Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Nadia Anni Vestergaard
|
Hold
|
2023 Ty/1.am (1.amTy/1, 2.am Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Die Liebe
I forløbet har vi arbejdet med forskellige former for kærlighed. Fokus har været på at udvikle kommunikative kompetencer + læse og forstå forskellige genrer både nyere og ældre tekster + anvende relevante lytte- og læsestrategier. I forløbet har vi også arbejdet med multimodale tekster.
Grammatisk fokus: Sætningsanalyse, bestemt og ubestemt artikel, hjælpeverber + kongruens
Afleveringer i forløbet: Selvskrevet digt om kærlighed
Materiale/kernestof:
Im Juli (Film)
Das Brot (Wolfgang Borchert, Kurzum. Tyskforlaget. 2005. s.25-27)
Letzte Pizza (Milena Moser)
Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Amour amour (Rammstein)
Meine Frau hat mich monatelang ausspioniert. Wie soll ich ihr noch vertrauen? (Quelle: h9ps://www.stern.de/familie/beziehung/julia-peirano/peirano--meine-frau-hat-mich- monatelang-ausspioniert--wie-soll-ich-ihr-noch-vertrauen--30381790.html)
Omfang: Ca. 35 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digitales Leben
I forløbet har vi arbejdet med forskellige typer tekster, som alle fortæller noget om vores forhold til digitalt udstyr og digitale platforme.
Vi har lavet mange korte mundtlige øvelser, hvor eleverne har talt med hinanden om deres eget forbrug af sociale medier samt digitalt udstyr, men også lavet øvelser, hvor eleverne har skulle udtrykke deres egen holdning til brugen af disse.
Materiale (kernestof):
Programmiert - Tim Bendzko (Auf uns)
Wie wäre mein Leben ohne (Auf uns)
Ich bin dein Mensch - Maria Schrader (Film)
Das Smartphone ist die dritte Hand (Goethe Institut, 2017)
Hallo Smartphone mir ist langweilig (Artikel, Hamburger Arbendblatt, 2018)
Grammatik: Fokus på ordstilling, bestemt og ubestemt artikel og relative pronominer.
Omfang: Ca. 35 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Youtube des Tages: Laura & Emil
-
Eine Mindmap erstellen: Was fällt dir zum Thema Digitales Leben ein? + Medbring grammatikbogen!
-
YouTube des Tages - Mathilde, Mikkel & Ýmir
-
YouTube des Tages - Gunnar & William
-
YouTube des Tages: Mathilde, William, Mikkel og Y
-
YouTube des Tages: Malte G, Mads, Mikkel & Vilhelm
-
YouTube des Tages: Mikkel, Malte G & Mads
-
YouTube des Tages: Vilhelm, Christian, Julius & Tobias
-
YouTube des Tages: Vilhelm, Mikkel, Christian, Julius og Tobias
-
Brug 5 min. på at øve gloser på Quizlet (man må også gerne bruge 2 min på andre øvelser):
-
Apps:
-
Der er to muligheder for lektielæsning: Flashcards + Match eller Match + test
-
I skal læse denne (danske) opsamling på teksten.docx
-
https://quizlet.com/902586478/das-sp-ist-die-3-hand-flash-cards/?funnelUUID=2caf4fd4-033b-439a-bb08-d5538ad10435
-
YouTube des Tages: Vilhelm, Julius, Malte H, Daniel, Tristan, Nikolaj og Pelle
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Das geteilte Deutschland
I dette forløb har vi arbejdet med det delte Tyskland. Vi har haft fokus på Stasi, men vi har også talt om, hvordan man kan forholde sig til historien. Hvad var godt og hvad var skidt? Hvordan huskes og omtales tiden i det delte Tyskland? Forløbet blev afviklet samtidig med et flerfagligt forløb (historie og tysk), hvor fokus var på tiden efter 2. Verdenskrig (med særligt fokus på Vergangenheitsbewältigung + Wirtschaftswunder).
Kernestof:
Die Geschichte der DDR (en meget letlæselig gennemgang)
In den Fängen der Stasi
Was von der DDR übrig blieb
Eine Erinnerung (to korte erindringstekster, som beskriver, hvordan de oplevede at blive adskilt fra deres familie)
Das schweigende Klassenzimmer (film)
Supplerende stof:
Klip fra "Wir sind das Volk"
Grammatik:
Præpositioner
Verbets tider
Ca. 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Der Krimi
I dette forløb har vi arbejdet med krimigenren. Eleverne har lært om særlige genretræk (ud fra en tekst af Erik Christophersen) og arbejdet med analyse af krimifortællinger. Vi har læst forskellige krimityper og afsluttede forløbet med at se et afsnit fra serien Tatort (Ohnmacht).
Eleverne har desuden arbejdet kreativt med selv at opstille en kort TV-udsendelse, hvor de skulle berette om et mord.
Materiale:
Erik Christopersen: Der Krimi (her defineres genren + deles i "klassisk krimi" og "moderne tendenser")
Mord im Hotel (Gyldendal 1989, "Meiner Meinung nach)
Mein fünfter Mord (Milena Moser)
Ein Whisky zu viel (Uwe Erichsen)
Wiener Blut (Rammstein)
DNA (Ferdinan von Schirach)
Tatort (Ohnmacht)
Zehn Jahre nach der Inzest-Hölle: So geht es Josef Fritzls Tochter heute: (https://www.stern.de/panorama/josef-fritzl--so-geht-es-seiner-tochter-zehn-jahre-nach-der-inzest-hoelle-7959040.html)
Grammatik:
Ordstilling og modalverber
Omfang: Ca. 50 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen
I dette forløb har vi arbejdet med eventyr. Vi har talt om, hvad der kendetegner kunst- og folkeeventyr, og eleverne har læst eksempler på begge dele.
I dette forløb blev der brugt et enkelt modul på valget i Tyskland.
Kernestof:
Märchen Merkmale - fra Gattungen
Rotkäppchen
Rumpelstilzchen
Die Prinzessin auf der Erbse
Weg mit der Grenze
Der süsse Brei
Die Sterntaler
Supplerende stof:
Opgaver med mundtlig TASK med fokus på eventyr
Innovation/projekt, hvor eleverne selv lavede deres eget undervisningsmateriale til forløbet (3 moduler).
Grammatik:
Opsamling (hjælpeverber, sætningsanalyse og kasus).
Omfang: Ca. 35 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt
|
24-02-2025
|
Ein Märchen schreiben
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sport, Identität und Konsequenzen
I forløbet har vi talt om, hvordan sport kan have indflydelse på vores identitet, men også på de konsekvenser (positive son negative) sport kan have på vores liv. Vi har læst tekster om doping i DDR, fodbold og integration, et kort interview med Mathias Gidsel samt en tekst om kunstskøjteløberen Katarina Witt, hvor fokus var på træningskultur og motivation.
Kernestof:
"Ich bin ein versuchckaninchen"
"Die Belastung ist meiner Meinung nach nicht in ordnung" (https://www.rbb24.de/sport/beitrag/2024/11/fuechse-berlin-mathias-gidsel-freundin-welt-handballer-daenemark-deutschland-belastung-olympia.html)
"Fussbal ist meine Leidenschaft"
Katarina Witt - Meine Jahre zwischen Pflicht und Kür
Doping in der DDR
Supplerende stof:
Vi så en engelsk dokumentar om doping i DDR på CFU (Titel: Den store olympiske dopingskandale)
Omfang: Ca. 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling
Vi samler op på alle de forløb vi har haft i løbet af 1g. og 2g. Vi skal træne centralt ordforråd til alle forløbene samt genopfriske, hvad teksterne handler om. I et par af forløbene bliver der tilføjet nye tekster til kernestoffet.
Nyt kernestof:
Til temaet "Die Liebe": Meine Frau hat mich monatelang ausspioniert. Wie soll ich ihr noch vertrauen? (Quelle: h9ps://www.stern.de/familie/beziehung/julia-peirano/peirano--meine-frau-hat-mich- monatelang-ausspioniert--wie-soll-ich-ihr-noch-vertrauen--30381790.html)
Til temaet: "Digitales Leben": Smartphone mir ist Langweilig (aus dem Handburger Abentblatt, Feb. 2018
Til temaet: "Märchen": Der süsse Brei + Die Sterntaler, Grimm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624857039",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624857039",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624857039"
}