Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Eva Nørgaard, Marc Alrup Materna
|
Hold
|
2023 Ty/1.y (1.y Ty/2, 2.y Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport und Kultur- Teil 1
Jeg kan se, at der er blevet brugt ca. 50 % af timerne i 1.g på emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen- Teil 1
Eleverne har arbejdet med følgende eventyr:
- Rotkäpchen
- Die Bremer Stadtmusikanten
- Der Struwwelpeter
Jeg kan se, at der er blevet brugt ca. 50% af 1.g timerne på emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rotkäppchen
|
18-03-2024
|
Die Bremer Stadtmusikanten
|
15-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Das gute Leben
- Sociale mediers rolle i forhold til hvad vi opfatter som det gode liv
- Er det gode liv forbundet med materialisme?
- Fremtidige karrieredrømme
- Efterkrigstidens ønske om at glemme eller bearbejde fortiden
Forløbet indgik i Flerfaglige forløb med historie og fransk, hvor 2.g eleverne beskæftigede sig med efterkrigstidens Tyskland (franskeleverne arbejde naturligvis med Frankrig). I den forbindelse så eleverne "Tavshedens labyrint", som vi arbejde med tyskfagets metoder med.
Materialene blev brugt til at øve analyse af artikel, filmanalyse og digtanalyse
Eleverne har som en del af forløbet dækket forskellige aspekter af FN's verdensmål
Emnet har fyldt 28% af timerne i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nachhaltigkeit
|
26-08-2024
|
Ist der 2.Weltkrieg immer noch wichtig?
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport und Kultur Teil 2
Vi byggede videre på emnet "Sport und Politik" fra 1.g, hvor vi igen arbejde med materialerne fra 1.g og tilføjede relevant information
Derefter læste vi om doping i DDR- hvor teksten var komplet (rød), lidt beskåret (gul) og meget beskåret (grøn) . Valgte man ikke rød, så skulle man også læse sværhedsgraden over bagefter læsning.
Vi sluttede læsningen af med at se "Den store olympiske dopingskandale" som desværre er primært på engelsk og derfor opgivet under supplerende materiale.
Vi rundede dopingaspektet af med den personlige vinkel i "Ich war ein Versuchskaninchen"
Vi arbejde også med at sætte personlige læringsmål og hvordan man selv kan arbejde på at komme i mål med dem.
I 2.g har vi brugt 12 % af timerne i 2.g på emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen Teil 2
Eleverne havde i 1.g læst forskellige eventyr, som vi genså som tegnefilm.
Vi har valgt at lægge vinklen "Märchen und Tiere" ned over de læste materialer.,
Derfor supplerede vi det i 2.g med "Der Froschkönig" og "Die Befreiung", sam baggrundsviden om eventyrenes oprindelse og brug.
I 2.g har vi brugt 11% af timerne i 2.g på emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ist Sportunterricht in der Schule wichtig?
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Verbrechen
Vi læste og så originalfilmen "Es geschah am helllichten Tag". Det blev suppleret med tavleundervisning i genrekrav til krimier. Eleverne skulle derefter undersøge i hvor høj grad "Es geschah..." lever op til genrekravene.
Undervejs i filmen arbejde vi med forskellige samtalesituationer der tog udgangspunkt i genren (f.eks. en forhørssituation) og krimirelevante gloser.
Vi har derudover arbejdet med fagteksten "Serienmörder" med fakta om typiske gerningsmandsprofiler mv. og set på statistik over kriminalitet i Tyskland.
Vi har brugt 19% af timerne i 2.g på emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufsatz Krimi
|
21-01-2025
|
Prøve Krimi
|
05-02-2025
|
Die Liebe und ihre Risiken
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deutschland- ein multikulturelles Land?
Vi har i timerne beskæftiget os med hvorfor der er en stor tyrkisk minoritet i Tyskland, forskellige eksempler på grader af integration og valget i Tyskland. og i den forbindelse AfD.
Vi sluttede af med at se "Gegen die Wand", som peger frem mod det sidste emne.
Vi så også små videoklip fra fastelavnsparaderne.
Vi har brugt 12 % af timerne i 2.g på emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutschland- ein multikulturelles Land?
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Die Liebe und ihre Risiken-Opgives ikke
Vi læste om jalousie og incels.
Vi deltog i en fælles sprogdag med franskeleverne, hvor eleverne skulle være nyhedsredaktioner, der læste nyheder på tysk/fransk og producerede TV-aviser på tysk/fransk, som blev vist for hele årgangen
Vi har brugt 6% af timerne i 2.g på emnet.
Eleverne har i begge år brugt "Alles in allem" og "Minlæring".
På deres Whitelist står ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve Gegen die Wand
|
02-04-2025
|
Højtlæsning med fokus på udtale
|
07-04-2025
|
Aufsatz. Ende des Schuljahres
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624882389",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624882389",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57624882389"
}