Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Eva Nørgaard
|
Hold
|
2024 re/y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
I forløbet har eleverne arbejdet med Muhammeds liv, de 6 trosartikler, de 5 søjler, Koranen og hadithsamlingerne, jihadd, , forskellige måder at være muslim (traditionalist, modernist osv) og konvertitter. Eleverne har brugt Ninian Smarts dimensioner, foretaget analyser af overgangsriter og brugt Lewis Rambos model for konversion og brugt Hjalmar Sundéns rolleteori.
forløbet indgår i forbindelse med den muslimske forestilling om forudbestemmelse også eksistentialisme, repræsenteret af Sartre.
Materialet dækker over ca 80 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Klassen har arbejdet med syndefaldsmyten med perspektivering til islam og kikket på kristendommens natursyn.
Derefter arbejdede de med centrale tekster fra GT og NT, bl.a De 10 bud, om rent og urent, messiasforventningerne og Bjergprædiken. I forbindelse med lignelserne diskuterede klassen hvem "næsten" er og "hvad man skal gøre" for at blive frelst.
Eleverne har lavet kreative Paulus-produkter, hvor de vigtigste pointer i Paulus liv og forestillinger skulle komme til udtryk.
Derfra bevægede vi os, vha. dokumenentaren "Kristendom i kød og blod" op i tiden frem mod Luther og vi kom i den forbindelse ind på brugen af kirken. Det gled over i, at forløbet afsluttedes med kristendom i det senmoderne samfund.
En af de første lektioner i forløbet havde vi besøg af elever fra vores venskabsgymnasium i Kenya. I den forbindelse arbejde vi med synet på homoseksualitet i islam.
Materialet dækker over ca 120 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mickey Mouse og muslimerne. Politiken 30.11. 2003.docx
-
1.Mos 1-2. Den kristne og jødiske skabelsesberetning. 2,4 ns.pdf
-
So f...ing special i USA-del 3. DR1 2013; sider: 0
-
I skal som lektie besvare spørgsmål a-c i vedhæftede opgaver. I kan finde svarene i lektien til i fredags
-
Spørgsmål til skabelsesberetningerne.docx
-
Sex og prævention | katolsk.dk
-
Mød Amerika. (3) DR1. 2016; sider: 0
-
Opgaver til Syndefaldet.docx
-
1.Mos.Kap3. Syndefaldet. 1,2 ns.pdf
-
Grundbogen til religion C 3.udg, Systime; sider: 32, 35-37, 71-72, 74-77, 79-81, 89-93
-
Rent-urent. 2. Mos. 35.1-3. 3.Mos11.1-8 Mark. 2.23-3.6 Mark7.1-23.pdf
-
Arbejdsspørgsmål rent og urent.doc
-
I skal have lavet analysen af "Vi har ikke brug for en frelser" færdig som lektie
-
Q&A: Why Is God Testing Me With Homosexuality? | Dr. Shabir Ally
-
Korancitater om homosexualitet.png
-
Apostlenes Gerninger kap.11, 1-18 + kap 15,1-11
-
I skal som lektie læse de små uddrag fra Bibelen
-
Gammeltestamentlig religion.ppt
-
Alverdens tro afsnit 2 (jødedom). DRK 2015; sider: 0
-
I skal som lektie på https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 ind og finde de rigtige tekststeder (se nedenstående) og læse dem.
-
Hvad gør et billede etc. religiøst. Buddhisme- introduktion og tekster. Systime. 2015.pdf
-
Peter Madsen: Menneske Sønnen, Det danske bibelselskab; sider: 88-136
-
Arbejdsplan og opgaver til Bjergprædiken og lignelserne.doc
-
Bag om De ti bud. Bibelselskabet
-
Lignelser. Matth. (20.1-16) Arbejderne i vinga_rden og Luk (10.25-37) Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.pdf
-
Lignelser. Kristendom- i tro og praksis. Systime. 2016. s. 194 + 196.pdf
-
Lidelseshistorien.pptx
-
I skal have styr på det fra præsentationen på mandagstimen (I havde tid til det i timen) og have læst Bjergprædiken (dokument)
-
Bjergprædiken. Math.kap.5, 21-6,15.pdf
-
Kristen moral. Jens Forman. De kristnes religion. Systime. 2008. s. 88-90.pdf
-
Paulus. Bibelselskabet
-
Paulus og Luther.pptx
-
I skal som lektie have lavet opgaverne fra dokumentet Arbejdsplan til Bjergprædiken færdig (I begyndte på dem i timen d. 10.12. ovre i Spisehuset)
-
I skal som lektie have lavet jeres produkt klar til fremvisning
-
Hinduer fejrer særlig religiøs festival for første gang i 144 år
-
Luther og folkekirken. KS-bogen. 2.udg. Columbus. 2018 s. 207-211.pdf
-
Martin Luther. Om et kristenmenneskes frihed.docx
-
Ritualanalyse.docx
-
De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke
-
Den evangelisk-lutherske kirke: Folkekirken | Religionsportalen
-
I skal som lektie have lavet analysen af "Om et kristenmenneskes frihed" og have læst filen "Dåb og nadver" (kort stykke)
-
Dåb og nadver. Religion & kultur. Systime. .pdf
-
Religionstyper | Begrebsnøglen til religion – teori og metode
-
Opgaver til kristendommen og Romerriget.docx
-
Grundloven og folkekirken. Grundbogen til religion C. 1.udg. Systime. 2012. S. 236-237.pdf
-
Kristendommen og Romerriget.pptx
-
I skal som lektie have fundet noterne om kristendom og Romerriget frem fra historietimerne i 1.g. og have læst dem og læse filen (den er kort)
-
På sporet af Romerriget. Forlaget Praxis. 2015.pdf
-
Traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet.ppt
-
Flashcards religionskritik.doc
-
Tro til salg- kristendom. DR 1; sider: 0
-
I skal som lektie læse følgende af artiklen:ALLE læser de 2 første sider og så læser man sit stykke
-
Skal du også i kirke på søndag. Alt for damerne. nr. 31. august 2016.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme i Thailand
Eleverne ønskede buddhisme i Thailand. Inden vi "tog til Thailand" beskæftigede vi os først med den klassiske buddhisme i den formative periode.
Vi har derefter arbejdet med forholdet mellem munke og lægbuddhister, for at se på buddhisme i praksis.
Vi har undersøgt etikken inden for buddhismen med perspektivering til kristendom, islam og Kants pligtetik.
Derefter rettede vi vores fokus med thailandsk buddhisme. Vi har arbejdet med hellige munke, den hellige tråd, amuletter, åndemanere, begravelse + spøgelser og buddhismens tilbagegang.
Forløbet dækker over ca 40 sider + videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Asatro
I begyndelsen af forløbet så vi på anerkendelse af trossamfund i Danmark.
Derefter så vi "Grin med Gud-Asetro" for at få et indblik i nutidens Asetro.
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om gude. Vi har læst om vikingernes dyrkelse af guderne og hvordan troen tolkes og ritualerne udføres i det senmoderne samfund. Da klassen er en samf.klasse, så vi også på højrefløjens brug af den nordiske religion og dens symboler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412610093",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412610093",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412610093"
}