Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Søren Büchert
|
Hold
|
2024 id/fodbold (1.g id c fodbold)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fitness og styrketræning
Konditions- og almindelig styrketræning
Læringsmål Styrketræning
- Beherske centrale færdigheder
Niveau 1
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser uden belastning
- Ikke i stand til at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter.
- Ikke i stand til at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
-
Niveau 2
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med let belastning.
- Udfordret i at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Udfordret i at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 3
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med middel tung belastning.
- Kan assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Kan koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 4
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med tung belastning.
- Har let ved at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Har let ved at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for styrkeøvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
I dette boldbasisforløb har vi arbejdet med følgende boldspil
- Partibold (spilbarhed, bredde og bevægelse)
- "One-touch"
- Høvdingebold
Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse
Vi har inddraget spilhjulet så eleverne har opnået en forståelse for hvilke parametre man kan ændre på.
Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.
Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.
Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.
Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.
Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
fodboldrelaterede opvarmningsøvelser
Teknik:
Indersidespark, halvtliggende vristspark, Driblinger m. inder- og yderside, afslutninger, finter (husmandsfinter og Laudrupfinten), tæmning, headning, tackling, overlap
Taktik
Diverse pasningsspil - spilrelaterede øvelser - færdigt spil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Eleverne har i grupper arbejdet med at udvikle eget opvarmningsprogram pga. indledende øvelser som vi har lavet sammen på holdet.
Fokus
- opvarmningsprogrammets kvalitet - øvelsesvalg
- bevægelseskvalitet
- forevisning
- musikvalg og udførelse til denne
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63459991047",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63459991047",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63459991047"
}