Holdet 2023 Ty/1.y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Eva Nørgaard, Marc Alrup Materna
Hold 2023 Ty/1.y (1.y Ty/2, 2.y Ty/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sport und Kultur- Teil 1
Titel 2 Märchen- Teil 1
Titel 3 Das gute Leben
Titel 4 Sport und Kultur Teil 2
Titel 5 Märchen Teil 2
Titel 6 Verbrechen
Titel 7 Deutschland- ein multikulturelles Land?
Titel 8 Die Liebe und ihre Risiken-Opgives ikke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Märchen- Teil 1

Eleverne har arbejdet med følgende eventyr:

- Rotkäpchen
- Die Bremer Stadtmusikanten
- Der Struwwelpeter

Jeg kan se, at der er blevet brugt ca. 50% af 1.g timerne på emnet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rotkäppchen 18-03-2024
Die Bremer Stadtmusikanten 15-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Das gute Leben

- Sociale mediers rolle i forhold til hvad vi opfatter som det gode liv
- Er det gode liv forbundet med materialisme?
- Fremtidige karrieredrømme
- Efterkrigstidens ønske om at glemme eller bearbejde fortiden


Forløbet indgik i Flerfaglige forløb med historie og fransk, hvor 2.g eleverne beskæftigede sig med efterkrigstidens Tyskland (franskeleverne arbejde naturligvis med Frankrig). I den forbindelse så eleverne "Tavshedens labyrint", som vi arbejde med tyskfagets metoder med.

Materialene blev brugt til at øve analyse af artikel, filmanalyse og digtanalyse

Eleverne har som en del af forløbet dækket forskellige aspekter af FN's verdensmål

Emnet har fyldt 28% af timerne i 2.g

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nachhaltigkeit 26-08-2024
Ist der 2.Weltkrieg immer noch wichtig? 07-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Kultur Teil 2

Vi byggede videre på emnet "Sport und Politik" fra 1.g, hvor vi igen arbejde med materialerne fra 1.g og tilføjede relevant information

Derefter læste vi om doping i DDR- hvor teksten var komplet (rød), lidt beskåret (gul) og meget beskåret (grøn) . Valgte man ikke rød, så skulle man også læse sværhedsgraden over bagefter læsning.
Vi sluttede læsningen af med at se "Den store olympiske dopingskandale" som desværre er primært på engelsk og derfor opgivet under supplerende materiale.
Vi rundede dopingaspektet af med den personlige vinkel i "Ich war ein Versuchskaninchen"

Vi arbejde også med at sætte personlige læringsmål og hvordan man selv kan arbejde på at komme i mål med dem.

I 2.g har vi brugt 12 % af timerne i 2.g på emnet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen Teil 2

Eleverne havde i 1.g læst forskellige eventyr, som vi genså som tegnefilm.
Vi har valgt at lægge vinklen "Märchen und Tiere" ned over de læste materialer.,
Derfor supplerede vi det i 2.g med "Der Froschkönig" og "Die Befreiung", sam baggrundsviden om eventyrenes oprindelse og brug.

I 2.g har vi brugt 11% af timerne i 2.g på emnet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ist Sportunterricht in der Schule wichtig? 24-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verbrechen

Vi læste og så originalfilmen "Es geschah am helllichten Tag". Det blev suppleret med tavleundervisning i genrekrav til krimier. Eleverne skulle derefter undersøge i hvor høj grad "Es geschah..." lever op til genrekravene.
Undervejs i filmen arbejde vi med forskellige samtalesituationer der tog udgangspunkt i genren (f.eks. en forhørssituation) og krimirelevante gloser.

Vi har derudover arbejdet med fagteksten "Serienmörder" med fakta om typiske gerningsmandsprofiler mv. og set på statistik over kriminalitet i Tyskland.

Vi har brugt 19% af timerne i 2.g på emnet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufsatz Krimi 21-01-2025
Prøve Krimi 05-02-2025
Die Liebe und ihre Risiken 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Deutschland- ein multikulturelles Land?

Vi har i timerne beskæftiget os med hvorfor der er en stor tyrkisk minoritet i Tyskland, forskellige eksempler på grader af integration og valget i Tyskland. og i den forbindelse AfD.

Vi sluttede af med at se "Gegen die Wand", som peger frem mod det sidste emne.

Vi så også små videoklip fra fastelavnsparaderne.

Vi har brugt 12 % af timerne i 2.g på emnet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutschland- ein multikulturelles Land? 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Die Liebe und ihre Risiken-Opgives ikke

Vi læste om jalousie og incels.

Vi deltog i en fælles sprogdag med franskeleverne, hvor eleverne skulle være nyhedsredaktioner, der læste nyheder på tysk/fransk og producerede TV-aviser på tysk/fransk, som blev vist for hele årgangen

Vi har brugt 6% af timerne i 2.g på emnet.

Eleverne har i begge år brugt "Alles in allem" og "Minlæring".

På deres Whitelist står ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve Gegen die Wand 02-04-2025
Højtlæsning med fokus på udtale 07-04-2025
Aufsatz. Ende des Schuljahres 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer