Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Camilla Juul Bach
|
Hold
|
2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning
Undervisningsmateriale: Buena Idea (tekstbog, arbejdsbog: lydfiler, kapitel 1-13) suppleret med gloseøvelser på quizlet, grammatik på minlæring (spanskgram basis), Tio Spanish-videoer, musik, billeder mm
Omfang: ca 50 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Repaso 1, p 22-23, libro de trabajo
|
03-12-2022
|
Una foto
|
21-12-2022
|
Repaso 2
|
10-02-2023
|
Repaso 3
|
02-04-2023
|
Foto y presentación
|
21-04-2023
|
En el restaurante
|
28-04-2023
|
Lydaflevering
|
01-05-2023
|
Repaso 5
|
15-05-2023
|
Repaso 6
|
31-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La familia
Vi arbejder med bog og video: "Mi querida familia". Igen er tanken at der repeteres stof fra 1g: at kunne præsentere sig selv, genopfriskning af ugedage, klokken, kroppen, mad og drikke sport, familie og venner, restaurantbesøg, billedbeskrivelse mm
Grammatik: minlæring. Repetition af basis ordforråd og hitverber. Desuden refleksive verber, morgenrutiner og almindelige verbalperifraser, quizlet
Omfang: ca 25 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mi querida familia
|
11-09-2023
|
La rutina de la mañana
|
09-10-2023
|
En el restaurante
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Latinoamerica
Introforløb som skal samle op fra 1g og bygge videre
Vi vil primært koncentrere os om México, Colombia og Argentina, man også komme kort omkring andre lande
Musik: Calle 13: "Latinoamérica" (sangtekst fra "Sin prisa, pero sin pausa") (Puerto Rico), titelmelodi til "Narcos" (Colombia)
Kunst: Malerier af Frida Kahlo (México), Fernando Botero (Colombia)
Film:, "Narcos", episode 1 sæson 1, Netflex (Colombia)
Introtekster + tilhørerende korte dokumentarer fra Mundo hispano om Argentina og Mexico + tekst og video om Patricio de Buenos Aires
Leyenda om Grædekonen: La llorona (Bolivia)
Gramatik på minlæring (repetition af nutid og perfektum, desuden enkelte verbalperifraser og gerundium
Mundtlig kahoot om latinamerika
Omfang: ca 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cuentos
Forløb om eventyr og fortællinger
Vi ser Guillermo del Toro: "El laberiento del fauno" med fokus på eventyrtræk og læser + arbejder med dele af manuskriptet. Dette suppleres med stilbilleder fra filmen
Herefter læser vi teksterne "El ratoncito" (fra "Mundos", Gyldendal) og "Caperucita Roja"
Grammatik: Præteritum/imperfektum
Omfang: ca 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diario de la Llorona
|
12-12-2023
|
El laberinto del fauno
|
22-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Migración
Forløbet bygger op til og afsluttes med SRO, som skrives i spansk og engelsk om migration og bl.a indeholder en filmanalyse af "Sin nombre"
Supplerende stof hentes fra "Al otro lado" hvor der findes lidt baggrundsstof på dansk samt teksterne "Sueños" og "El paso" samt Manu Chao: "Clandestino" Teksten til Molotov: "Frijolero"hentes fra "Somos latinos in the U.S". Der perspektiveres til Spanien og migración fra Marokko med billedserien "Mar cruel", Desuden div. artikler, videoer
Grammatik (minlæring + diverse kopier): intro til imperfektum og præteritum
Omfang: 15 ca normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La familia complicada
Peliculas: Carmen y Lola + Todos lo saben + La piel que habito
Materiale fra filmcentralen + lærerfremstillet materiale til filmene
Forløbet har fokus på forskellige typer af familier og på hvor kompliceret en moderne familie kan være. Vi starter med at eleverne selv forklarer et árbol genealógico, derefter læses baggrundsstof om familietyper på spansk og vi ser + arbejder med tre film: "Carmen y Lola" af Arantxa Echevarría, (2018) (traditionel familie, sigøjnermiljø, homoseksualitet) lille uddrag af manus læses + opgaver (gramma bla pronomener). "Todos lo saben" af Asghar Farhadi (2018) (komplicerede familieforhold, hvor sandheden skjules, krimi) og "La piel que habito af Pedro Almódovar (2011) (komplicerede familieforhold og forbrydelser).
Gramatik: personlige pronomener
Omfang: ca 25 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i timen
|
04-04-2024
|
Parejas homosexuales
|
28-04-2024
|
Una presentación
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
México
Vi ser på mexikansk kunst, film og musik
Kunst: Frida Kahlo "El abrazo del universo..." (fra Frida Kahlo y Diego Rivera)
Første afsnit af "Quién mató a Sara" (Netflix)
Musik: "Cielito Lindo" (fra Canta y no llores), Molotov: Gimme tha power (La violencia, temahæfte, Gyldendal), Yolanda Perez: Estoy enamorada (Somos Latinos in the US)
20 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frida Kahlo
|
25-08-2024
|
Delprøve 1 - Cocacolanización
|
09-09-2024
|
La coca-colanización - delprøve 2
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argentina - Infancia clandestina
Forløb om Argentina i 70'erne
Film + manus: "Infancia clandestina". Vi ser filmen og læser et uddrag af manus + arbejder med opgaver til filmen. Til slut i forløbet er der fokus på at perspektiver til andre tekster om Argentina (Patricio) (fra 2g) og vi ser dokumentaren: "Niños robados, vidas robadas"
Supplerende materiale: lærerfremstillet materiale om Argentina i 70'erne, desuden genopfriskning af tal
10 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 - Activismo
|
30-09-2024
|
Delprøve 2 - Activismo
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Argentina - Tango y fútbol
Dette forløb genoptager det forrige og handler om Argentina, men med fokus på tango og fodbold.
Vi ser afsnit 1 af "Apache - la vida de Carlos teves" (Netflix) og læser en anmeldelse af serien. Desuden læses to interviews fra Retratos argentinos: Pasión en la milonga/Martín Viqueira og Ganar, gustar y golear/Fernando Martin.
Supplerende: quizlet, stilbilleder + Dokumentarer: Futbol es Dios" & "El último tango"
Normalsider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Viajes - delprøve 2
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pandillas- El Salvador
Vi arbejder med sitet "En la pandilla somos una familia" og koncentrerer os primært om El Salvador (kap 1-3 + uddrag af kap 5+6)
Supplerende stof: Lærerfremstillet materiale til spillefilm: "Voces inocentes" og dokumentar: "La vida loca" + "Verdens farligste bander"
Omfang 20 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fiestas
Forløbet introducerer fiestas som noget mere end blot fest: Vi ser nærmere på fiestas som Spaniens folkelige kultur: særlige aktiviteter, byfester, traditioner og ritualer, bar - og tapaskultur: San Juan, correr con los toros, castells, de unge og nattelivet, los bares y las tapas.
fra: "España en la calle", systime
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=134
Supplerende: quizlet med ordforråd, lærerfremstillede opgaver der ligner dem fra delprøve 1: indsætning og bøjning af verber, ord i rigtig rækkefølge, billedbeskrivelse mm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147966548",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147966548",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52147966548"
}