Holdet 2023 Ty/1.z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Eva Nørgaard
Hold 2023 Ty/1.z (1.z Ty/3, 2.z Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Die Liebe und ihre Risiken
Titel 2 Deutschland- ein multikulturelles Land?
Titel 3 Das gute Leben
Titel 4 Sport und Politik
Titel 5 Reisen
Titel 6 Verbrechen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Deutschland- ein multikulturelles Land?

I forløbet har vi
- undersøgt Tysklands befolkningssammensætning og i den forbindelse øvet at sige store tal, procenter, og beskrive statistik

- beskæftiget os med kulturel dobbelt-identitet ("Es wird immer..) og "Wilkommen in..)

- Integrationsproblemer (Materiale om AfD,  og  "Eine Frage...")

Vi har også set "Mentalität" fra Deutschlandslabor, om hvad der kendetegner tyskere (jvf "Almanya-Wilkommen" spørgsmål om "die deutsche Leitkultur") Da den er lavet til DaF, står den under supplerende materiale.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk uge 12 21-03-2024
Screening 13-05-2024
Lydoptagelse 17-05-2024
Ein Artikel über Oure 22-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Das gute Leben

I vores arbejde med emnet "Das gute Leben" har vi haft fokus på følgende vinkler:
- Brugen af sociale medier til så vel at vise "das gute Leben" frem, men også om de indgår som en del af "das gute Leben" (Gefällt mir)

- Reklamers fremstilling af "das gute Leben" inkl. reklameanalyse af reklamevideoer, målgrupper og fremstilling af egne reklamevideoer

- Sammenhængen mellem vægt og livskvalitet i parforholdet

- Livet i efterkrigstidens Tyskland (Wirtschafwunder, dokumentarfilm. Nogle af eleverne arbejde med  en analyse af "Todesfuge" andre med "Pack die Badehose ein"). Eleverne så i historietimerne "Tavshedens labyrint", som de også arbejde med i tysktimerne. Det hele blev brugt i et flerfagligt forløb med tysk/fransk og historie om efterkrigstidens Tyskland/Frankrig.


I forbindelse med emnet var der både i det flerfaglige forløb, i undervisningen og i afleveringen inddragelse af Verdensmålene
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die 17 Ziele 26-08-2024
Prøve rettet 09-09-2024
Erinnern oder vergessen? 07-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Politik

I emnet "Sport und Politik" var har vi arbejdet med følgende vinkler:
- Ekstremsport, selvdisciplin og risikovillighed
- sportspolitik og stedfortræderkrig
- talentpleje og talentudvikling i DDR
- sport og national identitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Styrkeskema 11-11-2024
Ist es wichtig, Sport zu treiben? 25-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen

I forløbet arbejde vi med følgende fokuspunkter

- udlængsel, flugt fra hverdagen ("Ich war noch niemals")

- ferie med familie og venner ("Das Ferienidyll meiner Kindheit")

- vandring, ekstremrejser (Jeder ist erst mal als Egoist...")

- flugt fra DDR (2 Menschen - 2 Schicksale", dokumentarfilm, "Reisesituation in der DDR", + det supplerende materiale tegneserien "Der perfekte Urlaub" og "Fluchtgründe" (DaF))

Samtale om vejret, egne rejseformer og rejseønsker,

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Verbrechen

Vi læste og så originalfilmen "Es geschah am helllichten Tag". Det blev suppleret med tavleundervisning i genrekrav til krimier. Eleverne skulle derefter undersøge i hvor høj grad "Es geschah..." lever op til genrekravene.
Undervejs i filmen arbejde vi med forskellige samtalesituationer der tog udgangspunkt i genren (f.eks. en forhørssituation) og krimirelevante gloser.

Vi har derudover arbejdet med fagteksten "Serienmörder" med fakta om typiske gerningsmandsprofiler mv. og set på statistik over kriminalitet i Tyskland.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Krimiaflevering 01-04-2025
Højtlæsning med fokus på udtale 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer