Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Morten Møller, Tommy Palludan Magnussen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget 500 f.Kr. - 500 e. Kr.
Titel 2 Social ulighed i Danmark 1850-1920
Titel 3 Nazismen i Tyskland 1918-45
Titel 4 FFF4: Tyskland og Frankrig i Den Kolde Krig
Titel 5 1968
Titel 6 De danske kvinders historie
Titel 7 Kinas historie 1850-2000
Titel 8 FFF7: Medborgerskab før og nu
Titel 9 Vikingetiden 800-1050
Titel 10 Rusland - fra kommunisme til putinisme 1990-2025
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget 500 f.Kr. - 500 e. Kr.

Undersøgelse af antikken som historisk periode med fokus på Romerriget. Særlige undersøgelsesområder: Styreformer og samfundsgrupper. Ekspansion fra bystat til verdensmagt. Årsager til romernes succes på slagmarken. Slavernes rolle. Gladiatorernes betydning. Overgang fra republik til kejserdømme. Indførelsen af kristendommen. Årsager til imperiets sammenbrud.

Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til romernes succes på slagmarken?
Hvilken rolle spillede slaver i datidens Rom?
Hvorfor brød det vestromerske rige sammen?

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Social ulighed i Danmark 1850-1920

Overbliksforløb. Danmarkshistorien i korte træk ca. 1000-2000. Hovedfokus på perioden 1850-1920 som optakt til DHO om industrialisering, urbanisering og social ulighed i Danmark. Eleverne har arbejdet flerfagligt i dansk og historie. Forløbet har været suppleret af en tur på det lokale bibliotek til et informationssøgningskursus.
Særlige fokusområder: Industrialisering og urbanisering. Arbejderbevægelse og arbejderklassens sociale vilkår. Sundhedsforhold og børnearbejde.

Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til urbaniseringen i Danmark?
Hvilke politiske konsekvenser medførte denne urbanisering?
Hvad kendetegnede arbejderklassens sociale vilkår?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Nazismen i Tyskland 1918-45

Undersøgelse af udviklingen i Tyskland 1918-1945. Fokus på Versaillesfredens potentiale for nye konflikter. På nazisme som ideologi. På årsagerne til Hitlers magtovertagelse i Tyskland. På nazisternes syn på ungdom og krop. På antisemitisme og vejen mod Holocaust. På nazisme og historiebrug.

Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til nazisternes magtovertagelse i Tyskland i 1933?
Hvad er antisemitisme, og hvordan kom den til at præge det tyske samfund i mellemkrigstiden?
Hvilken rolle spiller begrebet nazisme i nutidens verden?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 FFF4: Tyskland og Frankrig i Den Kolde Krig

Fokus på Tyskland og Frankrigs inden- og udenrigspolitiske situationer i årene efter Anden Verdenskrig. Træning i formulering af problemstillinger, introduktion til den videnskabelige basismodel, inddragelse af relevante verdensmål i arbejdet.

Stikord: FN, Marshallhjælp, Berlinblokade, frygt for Den Røde Hær
atomtrussel og modstand mod atomvåben, fransk tysklandspolitik,
Vesttysklands oprettelse, Schumanplanen og vejen mod europæisk integration.

Produkter: Formulering af egen protestsang samt mundtlige fremlæggelser af problemstillinger og skitse til besvarelse af disse inklusiv metodiske og videnskabsteoretiske overvejelser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1968

Undersøgelse af ungdomsoprøret omkring 1968 i et dansk perspektiv. Særlige fokusområder: Inspiration fra udlandet, hippebevægelse, kvindebevægelse, sex, kønsroller, oprør i musikken, politik og ideologi, børnelivet på Christiania. Afsluttende projektarbejde med interview med bedsteforældre om, hvordan de oplevede ungdomsoprøret.

Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til ungdomsoprøret i 1968?
Hvilken rolle spillede hippiebevægelsen for oprøret i Danmark?
Hvilken betydning fik ungdomsoprøret for udviklingen af det danske samfund?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 De danske kvinders historie

Fokus på dansk kvindehistorie ca. 1850-1950, herunder kampen for kvindelig valgret og kvinders rettigheder og vilkår i første halvdel af det 20. århundrede. Særligt fokus på forsorgshistorie, opdragelse, disciplin og straf og forholdene på Vejstrup Pigehjem.
Selvstændigt arkivarbejde på Rigsarkivet i Odense og produktion af egen podcast om Vejstrup Pigehjems historie.

Eksempler på problemstillinger:
Hvorfor lykkedes det at indføre kvindelig valgret i Danmark?
Hvilket kvindesyn dominerede i mellemkrigstidens Danmark?
Hvad var Vejstrup Pigehjem, og hvilke værdier prægede hjemmets opdragelse af "vanskelige piger"?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.

Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kinas historie 1850-2000

Kort overblik over de lange linjer i Kinas historie. Derefter fokus på europæisk indflydelse i det 19. århundrede. På kejserstyrets fald, borgerkrigen i Kina og Maos og KKP's magterobring. På Koreakrigen og Kinas rolle i konflikten. På Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen. På økonomiske reformer under Deng Xiaoping og massakren på Den Himmelske Freds Plads. På fortidsbrug og fortidsforståelse i nutidens Kina.

Eksempler på problemstillinger:
Hvordan lykkedes det KKP at erobre magten i Kina?
Hvilke konsekvenser medførte Det Store Spring Fremad?
Hvordan bruges fortiden i KKP's nutidige ambition om at fastholde magten?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave: Kina 03-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FFF7: Medborgerskab før og nu

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vikingetiden 800-1050

Fokus på vikingernes togter og ekspansion i England. På udlændinges syn på vikingerne. På kvindernes position i samfundet. På Jellingestenene og omvendelsen til kristendommen. På vikingetiden som historiebrug.
Desuden rundvisning på vikingemuseet i Ladby med fokus på vikingeskibet.

Eksempler på problemstillinger:
Hvorfor rejste vikingerne ud?
Hvilken rolle spillede kvinderne i vikingetidens samfund?
Hvordan anvendes vikingetiden i dagens samfund?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas  historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, regionale og nationale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfundsudvikling

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Rusland - fra kommunisme til putinisme 1990-2025

Fokus på Ruslands nyere historie og på at forstå den historiske baggrund for Ruslands invasion af Ukraine i 2014 og 2022. Kort introduktion til Sovjetunionen 1917-1991. Fokus på overgangen fra kommunisme til kapitalisme i 1990'erne. Udviklingen under Putin med særligt fokus på Putins historiebrug og fortidens betydning for aktuelle politiske beslutninger. Projektarbejde med fokus på, hvordan historien kan anvendes til at løse problemer i nutiden.

Eksempler på problemstillinger:
Hvordan foregik overgangen fra kommunisme til markedsøkonomi i 1990'ernes Rusland?
Hvilken udvikling har kendetegnet det russiske styre under Vladimir Putin?
Hvordan anvendes fortiden i nutidens Rusland?

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - - demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
- politiske og sociale revolutioner  
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde