Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Michael Ormstrup
|
Hold
|
2022 id/adv/ski/sejl (2.g id C adv/ski, 2.g id C sejl)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mouintain
- Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB(fx gearskifte).
- Kendskab til sikkerhedsreglerne i forbindelse med MTB-kørsel.
- Have en god grundposition med godbalance og god kropsposition.
- Have en god sving-ogbremse-teknik.
- Have en god teknik ved uphill-og downhill-kørsel.
- Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.
Udvalgte dele fra DGI – Mointainbike teknisk træning:
S.19 Nedkørsel
S.48-49 Drejet sving - Switchbacks
S.53-55 at køre op ad
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball / Rullehockey
Tekniske færdigheder:
-Trækskud -Slagskud
-Afleveringer langs gulvet
-Boldkontrol – fx tæmning med fod eller stav
Taktiske færdigheder:
-Bevidsthed om plads/rum på banen
-Bevidsthed om l uden bold
-Bevidsthed om taktiske elementer i angreb og forsvar
-Fysisk kapacitet
Teoretisk fokus:
-Superkompensationsprincippet
-Restitution
-Maksimal iltoptagelse vs. Udholdenhed
-Træning af maksimal iltoptagelse
Teknik og regler i floorball
-Superkomsentationsprincippet
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=244
-Maksimal iltoptagelse vs. Udholdenhed
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=245
-Træning af maksimal iltoptagelse
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=247
Ca. 10 sider i alt med videomateriale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans - Performance
Intro og div. parøvelser.
Musik og bevægelse.
Ruderformation - udtryk til musik/lyd på skift.
Udarbejdelse af små serier i grupper - forevisning på skift.
Udarbejdelse af egen performance (innovation)
- forevisning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fitness og styrketræning
Konditions- og almindelig styrketræning
Læringsmål Styrketræning
- Beherske centrale færdigheder
Niveau 1
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser uden belastning
- Ikke i stand til at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter.
- Ikke i stand til at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
-
Niveau 2
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med let belastning.
- Udfordret i at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Udfordret i at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 3
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med middel tung belastning.
- Kan assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Kan koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 4
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med tung belastning.
- Har let ved at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Har let ved at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for styrkeøvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Teknik:
-Badmintonundervisning for idræt C
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2019/09/badmintonforl%C3%B8b-til-GF17.pdf
Afsnit:
-Greb og serv
-Regler, idé og organisering
Tekniske færdigheder:
-Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
-Beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
-Beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
-Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Taktiske færdigheder:
-Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
-Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning
Musiktælling, sammensætning af et opvarmningsprogram.
Faglige mål:
At være i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min.
At kunne holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
Kunne høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
Kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147627641",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147627641",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147627641"
}