Holdet 2024 PS_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Anders Poulsen
Hold 2024 PS_B1 (3.g Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdom, identitet og trivsel
Titel 2 De særligt farlige
Titel 3 Psykologisk undersøgelse
Titel 4 Følelser og relationer
Titel 5 Anvendelse af teori
Titel 6 Metode/synopsisskrivning og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdom, identitet og trivsel

Kernestof:
Personlighed, 5 faktor modellen.
Identitet:
- Social identitet, ungdomsidentitet og kulturel identitet.

Supplerende stof:
Sundhedspsykologi (Stress og coping)
Klinisk psykologi (Diagnoser)
Børne og familie psykologi (Familiens betydning for identitetsdannelsen)

Psykologiske teorier og teoretikere, Ungdom og trivsel:
Svend Brinkmann, (Diagnoser skyldes en placering af problemerne i den enkelte)
Patologiseringsforklaringen (Sygeliggørelse af normalerfaringer)
Epidemiforklaringen (Vi kan ikke følge med i senmordernitetens høje tempo)
Jerome Bruner (fællesskabende fortællinger)
Anthony Giddens, (Det senmorderne samfund og Identitet som et refleksivt projekt)
Michael White, (Narrative samtaler)
Erving Goffman (Socialkonstruktivisme)

Pensum og ekstra materiale, Ungdom og trivsel:
Kapitel 12 (Højhastighedssamfund og diagnosekultur) i Psyk B
Dokumentar: Presset ungdom TV2, 2023
Dokumentar: Min indre kode CFU
Dokumentar: Sammen til sidste spring DR
”Personlighedspsykologi”, ”Ungdom og senmodernitet” og ”Køn og kønsforskelle” samt ”Risiko og resiliens” fra ”psykologiens veje” systime (fra psykologi C)


Psykologisk metode og arbejdsformer:
Primært lærercentreret undervisning men med elevcentreret arbejde i form af gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De særligt farlige

Kernestof
Udviklingspsykologi. (Opvækstens betydning for udvikling af psykopatiske personlighedstræk)
Personlighed og identitet
Social psykologi (Gruppens betydning for udvikling af farlig adfærd)

Supplerende stof
Klinisk psykologi (Personlighedsforstyrrelser)
Retspsykologi (Gerningsmandsprofiler, retslægerådet)

Psykologiske teorier og teoretikere, De særligt farlige:
Robert Hares (PCL-R Psychopathy Check List Revised)
Han Bruner (Geners betydning for udvikling af voldelig og impulsiv adfærd)
James H. Fallon (Samspil mellem gener og miljø (Epigenetik)
James M. Dabbs (Hormoners betydning for udvikling af farlig adfærd)
Albert Bandura (Imitation af voldelig adfærd)
Cecilie Nørgaard (Kulturens betydning for udvikling af voldelig adfærd)
Bent Isager- Nielsen (Motiver til drab og typer af gerningsmænd)
Ressler, Burgess og Douglas (modus operandi, signatur og iscenesættelse)

Pensum og ekstra materiale, De særligt farlige:
Kapitel 9 (Retspsykologi) i Psyk B
”De særligt farlige” Sæson 1. afsnit 1, DR-Dokumentar 2022 (Fokus på de forskellige typer af anbringelse der findes i Danmark)
”Det ender med drab” afsnit 1, DR-Dokumentar 2015 (Fokus på om man kan spotte dyssocial personlighedsforstyrrelse)
” I forbryderens sind, seriemordere ” Netfilx dokumentar 2018 (Fokus på mønstre i seriemordere opvækst, adfærd eller lign.)
”Når mænd slår kvinder ihjel” 1. afsnit, DR-Dokumentar 2018 og ”Når kvinder slår mænd ihjel” 1. afsnit, DR-Dokumentar 2020 (Fokus på kønsforskelle)
”Forbrydelsens sind” side 112-146 (Jens), Kristina Antivakis, Mette Brandt- Christensen og Tine Wøbbe, 2021.

Psykologisk metode og arbejdsformer
lærercentreret undervisning, men stort fokus på elevinddragelse og elevcentreret undervisning med gruppevis udvælgelse af en nyere kriminalsag. Grupperne indsamlede herefter data og lavede en skriftlig samt mundtlig fremstilling af den valgte sag og tilhørende data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Psykologisk undersøgelse

Eleverne på holdet valgte at arbejde sammen om en psykologisk undersøgelse.
Deres hypotese var at 1. g eleverne på Oure Kostgymnasium, ville være mere trygge og dermed deltage mere i timerne, hvis de selv fik lov til at bestemme hvor de ville sidde i klassen, og hvem de arbejdede i grupper med, end hvis det var lærer bestemt.

De arbejde i forløbet med psykologiske metoder som observation i klasserummet, spørgeskema til både elever og lærer, interviewe  med både elever og lærer.
Efterfølgende blev data behandlet og lavet til en præsentation som blev fremlagt på et lærermøde sidst i forløbet.

Der var i forløbet stor frihed og selvbestemmelse da observationer og interviewes ikke nødvendigvis kunne planlægges i de skemalagte moduler.
Forløbet var meget vellykket og gav eleverne en stor indsigt i hvordan kan kan arbejde med små grupper som en del af et større projekt, samt erfaring med de psykologiske metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Følelser og relationer

Kernestof

Kognition (Følelsernes betydning i dannelsen af relationer)

Udviklingspsykologi (Tilknytningens betydning for valg af partner)

Personlighed og identitet (Identitet som ”et syn på os selv gennem andres øjne”)

Socialpsykologi (Gruppens betydning for oplevelse af følelser)


Supplerende stof

Neuropsykologi (Følelser og forelskelse)


Psykologiske teorier og teoretikere, Følelser og relationer

Evolutionspsykologi (Følelser tjener til menneskets overlevelse og reproduktion)
Neuropsykologi (Hvordan påvirker transmitterstoffer vore oplevelse af følelser)
Richard Lazarus, (Kognitiv evaluering som udgangspunkt for følelser)
Gruppepsykologi (Social følelsesmæssig smitte)
Socialkonstruktivisme, Lisa Feldman Barrett (konstruerede følelser)
John Bowlby og Mary Ainsworth (Tilknytningens betydning for valg af relationer)
Robert Sternbergs, (passion, intimitet og forpligtelse)
Narrativ psykologi, Robert Sternberg (Kærlighed som en fortælling)
Evolutionspsykologi, David M. Buss (Romantisk kærlighed som middel til reproduktiv succes)

Pensum og ekstra materiale, Følelser og relationer:
Kapitel 5 (Følelsernes psykologi) og kapitel 8 (Tilknytning og kærlighed) i Psyk. B

”Derfor forelsker du dig aldrig i den forkerte” Kapitel 2 og 3 Jytte Vikkeløse 2022.
”Fede forhold” sæson 6 DR 2024
”Døm vores forhold” sæson 2 DR 2024
”Matchet på mælkevejen” sæson 2 DR 2022
”Vild kærlighed” sæson 3 DR 2024

Psykologisk metode og arbejdsformer
lærercentreret undervisning, men stort fokus på elevinddragelse og elevcentreret undervisning med gruppevis udvælgelse af en nyere kriminalsag. Eleverne valgte og præsenterede forskellige realityprogrammer med fokus på at skabe kærlighedsrelationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Anvendelse af teori

Med udgangspunkt i de enkelte forløb, blev teorien gruppevis anvendt på forskellige cases som artikler og dokumentarer,  formålet var at øve det at se problemstillingen fra flere sider, så de enkelte gruppemedlemmer tog et teoretisk perspektiv og så fremlagde og diskuterede de løsningsforslag og perspektiver på de udvalgte cases.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer