Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Skriftlige opgaver -
|
Lærer(e)
|
Fie Søholm, Inger Søgaard Christiansen, Marius Krebs, Tommy Palludan Magnussen
|
Hold
|
2022 skr/z (1z DHO+FFF, 2z SRO+FFF, 3z SRP+FFF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
FFF2: DHO - Det moderne gennembrud: Social ulighed
Eleverne har i dette forløb arbejdet flerfaglig i dansk og historie. Litteraturhistorisk har eleverne arbejdet med perioderne det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud ud fra temaet - Social ulighed. Vi har arbejdet med tekster der spreder sig inden for de tre stofområder, hvilket også afspejler de tekster, de har kunnet vælge imellem til deres dho: en tale, en artikel, en novelle og et digt.
Videnskabsteoretisk og metodisk har eleverne berørt faget som et humanistisk fag med forskellige metoder afhængig af den valgte tekst - alle med et litteraturhistorisk perspektiv og med fokus på processen.
Historiefagligt har eleverne i dette forløb arbejdet med perioden 1870 - 1920 med fokus på social ulighed mellem køn, land-by, indenfor børnearbejde på land og by. Vi har læst og arbejdet med tekster fra danmarkshistorien.dk og deres tema om emnet.
Videnskabsteoretisk og metodisk har eleverne lært om kildekritisk metode og analyse igennem "9-punktsanalysen", en gennemgang af hvordan en ophavsssituation i kilden analyseres. Derudover har eleverne fået en kort introduktion til den videnskabelige basismodel som de skal arbejde med i fremtidige flerfaglige forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FFF3: DHO: Skriftlig og mundtlig formidling
Eleverne har lavet en tværfaglig opgave i fagene dansk og historie, og de har kunnet vælge mellem følgende emner: Fattighjælp, arbejderbevægelsen, arbejderklassens vilkår samt tyendes/tjenestefolks vilkår i Danmark i perioden 1850-1920.
I forbindelse med udarbejdelsen af DHO'en har eleverne sideløbende haft et skrivekursus i både dansk og historie, hvor der bl.a. har været fokus på, hvordan man skriver en større skriftlig opgave; skriveprocessens faser, genreskrivning, faglig formidling, formalia, dokumentation, korrektur og redigering etc.
Processen er afsluttet med et kursus i mundtlighed i dansk, hvor vi fokuserede på processen fra skriftligt produkt til mundtligt oplæg, og eleverne har arbejdet med at lave et talepapir/disposition.
Eleverne har været til en mundtlig årsprøve, hvor de har trænet den mundtlige præsentation af en større skriftlig opgave.
Forløbet har været suppleret af en tur på det lokale bibliotek til et informationssøgningskursus.
Udover danskfagets almindelige moduler består forløbet også af 2 x skrivevejledninger samt mundtlig formidling 1+2 i både dansk og historie, men disse moduler vises ikke her.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FFF- 4. Tyskland og Frankrig i efterkrigstiden
I ugerne 39-41 i 2.ghar fagene historie og tysk/fransk arbejdet med Tyskland og Frankrig i efterkrigstiden.
I historietimerne var der fokus på Tysklands og Frankrigs roller i den tidlige periode af Den Kolde Krig. I tysk-/fransk timerne var der fokus på udviklingen i de to lande i årene umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig, en periode præget af Den Kolde Krig, men også af økonomisk fremgang (Wirtschaftswunder, les Trente Glorieuses, Marshall-hjælp, baby boom, forbruger- og fritidssamfund, Kul- og Stålunionen, som blev den spæde start på EU - mm). Eleverne har endvidere set og arbejdet med filmen “Im Labyrinth des Schweigens”, som satte fokus på tyskernes måde at forholde sig til deres fortid på (Vergangenheitsbewältigung). Eleverne har også arbejdet med den videnskabelige basismodel. Eleverne skulle til sidst bruge fagenes metoder på de af lærerne udleverede materialer til at skrive problemstillinger til følgende problemformulering: “Hvordan var det at leve i efterkrigstidens Frankrig eller Tyskland?”, samt skitsere svarene. I deres besvarelse skulle de inddrage den videnskabelige basismodel. Deres besvarelser blev fremlagt.
Eleverne skulle desuden som et kreativt produkt lave en reklamefilm for en tidsrejse til 50erne på tysk/fransk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FFF5 SRO
Epidemiologi
Biologi og Matematik
Lærere: IC+MKR
Problemformulering
Hvordan kan en epidemi på Oure Kostgymnasium blive et problem,
og hvordan kan problemet forebygges?
Krav til arbejdet
Grupperne skal:
-Vælge et patogen - gerne med udgangspunkt i litteraturen (se f.eks. https://denstoredanske.lex.dk/virus). Herunder behandles patogenets smitteveje, symptomer, biologiske virkningsmekanisme, immunforsvarets respons og historiske epidemier / pandemier.
-Opstille problemstillinger med udgangspunkt i problemformuleringen.
-Udføre praktisk eksperiment, som kan belyse problemstillinger.
-Opstille modeller som kan forklare indsamlede data, og som kan bruges i analyse af problemets omfang og evt. afhjælpning.
-Besvare problemstillingerne i teori og praksis.
I matematik ligger vægten på at træne selvstændigt at sætte sig ind i et nyt emne og skrive om det i en større opgave.
Det er givet at eleverne skal arbejde med SIR-modellen ud fra følgende krav:
1) Forklar hvad en differentalligning er og hvad det betyder at løse en differentialligning.
- Kom ind på forskellige typer af differentialligninger.
- Du skal IKKE lave beviser for hvordan man løser forskellige typer af differentialligninger. Det hører til i 3.g og evt. i SRP.
2) Forklar hvad de forskellige bogstaver ”S”, ”I” og ”R” står for i modellen
- Hvilken sammenhæng er der mellem dem?
- Hvilken udvikling vil man som udgangspunkt forvente for hver af funktionerne S(t), I(t) og R(t)?
3) Hvordan kommer de afledede funktioner S’(t), I’(t) og R’(t) i spil?
- Hvad er S’(t) et udtryk for?
- Hvad er I’(t) et udtryk for?
- Hvad er R(t) et udtryk for?
- Hvad betyder det at to udtryk er proportionale? Og hvad er proportionalitetskonstanten?
- Forklar hvordan der opstår nogle differentialligninger i SIR-modellen.
- Forklar hvorfor man siger at disse differentialligninger er koblede?
4) Løsning af differentialligninger
- Du forventes ikke at løse disse differentialligninger, men kan du komme lidt ind på hvorfor det ikke er let?
- Forklar hvad man finder hvis man lykkes med at løse disse differentialligninger. Hvad kan man så sige noget om på baggrund af disse løsninger.
- Hvis du har tid kan du jo overveje om man kunne forestille sig andre måder at beskrive en epidemi på, end ved brug af S, I og R. (diskussion/perspektivering)
Der ud over arbejdes der med de forskellige metoder inden for matematik: Arbejde "i matematik", "med matematik" og "om matematik".
Grupper
Vælges af lærere
Elever ønsker makkere
ca. 3 elever pr gruppe
Tidsplan
3/1
Start, gruppedannelse
5/1
opstart
8/1
skrivevejledning
8/1
gruppearbejde
15/1
gruppearbejde
15/1
gruppearbejde
16/1
skrivedag
16/1
skrivedag
19/1
Aflevering af foreløbigt produkt
22/1
Videnskabsteori biologi
25/1
Videnskabsteori matematik
29/1
skrivedag
29/1
skrivedag
5/2
Aflevering af SRO, individuelt
uge 8
gruppevis læses opgaver og øves præsentationer
uge 9
Mundtligt forsvar, individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FFF6 - Innovation
Tværfagligt innovationsforløb mellem kemi B og Eng. B
Eleverne er introduceret til, hvordan man arbejder innovativt vha. double diamondmodellen, samt vha. en række metoder til idegenerering, ideudvælgelse, problemløsning osv.
Eleverne har arbejdet med et valgfrit emne i grupper, hvor de har skulle udvikle et nyt, nyttigt og nyttiggjort løsningsforslag på et kemisk problem i et engelsktalende samfund.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FFF7: Innovation / formidling i biologi & dansk
I FFF7 skal eleverne lave en mini-SRP i fagene biologi og dansk omkring emnet PFAS/PFOS. Eleverne kan vælge mellem 2 forskellige opgavetyper; En formidlingsopgave eller en innovativ opgave.
I mini-formidlingsopgaven skal eleverne med udgangspunkt i en fagfaglig rapport / opgave forsøge at skrive en populærvidenskabelig artikel og efterfølgende en metadel, hvor de analyserer deres egen artikel og kommer omkring kommunikations- og argumentationsteoretiske overvejelser samt en analyse af målgruppen og layout.
I mini-innovationsopgaven er der fokus på udfærdigelsen af det innovative produkt samt de efterfølgende reflektioner omk. løsningsforslagets styrker og svagheder.
Der er fokus på de skriftlige kompetencer i forbindelse med udfærdigelsen af en større skriftlig tværfaglig opgave med dansk og et naturvidenskabeligt fag, fagenes metoder, anvendelse af den videnskabelige basismodel samt processen fra opgaveformulering til problemformulering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FFF8-Løvens hule
Klassen gennemløber et forløb fra idefase, over valg af fag til skitse af en problemformulering over tre dage i en uge.
Alle elev deltager i en idestafet, der har fokus på at undersøge nye vinkler på den første ide inden for et område. Dernæst samles ideerne til et kort oplæg, som skal forelægges tre faglærere fra forskellige fagområder som i Løvens Hule.
Efterfølgende er der oplæg om metode og refleksioner over videnskabsteori, og en ekstern bibliotekar oplyser om muligheder for informationssøgning og hjælper eleverne med konkrete søgninger.
Den sidste dag indarbejdes nyfundne materialer, og eleverne skal hver især aflevere en fuldt udfyldt problemformulering med litteraturliste.
Forløbet sigter mod at give alle elever erfaringer med at formulere en problemformulering, at reflektere over videnskabsteoretiske begreber og søge information.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56305378733",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56305378733",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56305378733"
}