Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Fie Søholm
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pensumangivelse
Titel 2 1,1 Argumentation og taler
Titel 3 1,2 Middelalder og folkeviser
Titel 4 1,3 Nyhedsformidling
Titel 5 1,4 Social ulighed
Titel 6 1,5 Skrivekursus 1
Titel 7 1,6 Mundtlig formidling
Titel 8 2,1 Kunsten at fortælle
Titel 9 2,2 Argumentation og retorik
Titel 10 2,3 Dokumentar og reality
Titel 11 2,4 Oplysningstiden
Titel 12 2,5 Romantik, biedermeier og romantisme
Titel 13 2,6 Sprog og kommunikation
Titel 14 2,7 Genrebegrebet (1. selvvalgte værk)
Titel 15 3,1 Det moderne gennembrud
Titel 16 3,2 Omkring verdenskrigene
Titel 17 3,3 Modernisme og realisme
Titel 18 3,4 Verdenslitteratur  (2. selvvalgte værk)
Titel 19 3,5 Nyeste tid
Titel 20 3,6 Skriftlighed - skrivekursus 2
Titel 21 3,7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pensumangivelse

1g: ca. 330 sider (inkl. grundforløbet)
2g: ca. 399 sider
3g: ca. 660 sider            
= samlet ca. 1410 sider - fordelt skønsmæssigt med 50 % på litteratur, 25 % på medier og 25 % på sprog.

1. værk: "Dagene er data" af Lone Hørslev (2018)
2. værk: Selvvalgt dansk novellesamling
3. værk: Medieværk: TV2-dokumentaren: Herlufholms hemmeligheder (2022)
4. værk: Filmatiseringen af Lykke-Per (2018)
5. værk: 'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen (1879)
6. værk: Selvvalgt udenlandsk værk i dansk oversættelse: Verdenslitteratur
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1,1 Argumentation og taler

I dette forløb har vi fokus på det sproglige stofområde og arbejder særligt med talen som genre. Metodisk bliver eleverne præsenteret for kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse og retorisk analyse (appelformer og stilistiske virkemidler).
Tekstmæssigt arbejder vi primært med politiske taler.

Afslutningsvis skal elever skrive og holde en tale for klassen samt skrive en lille metadel, hvor de forholder sig til deres valg.

Samlet omfang ca. 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1,2 Middelalder og folkeviser

I dette forløb har eleverne arbejdet med middelalderen som periode og folkeviser som genre, herunder ridderviser og trylleviser. I det analytiske arbejde har der været særligt fokus på genretræk, motiv og tema samt overgangen fra barn til voksen.
Eleverne har bl.a. lavet en remedieringsopgave af folkevisen "Ebbe Skammelsøn" samt en analyserende artikel om "Harpens kraft".

Samlet omfang ca. 25 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1,3 Nyhedsformidling

Eleverne har arbejdet med nyhedsformidling i tv-nyheder og avisen. Metodisk har de arbejdet med kommunikationsanalyse, vinkling, basale filmiske virkemidler, indhold samt form og udtryk.
Eleverne har trænet deres metodiske blik samt deres kritiske sans ift. nyhedsformidling.

Som afslutning på forløbet har eleverne i grupper produceret deres egen nyhedsudsendelse, hvor de skulle forholde sig til: komposition, fortællehierarkier, forskellige former for interviews og nyhedskriterier.

Samlet omfang ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1,4 Social ulighed

Forløbet fungerer som optakt til DHO og er et flerfagligt forløb med dansk og historie, hvor omdrejningspunktet er social ulighed i Danmark i perioden 1870 - 1920. Herved er der fokus på det moderne gennembrud samt det folkelige gennembrud.
Genremæssigt har vi arbejdet med tekster der spreder sig inden for de tre perspektiver, hvilket også spejler de tekster, eleverne kan vælge imellem til deres DHO: en tale, en artikel, en novelle og et digt.

Videnskabsteoretisk og metodisk har eleverne berørt faget som et humanistisk fag med forskellige metoder afhængig af den valgte tekst - alle med et litteraturhistorisk perspektiv og med fokus på processen. Eleverne er endvidere blevet præsenteret for den videnskabelige basismodel.

Forløbet har været koblet til det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1g, og eleverne har arbejdet med skriveprocessen og af flere omgange afleveret udkast til deres DHO, hvor de har modtaget formativ feedback i en bestræbelse på at træne deres akademiske skrivning. Herudover er eleverne blevet undervist i formalia.

Desuden har eleverne bl.a. deltaget i et informationssøgningkursus på Svendborg bibliotek og fået en rundvisning på Fattiggården i Svendborg (130-timers-puljen).

Samlet omfang ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1,5 Skrivekursus 1

Overskriften for forløbet er først og fremmest; Hvad er skriftlighed i gymnasiet? - og forløbet kobles overvejende til elevernes DHO-skrivning.

Vi tager udgangspunkt i Roman Jacobsens kommunikationsmodel, således at eleverne bevidstgøres om modtagerens og afsenderens roller i en formidlingssituation. I forlængelse heraf taler vi om skrivning som formidling og skrivning som læring, og vi har særligt fokus på faglig formidling og arbejder indgående med, hvordan man skriver en større skriftlig opgave. I den forbindelse præsenteres eleverne bl.a. for fiskemodellen, taksonomi samt skriveprocessens forskellige faser, og eleverne præsenteres for redskaber som mindmap, brainstorm og hurtigskrivning.
Desuden er der især fokus på formalia i forbindelse med en større skriftlig opgave; opbygning, henvisninger/noter, litteraturliste, disposition etc.

Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af 2 x skrivevejledning samt skriftlig formidling 1+2 i både dansk og historie (fra 130 timers puljen).

Samlet omfang ca. 15 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 1,6 Mundtlig formidling

I dette forløb har eleverne overvejende arbejdet med struktur og talepapir i forbindelse med den mundtlige fremlæggelse af DHO-opgaven.
Vi er startet med at tale om forskellige kommunikationsformer, argumentation samt transaktionsanalyse, og efterfølgende har vi primært haft fokus på processen fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg, hvordan man forbereder et mundtligt oplæg samt nonverbal-kommunikation.

Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af et modul i mundtlig formidling i både dansk og historie (130-timers-puljen).

Samlet omfang ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 2,1 Kunsten at fortælle

Forløbet tager udgangspunkt i litteratur, der har haft et mundtligt ophav. Vi beskæftiger os med saga, sagn og folkeeventyr samt kunsteventyr - samt noveller med eventyrtræk, og hvad der karakteriserer genrerne sprogligt og tematisk.

Endvidere læses forløbet parallelt med et eventyrforløb i engelsk, hvor vi bl.a. har læst forskellige udgaver af eventyret om Rødhætte samt set filmen: Reed Riding Hood (2011).

Samlet omfang ca. 80 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 2,2 Argumentation og retorik

Vi har primært arbejdet med argumentationens grundmodel samt argumentationens virkemidler. Eleverne har bl.a. fundet forskellige klip med levende billeder, hvor de har transskriberet og lavet argumentationsanalyse.

Omfang ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2,3 Dokumentar og reality

Vi har arbejdet med dokumentar- og realitygenren. Fokus i forløbet har dels været at introducere eleverne for de filmiske virkemidler, men også at træne elevernes evne til at være bevidste om fakta- og fiktionskoder i de forskellige genrer. Forløbet afsluttes med en analyse af TV2-dokumentaren: Herlufholms hemmeligheder (2022) (medieværk), hvor eleverne har analyseret og fremlagt delelementer af filmen. Vi har i den forbindelse også talt om dokumentarfilmens genredefinitioner.

Samlet omfang ca. 45 ns + medieværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 2,4 Oplysningstiden

Eleverne har stiftet bekendtskab med Holberg og oplysningestiden.

Samlet omfang ca. 15 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 2,5 Romantik, biedermeier og romantisme

Forløbet har 1800-tallet som omdrejningspunkt, og vi har beskæftiget os med, hvad der kendetegner perioden litterært. Eleverne har arbejdet med de forskellige delperioder i romantikken samt biedermeier og romantisme, og hvad der hver især kendetegner disse.

Samlet omfang omkring 65 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 2,6 Sprog og kommunikation

Forløbet har overordnet fokus på sprog og kommunikation. Eleverne er blevet introduceret for Roman Jacobsons kommunikationsmodel og hans sproglige funktioner, og vi har brugt modellen i forbindelse med analyse af reklamer og kampagnefilm. Vi har desuden beskæftiget os med storytelling, og eleverne har arbejdet med selvvalgt empiri, hvor målet har været at lave en kommunikationsanalyse med udgangspunkt i de introducerede teorier.

Samlet omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 2,7 Genrebegrebet (1. selvvalgte værk)

Forløbet samler op på, hvad der karakteriserer de litterære hovedgenrer. I den forbindelse har eleverne læst et selvvalgt værk (en novellesamling), hvor de har skrevet en lille opgave med fokus på en karakteristik af det valgte værks genre. Desuden taler vi om den genremæssige perspektivering af en litterær tekst med fokus på den klassiske og den moderne novelle.

Samlet omfang ca. 15 sider + selvvalgt værk (ca. 120 s.)


1. selvvalgte værk:
Agnethe: Jacob Skyggegaard: Man vil så gerne elskes (2024)
Amalie: Naja Marie Aidt: Bavian (2006)
Elina: Tove Ditlevsen: Paraplyen (1952)
Emil T: Jesper Wung-Sung: To ryk og en aflevering (1998)
Emil S.: Ane Riel: Små stød (2023)
Freja: Katrine Marie Guldager: København (2007)
Gustav: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Isabella: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Jens: Gustav Foss: Lån mig dine tænder (2023)
Julie: Charlotte Weitze: Skiftning (1996)
Kasper: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Lasse: Jesper Wung-Sung: To ryk o gen aflevering (1998)
Levke: Ane Riel: Små stød (2023)
Laura: Thomas Korsgaard: Snydt ud af næsen (2024)
Mads: Charlotte Weitze: Skiftning (1996)
Magnus: Ane Riel: Små stød (2023)
Maja: Ane Riel: Små stød (2023)
Malou: Henrik Pontoppidan: Fra Hytterne (1887)
Malthe: Karen Blixen: Skæbneanekdoter (1957)
Mathilde: Tove Ditlevsen: Paraplyen (1952)
Mie: Jesper Wung-Sung: To ryk og en aflevering (1998)
Victor: Ane Riel: Små stød (2023)
William: Katrine Marie Guldager: København (2007)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 3,1 Det moderne gennembrud

Forløbet fungerer som en introduktion til det moderne gennembrud (periodelæsning), og vi ser bl.a. på tendenser som naturalisme, kritiske realisme og impressionisme. Endvidere beskæftiger vi os med kvindens stilling som tema, og i den forbindelse læser vi bl.a. 'Et dukkehjem' (værklæsning) og ser på forskellige gen- /nyfortolkninger af værket.
Vi har desuden haft fokus på Pontoppidan og arbejdet med filmatiseringen af Lykke-Per (Værklæsning).

Samlet omfang ca. 300 sider (inkl. 2 x værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 3,2 Omkring verdenskrigene

OMKRING VERDENSKRIGENE – HISTORISK LÆSNING
Det litterære samt det sproglige perspektiv)

Eleverne introduceres til de litterære perioder før og efter 1. verdenskrig, og vi arbejder med sammenhængene mellem historie, politik, kultur og litteratur. Vi beskæftiger os især med den lyriske genre samt ekspressionisme og har særligt fokus på billedsprog.

Samlet omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 3,4 Verdenslitteratur (2. selvvalgte værk)

Vi taler om, hvad der gør "verdenslitteratur" til verdenslitteratur og i den forbindelse læser eleverne et selvvalgt udenlandsk værk i dansk oversættelse. Endvidere arbejder vi med Karen Blixen, der netop skiller sig ud i dansk litteratur. Vi ser bla. filmen: "En fantastisk skæbne" og i relation til læsningen af novellen: "Ringen" beskæftiger vi os kort med forskellige metoder i danskfaget; nykritisk, struktualistisk, ideologikritisk samt psykoanalytisk metode.

VALG AF 2. INDIVIDUELLE VÆRK:
- udenlandsk værk i dansk oversættelse: Verdenslitteratur

Agnethe: Holly Hepburn: Den lille genbrugsbutik (2024)
Amalie: Paul Auster: Illusionernes bog (2002)
Elina: Marguerite Duras: Smerten (2023)
Emil T: Chuck Palahniuk: Fight Club (1999)
Emil S.: Aldous Huxley: Fagre nye verden (2009)
Freja: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Gustav: Khaled Hosseini: Drageløberen 2003)
Isabella: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Jens: Dennis lehane værk shutter island (2004)
Julie: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Kasper: Camilla Läckberg: Isprinsesse (2019)
Lasse: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Levke: George Orwell: Dyregaarden (2021)
Laura: Colleen Hoover: Det ender med os (2024)
Mads: J.R.R. Tolkien: Ringenes Herre 3: Kongen vender tilbage (1970)
Magnus: Aldous Huxley: Fagre nye verden (2009)
Maja: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Malou: William Shakespeare: Romeo og Julie (2012)
Mathilde: Herman Melville: Moby Dick (2011)
Mie: Albert Camus: Den fremmede (2002)
Victor: Marguerite Duras: Smerten (2023)
William: Mario Puzos: The Godfather (2017)

Samlet omfang ca. 25 ns + værk ca. 175 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 3,5 Nyeste tid

Omdrejningspunktet for forløbet er eksperimenterende realisme i 00'erne og 10'erne, hvor vi bl.a. læser Katrine Marie Guldager, Charlotte Weitze, Lone Hørslev, Yahya Hassan og Caspar Eric. Vi har særligt fokus på brugen af genrekoder samt selvbiografiske elementer og arbejder med, hvorledes de forskellige tekster kan siges at repræsentere tendenser i den nyeste tids realistiske strømning.

Samlet omfang ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 3,6 Skriftlighed - skrivekursus 2

Som optakt til elevernes SRP-skrivning har vi fokus på at styrke deres
bevidsthed om akademisk skrivning og metakommunikation. Arbejdet er tilknyttet et skriftlighedsforløb i 3.g, hvor timerne bl.a. kommer fra 130-timers puljen: Foruden et modul vedr. akademiske skrivning samt et modul, hvor vi arbejder med udfærdigelsen af den gode problemformulering, så tæller forløbet 3 moduler af 100 min., hvor der bl.a. er fokus på de skriftlige eksamensgenrer i dansk, feedback, råd og vink, brug af fagbegreber, korrekturlæsning, forberedelse til den skriftlige eksamen i dansk etc.

Samlet omfang ca. 15 ns.

Moduler:
d. 19/12 2022
d. 9/2 2023
d. 6/3
d. 17/3
d. 1/5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer