Holdet 2024 re/aq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Eva Nørgaard
Hold 2024 re/aq (3aq re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme i Thailand
Titel 4 Jødedommen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

I forløbet har eleverne arbejdet med Muhammeds liv, de 6 trosartikler, de 5 søjler, Koranen og hadithsamlingerne, jihadd, , forskellige måder at være muslim (traditionalist, modernist osv)  og konvertitter. Eleverne har brugt Ninian Smarts dimensioner, foretaget analyser af overgangsriter og brugt Lewis Rambos model for konversion og brugt Hjalmar Sundéns rolleteori.
forløbet indgår i forbindelse med den muslimske forestilling om forudbestemmelse også eksistentialisme, repræsenteret af Sartre.

Materialet dækker over ca 80 sider + videoer

På elevernes whitelist står ordbogen.com og Begrebsnøglen (ibog, Systime)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Klassen har arbejdet med syndefaldsmyten med perspektivering til islam og kikket på kristendommens natursyn.
I anledning af det amerikanske valg så vi på fundamentalistisk kristendom i USA.

Derefter arbejdede de med centrale tekster fra GT og NT, bl.a De 10 bud, om rent og urent, messiasforventningerne og Bjergprædiken. I forbindelse med lignelserne diskuterede klassen hvem "næsten" er og "hvad man skal gøre" for at blive frelst.
Eleverne har lavet kreative Paulus-produkter, hvor de vigtigste pointer i Paulus liv og forestillinger skulle komme til udtryk.
Derfra bevægede vi os, vha. dokumenentaren "Kristendom i kød og blod" op i tiden frem mod Luther og vi kom i den forbindelse ind på brugen af kirken og af, efter elelvønsker, salmer. Det gled over i, at forløbet afsluttedes med kristendom i det senmoderne samfund.

Vi havde en fælles religionstime med 3.y, og deltagelse af elever og lærere fra skolens kenyanske venskabsskole.

Materialet dækker over ca 120 sider + videoer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme i Thailand

Eleverne ønskede buddhisme i Thailand. Inden vi "tog til Thailand" beskæftigede vi os først med den klassiske buddhisme i den formative periode.
Vi har derefter arbejdet med forholdet mellem munke og lægbuddhister, for at se på buddhisme i praksis.
Vi har undersøgt etikken inden for buddhismen med perspektivering til kristendom, islam og Kants pligtetik.
Derefter rettede vi vores fokus med thailandsk buddhisme. Vi har arbejdet med hellige munke, den hellige tråd, amuletter og åndemanere

Forløbet dækker over ca 42 sider + videoer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jødedommen

Klassen valgte at det 4.emne skulle være jødedommen med vægt på de jødiske højtider.
Fokus har været på myte-rite og på minimalisme-maksimalisme.

Da forløbet begyndte ved påsketid, startede ved med Pesach og var også i køkkenet for at holde bagedyst i matzah.. Vi læste ikke s. 68-70, selv om de er med på undervisningsbeskrivelsen.
Derefter beskræftigede vi os med sabbatten (repetition fra kristendomsforløbet), Rosh HaShanah og Jom Kippur.
Vi har også læst om de hellige skrifter, gudsopfattelse, menneskesyn og Israel.
I forløbet inddrog eleverne deres viden om de 613 bud og Messiasforventningerne (repetition fra kristendomsforløbet).
Attenbønnen står nævnt i materialet som del af titel på fil, men vi nåede ikke at læse den.

Forløbet dækker over ca 30 sider + videoer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer