen, herunder universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme. Forløbet er primært litterært med fokus på lyrik - dog med enkelte afstikkere til det mediemæssige område gennem inddragelse af nutidige reklamer, valgvideo og musikvideoer.
Samlet omfang ca. 62 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende - Korankrisen og ytringsfrihed
|
03-09-2023
|
Debatterende artikel - mobiler
|
29-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
2.3 - Fremstilling af politimagt i de danske medie
I dette forløb arbejder eleverne med et medieperspektiv, hvor eleverne (der har samfundsfaglig studieretning) tematisk har valgt at arbejde med fremstillingen af politimagt.
Fokus i forløbet er at introducere eleverne for de filmiske virkemidler og træne deres evne til at være bevidste om autenticitetsmarkører og fiktionskoder i de forskellige dokumentargenrer. De har analyseret og fortolket dokumentaren "Forfulgt af politiet" 2023 DR (medieværk), hvor de i grupper har arbejdet med en anslagsanalyse.
Samlet omfang: 70 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2.4 - Eventyr som genre før og nu
I dette forløb arbejdes med eventyr som genre. Eleverne skal arbejder med folkeeventyr og kunsteventyr, og hvad der karakteriserer genrerne sprogligt og tematisk. Der arbejdes med eventyrerne 'Tornerose', 'Rødhætte' og 'Hans og Grete' med et litteraturhistorisk blik med nedslag fra slutningen af renæssancen over romantikken, 1950'erne og frem til i dag, her har eleverne inddraget kommunikationsanalyse.
Metodisk har eleverne arbejdet med den strukturalistiske tilgang gennem inddragelse af aktantmodellen, kontraktmodellen og endelig med et økofeministisk blik på Maleficent. Herudover har eleverne arbejde med H.C. Andersens eventyr om "Tepotten" med fokus på de forskellige danskfaglige metoder.
Overordnet har det tematiske fokus været på overgangen fra barn til voksen, hvor eleverne også har læst folkevisen "Harpens kraft" og lavet en komparativ analyse med "Hvad tænker Ingrid på" af Tue West fra 2022.
Samlet omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
2.5 - Anbragte piger
Eleverne har i dette forløb arbejdet med overvejende litterært- og mediefokus. Forløbet har været et tværfagligt forløb i dansk og historie - og med inddragelse af drama.
Tematisk har eleverne arbejdet med anbragte piger, de har læst den dokumentaristiske roman "Pigen fra Vejstruplund" af Morten Møller fra 2022 (værk), de har set filmen "Ustyrlig" af Malou Reymann fra 2022 (værk). Der er blevet arbejdet selvstændigt med begge værker med fokus på fremstillingen af anbragte piger, samt en komparativ analyse.
Eleverne var endvidere på ekskursion til Rigsarkivet, hvor de fik adgang til journaler fra anbragte piger på Vejstruplund.
I forlængelse heraf er eleverne blevet undervist i teori om podcast, hvor de arbejdede med første afsnit af podcasten: "Karoline, journal 5305" fra Politiken 2018, med fokus på en anslagsanalyse. På baggrund af al deres viden og arbejde har de, i grupper, produceret en podcast, der er lokalt forankret på Vejstruplund. Som inspiration til denne, gik de teaterforestillingen "Sundets stilhed" i Svendborg. Drama suppllerede med undervisning i stemmeføring, oplæsning og fortælling.
Det endelig produkt indgik i systimes "Historiekonkurrence 2025".
Samlet omfang: 350 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
3.2 - Det moderne gennembrug - Periodelæsning
Dette forløb er en periodelæsning af det moderne gennembrud, hvor eleverne arbejder med naturalisme, impressionisme og kritisk realisme. Med udgangspunkt i et uddrag fra Georg Brandes 'Hovedstrømninger' præsenteres eleverne for en litterær periode, der har haft betydning for kulturradikalismen, som vi kender den i dag. Tematisk arbejdes med kvindens stilling, gennem tekster af forfattere som I.P. Jacobsen, Henrik Pontoppidan, Herman Bang, Victoria Benedictsson og Henrik Ipsen. Eleverne læser dramaet "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen fra 1879 som værk.
Samlet omfang ca. 175 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
3.3 - Nordisk Talefest 2025
Klassen deltager i Nordisk Talefest 2025 og forløbet har dermed et sprogligt fokus. Det overordnede tema er "tillid", og kravene til en tale er: en tydelig hovedpointe, en indledning, midte og slutning. Tydelige argumentation med påstande, belæg, gendrivelser, analogier, data osv.
Eleverne arbejder videre med deres viden om taler fra 1g: genre, komposition, kommunikation, argumentation, appelformer og stilistiske virkemidler. Derudover har der været fokus på at høre og analysere taler på norsk, dansk og svensk. Eleverne er blevet trænet i betydningen af formidlingen med fokus på mimik, kropsprog og stemmeføring. Alle elever har fremført deres tale på klassen og sendt deres bidrag ind til Nordisk talefest 2025.
Samlet omfang: 80 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udkast til indledning
|
18-11-2024
|
Den endelige tale
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
3.4 - Ekspressionisme
Ekspressionismen har et overvejede sprogligt samt litterært fokus. Eleverne introduceres til perioden omkring verdenskrigene og der arbejdes med sammenhængene mellem historie, politik, kultur og litteratur. Der arbejdes primært med lyrik samt teori om ekspressionismen - her med særligt fokus på billedsprog og stilistiske virkemidler.
Eleverne præsenteres for Emil Bønnelycke, Tom Kristensen, Broby-Johansen og Per Lägerkvist.
Samlet omfang 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4 - selvvalgt genre
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
3.5 - Modernisme og realisme
Dette forløbe fungerer som en fortsættelse af den historiske læsning i forløbet om ekspressionismen, men i stedet for et lyrisk fokus beskæftiger eleverne sig med novellegenren, lidt lyrik og romanen, og vi skal arbejde med forskellige former for modernisme og realisme op gennem det 20. århundrede - med et skvæt eksistentialisme. Herudover skal vi, i relation til læsning af 'Ringen' af Karen Blixen, beskæftige os med forskellige metoder i dansk: nykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk og psykoanalytisk metode. Eleverne læser også deres sidste værk: "Rester" af Helle Helle
Samlet omfang ca. 165 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
3.6 - Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147151343",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147151343",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147151343"
}