Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Malene Rytter, Michael Ormstrup
|
Hold
|
2022 MA/q (1q MA, 3q MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Mathematicus.dk:
Plangeometri, v. 1.0
Kapitel 1+2+3
Introduktion til vektorer og regning med vektorer.
Enhedscirklen: introduktion til sinus og cosinus og tangens. Enhedsvektorer, langs akserne og med vilkårlig vinkel i forhold til vandret. (Def. 2.5)
Egenskaber ved sinus og cosinus (Sæt. 2.7 - flere af disse er bevist/eftervist))
Invers-
Skalarprodukt og regneregler. Kommutativ- og distributiv lov, samt "kvadratsætning for prikprodukt" bevist (sæt. 3.3)
Vinkler og ortogonalitet
Determinant og parallelle vektorer
Der er blevet TEGNET meget.
Der er regnet mange opgaver, og vi har snakket om DSB-matematik og arbejdet med beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renter og Annuiteter
Mathematicus.dk
Renter og annuiteter v. 2.2: Hele hæftet
Rentesregning
Procentvis vækst
Renteformlen
Skrift af terminslængde (år, måneder, uger)
Gennemsnitlig rente
Index-tal,
Skift af basisår
Annuitetsopsparing (sæt. 3.1), incl. bevis.
Annuitetslån (sæt. 3.5) Incl. Bevis.
Temaopgave - Køb en lejlighed.
Desuden: Potensregneregler og det udvidede potensbegreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Mathematicus.dk
Funktioner:
Kap. 1, - s. 11
Appendix A.
Funktioner - afbildninger Repræsentationsformer
Mængdelære
Nulpunkter f(x)=0
Definitions- og værdimængder
Kombination af funktioner
Sammensatte funktioner f(g(x))
Stykvist definerede funktioner / gaffelforskrifter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Mathematicus.dk
Funktioner, Kap 3
Eksponentielle funktioner
Konstanternes betydning, voksende og aftagende.
Repetition af udledningen af to-punkts-formlen for en lineær funktion
To-punkts-formlen for en eksponentiel funktion (Sæt. 3.8) (Har vi brugt RIGTIG LANG TID PÅ)
Vækstegenskab (sæt. 3.2), incl bevis.
Fordoblings- og halveringskonstant. (Sæt. 3.10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af 2 variabel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorfunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv statistik
Intro til sandsynlighedsregning med Monty Hall
Permutationer og kombinationer
Stokastisk variabel
Binomialfordeling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Normalfordelingen
Tætheds- og fordelingsfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Rep.
Rep specielt med fokus på mundtlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forberedelsesmaterialet - Betinget sandsynlighed
Forberedelsesmaterialet - Betinget sandsynlighed
Eleverne har arbejdet med materialet, under forløbet havde vi besøg af spilmyndigheden som lavede et oplæg og spil og sandsynligheder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147911385",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147911385",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147911385"
}