Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nadia Anni Vestergaard
|
Hold
|
2024 mu/hold 2 (1.g mu/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klassisk musik/Filmmusik
Musikkundskab:
Vi har arbejdet med klassisk musik/filmmusik i dette forløb. Vi har talt om forskelle på klassisk musik og populærmusik, i forhold til koncertoplevelsen samt talt om kunstnerens rolle gennem tiden. Vi har arbejdet med Vivaldis 1 sats (Forår) af "De 4 årstider". Her fik eleverne en kort intro til Rondo-formen, og eleverne arbejdede dernæst med en auditiv analyse/intensiv lytning.
Vi har kort talt om filmmusik; i den forbindelse talt om diegetisk og ikke-diegetisk lyd samt forholdet mellem musik og billede (parafraserende, kontrapunktisk, polariserende). Vi har her haft fokus på scener fra "Nattevagten" samt introscenen fra "Ondskabens Hotel".
I forløbet var vi i Odense Teater, hvor vi så musicalen "Next to Normal". I den forbindelse talte vi kort om musicalgenren.
Hovedmateriale: "Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik, undervisningsmateriale til Musik C" af Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning (2019)
Musikudøvelse:
Vi har synget to-stemmigt: "December" fra Pyrus
Fællessang: Regnvejrsdag i november
Sammenspil: Kender I den om Rudolf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folkemusik
Musikkundskab:
I dette forløb har vi kort arbejdet med Folkemusik, hvor vi har brugt følgende materiale:
Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik, undervisningsmateriale til Musik C" af Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning (2019).
Vi har især haft fokus på gospel og blues, og har kort talt om den cubanske Son.
Musikudøvelse:
Sammenspil/rotation: Tomgang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Selvstuderet emne SOUL
I dette forløb har vi haft fokus på soul. Eleverne har læst en række sider fra bogen "Soul" af Thomas Hammer & Jacob Jensen. Eleverne er blevet henvist til musikipedia.dk løbende for at læse op på begreber, som de har haft brug for, for at få genopfrisket teori.
Vi har haft fokus på Sydstatssoul, James Brown og Motown. Vi har talt om den historiske baggrund og set på karakteristiske genretræk. Vi har således talt om
- Groove
- Ostinat
- Cyklisk form
- Instrumentering
- Vokalstil
- Melismer
- Blå toner
- Improvisation
- Call and response
- Hook/hookline
- Form
- Kor og blæs
- Tekster
- Lidt om harmonik og skalagrundlag
Følgende fire numre har vi arbejdet med i undervisningen:
Hard to handle, Otis Redding
Respect, Aretha Franklin
Baby Love, The Supremes
Say it loud, I'm black and I'm proud, James Brown
Eleverne har løbende talt om gruppedannelse til en evt. eksamen og har haft en række moduler (ca. 10 moduler) til at øve deres sammenspil. Afslutningsvis har alle elever spillet koncert for alle elever i 1g.
Eleverne har desuden sunget "Grib Chancen" af Danser med Drenge to-stemmigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435783943",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435783943",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63435783943"
}