Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Poulsen, Inger Søgaard Christiansen
|
Hold
|
2023 id/håndbold (1.g id c håndbold, 2.g id c håndbold)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Forløbsbeskrivelse boldbasis.
Boldbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for boldspil.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, som går igen i de fleste boldspil.
I dette boldbasisforløb har vi udelukkende arbejdet med den gruppe af boldspil, der betegnes som kaosspil.
Vi har arbejdet med følgende boldspil:
• Partibold (alle boldspils moder)
• Fodbold
• Håndbold
Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse
Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.
Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.
Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.
Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.
Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kropsbasis
Forløbsbeskrivelse Kropsbasis.
Kropsbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for bevægelse.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, i bevægelse som kan anvendes i de fleste former for fysisk aktivitet
I dette kopsbasisforløb har vi arbejdet med følgende elementer:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Niveau 1
Eleven har kendskab til og kan forevise enkelte elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Niveau 2
Eleven har kendskab til og kan forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Niveau 3
Eleven kan demonstrere forståelse af begreberne:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Niveau 4
Eleven behersker flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Niveau 5
Eleven kan forklare og forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Læringsmål Rytmisk opvarmning
Niveau 1
- Musikforståelse: Have udfordringer med at vælge, musik der passer i forhold til tempo og karakter.
- Rytme og takt: Have udfordringer med at holde rytme og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Have udfordringer med at opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten.
- Kropsbeherskelse: Have udfordringer med at kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt)
Niveau 2
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer nogenlunde i forhold til tempo og karakter.
- Rytme og takt: Kunne holde en nogenlunde rytme og udføre dele af bevægelserne i takt til musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Nogenlunde kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten.
- Kropsbeherskelse: Nogenlunde at kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt)
Niveau 3
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer i forhold til tempo og karakter til enkelte bevægelsesformer.
- Rytme og takt: Kunne holde rytme og udføre bevægelser i takt til dele af musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten i dele af programmet.
- Kropsbeherskelse: At kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt) i dele af programmet.
Niveau 4
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer i forhold til tempo og karakter til alle de bevægelsesformer, der indgår i programmet.
- Rytme og takt: Kunne holde rytme og udføre bevægelser i takt til alle de musikgenre der bliver brugt i programmet.
- Opbygning og øvelsesvalg: Kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten i alle dele af programmet.
- Kropsbeherskelse: At kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt) i alle dele af programmet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Styrketræning
Styrketræning.
Se vedhæftede læringsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Håndbold 1
Læringsmål håndbold 1
- Beherske centrale færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Niveau 1
- forevisning af stødkast
- Forevisning af parade
- Forevisning af 3 –skridts finte
- Forevisning af keeper bevægelser i målet
Niveau 2
- Forevisning af stødkast med tilspil fra en anden person
- Forevisning af parade i forbindelse med ”angreb” fra en anden person
- Forevisning af 3 –skridts finte i forbindelse med ”angreb” mod en anden person
- Forevisning af keeperbevægelser i forbindelse med styrede skud
Niveau 3
- Bruge stødkast i en sammensat sekvens
- Bruge parade i forbindelse med en sammensat sekvens
- Bruge af 3 –skridts finte i en sammensat sekvens
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med frie skud
Niveau 4
- Bruge stødkast i det færdige spil
- Bruge parade i det færdige spil
- Bruge af 3 –skridts finte i det færdige spil
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med det færdige spil
Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for skud, finter, forsvarsaktioner eller keeperaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Håndbold 2
Læringsmål håndbold 2
- Beherske centrale færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Niveau 1
- forevisning af stødkast og hopskud
- Forevisning af tackling og parade
- Forevisning af 3 –skridts finte og Radjenovic finte
- Forevisning af keeper bevægelser i målet
Niveau 2
- Forevisning af stødskud og hopskud med tilspil fra en anden person
- Forevisning af tackling og parade i forbindelse med ”angreb” fra en anden person
- Forevisning af af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i forbindelse med ”angreb” mod en anden person
- Forevisning af keeperbevægelser i forbindelse med styrede skud
Niveau 3
- Bruge stødkast og hopskud i en sammensat sekvens
- Bruge tackling og parade i forbindelse med en sammensat sekvens
- Bruge af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i en sammensat sekvens
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med frie skud
Niveau 4
- Bruge stødkast og hopskud i det færdige spil
- Bruge tackling og parade i det færdige spil
- Bruge af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i det færdige spil
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med det færdige spil
Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for skud, finter, forsvarsaktioner eller keeperaktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Styrketræning 2
Læringsmål Styrketræning
- Beherske centrale færdigheder
Niveau 1
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser uden belastning
- Ikke i stand til at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter.
- Ikke i stand til at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
-
Niveau 2
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med let belastning.
- Udfordret i at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Udfordret i at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 3
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med middel tung belastning.
- Kan assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Kan koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 4
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med tung belastning.
- Har let ved at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Har let ved at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for styrkeøvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484399569",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484399569",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57484399569"
}