Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Kristian Hald Jensen
|
Hold
|
2024 dr/hold 1 (1.g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturalisme og Stanislavski
Naturalisme og Stanislavski forløb - Dramatik C – 2024/25
Introduktion til Naturalisme, realistisk spillestil og Stanislavskis grundlæggende teknikker:
Naturalismen som periode og som teatertradition, Stanislavskis ydre og indre teknik, Undertekst, Et Dukkehjem af Henrik Ibsen, Frk Julie af August Strindberg
Forløbet afsluttes med gruppearbejde med iscenesættelse af korte tekstuddrag fra Frk. Julie eller Et Dukkehjem afsluttende med visning.
Arbejdet med digital og fysisk portfolio fortsættes.
Særlige fokuspunkter:
Faglige - Forståelse af naturalismen i historisk sammenhæng og dens fortsatte indflydelse på teatret op til i dag, at kunne forstå, anvende og forklare centrale begreber i Stranislavskis system.
Skriftlig dimension: Fortsat arbejde med opgave ark til den digitale Portfolio
• Selvrefleksion - refleksion over egne og andres udtryk
• Selvtillid - blive fortrolig med at optræde sammen med andre
• Samarbejdsevne – fortsat fokus på kunstnerisk-kreativt samarbejde
•
IT
• Foto dokumentation af deres arbejde med Frk Julie/Et Dukkehjem til deres digitale portfolio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forestillingsanalyse og musical på Odense teater
Forestillingsanalyse og musicalforestilling - Dramatik C – 2024/25
Vi arbejder med forestillingsanalyse med udgangspunkt i inspirations materiale fra Odense Teater.
Vi kommer omkring forestillingsanalysens forskellige elementer; Det beskrivende plan, Det fortolkende plan, dramaturgi, karakter og spillestil, scenografi, kostumer og rekvisitter, lys og lyd.
Vi ser musicalforestillingen Next to normal på Odense teater og anvender efterfølgende analysemodellen på forestillingen.
Vi reflekterer over hvilket indtryk forestillingen har gjort på os.
Vi læser flere forskellige anmeldelser og snakker om forestillingens relevans i dag og hvorfor Odense teater vælger at spille den.
Faglige mål:
• Forstå sceniske udtryk
• Analysere andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Forstå centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
•
Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
• Grundlæggende principper for reception og erkendelse gennem kunst
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
• Den levende teaterforestilling set i en kulturel og gobal kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Devising
Devising forløb - Dramatik C – 2024/25
Introduktion til Devised teater og til forskelle mellem traditionelt / realistisk teater og devised teater. Baggrundsviden omkring kreativitet, montage og performance
Vi skal arbejde med de forskelligelige faser i devising processen (idefase, generering af materiale, komposition, iscenesættelse). I grupper laver i jeres egen divised performance forestilling og vise for holdet.
Faglige mål:
• Skabe og forstå sceniske udtryk
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for en målgruppe.
•
Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé.
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger og improvisation
IT
• Foto dokumentation af deres arbejde med devising til deres digitale portfolio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt forløb
Eksamensprojekt forløb - Dramatik C – 2024/25
Forløbet er Dramatik C fagets afsluttende projektarbejde som ender med en visning for et publikum.
Eleverne arbejder i grupper eller selvstændigt om at skabe en kortere scenisk produktion (4-6 minutter per gruppemedlem). Arbejdet omfatter idéudvikling, manuskript- eller improvisationsarbejde, prøveforløb og en afsluttende opførelse for hele 1g årgangen på Musik-Dramatik dagen hvor alle hold viser deres produktioner for hinanden.
I starten af forløbet gives et overblik over de forskellige ting vi har været igennem i løbet af året indtil nu og som kan/skal bruges aktivt i processen; Skuespillerens virkemidler, dramaturgi (berettermodel, montage), realisme, Stanislavskis metoder, Devising, Commedia dell’arte.
Undervejs følger eleverne også de andre gruppers proces og giver feedback til hinanden efter prøvevisninger
Der kommer input undervejs i forløbet omkring scenografi, kostumer, rekvisitter, lys og lyd, og karakterarbejde
Hver gruppe skal skrive en fælles gruppelogbog over forløbet for at fastholde processen og som redskab til den efterfølgende digitale præsentation som grupperne skal lave.
Faglige mål:
• Skabe og forstå sceniske udtryk
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for en målgruppe.
•
Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé.
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Commedia Dell'arte
Commedia dell’arte forløb - Dramatik C – 2024/25
Gennemgang af historie og teori om den italienske commedia dell'arte. Øvelser med fokus på brug af kropssprog og fantasi. Realisation af uddrag fra commedia dell’arte scenarier.
Særlige fokuspunkter:
• Faglige: Figurarbejde - udvikle ideer - anvende teknikker - indstudere små spil - forstå, anvende og forklare teorier - perspektivere til kulturhistorie
• Personlige: bevidsthed om kropsudtryk og fortrolighed med at improvisere og tydeliggøre mimik og bevægelser
• Sociale: At give og modtage konstruktiv kritik
Arbejdsformer: Gruppearbejde, Lærerstyret undervisning
Faglige mål:
• Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle sceniske idéer for en målgruppe
Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
• Introduktion til en teatertradition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Digitale præsentationer
Digitale præsentationer forløb - Dramatik C – 2024/25
Vi skal se de to sidste forestillinger som ikke blev vist til Musik-Dramatik dagen
I skal reflektere over alle de forestillinger i har set de andre grupper vise og skrive jeres umiddelbare tanker ned.
I arbejder i jeres projektgrupper med jeres digitale præsentationer. Præsentationerne vises for hinanden og I giver og får feedback fra hinanden og fra mig.
Særlige fokuspunkter:
• Faglige: eleverne får reflekteret over deres produkt og proces og får bragt de relevante fagbegreber de har lært i løbet af året i spil og brugt dem i deres digitale præsentation.
• Sociale: At give og modtage konstruktiv kritik. At eleverne styrker deres evne i at være aktivt lyttende og beskrive hvad de ser
• Eleverne for input til at gøre deres digitale præsentation og deres forestilling bedre hvis de skal op til eksamen i Dramatik C
Arbejdsformer: Gruppearbejde, Lærerstyret undervisning
Faglige mål:
• Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
• Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
• Demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof:
• Grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
• Grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil.
• Grundlæggende principper for reception og erkendelse gennem kunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435752808",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435752808",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435752808"
}