Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Brinkmann
|
Hold
|
2022 id/blandet (1.g blandet id C, 2.g blandet id C, 3.g blandet id C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleybold
Beachvolley ude
Boldlege og opvarmning
Fingerslag og baggerslag - parøvelser og gruppeøvelser.
Serv -
Placering på banen og spillets gang.
Volleyball inde
Småspil
Hævning og smash
Teori:
Idræt C. (Gyldendal, 2018)
- volley historie
- benarbejde og koordinering
- muskler og forspænding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Ketsjer og greb
Serv og forhånd, baghånd - lege og småspil.
Banen - regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musik, bevægelse og performance
Intro og div. parøvelser.
Musik og bevægelse.
Ruderformation - udtryk til musik/lyd på skift.
Udarbejdelse af små serier i grupper - forevisning på skift.
Udarbejdelse af egen performance (innovation)
- forevisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vandaktiviteter
Vandtilvænning og lege.
- udspring fra kant og 1m vippe på forskellige måder.
- flyde optimalt, opdrift.
- ståtrold.
- dykke m fødder og maske efter objekt.
- træde vande m bold.
- bjærgning på skift.
- vandvolley og vandpolo m. fødder.
- stafet - dykke efter objekter
Livredning m. tøj
- svømme på måde, som ikke er udmattende.
- bjærgning parvis, trepers.
- optagning fra vand.
- livreddende førstehjælp
- dukke og AED.
- aflåst sideleje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning + træningsprojekt
Rytmisk opvarmning
- lege og opv. øvelser
- brug af musik
- opv. i delelementer
- gruppearb.
Træningsprojekt 3g
- opstart og igangsætning
- træningsdagbog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold
Opvarmningslege m bold
Driblinger
- inderside
- yderside
- finter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit
Gruppevis "Bike-and-run".
Gruppevis/parvis cirkeltræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleybold
Beachvolley
Lege
Finger og baggerslag
Serv
Teori
- udgangsposition
- koordination
- aerobt og anaerobt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton
Praktisk:
- serv - lang og kort
- clear
- baghånd
- netspil
- placering og benarbejde
Teori:
- bane
- regler
- bevægelser
Litteratur:
Grundbog i idræt C, side
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rytmisk opvarmning
Praktisk:
- øvelser
- opbygning og sammensætning af program
- korrekt teknik
- gennemførelse af programmet
- respons
Teori:
- musikvalg
- hvorfor opvarmning?
- fysiologiske processer
Litteratur:
Grundbog i idræt C, side 10-13.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kreative bevægelser og performance
Kreativ bevægelse til musik
- bruge kroppen til at udtrykke følelser og stemninger
- Labans bevægelseslære, bevægelseskvaliteter og kropsbevidsthed
- relationer og kommunikation
- idé, tema, musik, lyd,
- hvordan, hvor, hvornår, med hvem?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fodbold 3
Driblinger og lege
Indersidespark
Kant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Rytmisk opvarming 2
Teori. Hvorfor opvarmning. Musik m.v.
Opbygning af program i grupper.
Forevisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Styrketræning og crossfit
Teori
MTB
Cirkeltræning - ude og inde
- opbygning
Styrkeprogram
- principper m.v.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Håndbold
Driblinger, kast, finter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Performance/kreative bevægelser
Laban
Musik
Cpr nr. dans
Små øvelser i grupper - forevisning
Fokus på "lead" - markering af kropsdel med objekt, styrende for bevægelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Floorball
Regler
Boldkontrol, dribling, div. skud
Småspil
Spil foran mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Volleybold - beachvolley
Finger, baggerslag
Banen, regler
Småspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53390913465",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53390913465",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53390913465"
}