Holdet 2024 id/håndbold - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Poulsen, Inger Søgaard Christiansen
Hold 2024 id/håndbold (1.g id c håndbold)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Kropsbasis
Titel 3 Styrketræning
Titel 4 Håndbold 1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Forløbsbeskrivelse boldbasis.
Boldbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for boldspil.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, som går igen i de fleste boldspil.
I dette boldbasisforløb har vi udelukkende arbejdet med den gruppe af boldspil, der betegnes som kaosspil.
Vi har arbejdet med følgende boldspil:
• Partibold (alle boldspils moder)
• Fodbold
• Håndbold

Vi har arbejdet med følgende elementer:
• Afleveringer og modtagninger
• Spilbarhed og bredde/dybde
• Taktisk forståelse

Niveau 1
Kaste og gribe med 1 og 2 hænder over korte afstande.
Løbe og drible med bold.

Niveau 2
Kan kaste og gribe over lidt større afstande.
Kan orientere sig inden man afleverer.
Kan aflevere og modtage i bevægelse.
Har en mindre grad af overblik over banen og de andre spillere.

Niveau 3
Kan aflevere og modtage relativt præcist, på flere måder og i fart.
Forstår at gøre sig spilbar.
Kan mandsopdække en modspiller.

Niveau 4
Kan aflevere præcist på flere måder i fart.
Forståelse af spilbarhed og bredde/dybde.
Forstår at gøre sig spilbar og at arbejde med retnings- og temposkift.
Kan dække hensigtsmæssigt op.

Niveau 5
Udviser overblik og forståelse for det samlede spil.
Afleverer præcist og hensigtsmæssigt stort set hver gang.
Bevæger sig hensigtsmæssigt både i angreb og forsvar.
Kan kommunikere med sine medspillere undervejs.
Har overskud til at tænke kreativt og lave finter.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kropsbasis

Forløbsbeskrivelse Kropsbasis.
Kropsbasis handler om at arbejde med grundlæggende begreber inden for bevægelse.
På den måde er det tanken at eleverne skal tilegne sig grundlæggende færdigheder, i bevægelse som kan anvendes i de fleste former for fysisk aktivitet

I dette kopsbasisforløb har vi arbejdet med følgende elementer:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed


Niveau 1
Eleven har kendskab til og kan forevise enkelte elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 2
Eleven har kendskab til og kan forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 3
Eleven kan demonstrere forståelse af begreberne:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed



Niveau 4
Eleven behersker flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed

Niveau 5
Eleven kan forklare og forevise flere elementer af:
• Balance
• Løb
• Hop/spring
• Muskelstyrke
• Smidighed
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styrketræning

Styrketræning.

Se vedhæftede læringsmål
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Håndbold 1

Læringsmål håndbold 1

- Beherske centrale færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Niveau 1
- forevisning af stødkast
- Forevisning af parade
- Forevisning af 3 –skridts finte
- Forevisning af keeper bevægelser i målet

Niveau 2
- Forevisning af stødkast med tilspil fra en anden person
- Forevisning af parade i forbindelse med ”angreb” fra en anden person
- Forevisning af 3 –skridts finte i forbindelse med ”angreb” mod en anden person
- Forevisning af keeperbevægelser i forbindelse med styrede skud

Niveau 3
- Bruge stødkast i en sammensat sekvens
- Bruge parade i forbindelse med en sammensat sekvens
- Bruge af 3 –skridts finte i en sammensat sekvens
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med frie skud

Niveau 4
- Bruge stødkast i det færdige spil
- Bruge parade i det færdige spil
- Bruge af 3 –skridts finte i det færdige spil
- Bruge keeperbevægelser i forbindelse med det færdige spil

Niveau 5
- Mestre niveau 1-4 og selv forevise andre former for skud, finter, forsvarsaktioner eller keeperaktioner


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer