Oure Kostgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Oure Kostgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Tommy Palludan Magnussen
Hold
2022 HI/z (
1z HI
,
2z HI
,
3z HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Social ulighed i Danmark 1850-1920
Titel 3
Tyskland 1918-1960
Titel 4
Vikingetiden
Titel 5
Krigen i eks-jugoslavien
Titel 6
Israel-Palæstina konflikterne
Titel 7
Israel-Palæstina konflikten (fortsat fra 2g)
Titel 8
Amerikansk historie
Titel 9
Kinas moderne historie
Titel 10
Den franske revolution
Titel 11
Kronologi og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Verden før 1914 i kombination med kilder og artikler.
Romerrigets etablering
Republikken
Kejserdømmet
Slavers betydning
Kristendommen
Romerrigets undergang og årsager.
Derudover introduktion til kildekritisk analyse, levn-begrebet, primær-sekundær overlevering.
Indhold
Kernestof:
som ovenfor.
Lektionsplan ( plan for timen)
som ovenfor
lektionsplan i timen
Lektionsplan
cato om slaver 1z.pdf
Som ovenfor.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vaabenofringen-i-illerup-aadal
Kristendommen bliver statsreligion
Spørgsmål til artikel
augustin om gladiatorer.pdf
1z kristne i romerriget 9.1.pdf
Historisk metode og materialekritik-kopi.pdf
Romerrigets undergang 1z.pdf
Svære ord
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Social ulighed i Danmark 1850-1920
Oversigtsforløb i dansk historie (DHO)
Indhold
Kernestof:
Danmarkshistorien i korte træk .pdf
Lektionsplan
Grupperne bruger 30 min pr person på at læse om den periode I har valgt at arbejde med.
Grupper:
Gobeliner
Lektien til idag er at gen-læse vedhæftede fil, som jeg også udleverede i torsdags.
Gobelinerne - Udforsk slottet - Christiansborg Slot - Slotte og haver - Kongelige Slotte
Som ovenfor
Lektionsplan (dvs. I modulet hvor vi er sammen) :
Christian Christensens erindringer (uddrag fra En rabarberdreng vokser op (1961)).docx
som ovenfor
Tidsplan for dho 23.docx
Som ovenfor.Grundbog til DK-2 fra MMs forløb.pdf
Link; Lov om Børns og unge Menneskers Arbeide i Fabrikker, 23. maj 1873
Dom i sag om revselse af tyende, 18. november 1868Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Redegørelse i DHO
30-03-2023
Ny opgave
13-04-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tyskland 1918-1960
Fokus på ;
- Tysklands tab i 1 verdenskrig
- nazismens fremkomst efter 1. verdenskrig
- Holocaust
- 2. verdenskrigs afslutning og betydning for efterkrigstiden, herunder den kolde krig, opdelingen i øst-vest, opgøret med nazismen.
Samarbejde med tyskfaget om opbygningen af Vesttyskland, vergangenheits-bewaltigung.
Wirtschaftswunder.
Morten Møllers bog om opbygningen af EF.
FFF 4 om : Tysk-franske relationer i første del af efterkrigstiden.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier.
Lektionsplan
som ovenfor.
2z kilde om versaillesfreden.pdf
som ovenfor
Begrebsafklaring;
Lektionsplan;
LÆS!2z - Tyskland i efterkrigstiden.pdf
Opgaver til løsning i timen;
Mennesker eller monstre?
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Vikingetiden
Perioden 800-1050.
Vi bruger
danmarkshistorien.dk
til at læse oversigt over perioden, vi ser filmklips, læser kilder og ser på vikingetiden som populærkulturelt fænomen.
2z har anvendt
danmarkshistorien.dk
til at læse oversigt over perioden, vi ser filmklips, har læst kilder og set på vikingetiden som populærkulturelt fænomen.
Vi besøgte Gudmekongens Hal og bopladsen ved Lundeborg.
Rundvisning og besøg på Ladbyskibsmuseet.
Indhold
Kernestof:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vikingetiden-ca-800-1050
Lektionsplan
Vi har besøgt gudmekongernes hal og Lundeborg Havn. Eleverne har taget fotos af plancher og sammenholder med udsendelsen set mandag d. 30.10.
som ovenfor
Lektionsplan i timen
Den angelsaksiske Krønike 789-954
Fællesdokumentet fra timen:
Læs artikel på dette link:
Læs artikel på link her:
Læs de to vedhæftede kilder på nedenstående links og foretag en 9 punkts analyse af dem begge. Medbring analysen til timens start.
Færdiggør læsning af kilden Ibn Fadlan som vi startede på sidste time.
Læs artikel på vedhæftede link
1,5 times rundvisning og foredrag ved arkæolog Ane ?.
Læs de vedhæftede artikler inden modulet
4.2. Prøveform
Læs artiklen her inden modulet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
referat af vikinge-udsendelse
06-11-2023
Juletalen
21-12-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krigen i eks-jugoslavien
Indhold
Kernestof:
Læs i vedhæftede fil siderne 202 til og med 204 inden modulet.
Lektionsplan
Læs fanebladet vedhæftet hér;
Læs artikel på vedhæftede link.
Læs kilderne på vedhæftede links inden modulet.
Læs artikel på vedhæftede link inden modulet og besvar spørgsmålene mens I læser:
Ingen lektier
CFU-login
Læs vedhæftede artikel inden modulet. Færdiggør også besvarelsen af disse opgaver fra sidst til dokumentarfilmen;
Læs vedhæftede artikel inden modulet.Krigen i Bosnien
Læs artikel på vedhæftede fil inden modulet.
Læs artiklen om Srebenica inden modulet samt de to første (korte) kilder under artiklen.
Læs vedhæftede artikel inden modulet. Operation Bøllebank - danske soldater i Bosnien
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Israel-Palæstina konflikterne
Bogen "Israel"
Dokumentar om Israel indefra, Anders Agger.
Huntingtons civilisationernes sammenstød.
Fokus på forståelse af aktuelle forhold i historisk kontekst.
Dokumentar om en palæstinensisk flygtnings liv i Danmark.
Tidslinje:
Migration fra østeuropa fra slut 1800 tallet, 1 verdenskrigs betydning, holocaust, krigene 1948, 1956, 1967.
Kibbutz-systemet og forbindelsen til Danmark.
Indhold
Kernestof:
Skriv individuelt et referat / resumé på minium en halv side af udsendelsen vi så mandag 18.3. Medbring det til timen.
Lektionsplan
Siderne 22-27
Færdiggør læsning af 22-27 i pdf om Israel-Palæstina som vi startede på sidst. Besvar også spørgsmålene herunder inden modulet:
31-36 i Israel-bogen31-36 i Israel-bogen.pdf
Lektionsplan:
israel 37-41.pdf
Læs i vedhæftede 45 til og med 50 (til overskriften nederst) inden modulet.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Israel-Palæstina konflikten (fortsat fra 2g)
Vi fortsætter forløbet med fokus på begivenhederne fra uafhængighedserklæringen og -krigen i 1948 op til vor tids konflikt.
Indhold
Kernestof:
Som ovenfor.
Lektionsplan
Mindmaps fra timen
Inden modulet skal vedhæftede kapitel være læst ( vi startede på det sidst)
Lektionsplan i timen
Vi læser kilde om Israels syn på flygtningeproblemet.
israel bogen om 7 dages krigen.pdf
Rabin kilden.pdf
som ovenfor
95-97 israel bogen 3z.pdf
Oslo-aftalerne - Wikipedia, den frie encyklopædi
Læs op på noterne til forløbet inden modulet, både fra 2. og 3.g.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Amerikansk historie
Med fokus på valget i november i USA tager vi fat på at læse om de brede linjer i amerikansk identitet fra kolonialiseringen, borgerkrigen, deltagelsen i verdenskrigene og begivenheder i samtiden, med fokus på at forstå USAs udfordringer i nutiden.
Vi læser kapitel 1 og 4 i Niels Bjerre-Poulsens "USA - Historie og identitet", 2022 3. udg, systime.
Vi analyserer valgkampen i historisk kontekst, ser på valgresultatet, deltager i foredrag om USA, ser på debatter i tv og samtaler med højskoleelever der rejser til USA for at arbejde som frivillige i valgkampen.
Indhold
Kernestof:
Inden modulet skal I have hørt podcast på dette link;
Lektionsplan
mindmaps (gem dem i Jeres mapper om forløbet)
IMG_61161.jpg
Som ovenfor.
Lektionsplan;
Som ovenfor
Færdiggør Jeres skuespil I startede på onsdag.
som ovenfor.
Gruppearbejde efter oplægget - USA valg.docx
kold borgerkrig hærger USA.pdf
som ovenfor
Læs i vedhæftede fil fra pdf side 152 til og med side 156. Besvar spørgsmålene side 156 inden modulet også.
Læs 166 til og med 171 i pdf fra sidst. Besvar opgaverne undervejs.
Læs 172 til og med 176 (dvs. spørgsmålene der skal besvares side 176.)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kinas moderne historie
Med udgangspunkt i bogen "Kina" - arbejder klassen med forståelse af grundlæggende kultur, dynastier, udviklingstendenser - og betydningen for hovedfokus; Kinas moderne historie fra 1900 og frem til i dag.
Indhold
Kernestof:
Læs om Kina på vedhæftede link inden modulet. Kina
Lektionsplan
Læs i pdfén fra side 29 til og med side 39.
Læs vedhæftede scan fra side 9 til og med side 15 i Kinabogen inden modulet og besvar følgende spørgsmål;
Læs fra side 59 til overskriften på side 67 i Kina-bogen.
Læs 67 til og med 71 i Kina-bogen og besvar Opvarmningsspørgsmålene side 72.
Læs side 83 til og med 88 i i Kina-bogen og besvar opgave 1 på side 104
Læs i Kina-bogen fra side 89 til side 96 og besvar mens du læser de fire øverste spørgsmål på side 105.
Læs i kina-bogen fra side 96 til og med side 103. Besvar mens du læser de sidste 3 spørgsmål på side 105.
Inspiration
Læs i Kinabogen fra 121 til overskriften s. 130. (der er mange fotos og ikke meget tekst..) Besvar mens du løser de første 4 spørgsmål på side 152. Tag stikord. Medbring dem til timen.
Læs i Kinabogen fra side 143 til og med 151. Besvar samtidig med I læser de fire nederste spørgsmål på side 154.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den franske revolution
Med udgangspunkt i i-bogen "Den franske revolution" - systime arbejder klassen med brud og kontinuitet i fransk og europæiske historie, oplysningstiden, kobling til USAs historie som klassen tidligere har arbejdet med samt betydning for fremtidige statsdannelser.
Indhold
Kernestof:
Brug 30 min på at skimme-læse på vedhæftede opslag inden modulet;
Lektionsplan
Læs den vedhæftede fil inden modulet. den franske rev.- kap 2.pdf
Læs vedhæftede inden modulet. Du skal ikke løse opgaverne.
Lektionplan
Læs i vedhæftede fil fra pdf side 55 til 58 (til overskriften Klagebrevene). Besvar spørgsmålet under grafen og foretag en indeksering, hvor året 1755 og værdien 15 Livres sættes til startår og indeksværdi 100. Indekseringen skal så udregnes for efte
Læs vedhæftede kap 6 om den franske revolution inden modulet og besvar læsefokusopgaverne inden modulet!
Læs vedhæftede kap. 8 inden modulet.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kronologi og repetition
Kronologisk ordning af forløbene de tre år.
Repetition og eksamensforberedelse til forløb i studieplanen, hvis I trækkes til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Inden modulet skal I sørge for at have styr på Jeres noter, opgaver, filer, downloads, filmklips.... ALLES vi har arbejdet med siden 1g
Lektionsplan
Evaluering af tidslinjer, overlap/perspektiveringer. Udarbejdelse af intros til alle forløb
Vi fortsætter arbejdet med gruppernes oplæg til :
Huskeliste til eksamen / beskrivelse af en eksamen:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147523786", "T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147523786", "H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147523786" }