Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Thomas Dahl Rasmussen
|
Hold
|
2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer og kemiske forbindelser
Eksperimentelt arbejde:
1) polære og upolære stoffer.
I forløbet er der arbejdet med en grundlæggende forståelse for simple molekylers opbygning. Der er arbejdet med grundstoffers elektronstruktur (skalmodellen), periodesystemets logik, reaktionsskemaers opskrivning og afstemning, molekyleforbindelser og elektronegativitet. Der er arbejdet med molekylebyggesæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi - fossile og alternative energikilder 1
Eksperimentelt arbejde:
1) Molarmasse for lightergas
2) Råolie
3) NaHCO3 i treo-tablet
4) Bioethanol
I dette tema har klassen arbejdede med fossile brændstoffer og alternativer, herunder bioethanol og biodiesel. Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne molekyleformel, elektronprikformel, strukturformel samt systematisk navngivning indenfor stofgrupperne alkaner, alkener, alkyner, alkoholer og oxo-forbindelser.
Med udgangspunkt i overstående stofgrupper, har eleverne arbejdede med afstemning af reaktionsskemaer, reaktionstyper, polaritet, idealgasligningen samt kemiske mængdeberegninger, herunder fagbegreberne ækvivalente mængder og begrænsende faktor.
Sidst i forløbet har klassen eksperimentelt, arbejdede med 1. og 2. generations bioethanol, herunder bestemmelser af alkoholprocenter ved hjælp af destillation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ioner og salte
Eksperimentelt arbejde:
1) Fældningstitrering - saltindhold i brød og chips.
Ioner, salte, formelenhed, navngivning, opløselighed, formel/aktuel koncentration, fældningstitrering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Redox kemi
Eksperimentelt arbejde:
1) Spændingsrækken
2) Redoxreaktioner
I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet redoxkemi, med udgangspunkt i dokumentet redoxkemi.pdf. Som supplerende materiale har vi anvendt opslag 49 - 54 i bogen Isis kemi C.
Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med uorganiske forbindelser samt fagbegreberne redoxreaktioner, oxidation/reduktion, spændingsrækken, oxidationstal m.m. Således at de efterfølgende er i stand til at afstemme redoxreaktioner i såvel sur som basisk miljø.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemi i hverdagen - syrer og baser
Eksperimentelt arbejde:
1) Ostwalds fortyndingslov
2) Potentiometriske titreringer - stærk og svag syre
Hydron, korresponderende syre/base par, amfolyt, vands ionprodukt, autohydrolyse, pH og pOH, syrestyrke/basestyrke, beregning af pH/pOH for stærke, middelstærke og svage syre/baser, Pufferopløsninger, Pufferligningen, titreringer - herunder stærk syre med stærk base, svag syre med stærk base samt titrering af polyhydrone syrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Farver i kemien
Eksperimentelt arbejde:
1) Lambert-beers lov
2) Basisk esterhydrolyse
3) Reaktionskinetik - krystalviolet
4) Indgreb i et ligevægtssystem
I dette forløb hvor farver spiller en central rolle - har eleverne stiftet bekendtskab med flere emner indenfor kemien.
I starten af dette forløb har eleverne arbejdet eksperimentelt med Lambert og Beers lov - herved har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne lysintensitet, absorbans, lysvejens længde, ekstinktionskoefficinet m.m.
Eleverne har efterfølgende arbejdet med emnet kemiske reaktioners hastighed - herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne reaktionshastighed (gennemsnitlig, øjeblikkelig) samt faktorer som påvirker denne, reaktionsmekanisme, elementarreaktion, energiprofil, aktiveringsenergi, katalysator/inhibitor.
I samarbejde med faget matematik har eleverne via eksperimenterne basisk esterhydrolyse og krystalviolet, arbejdet med matematiske modeller, som kan anvendes til at beskrive kemiske reaktioners kinetik, herunder nulte, første og anden ordens reaktioner. Eleverne har herigennem stiftet bekendtskab med fagbegreberne hastighedsudtryk, hastighedskonstant, funktionsudtryk og halveringstid
I slutningen af forløbet har eleverne arbejdet med homogene ligevægte på teoretisk og eksperimentelt niveau. Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med ligevægtsloven og de relaterede fagbegreber reaktionsbrøk og ligevægtskonstant.De har endvidere arbejdet med forskellige indgreb (koncentrationsændring, temperaturændring og volumen/tryk ændringer) i ligevægtssystemer, på både kvantitativ og kvalitativ niveau. Således at eleverne er i stand til at anvende le chateliers princip, i relation til indgreb og forskydninger i ligevægtsreaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Energi - fossile og alternative energikilder 2
I forlængelse af tema fra 1g "Energi - fossile og alternative energikilder" har eleverne arbejdet videre med følgende fagbegreber:
Carbonhydrider - alkaner, alkener, alkyner og aromatiske forbindelser, strukturformel, elementar analyse, syntese, navngivning, fysisk/kemisk egenskaber, reaktionstyper, intermolekylære bindinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Medicinalkemi - smertestillende lægemidler
Eksperimentelt arbejde:
1) Medicinalkemi - Syntese og renhedstest af ASA
2) Medicinalkemi - Indhold af ASA i Treo/Kodimagnyl
Eleverne har i dette forløb arbejdet med stoffet acetylsalicylsyre. Eleverne har lavet en syntese af stoffet og udført renhedstests på synteseproduktet (smeltepunkt, titreringer m.m.). Eleverne har derudover vurderet indholdet af acetylsalicylsyre i forskellige tabletter (treo, kodimagnyl), ved hjælp af spektrofotometri og Lambert-Beers lov. Før ovenstående forsøgsrække har eleverne arbejdet med stofklasserne alkoholer, ethere, carboxylsyre og estere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PFAS-evighedskemikalier
Flerfagligt forløb med faget engelsk.
Eleverne har via filmen "Dark waters" og artikellæsning arbejdet med stofgruppen PFAS - herunder artikler fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. På den baggrund har eleverne udviklet et brætspil i et innovativt forløb, hvor både viden fra kemi og engelsk indgå.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sukkerstoffer i læskedrikke
Eksperimentelt arbejde:
1) Identifikation af organiske forbindelser.
2) Polarimetrisk bestemmelse af sucrosekoncentration.
Stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer, navngivning af organiske forbindelser med flere funktionelle grupper, strukturisomeri, stereoisomeri - geometrisk og spejlbillede, Cis/Trans og R/S system, optisk aktivitet, carbohydrater, monosaccharider, disaccharider og polysaccharider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487650673",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487650673",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57487650673"
}