Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Brinkmann
|
Hold
|
2024 sa/xz (1xz sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politiske ideologier
Bog: Luk samfundet op, 3. udg., kap. 5.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Fokus på:
Ideologierne
- synet på mennesket, samfundet, statens rolle
Fordelings og værdipolitik
- venstre, eller højreorienteret
Rød og blå blok
- politiske holdninger
Dows model
- partiers adfærd
Molins model
- partiers valg af standpunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det politiske system i Danmark og mediernes rolle
Bog: Luk samfundet op, kap. 6, 7.
Faglige mål:
.anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Fokus på:
Easton model af det politiske system
Direkte og repræsentativt demokrati
konkurrence og deltagelsesdemokrati
Den parlamentariske styringskæde
Magt i politik
- forskellige magtbegreber
Valg og vælgere
Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
Regering og Folketing
Politisk deltagelse
- rettigheder og pligter
- forskellige former for politisk deltagelse
- statsborgerskab, medborgerskab
- den gode samfundsborger
Projektforløb
- oplæg vedr. vindmøller ved Broholm
- muligheder for politisk påvirkning?
Medierne og den demokratiske samtale
- medialisering
- kamp om politisk dagsorden
- nyhedskriterier
- priming og framing
- shitstorme og ekkokamre
- nyhedernes rolle
- falske nyheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Bog: Luk samfundet op, kap. 8, 9.
Faglige mål:
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Fokus på:
Maslows behovspyramide.
Velfærdstrekanten - stat, marked, civilsamfund
God økonomi - Økonomiske mål - mål konflikter
Det økonomiske kredsløb
Udsving i økonomien
Økonomisk politik
- Finanspolitik
-Pengepoltik
- Strukturpolitik
Velfærdstatens udvikling
Forskellige velfærdsmodeller
- universelle
- residuale
- korporative
Udfordringer
Løsninger på udfordringer
Konkurrencestat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446767423",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446767423",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63446767423"
}