Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rune Frank Hansen
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk Historiografi
Titel 2 Skulpturkunst
Titel 3 Det antikke Drama
Titel 4 Epos
Titel 5 Romersk Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk Historiografi

Forløbet tager udgangspunkt i Herodots Kroisosfortællingen, og herudfra diskuteres græsk historiografi. Thukydid inddrages som supplerende materiale til herodots fortælling for at. vise udviklingen indenfor græsk historiografi.

I forløbet har vi arbejdet med herodots metode og stil. Her er vi kommet ind på begreber som mythos/logos, digressiv stil, hybris/nemesis, sofrosyne og lykkebegrebet. Vi har desuden arbejdet med perserkrigene med fokus på slaget ved Salamis.

Kernestof
Oversatte tekster fra den græske oldtid
væsentlige sider af antikkens kultur, historie, filosofi og samfund.
antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Anvendt materiale:
Basistekst: Herodots Historie, 1.1,5-13; 1.26-33; 1.34-45, 1. 75; 1.84-91; 8.86-89


Supplerende stof: Thukydid 1.1; 1.21-22

antal moduler: 9

arbejdsformer: Klasseundervisning, lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skulpturkunst

Vi har i dette forløb dækket de følgende græske kunstperioder.

Arkaisk Tid (650-480 f.Kr.)
Tidlig Klassisk Tid (480-450 f.Kr.)
Højklassisk Tid (450-400 f.Kr.)
Senklassisk Tid (400-323 f.Kr.)
Hellenistisk Tid (323-31 f.Kr.)

samt
Romersk kunst (Republik og Kejsertid)

Vi har gennemgået særlige karakteristika for de forskellige forløb, samt væsentlige historiske begivenheder i perioden. Vi har i forløbet trænet analyse af skulpturkunst med fokus på følgende:


Kore / Kouros
Mandeløjne, Arkaisk Smil, Livets skridt, Perlelokker
Kropsstilling
Statisk // Dynamisk
Frontalitet
Kontrapost
Symmetri (Lodret og Chiastisk)
Pathos

Vi har gennemgået følgende skulpturer:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det antikke Drama

Forløbet omhandler den græske komedie. Vi har i uddrag læst "Lysistrate - kvindernes oprør" og Menanders "Gnavpotten"i sin helhed(undtaget korsangene). Vi har arbejdet med forskellene på den gamle og nye komedie.

Eleverne har desuden udarbejdet korte oplæg om følgende tragedier og komedier:  Agamemnon, Hippoloytos, Medea, Ødipus, Antigone og  Lysistrate.

Fokuspunkter i undervisningen, som eleverne forventes at have viden om:
- Den Store Dionysosfest i Athen
- den historiske udvikling i Grækenland i 300-tallet f.Kr., herunder begrebet hellenisme
- den græske oikos, herunder begrebet kyrios
- Menander og Den Nye Komedies univers
- begreberne filanthropia, misanthropia og týche
- komediens funktion, herunder begreberne paradeigma og paideia
- Theofrasts Arketyper
- Kairos (intern og ekstern)

Primære tekster
Aristofanes' "Lysistrate" - kvindernes oprør: 1-350;  935-1170 og 1285-1426: 1476 - 1796; 1940-2120.  = 20ns
Menanders "Gnavpotten"

sekundære tekster
Bakhtin om humorens funktion og "latterkultur"
artikel "der findes kun otte slags humor"
Uddrag af Theofrasts:  af Typer (karakteres)

Perspektivtekst
Friends "the one about Ross' wedding"
The Big Bang Theory S1: E1
Ludvig Holbergs' Maskerade

Antal moduler :11 moduler af 110 min
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Epos

dette forløb har vi læst uddraget af Homers Iliaden og Vergils Aeniden. I forløbet har vi haft fokus på hhv. det homeriske helteideal og de augustæiske dyder. Vi har arbejdet med begreber som "arete", "kleos", "time", oikos". Derudover har vi beskæftiget os med græsk mytologi, hvor vi har vendt begreber som "antropomorf", "do ut des" og baggrundsmyten for den trojanske krig - æblestriden. Vi har således også beskæftiget os med de stilistiske træk ved et epos: Musepåkaldelse, Homeriske lignelser, patronymikon, Epitet, Daktylisk Heksameter og Rhapsode. Vi har i den forbindelse vendt det Homeriske Spørgsmål.

Vi har læst følgende uddrag af Iliaden

1. 1-244
9. 201-433
18. 1-180
22. 98-404

Vi har læst følgende uddrag af Aeniden
2. 518-720

til perspektiv har vi set filmen Troy (2004) og læst uddrag af Ludvig Holbergs Helte og Heltindehistorier(1739) s. 171-173
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romersk Filosofi

Forløbet har haft fokus på den romerske filosofi Stoicisme. Her har vi primært læst uddrag af Seneca. Forløbet har kredset om "Det Gode Liv", hvor vi har snakket om hvad musik, sport og stoisk filosofi kan bidrage med til "Det Gode Liv". Platon har været inddraget som det græske filosofiske grundlag for betydningen af sport og musik for sjælen og det antikke græske uddannelsessystem. Vi har derudover arbejdet med romersk kultur ved at snakke om den græske sports rolle i det romerske samfund og gladiatorsporten. Hos Seneca har vores fokus været på den stoiske filosofi, senecas stil og de stoiske kardinaldyder: Visdom, Selvbeherskelse, mod og retfærdighed. Derudover har vi arbejdet med "Den Stoiske Grundfigur".

Desuden har vi arbejdet med moderne stoikere: Svend Brinkmann og Niels Overgaard. ifm. dette har eleverne debateret om hvorvidt Stoicisme bør have en rolle i vores moderne samfund.

Eleverne har desuden selv reflekteret over hvad Stoicisme ville kunne bidrage med i deres eget liv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde