Holdet 2024 mu/hold 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Nadia Anni Vestergaard
Hold 2024 mu/hold 2 (1.g mu/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klassisk musik/Filmmusik
Titel 2 Folkemusik
Titel 3 Selvstuderet emne SOUL

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klassisk musik/Filmmusik

Musikkundskab:

Vi har arbejdet med klassisk musik/filmmusik i dette forløb. Vi har talt om forskelle på klassisk musik og populærmusik, i forhold til koncertoplevelsen samt talt om kunstnerens rolle gennem tiden. Vi har arbejdet med Vivaldis 1 sats (Forår) af "De 4 årstider". Her fik eleverne en kort intro til Rondo-formen, og eleverne arbejdede dernæst med en auditiv analyse/intensiv lytning.

Vi har kort talt om filmmusik; i den forbindelse talt om diegetisk og ikke-diegetisk lyd samt forholdet mellem musik og billede (parafraserende, kontrapunktisk, polariserende). Vi har her haft fokus på scener fra "Nattevagten" samt introscenen fra "Ondskabens Hotel".

I forløbet var vi i Odense Teater, hvor vi så musicalen "Next to Normal". I den forbindelse talte vi kort om musicalgenren.

Hovedmateriale: "Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik, undervisningsmateriale til Musik C" af Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning (2019)

Musikudøvelse:

Vi har synget to-stemmigt: "December" fra Pyrus
Fællessang: Regnvejrsdag i november
Sammenspil: Kender I den om Rudolf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Folkemusik

Musikkundskab:

I dette forløb har vi kort arbejdet med Folkemusik, hvor vi har brugt følgende materiale:

Folkemusik-Kunstmusik-Populærmusik, undervisningsmateriale til Musik C" af Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning (2019).

Vi har især haft fokus på gospel og blues, og har kort talt om den cubanske Son.


Musikudøvelse:

Sammenspil/rotation: Tomgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Selvstuderet emne SOUL

I dette forløb har vi haft fokus på soul. Eleverne har læst en række sider fra bogen "Soul" af Thomas Hammer & Jacob Jensen. Eleverne er blevet henvist til musikipedia.dk løbende for at læse op på begreber, som de har haft brug for, for at få genopfrisket teori.

Vi har haft fokus på Sydstatssoul, James Brown og Motown. Vi har talt om den historiske baggrund og set på karakteristiske genretræk. Vi har således talt om

- Groove
- Ostinat
- Cyklisk form
- Instrumentering
- Vokalstil
- Melismer
- Blå toner
- Improvisation
- Call and response
- Hook/hookline
- Form
- Kor og blæs
- Tekster
- Lidt om harmonik og skalagrundlag

Følgende fire numre har vi arbejdet med i undervisningen:

Hard to handle, Otis Redding

Respect, Aretha Franklin

Baby Love, The Supremes

Say it loud, I'm black and I'm proud, James Brown


Eleverne har løbende talt om gruppedannelse til en evt. eksamen og har haft en række moduler (ca. 10 moduler) til at øve deres sammenspil. Afslutningsvis har alle elever spillet koncert for alle elever i 1g.

Eleverne har desuden sunget "Grib Chancen" af Danser med Drenge to-stemmigt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer