Holdet 2024 NG_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Johanne Thorhauge
Hold 2024 NG_C1 (3.g ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geomorfologi - Fyns tilblivelse og anvendelse
Titel 2 Er vulkaner gode naboer
Titel 3 Fremtidens klima - hvilke ændringer venter os?
Titel 4 Løsninger på klimaudfordringen
Titel 5 Bæredygtighed og demografi i lokal/global kontekst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geomorfologi - Fyns tilblivelse og anvendelse

Den jord vi går på er et kæmpe reservoir af råstoffer. I skal i dette forløb arbejde med dannelsen og anvendelsen af jordbunde. Herunder istiders opståen og deres modellering af landskabet med særligt fokus på Sydfyn. I skal lave kortanalyse og undersøge aflejringer på forskellige lokaliteter, som I samlet skal bruge til at vurdere de forskellige aflejringsforhold og anvendelsesmuligheder.


Kernestof:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
-Natur og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt ̶
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre ̶
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer

Felttur til Egebjergbakker og Stenstrup Issø og Sellebjerg Grusgrav med opfølgende laboratoriebehandling
- kortanalyse - højdekort, tematiske kort, jordbundskort,
- brug af geomorfologisk trekant og aktualitetsprincippet
- slemmeprøver i felten, efterfulgt af sigteanalyser og laboratoriet
- permeabilitetsøvelser med jordprøver fra felten
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflejringsmiljøer 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er vulkaner gode naboer

I dette forløb skal I arbejde med vulkaners dannelse og betydning for omverdenen på godt og ondt. I skal forstå de geologiske og pladetektoniske processer, der ligger til grund for dannelsen og placeringen af forskellige vulkantyper.  Desuden skal I arbejde med vulkanernes betydning for klima, jordbund, geotermi - og herunder for menneskenes produktion og levevilkår.
I skal igennem forløbet lave en del kortmodellering i GE, samt udføre simple eksperimenter med bjergarters densitet og bestemmelse af jordskælvs epicentre, som led i at forklare de store drivkræfter i pladetektonikken

Kernestof:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

Faglige mål:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Øvelser og forsøg:
- Bestemmels af bjergarters densitet
- Bestem et jordskælvs epicenter ved triangulering
- Øvelser i GE (rummelige mønstre): Lithosfærepladernes alder og højdeprofiler, Pladegrænser og vulkaners placering, jordskælvs placering og dybder,
- Beregning af askeudslip ved Vesuv-udbruddet + vurdering af befolkningen mulighed for evakuering.
- Undersøgelse af Indonesiens produktion og export
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Er vulkaner gode naboer 04-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fremtidens klima - hvilke ændringer venter os?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bæredygtighed og demografi i lokal/global kontekst

Miniforløb om samfunds- erhvervsudvikling og demografisk transition. Forløbet ligger som en fordybelse/forlængelse på I og U-lande problematikken i plasthåndtering og omstilling til bæredygtig og cirkulær økonomi i forrige forløb

Kernestof, det skal I lære om:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

Faglige mål, I skal arbejde med at:
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Bæredygtighed - og dermed grundforståelsen af FNs mål for bæredygtighed - ligger integreret i forløbet. Særligt disse træder frem i behandlingen af konsekvenserne af demografisk og samfundsmæssig udvikling: 1 afskaf fattigdom, 3 sundhed og trivsel, 5 ligestilling mellem kønnene, 10 mindre ulighed, 12 ansvarligt forbrug og produktion

Øvelser og forsøg
- mini-undersøgelser af Kina BNP og gini-koefficient mm mhp at placere landet mellem u-, i- og mellemindkomstland og betydningen af naturgrundlaget for landets muligheder og placering i det globale produktionsapparat
- case studie af udvalgte landes transitioner, inkl vurdering af bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Befolkningsanalyser 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer