Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Eva Nørgaard
Hold 2024 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme i Thailand
Titel 4 Asatro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

I forløbet har eleverne arbejdet med Muhammeds liv, de 6 trosartikler, de 5 søjler, Koranen og hadithsamlingerne, jihadd, , forskellige måder at være muslim (traditionalist, modernist osv)  og konvertitter. Eleverne har brugt Ninian Smarts dimensioner, foretaget analyser af overgangsriter og brugt Lewis Rambos model for konversion og brugt Hjalmar Sundéns rolleteori.
forløbet indgår i forbindelse med den muslimske forestilling om forudbestemmelse også eksistentialisme, repræsenteret af Sartre.

Materialet dækker over ca 80 sider + videoer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Klassen har arbejdet med syndefaldsmyten med perspektivering til islam og kikket på kristendommens natursyn.
Derefter arbejdede de med centrale tekster fra GT og NT, bl.a De 10 bud, om rent og urent, messiasforventningerne og Bjergprædiken. I forbindelse med lignelserne diskuterede klassen hvem "næsten" er og "hvad man skal gøre" for at blive frelst.
Eleverne har lavet kreative Paulus-produkter, hvor de vigtigste pointer i Paulus liv og forestillinger skulle komme til udtryk.
Derfra bevægede vi os, vha. dokumenentaren "Kristendom i kød og blod" op i tiden frem mod Luther og vi kom i den forbindelse ind på brugen af kirken. Det gled over i, at forløbet afsluttedes med kristendom i det senmoderne samfund.

En af de første lektioner i forløbet havde vi besøg af elever fra vores venskabsgymnasium i Kenya. I den forbindelse arbejde vi med synet på homoseksualitet i islam.

Materialet dækker over ca 120 sider + videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme i Thailand

Eleverne ønskede buddhisme i Thailand. Inden vi "tog til Thailand" beskæftigede vi os først med den klassiske buddhisme i den formative periode.
Vi har derefter arbejdet med forholdet mellem munke og lægbuddhister, for at se på buddhisme i praksis.
Vi har undersøgt etikken inden for buddhismen med perspektivering til kristendom, islam og Kants pligtetik.
Derefter rettede vi vores fokus med thailandsk buddhisme. Vi har arbejdet med hellige munke, den hellige tråd, amuletter, åndemanere, begravelse + spøgelser og buddhismens tilbagegang.

Forløbet dækker over ca 40 sider + videoer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Asatro

I begyndelsen af forløbet så vi på anerkendelse af trossamfund i Danmark.
Derefter så vi "Grin med Gud-Asetro" for at få et indblik i nutidens Asetro.
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om gude.  Vi har læst om vikingernes dyrkelse af guderne og hvordan troen tolkes og ritualerne udføres i det senmoderne samfund. Da klassen er en samf.klasse, så vi også på højrefløjens brug af den nordiske religion og dens symboler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer