Holdet 2023 Fr/g Fr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lone Schaffalitzky de Muckadell
Hold 2023 Fr/g Fr (1.g Fr, 2.g Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 L'amitié et la jeunesse 1 EKSAMEN
Titel 2 Noël en France
Titel 3 L'amitié et la jeunesse 2 EKSAMEN
Titel 4 La colère de la rue
Titel 5 Banlieues
Titel 6 La France et le sport
Titel 7 La France en Guerre 1 EKSAMEN
Titel 8 FFF4 Efterkrigstiden
Titel 9 La France en Guerre 2 EKSAMEN
Titel 10 La Francophonie - Le Québec EKSAMEN
Titel 11 Les Contes EKSAMEN
Titel 12 Laïcité et liberté d'expression EKSAMEN
Titel 13 Les nouvelles
Titel 14 Repetition og eksamensforberedelse
Titel 15 Afslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 L'amitié et la jeunesse 1 EKSAMEN

Vi startede efter grundforløbet med et forløb, hvor eleverne kan bruge og opøve et mere generelt ordforråd samtidig med at de kan møde (til dels) genkendelig problemstillinger. Forløbets titel skal forstår bredt og generelt, så herunder dækkes forældre-børn forhold, kærlighed, somme tider problematiske, venskaber bredt forstået.
Vi har arbejdet med såvel fiktion som nok-fiktion, sangtekster samt episoder fra serien Quatre Amis. Arbejdsformer vekslende mellem individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La France en Guerre 1 EKSAMEN

Et forløb hvor vi har arbejdet med såvel 1. som 2. verdenskrig. Vi har beskæftiget os med soldaternes oplevelser i skyttegravene, med den politiske situation ved de to kriges udbrud. Et andet fokus har været la résistance og Vichy regeringen samt processerne mod Pétain og Laval.
Arbejdsformer hare været skiftende, klasseundervisning, gruppearbejde, elevoplæg mm. Forløbet har været to-delt (afbrudt af et tværfagligt forløb med historie om les rente glorieuses). Andel del af forløbet har været centreret omkring jødernes situation under 2. verdenskrig, herunder filmen La Rafle med tilhørende arbejdsopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FFF4 Efterkrigstiden

I ugerne 39-41 2022 har fagene historie og tysk/fransk arbejdet med Tyskland og Frankrig i efterkrigstiden.
I historietimerne var der fokus på Tysklands og Frankrigs roller i den tidlige periode af Den Kolde Krig. I tysk-/fransk timerne var der fokus på udviklingen i de to lande i årene umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig, en periode præget af Den Kolde Krig, men også af økonomisk fremgang (Wirtschaftswunder, les Trente Glorieuses, Marshall-hjælp, baby boom, forbruger- og fritidssamfund, Kul- og Stålunionen, som blev den spæde start på EU - mm). Eleverne har endvidere set og arbejdet med filmen “Im Labyrinth des Schweigens”, som satte fokus på tyskernes måde at forholde sig til deres fortid på (Vergangenheitsbewältigung). Eleverne har også arbejdet med den videnskabelige basismodel. Eleverne skulle til sidst bruge fagenes metoder på de af lærerne udleverede materialer til at skrive problemstillinger til følgende problemformulering: “Hvordan var det at leve i efterkrigstidens Frankrig eller Tyskland?”, samt skitsere svarene. I deres besvarelse skulle de inddrage den videnskabelige basismodel. Deres besvarelser blev fremlagt.
Eleverne skulle desuden som et kreativt produkt lave en reklamefilm for en tidsrejse til 50erne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La Francophonie - Le Québec EKSAMEN

Vi har i frankofoniforløbet arbejdet med DOM/TOM'erne, men antallet af frankofone på verdensplan og årsagerne til, at dette antal ventes at stige markant. Eleverne har valgt deres 'egne' frankofone lande og forberedt klassepræsentationer. Vi har haft specielt fokus på Canada/Québec, men også berørt de nordafrikanske frankofone lande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Les Contes EKSAMEN

Forløbet har været centreret dels om eventyr (klassiske og moderne), typiske eventyrtræk (de episke love), men også omkring fortællinger i bredere forstand. Vi har i dette forløb arbejdet en del med billedbeskrivelse og anvendelse af typiske eventyrgloser. Som skriftlig aflevering har eleverne bl.a. skrevet egne eventyr (klassiske eller moderne).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Laïcité et liberté d'expression EKSAMEN

Er forløb, hvor vi har arbejdet med Frankrig som en sekulær republik, adskillelse af kirke og stat og de sekulære institutioner. I forlængelse af dette har vi arbejdet med ytringsfrihed og terrorangreb - bl.a. Charlie Hebdo og Samuel Paty.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Les nouvelles

Med udgangspunkt i en sprogfag sammen med tysk har vi arbejdet med de væsentligste franske medier - skrevne og TV. Under sprogdagen producerede eleverne en nyhedsudsendelse på fransk, og vi arbejdede med nyhedskriterierne, nyhedstrekanten mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Afslutning

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer