Holdet 2024 id/fodbold - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Søren Büchert
Hold 2024 id/fodbold (1.g id c fodbold)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fitness og styrketræning
Titel 2 Boldbasis
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Rytmisk opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fitness og styrketræning

Konditions- og almindelig styrketræning

Læringsmål Styrketræning

- Beherske centrale færdigheder
Niveau 1
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser uden belastning
- Ikke i stand til at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter.
- Ikke i stand til at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave
-

Niveau 2
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med let belastning.
- Udfordret i at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Udfordret i at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 3
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med middel tung belastning.
- Kan assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Kan koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 4
- Korrekt forevisning af de enkelte øvelser med tung belastning.
- Har let ved at assistere makker som indpisker, teknisk vejleder og/ eller spotter
- Har let ved  at koble teori og praksis i udarbejdelsen af træningsprogram med relevante øvelser i forhold til den stillede opgave

Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for styrkeøvelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Boldbasis

I dette boldbasisforløb har vi arbejdet med følgende boldspil

- Partibold (spilbarhed, bredde og bevægelse)
- "One-touch"
- Høvdingebold

Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse

Vi har inddraget spilhjulet så eleverne har opnået en forståelse for hvilke parametre man kan ændre på.

Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.

Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.

Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.

Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.

Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

fodboldrelaterede opvarmningsøvelser

Teknik:
Indersidespark, halvtliggende vristspark, Driblinger m. inder- og yderside, afslutninger, finter (husmandsfinter og Laudrupfinten), tæmning, headning, tackling, overlap

Taktik
Diverse pasningsspil - spilrelaterede øvelser - færdigt spil


Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rytmisk opvarmning

Eleverne har i grupper arbejdet med at udvikle eget opvarmningsprogram pga. indledende øvelser som vi har lavet sammen på holdet.

Fokus
- opvarmningsprogrammets kvalitet - øvelsesvalg
- bevægelseskvalitet
- forevisning
- musikvalg og udførelse til denne
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer