Oure Kostgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Oure Kostgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Fie Søholm
Hold
2022 DA/z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Pensumangivelse
Titel 2
1,1 Argumentation og taler
Titel 3
1,2 Middelalder og folkeviser
Titel 4
1,3 Nyhedsformidling
Titel 5
1,4 Social ulighed
Titel 6
1,5 Skrivekursus 1
Titel 7
1,6 Mundtlig formidling
Titel 8
2,1 Kunsten at fortælle
Titel 9
2,2 Argumentation og retorik
Titel 10
2,3 Dokumentar og reality
Titel 11
2,4 Oplysningstiden
Titel 12
2,5 Romantik, biedermeier og romantisme
Titel 13
2,6 Sprog og kommunikation
Titel 14
2,7 Genrebegrebet (1. selvvalgte værk)
Titel 15
3,1 Det moderne gennembrud
Titel 16
3,2 Omkring verdenskrigene
Titel 17
3,3 Modernisme og realisme
Titel 18
3,4 Verdenslitteratur (2. selvvalgte værk)
Titel 19
3,5 Nyeste tid
Titel 20
3,6 Skriftlighed - skrivekursus 2
Titel 21
3,7 Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Pensumangivelse
1g: ca. 330 sider (inkl. grundforløbet)
2g: ca. 399 sider
3g: ca. 660 sider
= samlet ca. 1410 sider - fordelt skønsmæssigt med 50 % på litteratur, 25 % på medier og 25 % på sprog.
1. værk: "Dagene er data" af Lone Hørslev (2018)
2. værk: Selvvalgt dansk novellesamling
3. værk: Medieværk: TV2-dokumentaren: Herlufholms hemmeligheder (2022)
4. værk: Filmatiseringen af Lykke-Per (2018)
5. værk: 'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen (1879)
6. værk: Selvvalgt udenlandsk værk i dansk oversættelse: Verdenslitteratur
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1,1 Argumentation og taler
I dette forløb har vi fokus på det sproglige stofområde og arbejder særligt med talen som genre. Metodisk bliver eleverne præsenteret for kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse og retorisk analyse (appelformer og stilistiske virkemidler).
Tekstmæssigt arbejder vi primært med politiske taler.
Afslutningsvis skal elever skrive og holde en tale for klassen samt skrive en lille metadel, hvor de forholder sig til deres valg.
Samlet omfang ca. 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Argumentation og taler 1.g.doc
Argumentation - Ourebasen
4.9 Retorik: Tre talegenrer + Disposition
Skriv en sætningen, der fortæller noget om dig som person:)
Håndbog til dansk kapt. 4,9
Thomas Vinterbergs film: Festen (uddrag: Talen)
Sara Omar - Nytårstale - DR2 Deadline (tekst)
Sara Omars Nytårstale 2018 - Facebook (video)
Greta Thunberg to world leaders: "How dare you? You have stolen my dreams and my childhood" (Youtube)
Appelform - Kurser for kommunikationsfolk - kkurser.dk - Søren Marquardt Frederiksen
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2022
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 - Danske Taler
Håndbog til dansk - kapt. 4,9: Appelformer
Retoriske virkemidler
Afsnit
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1,2 Middelalder og folkeviser
I dette forløb har eleverne arbejdet med middelalderen som periode og folkeviser som genre, herunder ridderviser og trylleviser. I det analytiske arbejde har der været særligt fokus på genretræk, motiv og tema samt overgangen fra barn til voksen.
Eleverne har bl.a. lavet en remedieringsopgave af folkevisen "Ebbe Skammelsøn" samt en analyserende artikel om "Harpens kraft".
Samlet omfang ca. 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2019-11-29 kl. 11.37.07.png
Middelalder og folkeviser: Noter
Dansksiderne.dk: Folkevise
LITTERATURHISTORISK OVERSIGT
Middelalderen - baggrundsmateriale 2022
Middelalder og folkeviser 1.doc
Folkevise: "Harpens kraft"
Folkeviser (gloser).pdf
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn"
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
1,3 Nyhedsformidling
Eleverne har arbejdet med nyhedsformidling i tv-nyheder og avisen. Metodisk har de arbejdet med kommunikationsanalyse, vinkling, basale filmiske virkemidler, indhold samt form og udtryk.
Eleverne har trænet deres metodiske blik samt deres kritiske sans ift. nyhedsformidling.
Som afslutning på forløbet har eleverne i grupper produceret deres egen nyhedsudsendelse, hvor de skulle forholde sig til: komposition, fortællehierarkier, forskellige former for interviews og nyhedskriterier.
Samlet omfang ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
James K. Miles & Cecilie Guldberg: "FRA ARVEFJENDER TIL ' ARVE-VENNER'" in: Ekstra Bladet d. 17/12 2022
Hans Engel: "FØRSTE BENHÅRDE OPGØR" in Ekstra Bladet d. 15/1 2023
Håndbog til dansk: 5.1 Avisjournalistik https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218
Fælles rettelser til Harpens kraft
Håndbog til dansk: 5.1 Avisjournalistik
Louise Schou Drivsholm: "Der er tung evidens bag Sundhedsstyrelsens alkohol" in: Information 3. jan. 2023
Tine Toft: "Øl-lobbyist og eksminister vil ikke dukke nakken: " in: BT 4. jan. 2023
Interviewformer & fortællehierakier - noter
PRODUKTION AF TV-NYHEDER - 1z 2023.doc
Afsnit
SKEMA - Nyhedsudsendelsen form + indhold
Drejebog - skema til produktion af nyhedsudsendelse 2023.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1,4 Social ulighed
Forløbet fungerer som optakt til DHO og er et flerfagligt forløb med dansk og historie, hvor omdrejningspunktet er social ulighed i Danmark i perioden 1870 - 1920. Herved er der fokus på det moderne gennembrud samt det folkelige gennembrud.
Genremæssigt har vi arbejdet med tekster der spreder sig inden for de tre perspektiver, hvilket også spejler de tekster, eleverne kan vælge imellem til deres DHO: en tale, en artikel, en novelle og et digt.
Videnskabsteoretisk og metodisk har eleverne berørt faget som et humanistisk fag med forskellige metoder afhængig af den valgte tekst - alle med et litteraturhistorisk perspektiv og med fokus på processen. Eleverne er endvidere blevet præsenteret for den videnskabelige basismodel.
Forløbet har været koblet til det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1g, og eleverne har arbejdet med skriveprocessen og af flere omgange afleveret udkast til deres DHO, hvor de har modtaget formativ feedback i en bestræbelse på at træne deres akademiske skrivning. Herudover er eleverne blevet undervist i formalia.
Desuden har eleverne bl.a. deltaget i et informationssøgningkursus på Svendborg bibliotek og fået en rundvisning på Fattiggården i Svendborg (130-timers-puljen).
Samlet omfang ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
FFF - Ourebasen
Vi er på børnenes hold (youtube)
Tekstmateriale til DHO: De moderne gennembrud 1870-1914 af Conni Paldam og Jørn Jacobsen (Systime)
"Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880" (DRTV S1, E2)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Oh Land og DR pigekor: "Jens Vejmand"
Tekstmateriale til dansk-historieforløb: Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)
Baggrundsstof om Pontoppidan
Elevnoter - analyse af Ane-Mette
De moderne gennembrud 1870-1914 af Conni Paldam og Jørn Jacobsen (Systime), s. 62, 72, 86-99, 106-111).pdf
Jeppe Aakjær: "Bondens Tyende" (1904)
TEKSTMATERIALE TIL DHO – DANSK
Sabroe - agitationsjonalistik.pdf
Sabroe: "Fem børn i Skejby dræbt af røg" i Demokraten (1898)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1,5 Skrivekursus 1
Overskriften for forløbet er først og fremmest; Hvad er skriftlighed i gymnasiet? - og forløbet kobles overvejende til elevernes DHO-skrivning.
Vi tager udgangspunkt i Roman Jacobsens kommunikationsmodel, således at eleverne bevidstgøres om modtagerens og afsenderens roller i en formidlingssituation. I forlængelse heraf taler vi om skrivning som formidling og skrivning som læring, og vi har særligt fokus på faglig formidling og arbejder indgående med, hvordan man skriver en større skriftlig opgave. I den forbindelse præsenteres eleverne bl.a. for fiskemodellen, taksonomi samt skriveprocessens forskellige faser, og eleverne præsenteres for redskaber som mindmap, brainstorm og hurtigskrivning.
Desuden er der især fokus på formalia i forbindelse med en større skriftlig opgave; opbygning, henvisninger/noter, litteraturliste, disposition etc.
Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af 2 x skrivevejledning samt skriftlig formidling 1+2 i både dansk og historie (fra 130 timers puljen).
Samlet omfang ca. 15 ns.
Indhold
Kernestof:
MATERIALE TIL DHO – DANSK.docx
Pjece vedr. dansk-historieopgaven 2023
Ourebasen - DHO
Kursus i skriftlighed - 1.z 2023
Metoder og videnskabsteori i dansk (Opgaveguide.systime.dk)
Afleveringsværksted.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
1,6 Mundtlig formidling
I dette forløb har eleverne overvejende arbejdet med struktur og talepapir i forbindelse med den mundtlige fremlæggelse af DHO-opgaven.
Vi er startet med at tale om forskellige kommunikationsformer, argumentation samt transaktionsanalyse, og efterfølgende har vi primært haft fokus på processen fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg, hvordan man forbereder et mundtligt oplæg samt nonverbal-kommunikation.
Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af et modul i mundtlig formidling i både dansk og historie (130-timers-puljen).
Samlet omfang ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
DHO - Mundtlighed 2023.pptx
Kærlighedens smerte (1992) dansk film af Nils Malmros (kort klip fra Youtube)
Roman Jakobsens kommunikationsmodel.doc
Kursus i mundtlighed 2023.doc
Metoder i DHO.docx
Talepapir 2023.doc
Afsnit
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2,1 Kunsten at fortælle
Forløbet tager udgangspunkt i litteratur, der har haft et mundtligt ophav. Vi beskæftiger os med saga, sagn og folkeeventyr samt kunsteventyr - samt noveller med eventyrtræk, og hvad der karakteriserer genrerne sprogligt og tematisk.
Endvidere læses forløbet parallelt med et eventyrforløb i engelsk, hvor vi bl.a. har læst forskellige udgaver af eventyret om Rødhætte samt set filmen: Reed Riding Hood (2011).
Samlet omfang ca. 80 ns.
Indhold
Kernestof:
Uddrag af Njals saga - Gunnars drab. Grundbogtildansk.systime.dk
Njals saga | Sagatid (klip fra Youtube)
Litteraturens Veje, 3. udg. s. 39-42, 47-52 - sagatiden.docx
Folkeeventyret: "Kong Lindorm"
Strukturalistisk læsning - eventyr
Skema: FOLKEEVENTYR - KUNSTEVENTYR
Faglige forbindelser i dansk (Dansklærerforeningen 2005) s. 87-89
H. C. Andersen: "De røde sko" (1845)
Charlotte Weitze: "De røde sko" fra Mørkets egne (2005)
Brødrene Grimm: "Den lille Rødhætte" - udkom første gang i Kinder- und Hausmärchen (1812)
Den Lilla Møghætte og Pulven (Rune T. Kiddes - tegnefilm på Youtube)
Charles Perrault: "Den lille Rødhætte" (1697)
Jeppe Krogsgaard Christensen: "En Grimm affære" (2016) Berlingske.dk
"Historien om en Bedstemoder" (Konstrueret arketype)
Temalæsning - Eventyret om Rødhætte
Emrah Sütcü: "Eventyr var forbudt for børn" Historie (2013)
Anita Brask Rasmussen: Uddrag af: ”Askepot var en luder” Information (2013) (uddrag)
Uffe Christensen: “Et elsket eventyrs kringlede oprindelse” Jyllands-Posten (2013) (uddrag)
Anne Grydesen: ”Bag om Rødhætte” (2005) Ulve.info (uddrag)
Reed Riding Hood (2011) Instruktør: Catherine Hardwickeit
Supplerende stof:
Northmen - A Viking Saga Official Trailer (2014) - Viking Epic Movie HD
Hanna - Official Trailer
Hunter Hunter - Official Trailer | HD | IFC Midnight
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
2,2 Argumentation og retorik
Vi har primært arbejdet med argumentationens grundmodel samt argumentationens virkemidler. Eleverne har bl.a. fundet forskellige klip med levende billeder, hvor de har transskriberet og lavet argumentationsanalyse.
Omfang ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Den debatterende artikel - med forklarende noter
"Pia Kjærsgaard omkring burkaforbud" - transskiption fra TV-programmet: Jersild og Spin (Klip fra Youtube)
Sproglig og stilistisk analyse - en oversigt.doc
Argumentation - Ourebasen
Håndbog til dansk: Kapt. 4,10 - Argumentation (Toulmin pkt. 1 + Ordvalg pkt. 4 - IKKE pkt. 2 og 3 argumenttyper og kneb)
Argumenttyper, kneb og ordvalg.docx
Håndbog til dansk: Kapt. 4,10 Argumentation (argumenttyper + fejltyper)
Håndbog til dansk: Retorik kapt. 4,9: "Appelformer" (systime.dk)
Ulla Dahlerup: "Tale til dansk folkepartis årsmøde" (2003)
Statsminister Mette Frederiksens tale til demonstration for Ukraine ved den russiske ambassade (Feb. 2022)
Håndbog til dansk: Kapt. 7. "Retorisk analyse af taler"
Ellemanns afskedstale (dansketaler.dk 2023)
"Ellemann trækker sig og forlader dansk politik" (Altinget.dk 2023)
Den debatterende artikel trin for trin.docx
Vurderingsark til den debatterende artikel.docx
Tider - mundtlig feedback.docx
Supplerende stof:
Den debatterende artikel trin for trin
Vurderingsark til den debatterende artikel
Den debatterende artikel
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2,3 Dokumentar og reality
Vi har arbejdet med dokumentar- og realitygenren. Fokus i forløbet har dels været at introducere eleverne for de filmiske virkemidler, men også at træne elevernes evne til at være bevidste om fakta- og fiktionskoder i de forskellige genrer. Forløbet afsluttes med en analyse af TV2-dokumentaren: Herlufholms hemmeligheder (2022) (medieværk), hvor eleverne har analyseret og fremlagt delelementer af filmen. Vi har i den forbindelse også talt om dokumentarfilmens genredefinitioner.
Samlet omfang ca. 45 ns + medieværk
Indhold
Kernestof:
Dokumentar og reality - kompendium 2023-24.docx
DRTV - Søren Ryge: Far, mor og børn: Far, mor og børn (intro: 2,30 min)
Virkeligheden i medierne
Håndbog til dansk kapt. 5.2: "Dokumentarfilm og Mockumentary"
Danish Mother Seeking Father of Child (youtube)
Håndbog til dansk: Kapt 5.2 punkt 3 & 4 vedr. autenticitetmarkører samt fiktion og faktakoder.
Armadillo (Filmcentralen.dk)
Håndbog til dansk: "Filmiske virkemidler"
Opgave: Forskellige typer af dokumentarfilm
Dokumentarfilmens genrer 2023
Oversigtsskema - DOKUMENTAR OG REALITY 2023-24.docx
Håndbog til dansk, kapt. 5,2:"Dokumentarfilmstyper".
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed Systime (2016), s. 8-25
Håndbog til dansk: "Skema over fakta- og fiktionskoder", kapt. 5,2 (dokumentarfilm), kapt. 5,3 (reality).
Metoder i dansk, Systime 2011, s. 107
NOTER - DOKUMENTAR OG REALITY.docx
Den iscenesatte virkelighed (Systimeibog)
Thomas Hoffmann: "Derfor ser vi Paradise Hotel" (Videnskab.dk 2014)
Den debatterende artikel trin for trin.docx
Den debatterende artikel 2.pdf
Herlufsholms hemmeligheder (TV 2 Play)
Joachim Talbro Paulsen: "Jan Guillou er ikke overrasket over historier om vold på Herlufsholm: »Volden er nødvendig for at opretholde systemet«" Berlingske (2022)
Lasse Bjerre: "TV 2-redaktør svarer på kritik: Herlufsholm-dokumentar er fyldt med fakta" in: Kristeligt Dagblad (2022)
Christian Brøndum: "Journalist og tidligere elev på Herlufsholm: Fravær af fakta i TV 2-dokumentar er påfaldende" in: Kristeligt Dagblad (2022)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
2,4 Oplysningstiden
Eleverne har stiftet bekendtskab med Holberg og oplysningestiden.
Samlet omfang ca. 15 ns.
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden - noter til oplysningstiden
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (sølv), Systime; sider: 108-118, 122-123
Holberg - epistola CCCXXVI.pdf
Afsnit
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
2,5 Romantik, biedermeier og romantisme
Forløbet har 1800-tallet som omdrejningspunkt, og vi har beskæftiget os med, hvad der kendetegner perioden litterært. Eleverne har arbejdet med de forskellige delperioder i romantikken samt biedermeier og romantisme, og hvad der hver især kendetegner disse.
Samlet omfang omkring 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Tips til terminsprøven 2024.doc
Tekstmateriale til romantik, biedermeier og romantisme.docx
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (sølv), Systime: side 519-520. Baggrundsmateriale - intro til romantikken.doc
"Velkommen i det grønne" Erik Grip (Youtube)
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (sølv), Systime; sider: 144-150, 162-168
Oehlenschläger: "Hjemvee" (1805)
Grundtvig: "Velkommen i den grønne lund" (1843).
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
1800-1870: Romantikken (lille video fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Schack Staffeldt - noter.docx
Steen Steensen Blicher: "Trækfuglene - Sig nærmer tiden" (1838)
Kim Larsen: "Sig nærmer tiden" (youtube)
"Biedermeier og poetisk realisme" (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Reklamen for Toffifee "Wir" TV-Werbung (2015)
Reklame for Werther"s Original #2
"Fra Biedermeier til Toffifee"
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
Litteraturens veje: side 152-155
Fra Biedermeier til Toffifee.docx
Toffifee "Wir" TV Werbung 2015
Alle er klar til at fremlægge vedr. "Den lille Karen".
DEN REFLEKTERENDE ARTIKEL.docx
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
Supplerende stof:
Arbejdsopgaver til intro.doc
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
2,6 Sprog og kommunikation
Forløbet har overordnet fokus på sprog og kommunikation. Eleverne er blevet introduceret for Roman Jacobsons kommunikationsmodel og hans sproglige funktioner, og vi har brugt modellen i forbindelse med analyse af reklamer og kampagnefilm. Vi har desuden beskæftiget os med storytelling, og eleverne har arbejdet med selvvalgt empiri, hvor målet har været at lave en kommunikationsanalyse med udgangspunkt i de introducerede teorier.
Samlet omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Sprog og mening (lille video fra: Grundbog i dansk, Systime)
Arbejdsspørgsmål: Sprog og kommunikation s. 2-8
"Pragmatik – sprog i brug" (Grundbog til dansk – uddrag fra kapt. 2,3)
"Sprog og kommunikation" (Grundbog til dansk – kapt. 2,3,3)
"Kommunikation og kontekst" (Grundbog til dansk – kapt. 2,3,4)
Reklame for Cult: "Party now - Apologize later!"
DF's kampagnevideo 2023: "Rejs hjem, hvis du ikke vil Danmark" (Facebook)
SPROG OG KOMMUNIKATION 2024
Roman Jakobsons kommunikationsmodel: del 1 (Metoder i dansk)
Arbejdsopgave: RJ's kommunikationsmodel med noter
Reklame: Eks. på storytelling - Arla 1
Reklame: Eks. på storytelling - Arla 2
Reklamefilmanalyse - noter.doc
1) "Humor" fra: Studienet.dk
Ellen Holmboe: "Drømme til salg" in: Kort og godt om at argumentere for en holdning, Dansklærerforeningen (2006), s. 22-26
Afsnit
Supplerende stof:
Baggrundsmateriale: Forskellige dokumenter vedr. humor
2) Virkemidler - humor (ScooorSync-udv)
3) Humorens sproglige virkemidler (Litteratursiden.dk)
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
2,7 Genrebegrebet (1. selvvalgte værk)
Forløbet samler op på, hvad der karakteriserer de litterære hovedgenrer. I den forbindelse har eleverne læst et selvvalgt værk (en novellesamling), hvor de har skrevet en lille opgave med fokus på en karakteristik af det valgte værks genre. Desuden taler vi om den genremæssige perspektivering af en litterær tekst med fokus på den klassiske og den moderne novelle.
Samlet omfang ca. 15 sider + selvvalgt værk (ca. 120 s.)
1. selvvalgte værk:
Agnethe: Jacob Skyggegaard: Man vil så gerne elskes (2024)
Amalie: Naja Marie Aidt: Bavian (2006)
Elina: Tove Ditlevsen: Paraplyen (1952)
Emil T: Jesper Wung-Sung: To ryk og en aflevering (1998)
Emil S.: Ane Riel: Små stød (2023)
Freja: Katrine Marie Guldager: København (2007)
Gustav: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Isabella: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Jens: Gustav Foss: Lån mig dine tænder (2023)
Julie: Charlotte Weitze: Skiftning (1996)
Kasper: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Lasse: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Levke: Ane Riel: Små stød (2023)
Laura: Thomas Korsgaard: Snydt ud af næsen (2024)
Mads: Charlotte Weitze: Skiftning (1996)
Magnus: Ane Riel: Små stød (2023)
Maja: Ane Riel: Små stød (2023)
Malou: Henrik Pontoppidan: Fra Hytterne (1887)
Malthe: Karen Blixen: Skæbneanekdoter (1957)
Mathilde: Tove Ditlevsen: Paraplyen (1952)
Mie: Jesper Wung-Sung: To ryk og en aflevering (1998)
Victor: Ane Riel: Små stød (2023)
William: Katrine Marie Guldager: København (2007)
Indhold
Kernestof:
Tekstmateriale til forløbet vedr. genre 2024
Litteraturens veje: side 497, 511
Litteraturhistorien på langs og på tværs: "Hvad er en novelle?"
Skema -den klassiske og den moderne novelle .doc
Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Katrine Marie Guldager: "En skilsmissehistorie" fra København (2004)
Faglige forbindelser - Sprog m.m.; sider: 97-100, 119-121
Genlæs evt. novellen: "En skilsmissehistorie"
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
3,1 Det moderne gennembrud
Forløbet fungerer som en introduktion til det moderne gennembrud (periodelæsning), og vi ser bl.a. på tendenser som naturalisme, kritiske realisme og impressionisme. Endvidere beskæftiger vi os med kvindens stilling som tema, og i den forbindelse læser vi bl.a. 'Et dukkehjem' (værklæsning) og ser på forskellige gen- /nyfortolkninger af værket.
Vi har desuden haft fokus på Pontoppidan og arbejdet med filmatiseringen af Lykke-Per (Værklæsning).
Samlet omfang ca. 300 sider (inkl. 2 x værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud - introduktion.ppt
DA-NET.dk: Naturalismen 1870-90
Litteraturens Veje s. 205-213.pdf
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem - [5. oplag] Værklæsning
Arbejdsspørgsmål til Georg Brandes
August Strindberg: "Uheldig" (1884)
Georg Brandes: Af: Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aahundredes Litteratur.pdf
TEKSTSAMLING TIL DET MODERNE GENNEMBRUD - 2024-25.docx
J. P. Jacobsen: "Fra Husets Tag" (1869-70)
Litteraturens Veje s. 213-216 - DMG
Noteark - Romantikken - Det moderne gennembrud
Arbejdsspørgsmål til uddrag af Fru Marie Grubbe
J.P Jakobsen: af "Marie Grubbe" (1876) (kap.1 - de første 4 sider))
Powerpoint vedr. naturalismen
Litteraturens veje; sider: 216-225, 230-236, 262-264
Klip af DR-udsendelsen: "Øgendal og de store forfattere" om Henrik Pontoppidan
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" fra "Fra Hytterne" 1887
TV-program: "Henrik Pontoppidan" (Øgendahl og de store forfattere DRTV)
Bille Augusts filmatisering af Lykke-Per (2018)
Afsnit
Impressionistisk skrivestil.docx
DMG - Bang og Chat-GBT.pdf
Herman Bang 'Foran Alteret' (1880); sider: 29-34
Martin Andersen Nexø: 'Vandringen mod lyset' (uddrag). I 'Brug litteraturhistorien' Sørensen og Rangvid (2014)
Sproglig og stilistisk analyse - en oversigt
Dansk i grundforløbet - værktøjskassen.docx
Trailer: Pelle Erobreren
Kunstig intelligens
"Handskemoralen i 1800-tallet": Køn over tid – Kildebank om kærlighed, køn og seksualitet (Historilab.dk)
"Køn over tid" (Historielab.dk)
Ibsen- Et dukkehjem (1828) - uddrag.pdf
Bodil Christensen: "Et dukkehjem" hos Ibsen, SKAM og Pryds Helle" (2019) Folkeskolen.dk
Erna Juel-Hansen: Terese Kærulf (1894), (uddrag) in: Kvinder der vil (Systime 2024)
Victoria Benedictsson: Dagbogen 1886-87 (uddrag) in: Kvinder der vil (Systime 2024)
BARBIE (2023 Movie) Trailer (Youtube)
J. V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
J. Fibiger og G. Lütken: Litteraturens veje 3.udg (blå); sider: 265-267
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
3,2 Omkring verdenskrigene
OMKRING VERDENSKRIGENE – HISTORISK LÆSNING
Det litterære samt det sproglige perspektiv)
Eleverne introduceres til de litterære perioder før og efter 1. verdenskrig, og vi arbejder med sammenhængene mellem historie, politik, kultur og litteratur. Vi beskæftiger os især med den lyriske genre samt ekspressionisme og har særligt fokus på billedsprog.
Samlet omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Ekspressionisme - oversigt uden skema
Tekstsamling til omkring verdenskrigene
Kahoot: Stilistiske virkemidler
Sproglig og stilistisk analyse - en oversigt
Det blomstrende slagsmål - noter.doc
Litteraturens Veje 3. udg. (Blå); sider: 286-293
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Ekspressionismen (da-net.dk - ca. 10 sider)
Ordliste- Stridsmænd.docx
Emil Bønnelycke: "Krigshymne" fra Asfaltens sange (1918)
Broby-Johansen: "Stridsmænd for det vi elsker" Blod 1922
Litteraturens veje; sider: 294-296, 331-332, 343-344
Otto Gelsted 'Reklameskibet' 1923; sider: 9-11
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Per Lägerkvist: "Ångest" (1891)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
3,3 Modernisme og realisme
Forløbet fungerer som en fortsættelse af den historiske læsning i forløbet omkring verdenskrigene, men i stedet for et lyrisk fokus beskæftiger vi os også med novellegenren, og vi ser på forskellige former for modernisme og realisme.
Samlet omfang ca. 65 sider.
Indhold
Kernestof:
Tekstsamling - Det moderne Danmark / modernisme og realisme
Det moderne Danmark / modernisme og realisme - noter
Stefgen Auring m. fl.: Realisme og modernisme", Systime 2010 (s. 8-10, 13-20, 25-27, 29-31)
Det moderne Danmark - noter.doc
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset".
Litteraturens veje; sider: 359-365, 373-374, 392-396, 411-421
Opsamlingskema - Rifbjerg, Martin A. Hansen og Seeberg.docx
DA-NET - modernisme og den fantastiske fortælling
Peter Seeberg: "Hjulet" (1962)
Nyrealismen (da-net.dk ca. 4 sider)
Chr. Kampmann: ”Emilie Grüen” (1962)
Sproglig og stilistisk analyse - en oversigt.doc
Håndbog til dansk: "analysevejledninger"
Vita Andersen: 'Fredag, lørdag, søndag' (1977)
HISTORISK OVERSIGTSKEMA - skabelon.doc
Historisk oversigtskema - info 2024.docx
CFU: Helt lyrisk - med Poul Krebs og Bro (DR1 2019 sæson 1, afsnit 6)
Afsnit
Michael Strunge: 'Livets hastighed' (1977)
Historisk oversigtskema - info 2024
Supplerende stof:
Titler til verdenslitteratur - inspiration.doc
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
3,4 Verdenslitteratur (2. selvvalgte værk)
Vi taler om, hvad der gør "verdenslitteratur" til verdenslitteratur og i den forbindelse læser eleverne et selvvalgt udenlandsk værk i dansk oversættelse. Endvidere arbejder vi med Karen Blixen, der netop skiller sig ud i dansk litteratur. Vi ser bla. filmen: "En fantastisk skæbne" og i relation til læsningen af novellen: "Ringen" beskæftiger vi os kort med forskellige metoder i danskfaget; nykritisk, struktualistisk, ideologikritisk samt psykoanalytisk metode.
VALG AF 2. INDIVIDUELLE VÆRK:
- udenlandsk værk i dansk oversættelse: Verdenslitteratur
Agnethe: Holly Hepburn: Den lille genbrugsbutik (2024)
Amalie: Paul Auster: Illusionernes bog (2002)
Elina: Marguerite Duras: Smerten (2023)
Emil T: Chuck Palahniuk: Fight Club (1999)
Emil S.: Aldous Huxley: Fagre nye verden (2009)
Freja: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Gustav: Khaled Hosseini: Drageløberen 2003)
Isabella: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Jens: Dennis lehane værk shutter island (2004)
Julie: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Kasper: Camilla Läckberg: Isprinsesse (2019)
Lasse: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Levke: George Orwell: Dyregaarden (2021)
Laura: Colleen Hoover: Det ender med os (2024)
Mads: J.R.R. Tolkien: Ringenes Herre 3: Kongen vender tilbage (1970)
Magnus: Aldous Huxley: Fagre nye verden (2009)
Maja: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Malou: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Mathilde: Herman Melville: Moby Dick (2011)
Mie: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Victor: Marguerite Duras: Smerten (2023)
William: Mario Puzos: The Godfather (2017)
Samlet omfang ca. 25 ns + værk ca. 175 ns.
Indhold
Kernestof:
Artikel: Torben Brostrøm: "Modstykke til himlen" (2006)
Karen Blixen - En fantastisk skæbne (2005) (Filmcentralen / streaming af danske kortfilm og dokumentarfilm)
Anders Juhl Rasmussen: "Verdenslitteratur er horisontudvidende" in: Kristeligt Dagblad (2008)
Litteraturens veje; sider: 315-320
Karen Blixen: "Ringen" fra Skæbneanekdoter (1958)
Skema over forskellige metoder i dansk
Sammenklip fra Fibringer m.fl.: "Litteraturens veje" om den nykritiske, den strukturalistiske, den ideologikritiske og den psykoanalytiske analysemetode.
Supplerende stof:
håndbog til dansk: "litterære metoder"
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
3,5 Nyeste tid
Omdrejningspunktet for forløbet er eksperimenterende realisme i 00'erne og 10'erne, hvor vi bl.a. læser Katrine Marie Guldager, Charlotte Weitze, Lone Hørslev, Yahya Hassan og Caspar Eric. Vi har særligt fokus på brugen af genrekoder samt selvbiografiske elementer og arbejder med, hvorledes de forskellige tekster kan siges at repræsentere tendenser i den nyeste tids realistiske strømning.
Samlet omfang ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Marianne Majgaard Jensen: "København af Katrine Marie Guldager" (2004) (Litteratursiden.dk)
Katrine Marie Guldager: "Nørreport", København 2004
Skema over klassiske og moderne novelletræk
Lars Handesten: "Skismaet mellem fiktion og virkelighed - Charlotte Weitze" Lex.dk (2012)
Vicki Kragh Pedersen: "Forfattere - Charlotte Weitze", (2022) Litteratursiden.dk
Tider - mundtlig feedback
Weitze - Kronvildt til noter.pdf
Charlotte Weitze: "Kronvildt", Skifting (1996)
"Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (Forfatterweb.dk)
Skema - eksperimenterende realisme i 00’erne og 10’erne.docx
Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær" fra samlingen: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale - Skilsmissedigte (2009)
Brug litteraturhistorien s. 232-238 - Hørslev og Hassan.pdf
Yahya Hassan: "Barndom" performance-video (Youtube)
Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime 2014) s. 191-193,195,201-203, 209-213 - eksperimenterende realisme
Tips til terminsprøven 2025.doc
Whiteliste til terminsprøven i skr. dansk 2025.docx
Yahya Hassan: "Barndom" (2013)
2000-2020: Eksperimenterende realisme (Videopræs.: Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Film: Meter i sekundet 2023 (DRTV).Filmatisering af Stine Pilgaards roman. Instruktør Hella Joof
Klip fra Litteratursiden.dk vedr. Stine Pilgaards roman: Meter i sekundet
Opgave 1: Filmatiseringer - undersøg, hvordan romaner kan filmatiseres.
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (2020) (uddrag)
Afsnit
Caspar Eric- Nye balancer. Handikapdigte (2023).docx
Anmeldelse: "Nye balancer: handicapdigte" fra Litteratursiden.dk
Autofiktion og dobbeltkontrakt (Dansk i gymnasiet.dk)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
3,6 Skriftlighed - skrivekursus 2
Som optakt til elevernes SRP-skrivning har vi fokus på at styrke deres
bevidsthed om akademisk skrivning og metakommunikation. Arbejdet er tilknyttet et skriftlighedsforløb i 3.g, hvor timerne bl.a. kommer fra 130-timers puljen: Foruden et modul vedr. akademiske skrivning samt et modul, hvor vi arbejder med udfærdigelsen af den gode problemformulering, så tæller forløbet 3 moduler af 100 min., hvor der bl.a. er fokus på de skriftlige eksamensgenrer i dansk, feedback, råd og vink, brug af fagbegreber, korrekturlæsning, forberedelse til den skriftlige eksamen i dansk etc.
Samlet omfang ca. 15 ns.
Moduler:
d. 19/12 2022
d. 9/2 2023
d. 6/3
d. 17/3
d. 1/5
Indhold
Kernestof:
SRP - litteraturliste
Noter og kildehenvisninger.docx
Indholdsfortegnelse i Word - Sådan gør du - Se i HD
Kombiner PDF-dokumenter i Billedfremviser på Mac
RJ's kommunkationsmodel.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
3,7 Repetition
Indhold
Kernestof:
Repetition 3z - 2025.doc
Afsnit
MUNDTLIG EKSAMEN I DANSK STX - MEDIESPØRGSMÅL
Alle har fundet oversigten vedr. "Sproglig og stilistisk analyse" + "Værktøjskassen til dansk".
Skærmbillede 2025-05-12 kl. 17.40.56.png
Skriftlighedsmoduler i 3.g
Råd og vink for skriftlig dansk på stx 2021
Tips til studentereksamen 2025
Analyse af levende billeder - opsætning og genrebevidsthed.docx
Whiteliste til studentereksamen i skr. dansk 2025
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147165582", "T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147165582", "H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147165582" }