Holdet 2023 id/dans - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Søren Büchert
Hold 2023 id/dans (1.g  id c dans)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Moderne dans og klassisk ballet
Titel 2 Boldbasis
Titel 3 Smidighedstræning og fysisk træning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Moderne dans og klassisk ballet

Læringsmål:

- at være forberedt og parat til at modtage undervisningen. At vise en respektfuld holdning og opførsel, både i forhold til læreren, og til kammeraterne. At bidrage til godt arbejdsklima, både når det gælder engagement og samarbejdsvilje, at udvise korpsånd.

- at memorere øvelser, såvel fra gulv, som over gulv og koreografi, også til næste time. At forstå at arbejde i et forløb, indenfor en tidsramme. At skabe flere mål i løbet af skoleåret med henblik på egen teknisk udvikling.

- at udføre øvelserne musikalsk, at kunne frasere, og at kunne bruge musikkens forskellige nuancer som værktøj i det kunstneriske udtryk.

- at begynde at forstå sin egen identitet som danser ( hvad er ens egen niche, hvor kunne ens største kompetencer ligge, hvad har man brug for at arbejde mere på).



Fagligt indhold:

– Forståelse for brug af rygsøjlen.
-  Maksimal brug af twist og curve med korrekt placering.
– Tilt i an lair med benet
– Release swing med drop til gulvet.  
- Bevægelse af benet tendu og degagé med brug af rygsøjlen i form af twist og curve
- Rond de jambe med  piruetter og adage.
- Spring med landing på to ben og et ben med curve el. twist
- Leg swing med arme, piruetter og spring
- Triplet med twist, curve og front skifte
- Spring i bevægelse over gulv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Boldbasis

I dette boldbasisforløb har vi arbejdet med følgende boldspil

- Partibold (spilbarhed, bredde og bevægelse)
- "One-touch"
- Høvdingebold

Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse

Vi har inddraget spilhjulet så eleverne har opnået en forståelse for hvilke parametre man kan ændre på.

Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.

Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.

Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.

Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.

Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Smidighedstræning og fysisk træning

Vi har arbejdet med smidighedstræning og i den forbindelse testet før og efter forløbet.

- diverse øvelser for at forbedre smidigheden

Vi har arbejdet med fysisk træning med det mål at forbedre den enkelte præstation som danser.

- Isometriske øvelser
- opvarmningsøvelser
- teknikøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer