Oure Kostgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Oure Kostgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Morten Møller, Tommy Palludan Magnussen
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget 500 f.Kr. - 500 e. Kr.
Titel 2
Social ulighed i Danmark 1850-1920
Titel 3
Nazismen i Tyskland 1918-45
Titel 4
FFF4: Tyskland og Frankrig i Den Kolde Krig
Titel 5
1968
Titel 6
De danske kvinders historie
Titel 7
Kinas historie 1850-2000
Titel 8
FFF7: Medborgerskab før og nu
Titel 9
Vikingetiden 800-1050
Titel 10
Rusland - fra kommunisme til putinisme 1990-2025
Titel 11
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget 500 f.Kr. - 500 e. Kr.
Undersøgelse af antikken som historisk periode med fokus på Romerriget. Særlige undersøgelsesområder: Styreformer og samfundsgrupper. Ekspansion fra bystat til verdensmagt. Årsager til romernes succes på slagmarken. Slavernes rolle. Gladiatorernes betydning. Overgang fra republik til kejserdømme. Indførelsen af kristendommen. Årsager til imperiets sammenbrud.
Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til romernes succes på slagmarken?
Hvilken rolle spillede slaver i datidens Rom?
Hvorfor brød det vestromerske rige sammen?
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiefaglige teorier og metoder
Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
BRYLD_HVORFOR HISTORIE.pdf
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 i dansk perspektiv; sider: 9, 37-47, 51-66
Dagligliv i Romerriget _ faktalink.pdf
Supplerende stof:
Historiepebtalk_2020.pptx
Historiepebtalk.pptx
1y: Værktøjskassen i historie
Gennemlæs grundigt den vedhæftede tekst, hvis pointer I skal anvende i dagens time
Kildeøvelse_1y.docx
1y: Antikken og Romerriget
Verden før 1914_s37-42.pdf
Genlæs værktøjskassens afsnit om de kildekritiske begreber. Vi starter dagens modul med begrebshåndbold part 2!
Video: Romerriget på 5 minutter
Romerriget.pptx
Lektien er at læse nedenstående fem sider fra grundbogen samt tage noter undervejs til hjælpebegreberne i fællesdokumentet.
Læs lektien og forstå hjælpebegreberne i fællesdokumentet.
Tacitus om afstraffelse af slaver.docx
Lektien er at læse afsnittet "Dagligliv i Romerriget" i vedhæftede Faktalink frem til afsnittet "Hvad var patron-klientforholdet". Tag noter undervejs ud fra kernebegreber i fællesdokumentet!
Artikel: Romerne var bare bedre
Ingen lektier
Teenagedreng finder 156 romerske mønter på sydsjællandsk mark
Filmuddrag: Gladiator
Underholdning og gladiatorer.docx
Læs nedenstående syv sider fra grundbogen og brug kernebegreberne i fællesdokumentet til at få overblik over lektien. I skal bruge oplysningerne i dagens gruppearbejde.
Lektien er at færdiggøre jeres præsentationer fra sidste gang. De af jer, der var fraværende til sidste time, skal have læst siderne 51-58 i grundbogen.
Romerrigets opløsning.png
Ingen lektier. Vi arbejder med grundbogsteksten i timen.
Fall of the Western Roman Empire - Wikipedia
Brug 30 min på at påbegynde dit essay til dagens time. Anvend hjælpeskabelonen nedenfor. Du får tid i dagens modul til færdiggøre dit essay.
ESSAY: ROMERRIGETS HISTORIE
Få læst op på de sider, I mangler. Dagens quiz indeholder spørgsmål fra hele kapitlet om Romerrigets historie.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Social ulighed i Danmark 1850-1920
Overbliksforløb. Danmarkshistorien i korte træk ca. 1000-2000. Hovedfokus på perioden 1850-1920 som optakt til DHO om industrialisering, urbanisering og social ulighed i Danmark. Eleverne har arbejdet flerfagligt i dansk og historie. Forløbet har været suppleret af en tur på det lokale bibliotek til et informationssøgningskursus.
Særlige fokusområder: Industrialisering og urbanisering. Arbejderbevægelse og arbejderklassens sociale vilkår. Sundhedsforhold og børnearbejde.
Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til urbaniseringen i Danmark?
Hvilke politiske konsekvenser medførte denne urbanisering?
Hvad kendetegnede arbejderklassens sociale vilkår?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiefaglige teorier og metoder
Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Olsen, Knud Ryg et al.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2012; sider: 157-167, 285-294
Danmarkshistorien i korte træk.pdf
Grundbog til DK-2 fra MMs forløb.pdf
Regulering af børnearbejdet i København, 1873-1919
Christensen, Lars K. et al.: Arbejdernes historie i Danmark 1800-2000, SFAH, 2007; sider: 54-60
Arbejdernes historie_s.54-60.pdf
Supplerende stof:
Ingen lektier, vi arbejder med teksten i timen.
1y: Værktøjskassen i historie
DK i 1000 a_r.docx
Grupper_1y
Skabelon_fremlæggelse
Bjørn Nørgaards gobeliner
Info om gobelinerne
Læs overblikslektien med særligt fokus på s. 285-290
Gobeliner skabelon1.pdf
Gobelin skabelon2.pdf
Fremlæggelse_gobeliner
Ingen lektier
Film: Bjørn Nørgaards gobeliner
Lektien er at bruge 30 min på de konkrete ansvarsopgaver, du er blevet tildelt i gruppearbejdet. I får dagens modul til at arbejde videre med produktet og få samlet de forskellige bidrag.
De første 6 fremlæggelsesgrupper skal være HELT klar med deres fremlæggelser i dag.
CFU-login
Lektionsplan
Som ovenfor.
Lektionsplan (dvs. I modulet hvor vi er sammen) :
DHO-Historiske kilder
Lektionsplan (i timen mandag)
Grundbog til DK-2 fra MMs forløb.pdf
1y_valg af opgaveformulering
Øvelse_litteraturliste og noter
Læs den korte vedhæftning og overvej, hvilke oplysninger der er relevante at indføje i jeres redegørelse.
Bryld_arbejdernes vilkår.pdf
I skal være færdige med udkast til redegørelse og godt i gang med punkt 3 i DHO'en.
Skabelon_kildeanalyse og diskussion
Læs den korte vedhæftning om forskellige metoder i historiefaget. Overvej ud fra jeres opgaveformulering, hvilke begreber I skal bruge i jeres sidste del af DHO'en. Jeg spørger jer i timen!
Metoder i DHO.docx
Problemstillinger_dokumentar
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Rababerdrenge mod panserbasser, 1880-1900
Vi sætter særligt fokus på børnearbejde under industrialiseringen i Danmark. Læs linket nedenfor med fokus på forandringerne i brugen af børnearbejde i perioden 1870-1920.
Kilde: Skoledirektørs beretning om skoleelevers arbejde uden for skoletiden, 1898
Læs vedhæftningen om udviklingen af arbejderklassens sociale forhold i de sidste årtier af 1800-tallet.
Talepapir_DHO.doc
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 3
Nazismen i Tyskland 1918-45
Undersøgelse af udviklingen i Tyskland 1918-1945. Fokus på Versaillesfredens potentiale for nye konflikter. På nazisme som ideologi. På årsagerne til Hitlers magtovertagelse i Tyskland. På nazisternes syn på ungdom og krop. På antisemitisme og vejen mod Holocaust. På nazisme og historiebrug.
Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til nazisternes magtovertagelse i Tyskland i 1933?
Hvad er antisemitisme, og hvordan kom den til at præge det tyske samfund i mellemkrigstiden?
Hvilken rolle spiller begrebet nazisme i nutidens verden?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv; sider: 80-85, 89-99
Frederiksen, Peter: Det Tredie Rige - fællesskab og forbrydelse; sider: 75-80, 108-111, 160-163
Det Tredie Rige_s. 160-163.pdf
Det tredie rige_s. 75-80.pdf
FREDERIKSEN_S.108-111.pdf
Supplerende stof:
Højreekstremisme og nynazisme _ faktalink.pdf
2.Y: NAZISME I MELLEMKRIGSTIDENS EUROPA
CFU-login: Hitlers vej til magten
2y: Værktøjskassen i historie
Tyskland_Tidstavle 30'erne.docx
Læs lektien og skriv undervejs noter til de fem begreber i fællesdokumentet. I skal kunne redegøre for begrebernes betydning på timen og komme med bud på, hvordan de kan medvirke til at forklare nazisternes senere magtovertagelse.
Historiske fagbegreber.pdf
»Ingen skolebog i vores land er nogensinde blevet færdig på så kort tid«: Og den er klar til russiske børn efter ferien
Eksempel på historiebrug: Putler
Niemøller_digt.jpg
Ingen lektier, vi læser i timen!
Historiebrug: Lars Løkke og nazismen
Hvad vil nazisterne? Læs nøje nazistpartiets partiprogram fra 1920 igennem. Vi arbejder med de tilhørende arbejdsspørgsmål i timen.
NAZISTPARTIETS PARTIPROGRAM.docx
HVORFOR KOM HITLER OG NAZISTERNE TIL MAGTEN.docx
Skabelon_naziøvelse
Læs lektien med fokus på at kunne forklare de 6 begreber i fællesdokumentet
Skolerne i Oure: Værdigrundlag og vedtægter
Niels Bukh - Den verdenskendte danske gymnastikpædagog
Oath and Opposition: Education under the Third Reich — United States Holocaust Memorial Museum
Hitler om ånd og krop
Avis_Hitler løsladt.jpeg
Historiebrug: nazister og vikinger
Hvad er antisemitisme?
Hvor bor de europæiske jøder i 1939?
Kilde_antisemitisme
Jødeanalyse.jpg
Læs lektien (vedhæftet) med fokus på at kunne forklare begreberne i fællesdokumentet.
propaganda | lex.dk – Den Store Danske
Færdiggørelse af tidslinje fra sidste modul.
Wannsee-konferencen
Wansee_kilde.docx
Læs de 4 siders lektie som optakt til dagens fokus på de tyske udryddelseslejre under Anden Verdenskrig. Overvej selv: Hvad er de vigtigste begreber i teksten?
Robert Habeck: Jøder må være i stand til at leve frit og sikkert i Tyskland
Kampen om historien | Verdens ældste had 1:2 | DR LYD
Skabelon_eksamensøvelse
Kildesæt_nazisme_prøve.pdf
Problemstillinger_nazisme
Læs op på sider fra kernestoffet, I måtte mangle, og få overblik over jeres noter og de gennemgåede øvelser i forløbet. I får dagens modul til en eksamensøvelse med udgangspunkt i et ukendt kildesæt.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
FFF4: Tyskland og Frankrig i Den Kolde Krig
Fokus på Tyskland og Frankrigs inden- og udenrigspolitiske situationer i årene efter Anden Verdenskrig. Træning i formulering af problemstillinger, introduktion til den videnskabelige basismodel, inddragelse af relevante verdensmål i arbejdet.
Stikord: FN, Marshallhjælp, Berlinblokade, frygt for Den Røde Hær
atomtrussel og modstand mod atomvåben, fransk tysklandspolitik,
Vesttysklands oprettelse, Schumanplanen og vejen mod europæisk integration.
Produkter: Formulering af egen protestsang samt mundtlige fremlæggelser af problemstillinger og skitse til besvarelse af disse inklusiv metodiske og videnskabsteoretiske overvejelser.
Indhold
Kernestof:
Seidelin, Sevaldsen & Jensen: Frankrig, Storbritannien, Tyskland - indre forhold efter 1945; sider: 12-18, 30-36
Tyskland_s. 30-36.pdf
Nedergaard_s.21-23.pdf
Frankrig_s. 12-18.pdf
Ulrik Grubb, Knud Helles & Bente Thomsen: Overblik, Gyldendal; sider: 158-161
Overblik_s. 158-161.pdf
Supplerende stof:
DRTV - Nazi-Tysklands sidste dage: Delingen af Tyskland
Eksamenssaet_B_til_kapitel_5-Arven_efter_nazismen.pdf
2y: Værktøjskassen i historie
Læs de angivne sider i vedhæftningen med fokus på forståelse af begreberne til dagens punkt 3.
Kilde_kul og stål.pdf
Skabelon: kildeanalyse af Schumanplanen
Læs lektien om Frankrig efter Anden Verdenskrig med fokus på begreberne levevilkår, reformer, Marshallhjælp og NATO-medlemskab.
Elevudgave FFF-4 2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
1968
Undersøgelse af ungdomsoprøret omkring 1968 i et dansk perspektiv. Særlige fokusområder: Inspiration fra udlandet, hippebevægelse, kvindebevægelse, sex, kønsroller, oprør i musikken, politik og ideologi, børnelivet på Christiania. Afsluttende projektarbejde med interview med bedsteforældre om, hvordan de oplevede ungdomsoprøret.
Eksempler på problemstillinger:
Hvad var årsagerne til ungdomsoprøret i 1968?
Hvilken rolle spillede hippiebevægelsen for oprøret i Danmark?
Hvilken betydning fik ungdomsoprøret for udviklingen af det danske samfund?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Omfang: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Ungdomsoprøret_faktalink.pdf
Mikkelsen, Hanne Guldberg: Fantasien til magten? Ungdomsoprør og bevægelser fra 1960'erne til i dag, Gyldendal, 2002; sider: 10-13, 18-21, 26-28, 86-87, 93-98
Fantasien_hvorfor.pdf
Fantasien_overblik.pdf
Fantasien_musik.pdf
Fantasien_kvindefrigørelse og sex.pdf
Fantasien_hippie.pdf
Supplerende stof:
2y: 1968
Dagens musik
Psykedelisk rock
Ingen lektier
Thylejren 1970
Ungdomsoprøret | Den Store Danske
Læs vedhæftede faktalink om Ungdomsoprøret i 1968 med fokus på at kunne besvare spørgsmålene i dagens program.
2y: Værktøjskassen i historie
Hvorfor ungdomsoprør?
Fantasien_overblik.pdf
Læs vedhæftningen s. 18-21 med særligt fokus på årsagsforklaringer til, at ungdomsoprøret fandt sted.
Fantasien_statistik.pdf
Finn Ejnar Madsen
Læs den vedhæftede lektie med særligt fokus på at forstå begreberne "den ydre kamp" og "den indre rejse", som vi løbende vil anvende i forløbet.
Steppeulvene - Love In i Kongens Have - 1967
Steppeulvene - Du Skal Ud Hvor Du Ikke Kan Bunde
Læs de 2 siders lektie med fokus på at kunne besvare problemstillingen: Hvilken betydning fik tøj og musik for ungdomsoprøret?
Lektien er at færdiggøre jeres gruppefremlæggelser fra sidste gang. Alle skal være klar til at fremlægge i begyndelsen af modulet.
Rødstrømper, kvindekamp og feminisme
"En kvindes dag": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975
Lektien er at have læst siderne 93-98 med fokus på forståelse af hjælpebegreberne i fællesdokumentet samt skriftligt at besvare en af de tre problemstillinger til dagens modul.
Et flertal i Etisk Råd anbefaler at hæve abortgrænsen til 18 uger
Erindring_sex.pdf
Trille - Øjet (1970)
Fantasien_sexkilde.pdf
Læs kilden, overvej kildens formål og hvad den kan fortælle om Danmark før den frie abort.
Abortvejledning (1969)
INTERVIEWOPGAVE
Overvej inden timen, hvilken person (født før 1953) I vil interviewe om ungdomsoprøret. I får tid i timen til at forberede interviewet.
Fantasien_hippiekilde.pdf
Talepapir_hippieanalyse
Tømmermænd? Ingen lektier!
den lille røde for skoleelever.pdf
Fantasien_karakterer i skolen.pdf
Gallup: fysisk afstraffelse
Afsnit
Du skal inden dagens modul have udført dit interview om ungdomsoprøret og ud fra opgaveformuleringen have forberedt 5-7 minutters fremlæggelse for klassekammerat, hvor du besvarer din problemstilling.
Motivation og forberedelse
Vi stopper op og gør status halvvejs inde i jeres gymnasietid. Læs vedhæftede artikel fra fagbladet "Gymnasieskolen" med særligt fokus på at kunne diskutere motivation og lektielæsning i dagens modul.
Drengene kan ikke se meningen med at læse lektier
Christianias Børn - Skyggesiden af eventyret | DRTV
Læs vedhæftede leksikonartikel om Christianias historie samt det korte debatindlæg fra Politiken om den dokumentarfilm om Christiania, som vi skal se i dagens moduler.
Christiania | Gyldendal - Den Store Danske
De gode sider ved vores barndom er klippet ud.pdf
Skabelon_talepapir
Dagens prøveeksamen tager udgangspunkt i kernestoffet fra hele forløbet. Læs nøje vedhæftede kildesæt igennem inden timens start, få styr på dine noter og genopfrisk forløbets emner, begreber og problemstillinger ved at gennemgå indholdet af de enkel
Kildesæt_1968.pdf
Oprøret er i fuld gang: Hvorfor er ungdommen så vred?
Ungdomsoprøret 1968 _ faktalink.pdf
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
De danske kvinders historie
Fokus på dansk kvindehistorie ca. 1850-1950, herunder kampen for kvindelig valgret og kvinders rettigheder og vilkår i første halvdel af det 20. århundrede. Særligt fokus på forsorgshistorie, opdragelse, disciplin og straf og forholdene på Vejstrup Pigehjem.
Selvstændigt arkivarbejde på Rigsarkivet i Odense og produktion af egen podcast om Vejstrup Pigehjems historie.
Eksempler på problemstillinger:
Hvorfor lykkedes det at indføre kvindelig valgret i Danmark?
Hvilket kvindesyn dominerede i mellemkrigstidens Danmark?
Hvad var Vejstrup Pigehjem, og hvilke værdier prægede hjemmets opdragelse af "vanskelige piger"?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:
Chakravarty, Dorthe & Mortensen, Hanne: "De danske kvinders historie", Systime, 2021; sider: 22-28, 31-40, 48-61
Kvindernes historie_s. 22-32.pdf
De danske kvinders historie_s.31-40.pdf
De danske kvinders historie_s.48-61.pdf
Kragh, Jesper Vaczy et al.: Anbragt i historien - et socialhistorisk projekt om anbragte og indlagte i perioden 1945-1980, Socialstyrelsen, 2015; sider: 135-142
Anbragt_i_ historien.pdf
Larsen, Bolette Frydendahl: Opdragelse og diagnosticering - fra uopdragelighed til psykopati på Vejstrup Pigehjem 1908-1940, 2019; sider: 15-20
Opdragelses og diagnosticering_s. 15-20.pdf
Supplerende stof:
Feminismens fire bølger
Læs siderne 22-28 i "De danske kvinders historie" (vedhæftet) med fokus på at kunne redegøre for begreberne industrialisering, afholdsbevægelse og arbejderkamp og deres betydning for kvinder i årene 1850-1915.
GRUPPER_2y_6.3
Kampen for kvinders valgret, 1871-1915
Historie: Vejstrup Forsamlingshus
2y: Samtidens argumenter for og imod stemmeret til kvinder
Læs lektien (vedhæftet) med særligt fokus på de argumenter FOR og IMOD kvindelig stemmeret, som kommer til udtryk i teksten. Argumenterne skal I kunne anvende i en diskussion i dagens modul.
Produkt: Forløb om Vejstrup Pigehjem
OBS: Lang lektie, men brug mine noter i linket "Seksualitet og børnebegrænsning" til at skabe overblik over stoffet.
Seksualitet og børnebegrænsning s.48-61
Karoline, journal 5305 - politiken.dk
Læs de 4 sider fra grundbogen med hjælp fra mine noter og med fokus på at kunne besvare problemstillingen i fællesdokumentet nedenfor.
De danske kvinders historie_s.48-61.pdf
Pigen fra Vejstruplund_s.48-50.pdf
Pigehjem_1
Kopi af IMG_20200122_111001.jpg
Læs Pias fortælling om sit ophold på Vejstrup Pigehjem i 1950'erne. Overvej, hvad I kan bruge i jeres formidlingsprojekt om pigehjemmets historie. Jeg har oploadet hele bogen, så I skal selv bladre ned til s. 135.
De skal vide at journalen ikke er den hellige gra (e64a5c7f).pdf
Opdragelse og diagnosticering
Læs lektien med særligt fokus på begrebsforståelse og overvejelser om mulige bidrag fra lektien til jeres podcast.
Farlig seksualitet
Færdiggør den lektie, du har fået defineret i gruppen. Hvis I mangler yderligere oplysninger om datidens syn på køn og seksualitet, har jeg på dagens time lagt en kort overblikstekst, der kan anvendes.
GRUPPER_2y_3.5
Foreløbigt podcastmanus skal ligge klar til dagens modul.
GRUPPER_2y_podcast
Jeres draft til podcastmanus og jeres skriftlige og mundtlige feedback til opponentgruppen skal være klar. I får i dagens modul input til jeres produktet og tid i modulet til at justere manus. Podcasten skal være optaget og afleveret senest 7.5 kl. 2
Undskyld til tidligere anbragte | DR
Jeres podcast skal være helt færdig til fremlæggelse på dagens time.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kinas historie 1850-2000
Kort overblik over de lange linjer i Kinas historie. Derefter fokus på europæisk indflydelse i det 19. århundrede. På kejserstyrets fald, borgerkrigen i Kina og Maos og KKP's magterobring. På Koreakrigen og Kinas rolle i konflikten. På Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen. På økonomiske reformer under Deng Xiaoping og massakren på Den Himmelske Freds Plads. På fortidsbrug og fortidsforståelse i nutidens Kina.
Eksempler på problemstillinger:
Hvordan lykkedes det KKP at erobre magten i Kina?
Hvilke konsekvenser medførte Det Store Spring Fremad?
Hvordan bruges fortiden i KKP's nutidige ambition om at fastholde magten?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Omfang af fagligt stof: ca. 70 s.
Indhold
Kernestof:
Faktalink_Kina under forandring.pdf
Bech, Lene Sønderby et al.: Kina - temaer i moderne kinesisk historie; sider: 59-67, 83, 96-103, 121-137, 147-151
Overblik_s. 158-161.pdf
Supplerende stof:
3y: Kina: begreber og problemstillinger
Ingen lektier - vi læser i timen.
Kilde_hvorfor er kina svagt.pdf
Kilde_vestlige va_ben.pdf
Læs lektien med fokus på Kinas udvikling i 1800-tallet. Se nøglebegreber til lektien i fællesdokumentet nedenfor.
DR: Japan i største militære oprustning siden 2. verdenskrig: Tæt på at købe krydsermissiler af USA
Japan (Historie) | lex.dk – Den Store Danske
Kilde_Nanjingmassakren
Læs lektien med særligt fokus på Kina under Japans blodige invasion under Anden Verdenskrig. Brug hjælpenoterne i fællesdok til at skabe overblik.
Koreakrigen 70 år | DR
Læs vedhæftede sider om baggrunden for Den Kolde Krig.
I skal være nået så langt med jeres fremlæggelser, at I kan færdiggøre fremlæggelsen i de første 40 minutter af dagens time.
Skriveøvelse_kommunisme
Kristeligt Dagblad: Det forfærdelige bevis for mordet på 45 millioner kinesere
Berlingske: Kinas ufattelige tragedie kommer nu på film
Historiske fagbegreber.pdf
Læs siderne om Kina under Maos første år ved magten med særligt fokus på at forstå kommunisternes politik. Brug noterne i fællesdokumentet til at få overblik. Problemstilling: Hvad kendetegner den kinesiske kommunisme 1949-58?
Det Store Spring Fremad | lex.dk – Den Store Danske
Kulturrevolutionen: Den Store Danske
Kinas store sorte hul – Kulturrevolutionen
Dokumentar: Maostalgi
Læs siderne i grundbogen om udviklingen i Kina 1958-76 med særligt fokus på at forstå Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen. Brug hjælpebegreberne i fællesdokumentet til at skabe overblik.
Historieaflevering_Kina
Kompendium_Kina.pdf
1989: Man vs. tank in Tiananmen square
Amnesty International: Massakren på Den Himmelske Freds Plads
Kina sletter viden om massakre i Beijing for 30 år siden
Kampen om historien: Arven efter Tiananmen-massakren
Læs om Kinas udvikling 1976-1989 med fokus på at forstå begreberne i fællesdokumentet.
Kina_Begreber
Læs lektien med fokus på Kinas politiske og økonomiske situation i dag.
Tidslinje_Kina
Xi åbnede med et omvendt westerncitat, mens Biden fik to ønsker opfyldt
Folkerepublikken Kina 75 år
Læs artiklen fra Politiken om situationen i Kina i dag. Hvordan kan man ifølge artiklen forklare, at kommunistpartiet fortsat sidder solidt på magten, og at muligheden for demokratiske reformer forekommer usandsynlig?
Politiken_Det succesrige diktatur.pdf
Rollespil_Kina
Gennemse vedhæftningen (10 min) med særligt fokus på at forstå den historiske baggrund for Kina-Taiwan konflikten. Du skal i dag indgå i et rollespil, hvor du skal forsvare en af positionerne i den aktuelle konflikt.
OPLÆG: KINA-TAIWAN-KONFLIKTEN
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eksamensopgave: Kina
03-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FFF7: Medborgerskab før og nu
Indhold
Kernestof:
Alle grupper skal være færdige med deres FFF7-synopser og klar til fremlæggelse i dag!
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Vikingetiden 800-1050
Fokus på vikingernes togter og ekspansion i England. På udlændinges syn på vikingerne. På kvindernes position i samfundet. På Jellingestenene og omvendelsen til kristendommen. På vikingetiden som historiebrug.
Desuden rundvisning på vikingemuseet i Ladby med fokus på vikingeskibet.
Eksempler på problemstillinger:
Hvorfor rejste vikingerne ud?
Hvilken rolle spillede kvinderne i vikingetidens samfund?
Hvordan anvendes vikingetiden i dagens samfund?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, regionale og nationale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfundsudvikling
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Vikingetiden, ca. 800-1050
Vikingetogter i England 793-896
Historiebrug af vikingetiden
Nationalmuseet: Vinkler på Vikingetiden, 2013; sider: 71-77, 83-90
Grundbog_Vinkler på vikingetiden.pdf
Jellingmonumenterne, ca. 950-1000
Kronik fra Politiken.pdf
Kvinder i Danmarks vikingetid
Supplerende stof:
Historien om Danmark: Vikingetiden
Brug 20 minutter på at skimme-læse vedhæftede artikel om vikingetiden. Anvend mine noter i fællesdokumentet nedenfor til at skabe et vigtigt indledende overblik over perioden.
Forløb: Vikingetiden
Kort: Hvad er Danmark?
Kilde_vikingerne i England.docx
Historiske fagbegreber.pdf
Læs s. 71-77 med fokus på det danske riges tilblivelse.
DRTV - Gåden om Thyra
Ladby Vikingekongens Verden
Vi fokuserer på Jelling. Brug 10 minutter på overblikslæsning af vedhæftede link med fokus på, hvad forskningen i dag kan fortælle om Jellingmonumenterne.
Som optakt til dagens museumsbesøg skal I læse vedhæftede kronik i Politiken s. 5-6, som giver et kritisk og forskningsbaseret syn på vores brug af vikingetiden i dag. Kan nogle af kronikørens pointer genfindes i Ladbymuseets udstilling og formidling
Læs vedhæftede artikel om kvinders rolle i vikingetiden
Læs de vedhæftede artikler inden modulet som forberedelse til dagens prøveeksamen.
4.2. Prøveform
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
IT
Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 10
Rusland - fra kommunisme til putinisme 1990-2025
Fokus på Ruslands nyere historie og på at forstå den historiske baggrund for Ruslands invasion af Ukraine i 2014 og 2022. Kort introduktion til Sovjetunionen 1917-1991. Fokus på overgangen fra kommunisme til kapitalisme i 1990'erne. Udviklingen under Putin med særligt fokus på Putins historiebrug og fortidens betydning for aktuelle politiske beslutninger. Projektarbejde med fokus på, hvordan historien kan anvendes til at løse problemer i nutiden.
Eksempler på problemstillinger:
Hvordan foregik overgangen fra kommunisme til markedsøkonomi i 1990'ernes Rusland?
Hvilken udvikling har kendetegnet det russiske styre under Vladimir Putin?
Hvordan anvendes fortiden i nutidens Rusland?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden - - demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Historien som våben – Ruslands march mod fortiden, og ind i krigen - Magasinet Europa
Kampen om historien: Putins historiesyn
Poul Jensen & Karsten Møller: Rusland - nye og gamle fortællinger, i-bog, 2023
Læs kapitel 2 + 3 i grundbogens Del 1 med fokus på at kunne forstå og forklare de faglige ord i fællesdokumentet. I skal ikke læse de kilder, der hører til kapitlerne.
Læs kapitel 4 i grundbogen med fokus på at forstå de faglige ord i fællesdokumentet.
Læs kapitel 5 i grundbogen.
Læs kapitel 6 i grundbogen med fokus på begreberne i fællesdok.
Læs artiklen på s. 12 i vedhæftede udgave af Politiken. Det er et interview med en af de russiske oppositionspolitikere, som dagligt forsøger at udfordre Putins greb om magten. Hvad baserer Leonid Volkov sin tro på politiske forandringer på?
Oprør mod Putin.pdf
Læs interviewet med historiker og ruslandsekspert Niels Bo Poulsen. Udvælg 2 citater fra artiklen, som gør et særligt indtryk på dig, og som kan være genstand for yderligere drøftelse i klassen.
Politiken_23.2.25.pdf
Supplerende stof:
Ingen lektier - vi starter nyt forløb om Rusland
Tidslinje og overblik: Ruslands historie
Fællesdokument til forløb om Rusland
Globalis: Ukraines historie
Aflyt mindst 30 minutter af denne podcast (gerne mere!) og noter mindst 3 pointer ned i dit noteapparat, der kan bidrage til at forstå Putins historiesyn.
Rusland - fra kommunisme til putinisme
Sting - Russians
Tabstal_Sovjet.jpg
President Clinton and Boris Yeltsin laugh attack
DRTV - Horisont: Mit liv som Zelenskyj (2:3) - Præsident i den virkelige verden
DRTV - Putins kamp mod Vesten: Invasion
DRTV - Horisont: Putins indoktrinering af Rusland
Grupper_3y
Ingen lektier
Kampen om historien | Putins historielektioner til børn og voksne | DR LYD
Fremlæggelser skal være helt klar til i dag.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 11
Kronologiforløb
Fokus på historiens lange linjer og på principperne for periodisering. Repetion af stof fra forløb i 1.g.
Indhold
Kernestof:
Forløbsoverblik_3y
Historiske fagbegreber.pdf
Forløbsoverblik
Slaver i Antikken
Romerriget _ Faktalink.pdf
Værktøjskassen i historie
Erik Henningsen: Summum jus
Erik Henningsen: Sat ud
Regulering af børnearbejdet i København, 1873-1919
Læreplan i historie
Supplerende stof:
Repeter de faglige begreber i faghistorikerens værktøjskasse s. 13-15, så du kan forklare begrebernes betydning for klassen.
Læs nedenstående Faktalink s. 1-6 om Romerrigets historie samt det korte link om slavernes betydning i Rom som fundament for dagens repetition og eksamensøvelse.
Læs vedhæftningen som vigtigt fundament for dagens repetition af DHO-modulet.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147522498", "T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147522498", "H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147522498" }