Holdet 2024 sa/xz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Thomas Brinkmann
Hold 2024 sa/xz (1xz sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politiske ideologier
Titel 2 Det politiske system i Danmark og mediernes rolle
Titel 3 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politiske ideologier

Bog: Luk samfundet op, 3. udg., kap. 5.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

Kernestof:
politiske partier i Danmark og politiske ideologier


Fokus på:

Ideologierne
- synet på mennesket, samfundet, statens rolle

Fordelings og værdipolitik
- venstre, eller højreorienteret

Rød og blå blok
- politiske holdninger

Dows model
- partiers adfærd

Molins model
- partiers valg af standpunkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det politiske system i Danmark og mediernes rolle

Bog: Luk samfundet op, kap. 6, 7.

Faglige mål:

.anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.


Fokus på:

Easton model af det politiske system

Direkte og repræsentativt demokrati
konkurrence og deltagelsesdemokrati

Den parlamentariske styringskæde

Magt i politik
- forskellige magtbegreber

Valg og vælgere

Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser

Regering og Folketing

Politisk deltagelse
- rettigheder og pligter
- forskellige former for politisk deltagelse
- statsborgerskab, medborgerskab
- den gode samfundsborger

Projektforløb
- oplæg vedr. vindmøller ved Broholm
- muligheder for politisk påvirkning?

Medierne og den demokratiske samtale
- medialisering
- kamp om politisk dagsorden
- nyhedskriterier
- priming og framing
- shitstorme og ekkokamre
- nyhedernes rolle
- falske nyheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og velfærd

Bog: Luk samfundet op, kap. 8, 9.

Faglige mål:
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Fokus på:

Maslows behovspyramide.
Velfærdstrekanten - stat, marked, civilsamfund

God økonomi - Økonomiske mål - mål konflikter

Det økonomiske kredsløb

Udsving i økonomien

Økonomisk politik
- Finanspolitik
-Pengepoltik
- Strukturpolitik


Velfærdstatens udvikling

Forskellige velfærdsmodeller
- universelle
- residuale
- korporative

Udfordringer
Løsninger på udfordringer

Konkurrencestat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer