Holdet 2023 id/håndbold - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Poulsen, Inger Søgaard Christiansen
Hold 2023 id/håndbold (1.g id c håndbold, 2.g id c håndbold)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Kropsbasis
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Styrketræning
Titel 5 Håndbold 1
Titel 6 Håndbold 2
Titel 7 Styrketræning 2
Titel 8 Lindy hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Forløbsbeskrivelse boldbasis.
Boldbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for boldspil.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, som går igen i de fleste boldspil.
I dette boldbasisforløb har vi udelukkende arbejdet med den gruppe af boldspil, der betegnes som kaosspil.
Vi har arbejdet med følgende boldspil:
• Partibold (alle boldspils moder)
• Fodbold
• Håndbold

Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse

Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.

Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.

Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.

Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.

Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kropsbasis

Forløbsbeskrivelse Kropsbasis.
Kropsbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for bevægelse.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, i bevægelse som kan anvendes i de fleste former for fysisk aktivitet

I dette kopsbasisforløb har vi arbejdet med følgende elementer:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed


Niveau 1
Eleven har kendskab til og kan forevise enkelte elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 2
Eleven har kendskab til og kan forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 3
Eleven kan demonstrere forståelse af begreberne:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed



Niveau 4
Eleven behersker flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 5
Eleven kan forklare og forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Læringsmål Rytmisk opvarmning

Niveau 1
- Musikforståelse: Have udfordringer med at vælge, musik der passer i forhold til tempo og karakter.
- Rytme og takt: Have udfordringer med at holde rytme og udføre bevægelserne i takt til musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Have udfordringer med at opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten.
- Kropsbeherskelse: Have udfordringer med at kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt)

Niveau 2
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer nogenlunde i forhold til tempo og karakter.
- Rytme og takt: Kunne holde en nogenlunde rytme og udføre dele af bevægelserne i takt til musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Nogenlunde kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten.
- Kropsbeherskelse: Nogenlunde at kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt)

Niveau 3
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer i forhold til tempo og karakter til enkelte bevægelsesformer.
- Rytme og takt: Kunne holde rytme og udføre bevægelser i takt til dele af musikken.
- Opbygning og øvelsesvalg: Kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten i dele af programmet.
- Kropsbeherskelse: At kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt) i dele af programmet.

Niveau 4
- Musikforståelse: Kunne vælge musik, der passer i forhold til tempo og karakter til alle de bevægelsesformer, der indgår i programmet.
- Rytme og takt: Kunne holde rytme og udføre bevægelser i takt til alle de musikgenre der bliver brugt i programmet.
- Opbygning og øvelsesvalg: Kunne opbygge et opvarmningsprogram, i forhold til valg af øvelser og progression i intensiteten i alle dele af programmet.
- Kropsbeherskelse: At kunne koordinere bevægelser og instruere tydeligt (både verbalt og non-verbalt) i alle dele af programmet.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Styrketræning

Styrketræning.

Se vedhæftede læringsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Håndbold 1

Læringsmål håndbold 1

- Beherske centrale færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Niveau 1
- forevisning af stødkast
- Forevisning af parade
- Forevisning af 3 –skridts finte
- Forevisning af keeper bevægelser i målet

Niveau 2
- Forevisning af stødkast med tilspil fra en anden person
- Forevisning af parade i forbindelse med ”angreb” fra en anden person
- Forevisning af 3 –skridts finte i forbindelse med ”angreb” mod en anden person
- Forevisning af keeperbevægelser i forbindelse med styrede skud

Niveau 3
- Bruge stødkast i en sammensat sekvens
- Bruge parade i forbindelse med en sammensat sekvens
- Bruge af 3 –skridts finte i en sammensat sekvens
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med frie skud

Niveau 4
- Bruge stødkast i det færdige spil
- Bruge parade i det færdige spil
- Bruge af 3 –skridts finte i det færdige spil
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med det færdige spil

Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for skud, finter, forsvarsaktioner eller keeperaktioner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Håndbold 2

Læringsmål håndbold 2

- Beherske centrale færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Niveau 1
- forevisning af stødkast og hopskud
- Forevisning af tackling og parade
- Forevisning af 3 –skridts finte og Radjenovic finte
- Forevisning af keeper bevægelser i målet

Niveau 2
- Forevisning af stødskud og hopskud med tilspil fra en anden person
- Forevisning af tackling og parade i forbindelse med ”angreb” fra en anden person
- Forevisning af af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i forbindelse med ”angreb” mod en anden person
- Forevisning af keeperbevægelser i forbindelse med styrede skud

Niveau 3
- Bruge stødkast og hopskud i en sammensat sekvens
- Bruge tackling og parade i forbindelse med en sammensat sekvens
- Bruge af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i en sammensat sekvens
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med frie skud

Niveau 4
- Bruge stødkast og hopskud i det færdige spil
- Bruge tackling og parade i det færdige spil
- Bruge af 3 –skridts finte og Radjenovic finte i det færdige spil
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med det færdige spil

Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for skud, finter, forsvarsaktioner eller keeperaktioner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Styrketræning 2

Læringsmål Styrketræning

- Beherske centrale færdigheder
Niveau 1
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser uden belastning
- Ikke i stand til at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter.
- Ikke i stand til at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
-

Niveau 2
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med let belastning.
- Udfordret i at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Udfordret i at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 3
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med middel tung belastning.
- Kan assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Kan koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 4
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med tung belastning.
- Har let ved at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Har let ved  at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for styrkeøvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lindy hop

Kort forløb om lindyhop

Niveau 1
- Kan ramme takten i musikken
- Kan danse grundtrin (6 takter) rock step, tripple step, tripple step.
- Kender til bounce

Niveau 2
- Kan føre/lade sig føre
- Variere dansefatning (eksempelvis to hænder/en hånd/klassisk dansefatning)
- Kan begynde lave små figurer. Dvs. sammensætte trin.
- Over åen
- Byt plads
- Under arm

Niveau 3
- Kan gennemføre serien:
  - Grundtrin
  - Over åen
  - Byt plads/pass by
  - Under arm
  - Grundtrin
- Kan følge musik i højere tempo
- Har bounce i sine bevægelser
- Begynder så smår at lege frit med små improviserede trin, spark og hop

Niveau 4
- Kan danse i højt tempo til musik
- Kan være kreativ og improvisere
- Kan lave selvstændige koreografier
- Kan lave små hop, spark, tricks eller lign. som en del af en koreografi.

Videoer
Grundtrin:
https://www.youtube.com/watch?v=M3fzlI5UTeQ
https://www.youtube.com/watch?v=4sLRmnx8l6M&feature=youtu.be

Over åen:
https://www.youtube.com/watch?v=alJA1toq32U

Under arm:
https://www.youtube.com/watch?v=jTpQz89m3WY

Pass by:
https://www.youtube.com/watch?v=Y5GY_VXdl2I

Eksempler på små hop:
https://www.youtube.com/watch?v=U1bR85UW688
https://www.youtube.com/watch?v=xqeAuXCIt1g
https://www.youtube.com/watch?v=hAIc1ZrG5TQ

Eksempel på koreografi:
https://www.youtube.com/watch?v=339C6PjpDKE&feature=youtu.be



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer