Holdet 2024 re/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Fie Søholm
Hold 2024 re/z (3z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - hvad er religion?
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religionskritik
Titel 6 Rep.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kristendom

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i kristendom - forløbet er bygget op omkring fire temaer - djævlen, faderen, sønnen og helligånden, og hovedfokus placeres på protestantisk kristendomsforståelse.
Endvidere er et vigtigt delmål at præsentere eleverne for fagets metode samt begrebsverden.

(Omfang ca. 32%)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Vi tager udgangspunkt i arven fra jødedom og kristendom i Islam og taler om forskelle og ligheder mellem kristendom og islam. Endvidere gennemgår vi det grundlæggende ved islam (trosartikler etc.) og ser bl.a. 1. del af BBC-udsendelsen: Ved profentens skæg. Vi har også et lille projektarbejde vedr. traditionel islamisk livsførelse samt de fem søjler.

(Omfang ca. 25%)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbet er startet ud med et historisk rids vedr. veda-religion, upanishaderne, en præsentation af den historiske Buddha samt buddhismens tre hovedretninger. Efterfølgende har konteksten været Theravada-buddhisme i Thailand.
I forbindelse med forløbet har vi haft et lille tema vedr. meditation og yoga, hvor vi bl.a. har dyrket yoga.
Afslutningsvis har vi talt om buddhisme i Danmark.

(Omfang ca. 22%)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religionskritik

Forløbet fungerer som en slags fortsættelse til vores introforløb, hvor vi primært havde fokus på religion i det senmoderne samfund. Her har vi overvejende fokus på religionskritik i det moderne samfund.
Samtidig inkluderer forløbet også et lille tværfagligt samarbejde med oldtidskundskab, idet eleverne skal trække linjer mellem religionskritikken i antikken til bl.a. Nietzsche, Marx og Feuerbach.

(Omfang ca. 14%)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rep.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer