Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Johanne Thorhauge
|
Hold
|
2023 Sa/a (1a Sa, 2a Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ideologier og adfærd?
Hvad er ideologier og hvordan kommer de til udtryk hos politiske partier og andre aktører? I dette forløb skal vi arbejde med de klassiske ideologier og deres forgreninger og kunne genkende disse i politiske udtalelser og samfundsdebatter i dag. På den baggrund skal I opnå forståelse af fordelings (rød-blå)- og værdipolitik og kritisk analysere partiers ideologiske og strategiske forsøg på indflydelse i Molins model og Downs model.
Som projektopgave skal I danne et parti og forme dets ideologi, samt fordelings- og værdipolitiske ståsteder baseret på aktuelle politiske emner. Vi afslutter forløbet med partilederdebat.
I forløbet skal I få viden om:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
I forløbet skal I lære at:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vermunds standpunkt
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati - hvem har magten?
Hvem har magten i Danmark? I dette forløb skal I arbejde med politik, magt og indflydelsesformer. I skal arbejde med politiske beslutningsprocesser i lyset af forskellige demokratiforståelser, magtfordeling i det politiske system og magtudøvelse fra andre aktører - fra græsrodsbevægelser til EU kommissionen. Endelig skal I forholde jer kritisk til
Som ekstern aktivitet i forløbet skal I forberede jer på. - og deltage aktivt i - valgarrangementet til det forestående EP valg.
I forløbet skal I få viden om:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
I forløbet skal I lære at:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi 1: Er dansk økonomi sund?
Danmarks økonomi og arbejdsmarked i en tid præget af kriser. I skal igennem forløbet få redskaber til at analysere de forskellige dynamikker, der gør sig gældende i samfundsøkonomien og på arbejdsmarkedet og forstå de tiltag, der bliver taget for at sikre en sund økonomi
I forløbet skal I få viden om:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
I forløbet skal I lære at:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det gode samfund
Afsluttende miniforløb om velfærdsstaten. Hvad er en velfærdsstat og hvordan indretter vi det gode samfund?
I dette forløb skal vi arbejde med forståelse af velfærdsstaten og forskellige velfærdsmodeller. Formål er både at få en forståelse af forskellige velfærdsmodeller/samfundsindretninger og at inddrage jeres samfundsfaglige forståelse fra forløbene gennem året til at foretage fagligt kvalificerede diskussioner af det gode samfund.
I forløbet skal I få viden om:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
I forløbet skal I lære at:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Medier, deltagelse og dannelse i senmoderniteten
I dette forløb har vi arbejdet med muligheder og konsekvenser af kommunikationen på digitale medier, herunder deres dagsordenssættende magt, identitetsskabende kraft og ansvaret for den demokratiske samtale.
Som opgave har I undersøgt, hvorvidt de sociale medier og mulighederne for deltagelse i samfundsfaglige debatter har bidraget til den demokratiske samtale i Danmark. I have brugt Habermas begreber i undersøgelsen og har skulle udvælge et aktuelt emne som case
Grundbogsmateriale: SamfNU B, Systime, kapitel 6: Medier
I forløbet skal I lære om:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
I forløbet skal I lære at:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den demokratiske samtale
|
13-09-2024
|
Synopsis - medier
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kultur og kulturmøder i Danmark
I dette forløb arbejder vi med kulturmøder, nationalidentitet, normer, integration og opfattelse af danskhed i Danmark.
Som opgave skal I desuden undersøge opfattelser af danskheden ved udarbejdelse i spørgeskemaer, behandling/analyse af jeres data, reflektion over jeres metode og faglig diskussion af jeres resultater
Grundbogsmateriale: SamfNU B, Systime, kapitel 2: Kultur og kulturmøder
I forløbet skal I lære om:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
I forløbet skal I lære at:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet, samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kulturundersøgelse
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EU - en sikker fælles fremtid
I dette forløb har I valgt at fokusere på EU’s forsvarssamarbejde. Indledningsvist skal vi forstå EU’s udvikling, politiske institutioner og forhandlingsspillet mellem medlemslandene. Herunder også forholdet mellem mellemstatslige og overstatslige beslutninger og politikområder. I skal desuden ha greb DKs relation til EU, betydning for det danske arbejdsmarked og danske politiske partiers tilgang til EU
I skal lægge EU budget og nå til enighed om fælles asyl- og forsvarspolitik gennem DEO rollespil og undersøge og forholde jer til de udfordringer, der ligger i fællesskabet.
Og så får I besøg af Magrethe Vestager, som netop er fratrådt sin post som EU Konkurrencekommisær
Grundbogsmateriale: SamfNU B, Systime, kapitel 10: EU i Europa og verden - løsning eller problem
Supplerende materiale fra bl.a EU oplysningen og DEO
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Faglig mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomi 2: Dansk økonomi i den globale verden
I dette forløb genoptager vi det opmærksomheden på dansk økonomi ( forlængelse af det korte forløb i 1g). Vi samler op på kredsløb, mål og økonomiske politikker og udvider med forståelsen af Danmark som en lille åben økonomi i EU og den globaliseret verden. I skal blandt andet lave case-undersøgelser af store danske virksomheders produktionskæder og forholde jer til betydningen af den aktuelle handelskrig initieret af Trump.
I skal lære om:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
I skal lære at:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet, samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis - dansk. økonomi i en globaliseret verden
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Identitet og trivsel i det senmoderne samfund
Hvordan bliver vi til dem vi er - og har vi magten over vores eget liv til at ændre det? I dette forløb kigger vi på, hvordan vi som individer formes i dag, herunder forholdet mellem aktører og struktur. Forløbet udbygger den sociologiske grundforståelse (fra grundforløbet) med fokus på teoritiske forklaringer og med case om trivsel og ulighed, herunder mellem kønnene. I skal blandt andet skrive Giddens TED-talks om livet i dag og spille Bourdieu-spillet om sociale klasser.
I skal lære om:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- ligestilling og ulighed, herunder mellem kønnene
I skal lære at:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det gode samfund 2
Her til slut genbesøger vi ideen om det gode samfund - ligesom i 1 g. Her bruger vi snakken om det gode samfund til at diskutere, hvilket samfund vi vil have. Hertil repeterer vi noget politisk ideologi, demokrati og magtforståelse fra 1 g og sætter særligt fokus på de velfærdsmodeller som er rammen om, hvordan vi får vores mangel og vækstbehov dækket. Vi kigger igen på tankerne bag de forskellige velfærdsmodeller og kigger især på udfordringerne med finansieringa f den danske model, i tider, hvor pensionsreformer er på dagsordenen. Mini-forløbet taler på den måde naturligt til en indramning af forløbene.
Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487461259",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487461259",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487461259"
}