Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Eva Nørgaard
|
Hold
|
2024 re/aq (3aq re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
I forløbet har eleverne arbejdet med Muhammeds liv, de 6 trosartikler, de 5 søjler, Koranen og hadithsamlingerne, jihadd, , forskellige måder at være muslim (traditionalist, modernist osv) og konvertitter. Eleverne har brugt Ninian Smarts dimensioner, foretaget analyser af overgangsriter og brugt Lewis Rambos model for konversion og brugt Hjalmar Sundéns rolleteori.
forløbet indgår i forbindelse med den muslimske forestilling om forudbestemmelse også eksistentialisme, repræsenteret af Sartre.
Materialet dækker over ca 80 sider + videoer
På elevernes whitelist står ordbogen.com og Begrebsnøglen (ibog, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Klassen har arbejdet med syndefaldsmyten med perspektivering til islam og kikket på kristendommens natursyn.
I anledning af det amerikanske valg så vi på fundamentalistisk kristendom i USA.
Derefter arbejdede de med centrale tekster fra GT og NT, bl.a De 10 bud, om rent og urent, messiasforventningerne og Bjergprædiken. I forbindelse med lignelserne diskuterede klassen hvem "næsten" er og "hvad man skal gøre" for at blive frelst.
Eleverne har lavet kreative Paulus-produkter, hvor de vigtigste pointer i Paulus liv og forestillinger skulle komme til udtryk.
Derfra bevægede vi os, vha. dokumenentaren "Kristendom i kød og blod" op i tiden frem mod Luther og vi kom i den forbindelse ind på brugen af kirken og af, efter elelvønsker, salmer. Det gled over i, at forløbet afsluttedes med kristendom i det senmoderne samfund.
Vi havde en fælles religionstime med 3.y, og deltagelse af elever og lærere fra skolens kenyanske venskabsskole.
Materialet dækker over ca 120 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.Mos 1-2. Den kristne og jødiske skabelsesberetning. 2,4 ns.pdf
-
So f...ing special i USA-del 3. DR1 2013; sider: 0
-
Mød Amerika. (3) DR1. 2016; sider: 0
-
Sex og prævention | katolsk.dk
-
Aminah Tønnsen. Vi har ikke brug for en frelser. Religion.dk 23.3.2005. 1,5 ns.docx
-
1.Mos.Kap3. Syndefaldet. 1,2 ns.pdf
-
Esben Andreasen, Hanne Følner m.fl.: Religion og kultur - en grundbog 3.udg, Systime; sider: 144-150, 166-167
-
Gammeltestamentlig religion.ppt
-
Messiasforventningerne. Mennesket og magterne. Gyldendal. 1991. s. 38-40.pdf
-
Peter Madsen: Menneske Sønnen, Det danske bibelselskab; sider: 88-136
-
DR. 5 skarpe om Jesus; sider: 0
-
Q&A: Why Is God Testing Me With Homosexuality? | Dr. Shabir Ally
-
Korancitater om homosexualitet.png
-
Hvad gør et billede etc. religiøst. Buddhisme- introduktion og tekster. Systime. 2015.pdf
-
Den nye pagt. Kristendom i tro og praksis. Systime. 2016. s. 24-25.pdf
-
Det kristne liv rituelt set. Kristendom i tro og praksis. Systime. 2016. s.32.pdf
-
Ritualanalyse.docx
-
De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke
-
Den evangelisk-lutherske kirke: Folkekirken | Religionsportalen
-
Bag om De ti bud. Bibelselskabet
-
Lignelser. Matth. (20.1-16) Arbejderne i vinga_rden og Luk (10.25-37) Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.pdf
-
Lignelser. Kristendom- i tro og praksis. Systime. 2016. s. 194 + 196.pdf
-
Etiske krav. Kristendommen. Kuplen, Muren, Graven. Gyldendal. 2002. s. 167-168.pdf
-
Bjergprædiken. Math.kap.5, 21-6,15.pdf
-
Apostlenes Gerninger kap.11, 1-18 + kap 15,1-11
-
Rent-urent. 2. Mos. 35.1-3. 3.Mos11.1-8 Mark. 2.23-3.6 Mark7.1-23.pdf
-
What is Kosher.htm
-
Tour of a Kosher Kitchen: Meat & Dairy
-
Alverdens tro afsnit 2 (jødedom). DRK 2015; sider: 0
-
Kristen moral. Jens Forman. De kristnes religion. Systime. 2008. s. 88-90.pdf
-
Apostlenes Gerninger kap.11, 1-18 + kap 15,1-11. I finder dem på Biblen Online på Bibelselskabets hjemmeside
-
Paulus. Bibelselskabet
-
Splittelser i kirken. Grundbogen til religion C. 3.udg. Systime. 2019.pdf
-
Martin Luther. Om et kristenmenneskes frihed.docx
-
Luther og folkekirken. KS-bogen. 2.udg. Columbus. 2018 s. 207-211.pdf
-
Størst af alt er kærligheden. Kirkesangbogen. 808.pdf
-
Blomstre som en rosengård. Grundtvig. Salme 78.docx
-
Højmesse i den danske folkekirke. Grundbog til religion C. .pdf
-
Salmer og Grundtvig.docx
-
Traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet.ppt
-
Tro til salg- kristendom. DR 1; sider: 0
-
Skal du også i kirke på søndag. Alt for damerne. nr. 31. august 2016.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme i Thailand
Eleverne ønskede buddhisme i Thailand. Inden vi "tog til Thailand" beskæftigede vi os først med den klassiske buddhisme i den formative periode.
Vi har derefter arbejdet med forholdet mellem munke og lægbuddhister, for at se på buddhisme i praksis.
Vi har undersøgt etikken inden for buddhismen med perspektivering til kristendom, islam og Kants pligtetik.
Derefter rettede vi vores fokus med thailandsk buddhisme. Vi har arbejdet med hellige munke, den hellige tråd, amuletter og åndemanere
Forløbet dækker over ca 42 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Buddhas liv. DR2 2004; sider: 0
-
A Nielsen: Buddhisme; sider: 14, 17, 19-24, 28-30, 33-35, 50-51, 62-63, 69-70, 81, 88-91, 166-168, 177-179
-
Benarstalen. Mennesket og magterne - en tekssamling. Gyldendal. 1992. s.162.pdf
-
Buddhabillede 1
-
Buddhabillede 2
-
Buddhabillede 3
-
Sangha- klostersamfundet. Jørn Borup. Zen-levende japansk buddhisme. Gyldendal. 1998. s. 32-34 og s. 36-37.pdf
-
Video fra Benares Buddhistiske pilgrimssteder | Religionsportalen
-
De Ti Bud og deres paralleller i Koranen
-
Kant. Jostein Gaader. Sofies verden. 1991. s. 343-345 (1).pdf
-
Sai Sin and the Sacred White Thread
-
Ånderne og medier. F. Granum-Jensen. Buddhisme og åndemanere i Thailand. 33-37. Systime.2001.pdf
-
En Aarhus historie om åndehuse i Thailand
-
Åndehus - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Spirit Houses -- Thailand. Youtube
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jødedommen
Klassen valgte at det 4.emne skulle være jødedommen med vægt på de jødiske højtider.
Fokus har været på myte-rite og på minimalisme-maksimalisme.
Da forløbet begyndte ved påsketid, startede ved med Pesach og var også i køkkenet for at holde bagedyst i matzah.. Vi læste ikke s. 68-70, selv om de er med på undervisningsbeskrivelsen.
Derefter beskræftigede vi os med sabbatten (repetition fra kristendomsforløbet), Rosh HaShanah og Jom Kippur.
Vi har også læst om de hellige skrifter, gudsopfattelse, menneskesyn og Israel.
I forløbet inddrog eleverne deres viden om de 613 bud og Messiasforventningerne (repetition fra kristendomsforløbet).
Attenbønnen står nævnt i materialet som del af titel på fil, men vi nåede ikke at læse den.
Forløbet dækker over ca 30 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412601534",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412601534",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412601534"
}