Holdet 2023 Bi/am - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Mette Bjarup Hansen, Tammes Scheurer
Hold 2023 Bi/am (1am Bi, 2am Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Hvad betyder kosten for mig?
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Naturforståelse I
Titel 6 På opdagelse i generne
Titel 7 Kroppens signaler
Titel 8 Mikrobiologi, evolution og resistens
Titel 9 Naturforståelse II
Titel 10 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Dette forløb vil fokusere på den overordnede opbygning af forskellige celle-typer, samt membranprocesser.

Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler
- Osmose i kartofler

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 14-21

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvad betyder kosten for mig?

Dette forløb sætter fokus på kost og enzymer med særlig fokus på, hvordan enzymer,er nedbryder vores kost (i den sammenhæng vil vi se nærmere på forskellige amylases evner til at nedbryde stivelse under forskellige temperatur og pH-værdier).

Eksperimentelt arbejde:
- Nedbrydning af stivelse ved spytamylase.
- Nedbrydning af laktose.

Litteratur:
Biologi i udvikling: 75-97
Biologi i udvikling s- 90-93
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krop og træning

Dette forløb vil være vores første neddyk i fysiologien, som mange af jer har ønsket, at vi arbejdede med. Vi vil blandt andet se på forskellige organer og deres betydning for vores sportslige præstationer. Vi vil herudover snakke om kondital og træning, hvor vi blandt andet laver en konditest samt en video over svineplug-dissektion

Farlige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af puls og blodtryk
- Mikroskopi af fillet
- Steptest
- Dissektion af svineplugs

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 103-131
Fysiologibogen, 2. udgave: "Typer af muskler og opbygning", s. 111-115
Fysiologibogen 2. udgave: "Nyrerne og leveren", kap 9 og 13
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PowerPoint over organer 11-03-2024
Video: Svineplug 05-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

I dette forløb skal vi arbejde med sexologi, der omhandler menneskets forplantningsevne herunder hormonregulering og forplantning. Derudover ser vi på prævention og kønssygdomme

Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning

Eksperimentelt arbejde
Forsøg med kondomer og sexsygdomme

Litteratur:
Biologi i udvikling: s. 132-152
Biologi i fokus s. 57-67
Fysiologibogen, 2.udgave: "Hormonsystemet", s. 177-186

Artikler:
Kærlighed er ustyrlig: https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaerligheden-er-ustyrlig/
Myter og misforståelser: https://www.evolution.dk/myter/

Dokumentar: Sundhedsmagasinet: Kønssygdomme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturforståelse I

Danske ferskvands- og fjord- og havområder er under pres på grund af et intensivt landbrug, der tilfører næringssalte til vandmiljøet.
Under temaet har vi undersøgt, hvilke stoffer landbruget udleder, deres skæbne og hvilke konsekvenser dehar for livet i vandområderne. En del af arbejdet har foregået i felten, hvor vi har undersøgt Vejstrup Å.

Vigtige fagbegreber og emner:
Økosystem
Organisk stof
Uorganisk stof
Biotiske faktorer
Abiotiske faktorer
Biotop
Interspecifik konkurrence
Intraspecifik konkurrence
Planters opbygning: Bladet, stænglen, roden, blomsten
Fotosyntese:
• Opskriv ligningen
• Fotosyntesens formål
• Plantepigmenter
• Kloroplast
• Klorofyl a og b
• Lys- og mørkeprocesser (Calvins cyklus)
• Lysblad
• Skyggeblad
Respiration: Opskriv ligningen, Respirationens formål
Autotrofe organismer
Hetetrofe organismer
Fødekæder: Græsningsfødekæde, Nedbryderfødekæde
Fødenet
Primærproduktion: BPP, NPP
Sekundærproduktion: BP, NP, Konsumering, Assimilering
Begrænsende faktorer
Energipyramide
Stofkredsløb: C- og N- kredsløb

Faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere
løsninger

Kernestof
- Økologi: økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme,
stofkredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring

Arbejdsformer
Artikellæsning, fremlæggelser, øvelse, Animationer, videoer og opgaver

Eksperimentelt arbejde
- Fotosyntese og respiration (Videoaflevering)
- Ekskursion til Vejstrup Å

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 14, 16, 23-28, 52-66, 71-73
Biologi i fokus s. 131-135, 138-143, 143-154
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 På opdagelse i generne

For at kunne forstå livets udvikling er evolution og arv et af de centrale begreber i biologi. Under temaet har vi arbejdet med, hvordan biologiske egenskaber nedarves gennem generationerne og hvilken molekylærbiologi, der forårsager biologisk arv. Endvidere har vi arbejdet med genetik herunder DNA's opbygning, replikation, proteinsyntese, proteiners struktur og funktion til arvelige mekanismer og stamtavler.

Endelig har vi undersøgt, hvordan DNA sekvenseres og analyseres samt arbejdet med genteknologi i praksis. Herunder kromosomanalyser, fosterdiagnostik, PGD, donorbørn og designerbørn.


Vigtige fagbegreber og emner:
- meiose (kønscelledannelse)
- mitose
- nedarvningsmønstre og stamtræsanalyse
- genotyper og fænotyper
- krydsningsskemaer
- dominant og recessiv nedarvning
- autosomal og kønsbundet nedarvning
- et- og to-gens nedarvning
- biologisk variation
- mutationer
- DNAs opbygning og struktur
- DNA replikation
- proteinsyntese, herunder transskription, splicing og translation
- DNA-analyse, herunder PCR og gelektroforese - arv og miljø

Arbejdsformer:
Øvelser, Animationer, videoer og opgaver

Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose, mutation og genteknologi
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og nukleinsyrer

Eksperimentelt arbejde:
- Sådan skaffer du dit eget DNA på 20 minutter
- Demoforsøg: Hvad er din genotype?
- Blodtypebestemmelse (Rapport)
- Produktion af laktosefri mælk til laktoseintolerante (Rapport)
- Gelelektroforese: Jagten på kræftgenet (Rapport)

Litteratur:
Biologi i udvikling s. 159-160, 165-186, 192-206, 209-210
Dokumentar: Hvad skal jeg dø af? Link: https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-skal-jeg-doe-af_143202
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kroppens signaler

Under temaet "Kroppens signaler" har vi arbejdet med nervesystemets organisering, nervecellers opbygning og funktioner samt nerveimpulser. Under nerveimpulser har vi arbejdet med aktionspotentialet, synapsen og transmitterstoffer, hvor kommunikationen fra neuron til neuron og fra neuron til målcellen.

Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem

Vigtige fagbegreber:
- Nerver
-Centralnervesystemet CNS
- Det perifere nervesystem
- Det somatiske system
- Det sensoriske system
- Det motoriske system
- Det autonome system
- Det sympatiske system
- Det parasympatiske system
- Nervecellen: Dendrit, Soma, Akson, Endeknop, Myelinskede, Ranviersk indsnøring
- Synapse, Synapsekløft, Transmitterstof, Receptor
- Præsynaptisk neuron
- Postsynaptisk neuron
- Gliacelle
- Hvilemembranpotentiale
- Aktionspotentiale: Depolarisering, Repolarisering, Tærskelværdi
- Hæmmende synapser
- Fremmende synapser

Arbejdsformer:
Animationer, film og opgaver om synapser og transmitterstoffer, kønshormoner og deres regulering.

Litteratur:
Biologi i fokus s. 43-54
Dokumentar: "Menneskekroppen: En verden indeni" Afsnit: Reaktion

Eksperimentelt arbejde
- Små nerveforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mikrobiologi, evolution og resistens

Temaet om "Mikrobiologi, evolution og resistens" har taget udgangspunkt i virus og bakterier. Vi har arbejdet med opbygning og formering af virus og bakterier og meget kort om kroppens reaktion på infektionssygdomme. Temaet har desuden omhandlet bakterielle infektioner, behandling med antibiotika, udvikling af resistens og evolutionsbiologi.

Faglige mål:
- analysere og bearbejde data fra eksperimentelt arbejde samt bearbejde og formidle resultater fra
biologiske undersøgelser
- opsøge og vurdere information vedrørende sundhed, medicin og bioteknologi
- have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige
problemstillinger med biologisk indhold.

Kernestof:
- Cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eukaryote
- Virus: opbygning og formering
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion herunder udvikling af resistens

Vigtige fagbegreber:
- Virus
- Bakterie
- Gram-positiv og Gram-negativ
- Vækstkurve
- Vaccination
- Epidemi
- Mutationer
- Resistens og resistensmekanismer
- Antibiotika
- Agar-diffusions-metoden

Eksperimentelt arbejde og opgaver:
- Bakterier i luften (kimfald)
- Bakterievækst og antibiotika

Litteratur
- Bidstrup mfl. (2010): "Biologi i fokus" s. 43-44
- Frøsig mfl. (2017): "Biologi i udvikling, B-niveau" s. 104-109
- Egebo: "Mikroskopisk liv" s. 10-17, 78-82
- Bioteknologiske forskning. Multiresistente bakterier - en trussel mod mennesker s. 120-121, 124-132

Video:
Cellernes gådefulde verden - mitCFU.dk (hval.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Naturforståelse II

I forlængelse af forløbet "Naturforståelse" har vi arbejdet kort med biodiversitet og været på ekskursion til Svanninge Bjerge.
På ekskursionen blev metoden Raunkiær-cirklen til at undersøge artssammensætningen af både på dyr og planer i forskelliger typer skov.

Vigtige begreber:
- Biodiversitet
- Biodiversitetskrise
- Artsdiversitet
- Populationstæthed
- Abiotiske og biotiske faktorer

Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af artssammensætningen i forskellige typer skov.

Litteratur:
Økologi - danske naturtyper s. s. 187-189, 194-195

Video: Biodiversitetskrise: https://www.youtube.com/watch?v=BLT61T0MQm0&t=120s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Opsamling

Eleverne har arbejdet med repetition af de enkelte emner, og har haft mulighed for at stille spørgsmål til forløbene.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer