Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Mette Bjarup Hansen, Tammes Scheurer
|
Hold
|
2023 Bi/am (1am Bi, 2am Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og celler
Dette forløb vil fokusere på den overordnede opbygning af forskellige celle-typer, samt membranprocesser.
Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler
- Osmose i kartofler
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 14-21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad betyder kosten for mig?
Dette forløb sætter fokus på kost og enzymer med særlig fokus på, hvordan enzymer,er nedbryder vores kost (i den sammenhæng vil vi se nærmere på forskellige amylases evner til at nedbryde stivelse under forskellige temperatur og pH-værdier).
Eksperimentelt arbejde:
- Nedbrydning af stivelse ved spytamylase.
- Nedbrydning af laktose.
Litteratur:
Biologi i udvikling: 75-97
Biologi i udvikling s- 90-93
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
Dette forløb vil være vores første neddyk i fysiologien, som mange af jer har ønsket, at vi arbejdede med. Vi vil blandt andet se på forskellige organer og deres betydning for vores sportslige præstationer. Vi vil herudover snakke om kondital og træning, hvor vi blandt andet laver en konditest samt en video over svineplug-dissektion
Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af puls og blodtryk
- Mikroskopi af fillet
- Steptest
- Dissektion af svineplugs
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 103-131
Fysiologibogen, 2. udgave: "Typer af muskler og opbygning", s. 111-115
Fysiologibogen 2. udgave: "Nyrerne og leveren", kap 9 og 13
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PowerPoint over organer
|
11-03-2024
|
Video: Svineplug
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
I dette forløb skal vi arbejde med sexologi, der omhandler menneskets forplantningsevne herunder hormonregulering og forplantning. Derudover ser vi på prævention og kønssygdomme
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
Eksperimentelt arbejde
Forsøg med kondomer og sexsygdomme
Litteratur:
Biologi i udvikling: s. 132-152
Biologi i fokus s. 57-67
Fysiologibogen, 2.udgave: "Hormonsystemet", s. 177-186
Artikler:
Kærlighed er ustyrlig: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaerligheden-er-ustyrlig/
Myter og misforståelser: https://www.evolution.dk/myter/
Dokumentar: Sundhedsmagasinet: Kønssygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturforståelse I
Danske ferskvands- og fjord- og havområder er under pres på grund af et intensivt landbrug, der tilfører næringssalte til vandmiljøet.
Under temaet har vi undersøgt, hvilke stoffer landbruget udleder, deres skæbne og hvilke konsekvenser dehar for livet i vandområderne. En del af arbejdet har foregået i felten, hvor vi har undersøgt Vejstrup Å.
Vigtige fagbegreber og emner:
Økosystem
Organisk stof
Uorganisk stof
Biotiske faktorer
Abiotiske faktorer
Biotop
Interspecifik konkurrence
Intraspecifik konkurrence
Planters opbygning: Bladet, stænglen, roden, blomsten
Fotosyntese:
• Opskriv ligningen
• Fotosyntesens formål
• Plantepigmenter
• Kloroplast
• Klorofyl a og b
• Lys- og mørkeprocesser (Calvins cyklus)
• Lysblad
• Skyggeblad
Respiration: Opskriv ligningen, Respirationens formål
Autotrofe organismer
Hetetrofe organismer
Fødekæder: Græsningsfødekæde, Nedbryderfødekæde
Fødenet
Primærproduktion: BPP, NPP
Sekundærproduktion: BP, NP, Konsumering, Assimilering
Begrænsende faktorer
Energipyramide
Stofkredsløb: C- og N- kredsløb
Faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere
løsninger
Kernestof
- Økologi: økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme,
stofkredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
Arbejdsformer
Artikellæsning, fremlæggelser, øvelse, Animationer, videoer og opgaver
Eksperimentelt arbejde
- Fotosyntese og respiration (Videoaflevering)
- Ekskursion til Vejstrup Å
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 14, 16, 23-28, 52-66, 71-73
Biologi i fokus s. 131-135, 138-143, 143-154
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
På opdagelse i generne
For at kunne forstå livets udvikling er evolution og arv et af de centrale begreber i biologi. Under temaet har vi arbejdet med, hvordan biologiske egenskaber nedarves gennem generationerne og hvilken molekylærbiologi, der forårsager biologisk arv. Endvidere har vi arbejdet med genetik herunder DNA's opbygning, replikation, proteinsyntese, proteiners struktur og funktion til arvelige mekanismer og stamtavler.
Endelig har vi undersøgt, hvordan DNA sekvenseres og analyseres samt arbejdet med genteknologi i praksis. Herunder kromosomanalyser, fosterdiagnostik, PGD, donorbørn og designerbørn.
Vigtige fagbegreber og emner:
- meiose (kønscelledannelse)
- mitose
- nedarvningsmønstre og stamtræsanalyse
- genotyper og fænotyper
- krydsningsskemaer
- dominant og recessiv nedarvning
- autosomal og kønsbundet nedarvning
- et- og to-gens nedarvning
- biologisk variation
- mutationer
- DNAs opbygning og struktur
- DNA replikation
- proteinsyntese, herunder transskription, splicing og translation
- DNA-analyse, herunder PCR og gelektroforese - arv og miljø
Arbejdsformer:
Øvelser, Animationer, videoer og opgaver
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose, mutation og genteknologi
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og nukleinsyrer
Eksperimentelt arbejde:
- Sådan skaffer du dit eget DNA på 20 minutter
- Demoforsøg: Hvad er din genotype?
- Blodtypebestemmelse (Rapport)
- Produktion af laktosefri mælk til laktoseintolerante (Rapport)
- Gelelektroforese: Jagten på kræftgenet (Rapport)
Litteratur:
Biologi i udvikling s. 159-160, 165-186, 192-206, 209-210
Dokumentar: Hvad skal jeg dø af? Link: https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kroppens signaler
Under temaet "Kroppens signaler" har vi arbejdet med nervesystemets organisering, nervecellers opbygning og funktioner samt nerveimpulser. Under nerveimpulser har vi arbejdet med aktionspotentialet, synapsen og transmitterstoffer, hvor kommunikationen fra neuron til neuron og fra neuron til målcellen.
Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem
Vigtige fagbegreber:
- Nerver
-Centralnervesystemet CNS
- Det perifere nervesystem
- Det somatiske system
- Det sensoriske system
- Det motoriske system
- Det autonome system
- Det sympatiske system
- Det parasympatiske system
- Nervecellen: Dendrit, Soma, Akson, Endeknop, Myelinskede, Ranviersk indsnøring
- Synapse, Synapsekløft, Transmitterstof, Receptor
- Præsynaptisk neuron
- Postsynaptisk neuron
- Gliacelle
- Hvilemembranpotentiale
- Aktionspotentiale: Depolarisering, Repolarisering, Tærskelværdi
- Hæmmende synapser
- Fremmende synapser
Arbejdsformer:
Animationer, film og opgaver om synapser og transmitterstoffer, kønshormoner og deres regulering.
Litteratur:
Biologi i fokus s. 43-54
Dokumentar: "Menneskekroppen: En verden indeni" Afsnit: Reaktion
Eksperimentelt arbejde
- Små nerveforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mikrobiologi, evolution og resistens
Temaet om "Mikrobiologi, evolution og resistens" har taget udgangspunkt i virus og bakterier. Vi har arbejdet med opbygning og formering af virus og bakterier og meget kort om kroppens reaktion på infektionssygdomme. Temaet har desuden omhandlet bakterielle infektioner, behandling med antibiotika, udvikling af resistens og evolutionsbiologi.
Faglige mål:
- analysere og bearbejde data fra eksperimentelt arbejde samt bearbejde og formidle resultater fra
biologiske undersøgelser
- opsøge og vurdere information vedrørende sundhed, medicin og bioteknologi
- have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige
problemstillinger med biologisk indhold.
Kernestof:
- Cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eukaryote
- Virus: opbygning og formering
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion herunder udvikling af resistens
Vigtige fagbegreber:
- Virus
- Bakterie
- Gram-positiv og Gram-negativ
- Vækstkurve
- Vaccination
- Epidemi
- Mutationer
- Resistens og resistensmekanismer
- Antibiotika
- Agar-diffusions-metoden
Eksperimentelt arbejde og opgaver:
- Bakterier i luften (kimfald)
- Bakterievækst og antibiotika
Litteratur
- Bidstrup mfl. (2010): "Biologi i fokus" s. 43-44
- Frøsig mfl. (2017): "Biologi i udvikling, B-niveau" s. 104-109
- Egebo: "Mikroskopisk liv" s. 10-17, 78-82
- Bioteknologiske forskning. Multiresistente bakterier - en trussel mod mennesker s. 120-121, 124-132
Video:
Cellernes gådefulde verden - mitCFU.dk (hval.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Naturforståelse II
I forlængelse af forløbet "Naturforståelse" har vi arbejdet kort med biodiversitet og været på ekskursion til Svanninge Bjerge.
På ekskursionen blev metoden Raunkiær-cirklen til at undersøge artssammensætningen af både på dyr og planer i forskelliger typer skov.
Vigtige begreber:
- Biodiversitet
- Biodiversitetskrise
- Artsdiversitet
- Populationstæthed
- Abiotiske og biotiske faktorer
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af artssammensætningen i forskellige typer skov.
Litteratur:
Økologi - danske naturtyper s. s. 187-189, 194-195
Video: Biodiversitetskrise: https://www.youtube.com/watch?v=BLT61T0MQm0&t=120s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Opsamling
Eleverne har arbejdet med repetition af de enkelte emner, og har haft mulighed for at stille spørgsmål til forløbene.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487585916",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487585916",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487585916"
}