Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Søren Büchert
|
Hold
|
2023 id/dans (1.g id c dans)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Moderne dans og klassisk ballet
Læringsmål:
- at være forberedt og parat til at modtage undervisningen. At vise en respektfuld holdning og opførsel, både i forhold til læreren, og til kammeraterne. At bidrage til godt arbejdsklima, både når det gælder engagement og samarbejdsvilje, at udvise korpsånd.
- at memorere øvelser, såvel fra gulv, som over gulv og koreografi, også til næste time. At forstå at arbejde i et forløb, indenfor en tidsramme. At skabe flere mål i løbet af skoleåret med henblik på egen teknisk udvikling.
- at udføre øvelserne musikalsk, at kunne frasere, og at kunne bruge musikkens forskellige nuancer som værktøj i det kunstneriske udtryk.
- at begynde at forstå sin egen identitet som danser ( hvad er ens egen niche, hvor kunne ens største kompetencer ligge, hvad har man brug for at arbejde mere på).
Fagligt indhold:
– Forståelse for brug af rygsøjlen.
- Maksimal brug af twist og curve med korrekt placering.
– Tilt i an lair med benet
– Release swing med drop til gulvet.
- Bevægelse af benet tendu og degagé med brug af rygsøjlen i form af twist og curve
- Rond de jambe med piruetter og adage.
- Spring med landing på to ben og et ben med curve el. twist
- Leg swing med arme, piruetter og spring
- Triplet med twist, curve og front skifte
- Spring i bevægelse over gulv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
I dette boldbasisforløb har vi arbejdet med følgende boldspil
- Partibold (spilbarhed, bredde og bevægelse)
- "One-touch"
- Høvdingebold
Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse
Vi har inddraget spilhjulet så eleverne har opnået en forståelse for hvilke parametre man kan ændre på.
Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.
Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.
Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.
Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.
Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Smidighedstræning og fysisk træning
Vi har arbejdet med smidighedstræning og i den forbindelse testet før og efter forløbet.
- diverse øvelser for at forbedre smidigheden
Vi har arbejdet med fysisk træning med det mål at forbedre den enkelte præstation som danser.
- Isometriske øvelser
- opvarmningsøvelser
- teknikøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484311957",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484311957",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484311957"
}