Holdet 2024 ke/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Mie Sibbern Dispa
Hold 2024 ke/y (3y ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Byggesten
Titel 2 Saltlakrids
Titel 3 Sur kemi
Titel 4 Fedt
Titel 5 Redoxkemi
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Byggesten

Byggesten handler om den grundlæggende viden om:
atomers opbygning
det periodiske system
grundstoffer og molekyler
elektronstruktur
Periodicitet og atommasse
Reaktionsskemaet
metaller og ikke-metaller
Halogener
Molekylers opbygning og form
Elektronegativitet


Forsøg:

Polære og upolære stoffer
Vitaminers opløselighed (kun gennemgået teoretisk)

Demoforsøg: afbrænding af magnesium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Saltlakrids

Eleverne laver deres egen lakridsfabrik, hvor efter de bl.a. beskyldes for ikke at have tilsat salmiak til lakridsen, hvilket derfor skal påvises. Ligeledes bliver eleverne nødt til at fremstille deres egen salmiak da al salmiak på markedet opkøbes af konkurrenten.
Forløbet har fokus på reaktioner omkring saltlakrids, men andre forsøg som behandler nedenstående fagbegreber
Der vil således arbejdes med ioner, ionforbindelser, opløselighed, fældningsreaktioner, mængdeberegning herunder stofmængde, molarmasse, stofmængdekoncentration, formel og aktuel koncentration, fældningstitrering


Forsøg i forbindelse med forløbet om lakrids:
Fremstilling af saltlakrids
Påvisning af salmiak (både i den saltlakrids som eleverne producerer og i den salmiak de fremstiller)
Fremstilling af salmiak

Forsøg, som ikke er relateret til emnet om lakrids, men bygger på samme teori.
Fældningstitrering (af havvand)
Glødning af natron
Bundfald af salte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sur kemi

Forløb om syre-basekemi.
Definition af hhv. stærke og svage syrer og baser.
Vands betydning som amfolyt og vands ionprodukt for videre beregning af simple pH-beregninger.
pH-indikatorer og forskellen på potentiometrisk og kolorimetrisk titrering. Udarbejdelse af titrerkurve vha. pH-metermåling og dataopsamling, aflæsning og betydning af ækvivalenspunkt i forbindelse med titrering og beregning af stofmængdekoncentrationer.

Forsøg:
Rødkålsindikator
Fortyndingsrække med test af forskellige pH-indikatorer
Den mystiske HCl-flaske (Kolorimetrisk syre-basetitrering)
Fortyndingrække
Loggerpro - Potentiometrisk pH-titrering af HCl med ukendt koncentration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fedt

Forløb om organisk kemi med fokus på fedt, herunder carbonhydrider, alkaner, alkener, alkyner, fedtsyrer og triglycerider.
Forskellige repræsentationsformer af molekyler, herunder strukturformler og zigzagformler. Betydningen og forståelsen af isomeri.
Alkaner og alkeners navngivning, egenskaber og reaktioner de kan indgå i (forbrænding, substitution og addition).
Derefter er bygget ovenpå med forståelsen og betydningen af fedt og triglycerider i vores krop og i vores fødevarer.




Forsøg:
Molekylebyggesæt: isomere forbindelser
Substitution i en alkan, herunder separation og fældnings- og syre-basereaktion.
Den mest umættede olie (additionsreaktion med bestemmelse af iodtal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Redoxkemi

Et forløb hvor eleverne i mindre grupper selv sætter sig ind i teorien igennem et kompendium med teori og opgaver.
I forløbet arbejdes der med reduktion, oxidation, spændingsrækken, oxidationstal, redoxreaktioner og afstemning af redoxreaktioner

Forsøg:
Spændingsrækken
Redoxreaktioner med permanganationen og sulfitionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer