Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Mie Sibbern Dispa
|
Hold
|
2024 ke/y (3y ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Byggesten
Byggesten handler om den grundlæggende viden om:
atomers opbygning
det periodiske system
grundstoffer og molekyler
elektronstruktur
Periodicitet og atommasse
Reaktionsskemaet
metaller og ikke-metaller
Halogener
Molekylers opbygning og form
Elektronegativitet
Forsøg:
Polære og upolære stoffer
Vitaminers opløselighed (kun gennemgået teoretisk)
Demoforsøg: afbrænding af magnesium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Saltlakrids
Eleverne laver deres egen lakridsfabrik, hvor efter de bl.a. beskyldes for ikke at have tilsat salmiak til lakridsen, hvilket derfor skal påvises. Ligeledes bliver eleverne nødt til at fremstille deres egen salmiak da al salmiak på markedet opkøbes af konkurrenten.
Forløbet har fokus på reaktioner omkring saltlakrids, men andre forsøg som behandler nedenstående fagbegreber
Der vil således arbejdes med ioner, ionforbindelser, opløselighed, fældningsreaktioner, mængdeberegning herunder stofmængde, molarmasse, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration, fældningstitrering
Forsøg i forbindelse med forløbet om lakrids:
Fremstilling af saltlakrids
Påvisning af salmiak (både i den saltlakrids som eleverne producerer og i den salmiak de fremstiller)
Fremstilling af salmiak
Forsøg, som ikke er relateret til emnet om lakrids, men bygger på samme teori.
Fældningstitrering (af havvand)
Glødning af natron
Bundfald af salte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sur kemi
Forløb om syre-basekemi.
Definition af hhv. stærke og svage syrer og baser.
Vands betydning som amfolyt og vands ionprodukt for videre beregning af simple pH-beregninger.
pH-indikatorer og forskellen på potentiometrisk og kolorimetrisk titrering. Udarbejdelse af titrerkurve vha. pH-metermåling og dataopsamling, aflæsning og betydning af ækvivalenspunkt i forbindelse med titrering og beregning af stofmængdekoncentrationer.
Forsøg:
Rødkålsindikator
Fortyndingsrække med test af forskellige pH-indikatorer
Den mystiske HCl-flaske (Kolorimetrisk syre-basetitrering)
Fortyndingrække
Loggerpro - Potentiometrisk pH-titrering af HCl med ukendt koncentration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fedt
Forløb om organisk kemi med fokus på fedt, herunder carbonhydrider, alkaner, alkener, alkyner, fedtsyrer og triglycerider.
Forskellige repræsentationsformer af molekyler, herunder strukturformler og zigzagformler. Betydningen og forståelsen af isomeri.
Alkaner og alkeners navngivning, egenskaber og reaktioner de kan indgå i (forbrænding, substitution og addition).
Derefter er bygget ovenpå med forståelsen og betydningen af fedt og triglycerider i vores krop og i vores fødevarer.
Forsøg:
Molekylebyggesæt: isomere forbindelser
Substitution i en alkan, herunder separation og fældnings- og syre-basereaktion.
Den mest umættede olie (additionsreaktion med bestemmelse af iodtal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Redoxkemi
Et forløb hvor eleverne i mindre grupper selv sætter sig ind i teorien igennem et kompendium med teori og opgaver.
I forløbet arbejdes der med reduktion, oxidation, spændingsrækken, oxidationstal, redoxreaktioner og afstemning af redoxreaktioner
Forsøg:
Spændingsrækken
Redoxreaktioner med permanganationen og sulfitionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412641595",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412641595",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63412641595"
}