Holdet 2024 ol/aq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rune Frank Hansen
Hold 2024 ol/aq (3aq ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skulpturkunst
Titel 2 Græsk Historiografi
Titel 3 Den antikke komedie
Titel 4 Epos - Iliaden
Titel 5 Romersk Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skulpturkunst

Vi har i dette forløb dækket de følgende græske kunstperioder.

Arkaisk Tid (650-480 f.Kr.)
Tidlig Klassisk Tid (480-450 f.Kr.)
Højklassisk Tid (450-400 f.Kr.)
Senklassisk Tid (400-323 f.Kr.)
Hellenistisk Tid (323-31 f.Kr.)

samt
Romersk kunst (Republik og Kejsertid)

Vi har gennemgået særlige karakteristika for de forskellige forløb, samt væsentlige historiske begivenheder i perioden. Vi har i forløbet trænet analyse af skulpturkunst med fokus på følgende:


Kore / Kouros
Mandeløjne, Arkaisk Smil, Livets skridt, Perlelokker
Kropsstilling
Statisk // Dynamisk
Frontalitet
Kontrapost
Symmetri (Lodret og Chiastisk)
Pathos

Vi har gennemgået følgende skulpturer:

Arkaisk:
Kleobis og Biton
Antenor Koren
Peplos Koren
Auxerre Koren
Aristodikos Kouros
Agrigento Kuros

Tidlig Klassisk
Kritios drengen
Vognstyren fra Delfi
Zeus/Poseidon
Tyrandræberne

Højklassisk
Spydbæreren
Diadoumenos
Riace Bronzestatue
Athene Lemnia
Erechteion Karyatide
Apollon fra Kessel

Senklassisk
Portræt af Sokrates
Portræt af Euripides
Lysippos' Skraberen
Hermes med Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos

Hellenistisk
Laokoon gruppen
Fordrukken Kvinde
Dreng med Splint
Afrodite, Eros og Pan
Galleren med Kone
Dreng med Gås
Den bevingede Nike

Romersk:
Senatorportrætter
Kvindeportrætter
Augustus Prima Porta
buster af: Nero, Commodus og Caligula, Vespasian, ogTiberius


Vi har brugt følgende perspektivskulpturer
Venus' fødsel af Boticelli
David af Michaelangelo
Venus med Æblet af Thorvaldsen
Adam Kadmon af Christian Lemmerz
Napoleon som Mars Ultor


Eleverne har desuden arbejdet projektorienteret, hvor de i grupper har arbejdet med forskellige "moderne" kunstnere: Thorvaldsen, Christian Lemmerz og Bjørn Nørgaard. I den forbindelse har de selv fundet andre moderne kunstnere, som har ladet sig inspirere af antikken.

De har gruppevis taget udgangspunkt i følgende

Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (1803) og Venus med æblet (1828)
Christian Lemmerz: Virginia (1998)
Bjørn Nørgaard: Helga fra Holte møder Venus fra Milo II (2005); Recycling Art (2009); Det forjættede land (2005)

Moderne perspektiveringer til: Jeff Koons Gazing Ball (2013), Vilhelm Bissens Atalante (1891) Christian Lemmerz' Adam Kadmon (1997) Aske Kreilgaard Agape (2021)


Der eksamineres i ukendt skulptur

40 ns.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Græsk Historiografi

Forløbet tager udgangspunkt i Herodots Kroisosfortællingen, og herudfra diskuteres græsk historiografi. Thukydid inddrages som supplerende materiale til herodots fortælling for at. vise udviklingen indenfor græsk historiografi.

I forløbet har vi arbejdet med herodots metode og stil. Her er vi kommet ind på begreber som mythos/logos, digressiv stil, hybris/nemesis, sofrosyne og lykkebegrebet. Vi har desuden arbejdet med perserkrigene med fokus på slaget ved Salamis. Herodot forløbet har stået som en introduktion til græske kultur og tankegang. I de efterfølgende forløb har vi perspektiveret tilbage til herodot.

I forløbet har vi desuden diskuteret det græske lykkebegreb og holdt det op med "moderne lykke".

Kernestof
Oversatte tekster fra den græske oldtid
væsentlige sider af antikkens kultur, historie, filosofi og samfund.
antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Anvendt materiale:
Basistekst: Herodots Historie, 1.1,5-13; 1.26-33; 1.34-45, 1. 75; 1.84-91; 8.86-89


Supplerende stof: Thukydid 1.1; 1.21-22


antal moduler: 9, 22ns

arbejdsformer: Klasseundervisning, lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den antikke komedie

Forløbet omhandler den græske komedie. Vi har i uddrag læst "Lysistrate - kvindernes oprør" og Menanders "Gnavpotten"i sin helhed(undtaget korsangene). Vi har arbejdet med forskellene på den gamle og nye komedie.

Eleverne har desuden udarbejdet korte oplæg om følgende tragedier og komedier:  Agamemnon, Hippoloytos, Medea, Ødipus, Antigone og  Lysistrate.

Fokuspunkter i undervisningen, som eleverne forventes at have viden om:
- Den Store Dionysosfest i Athen
- den historiske udvikling i Grækenland i 300-tallet f.Kr., herunder begrebet hellenisme
- den græske oikos, herunder begrebet kyrios
- Menander og Den Nye Komedies univers
- begreberne filanthropia, misanthropia og týche
- komediens funktion, herunder begreberne paradeigma og paideia
- Theofrasts Arketyper
- Kairos (intern og ekstern)

Primære tekster
Aristofanes' "Lysistrate" - kvindernes oprør: 1-350;  935-1170 og 1285-1426: 1476 - 1796; 1940-2120.  = 20ns
Menanders "Gnavpotten" akt 1-5: 20ns

sekundære tekster
Bakhtin om humorens funktion og "latterkultur"
artikel "der findes kun otte slags humor"
Uddrag af Theofrasts:  af Typer (karakteres)

Perspektivtekst
Friends "the one about Ross' wedding"
The Big Bang Theory S1: E1
Ludvig Holbergs' Maskerade

Antal moduler :11 moduler af 110 min

45ns basistekst.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Epos - Iliaden

I dette forløb har vi læst uddraget af Homers Iliaden og Vergils Aeniden. I forløbet har vi haft fokus på hhv. det homeriske helteideal og de augustæiske dyder. Vi har arbejdet med begreber som "arete", "kleos", "time", oikos". Derudover har vi beskæftiget os med græsk mytologi, hvor vi har vendt begreber som "antropomorf", "do ut des" og baggrundsmyten for den trojanske krig - æblestriden. Vi har således også beskæftiget os med de stilistiske træk ved et epos: Musepåkaldelse, Homeriske lignelser, patronymikon, Epitet, Daktylisk Heksameter og Rhapsode. Vi har i den forbindelse vendt det Homeriske Spørgsmål.

Vi har læst følgende uddrag af Iliaden

1. 1-244
9. 201-433
18. 1-180
22. 98-404

Vi har læst følgende uddrag af Aeniden
2. 518-720





til perspektiv har vi set filmen Troy (2004) og læst uddrag af Ludvig Holbergs Helte og Heltindehistorier(1739) s. 171-173


23s antik
15 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romersk Filosofi

Forløbet har haft fokus på den romerske filosofi Stoicisme. Her har vi primært læst uddrag af Seneca. Forløbet har kredset om "Det Gode Liv", hvor vi har snakket om hvad musik, sport og stoisk filosofi kan bidrage med til "Det Gode Liv". Platon har været inddraget som det græske filosofiske grundlag for betydningen af sport og musik for sjælen og det antikke græske uddannelsessystem. Vi har derudover arbejdet med romersk kultur ved at snakke om den græske sports rolle i det romerske samfund og gladiatorsporten. Hos Seneca har vores fokus været på den stoiske filosofi, senecas stil og de stoiske kardinaldyder: Visdom, Selvbeherskelse, mod og retfærdighed. Derudover har vi arbejdet med "Den Stoiske Grundfigur".

Vi har læst følgende basistekster:
Brev 107 3ns
Brev 41 3ns
Platon "om Idræt" Uddrag af Platon: ”Staten”, 3. bog,
403c - 405 a + 410b - 412a 3ns

9ns.


Desuden har vi arbejdet med moderne stoikere: Svend Brinkmann (uddrag fra "Stå Fast - et oprør med tidens udviklingstrang") og Niels Overgaard ("det hele handler ikke om dig"  https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ og "antikke principper for et liv med sindsro, frihed og mening" s. 90-92). ifm. dette har eleverne debateret om hvorvidt Stoicisme bør have en rolle i vores moderne samfund.

Eleverne har desuden selv reflekteret over hvad Stoicisme ville kunne bidrage med i deres eget liv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer