Holdet 2023 Ke/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Thomas Dahl Rasmussen
Hold 2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atomer og kemiske forbindelser
Titel 2 Energi - fossile og alternative energikilder 1
Titel 3 Ioner og salte
Titel 4 Redox kemi
Titel 5 Kemi i hverdagen - syrer og baser
Titel 6 Farver i kemien
Titel 7 Energi - fossile og alternative energikilder 2
Titel 8 Medicinalkemi - smertestillende lægemidler
Titel 9 PFAS-evighedskemikalier
Titel 10 Sukkerstoffer i læskedrikke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atomer og kemiske forbindelser

Eksperimentelt arbejde:

1) polære og upolære stoffer.

I forløbet er der arbejdet med en grundlæggende forståelse for simple molekylers opbygning. Der er arbejdet med grundstoffers elektronstruktur (skalmodellen), periodesystemets logik, reaktionsskemaers opskrivning og afstemning, molekyleforbindelser og elektronegativitet. Der er arbejdet med molekylebyggesæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi - fossile og alternative energikilder 1

Eksperimentelt arbejde:

1) Molarmasse for lightergas
2) Råolie
3) NaHCO3 i treo-tablet
4) Bioethanol

I dette tema har klassen arbejdede med fossile brændstoffer og alternativer, herunder bioethanol og biodiesel. Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne molekyleformel, elektronprikformel, strukturformel samt systematisk navngivning indenfor stofgrupperne alkaner, alkener, alkyner, alkoholer og oxo-forbindelser.
Med udgangspunkt i overstående stofgrupper, har eleverne arbejdede med afstemning af reaktionsskemaer, reaktionstyper, polaritet, idealgasligningen samt kemiske mængdeberegninger, herunder fagbegreberne ækvivalente mængder og begrænsende faktor.
Sidst i forløbet har klassen eksperimentelt, arbejdede med 1. og 2. generations bioethanol, herunder bestemmelser af alkoholprocenter ved hjælp af destillation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ioner og salte

Eksperimentelt arbejde:

1) Fældningstitrering - saltindhold i brød og chips.

Ioner, salte, formelenhed, navngivning, opløselighed, formel/aktuel koncentration, fældningstitrering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Redox kemi

Eksperimentelt arbejde:

1) Spændingsrækken
2) Redoxreaktioner

I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet redoxkemi, med udgangspunkt i dokumentet redoxkemi.pdf. Som supplerende materiale har vi anvendt opslag 49 - 54 i bogen Isis kemi C.
Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med uorganiske forbindelser samt fagbegreberne redoxreaktioner, oxidation/reduktion, spændingsrækken, oxidationstal m.m. Således at de efterfølgende er i stand til at afstemme redoxreaktioner i såvel sur som basisk miljø.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kemi i hverdagen - syrer og baser

Eksperimentelt arbejde:

1) Ostwalds fortyndingslov
2) Potentiometriske titreringer - stærk og svag syre

Hydron, korresponderende syre/base par, amfolyt, vands ionprodukt, autohydrolyse, pH og pOH, syrestyrke/basestyrke, beregning af pH/pOH for stærke, middelstærke og svage syre/baser, Pufferopløsninger, Pufferligningen, titreringer - herunder stærk syre med stærk base, svag syre med stærk base samt titrering af polyhydrone syrer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Farver i kemien

Eksperimentelt arbejde:

1) Lambert-beers lov
2) Basisk esterhydrolyse
3) Reaktionskinetik - krystalviolet
4) Indgreb i et ligevægtssystem

I dette forløb hvor farver spiller en central rolle - har eleverne stiftet bekendtskab med flere emner indenfor kemien.

I starten af dette forløb har eleverne arbejdet eksperimentelt med Lambert og Beers lov - herved har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne lysintensitet, absorbans, lysvejens længde, ekstinktionskoefficinet m.m.

Eleverne har efterfølgende arbejdet med emnet kemiske reaktioners hastighed - herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med fagbegreberne reaktionshastighed (gennemsnitlig, øjeblikkelig) samt faktorer som påvirker denne, reaktionsmekanisme, elementarreaktion, energiprofil, aktiveringsenergi, katalysator/inhibitor.
I samarbejde med faget matematik har eleverne via eksperimenterne basisk esterhydrolyse og krystalviolet, arbejdet med matematiske modeller, som kan anvendes til at beskrive kemiske reaktioners kinetik, herunder nulte, første og anden ordens reaktioner. Eleverne har herigennem stiftet bekendtskab med fagbegreberne hastighedsudtryk, hastighedskonstant, funktionsudtryk og halveringstid

I slutningen af forløbet har eleverne arbejdet med homogene ligevægte på teoretisk og eksperimentelt niveau. Herigennem har eleverne stiftet bekendtskab med ligevægtsloven og de relaterede fagbegreber reaktionsbrøk og ligevægtskonstant.De har endvidere arbejdet med forskellige indgreb (koncentrationsændring, temperaturændring og volumen/tryk ændringer) i ligevægtssystemer, på både kvantitativ og kvalitativ niveau. Således at eleverne er i stand til at anvende le chateliers princip, i relation til indgreb og forskydninger i ligevægtsreaktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Energi - fossile og alternative energikilder 2

I forlængelse af tema fra 1g "Energi - fossile og alternative energikilder" har eleverne arbejdet videre med følgende fagbegreber:

Carbonhydrider - alkaner, alkener, alkyner og aromatiske forbindelser, strukturformel, elementar analyse, syntese, navngivning, fysisk/kemisk egenskaber, reaktionstyper, intermolekylære bindinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Medicinalkemi - smertestillende lægemidler

Eksperimentelt arbejde:

1) Medicinalkemi - Syntese og renhedstest af ASA
2) Medicinalkemi - Indhold af ASA i Treo/Kodimagnyl

Eleverne har i dette forløb arbejdet med stoffet acetylsalicylsyre. Eleverne har lavet en syntese af stoffet og udført renhedstests på synteseproduktet (smeltepunkt, titreringer m.m.). Eleverne har derudover vurderet indholdet af acetylsalicylsyre i forskellige tabletter (treo, kodimagnyl), ved hjælp af spektrofotometri og Lambert-Beers lov. Før ovenstående forsøgsrække har eleverne arbejdet med stofklasserne alkoholer, ethere, carboxylsyre og estere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 PFAS-evighedskemikalier

Flerfagligt forløb med faget engelsk.

Eleverne har via filmen "Dark waters" og artikellæsning arbejdet med stofgruppen PFAS - herunder artikler fra tidsskriftet Aktuel Naturvidenskab. På den baggrund har eleverne udviklet et brætspil i et innovativt forløb, hvor både viden fra kemi og engelsk indgå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sukkerstoffer i læskedrikke

Eksperimentelt arbejde:

1) Identifikation af organiske forbindelser.
2) Polarimetrisk bestemmelse af sucrosekoncentration.

Stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer, navngivning af organiske forbindelser med flere funktionelle grupper, strukturisomeri, stereoisomeri - geometrisk og spejlbillede, Cis/Trans og R/S system, optisk aktivitet, carbohydrater, monosaccharider, disaccharider og polysaccharider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer