Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Thomas Brinkmann
|
Hold
|
2024 ID_B1 (3.g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
Driblinger
Finter
Lege med driblinger og dække bolden
Indersidespark
- fokuspkt
- konkurrence
- kant
- spil på små mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fysiologi
Bog: Krop og træning.
Lungerne
- træk vejret
- lungernes funktion og opbygning
- vitalkapacitet
Hjertet og kredsløbet
- det lille og det store kredsløb
- blodtryk og puls
- blodvolumen
- hæmoglobin
Muskler
- actin og myosin
- koncentrisk, excentrisk og statisk kontraktion
- røde fibre (myoglobin, mitochondrier, oxodative enzymer), hvide fibre (glykolytiske enzymer).
Nervesystemet
- somatiske
- autonome (sympatiske og parasympatiske)
- reflekser
Energiopsætning og ernæring
- anaerob proces
- aerob proces
Temperatur og varmeregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Hvorfor opvarmning?
Principper for program
Udarbejdelse af program i grupper
Forevisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Anatomi og træningslære
Bog: Krop og træning
Knogler og led
Muskler
Bevægelsesanalyser
Træningslære
- kondition
- styrke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Håndbold
Driblinger, kast
Målmands opvarmning - skud.
Finter
Angreb, forsvar
Spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Styrketræning og cirketræning
Cirkeltræning
- opbygning og udførelse
- varighed og pauser
- fokus på: udholdenhed, spændstighed, statisk arbejde
Styrketræning
- program, principper for træning
- hvad trænes
- fokus på eksplosiv, styrke, muskelvækst
- belastning i % af 1RM, gentagelser, sæt, pauser, primær effekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Serv - lang forhånd, baghånd
Clear - fokuspunkter
Drop
Lop
Smash
Netspil
Placering på banen
Point
Kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Samfund, idrætsvaner, kropsdyrkelse
Hvem dyrker idræt - hvorfor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vandaktiviteter
Svøm valgfrit med tøj.
Bjærgning og optagning fra vand.
Dykning efter objekt.
Hjertestarter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleybold
Finger, baggerslag, serv
Placering på banen
Regler, points
Spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Idrætten mellem sundhed og kultur
Idrættens oprindelse
Fra folkefodbold til moderne fodbold
Fra hofkultur til sporten som ny bevægelsesform
Borger i det nye samfund - den moderne gymnastik
Den moderne idræt og folkesundheden
- byplanlægning
- idrætsudøvelse som styrkende strategi
- I. P. Müller og sundhed og idræt
- film: Kroppen er mit tempel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Performance/kreative bevægelser
Labansbevægelseslære
- lege og øvelser
- små serier sat sammen
- navne og cpr. nr. dans
- markeringer på kroppen som styrende for bevægelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Floorball
Stav, regler m.v
Dribling, skud m.v.
småspil foran mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Motivation og målsætning
Indre og ydre motivation
Målorientering, konkurrence og opgaveorientering
Opvækst og målorientering
Træningsplanlægning og konkrete mål - resultatmål, præstationsmål, procesmål
Krav til læring
Spændingsregulering
Omvendt U.kurve
- øgning, mindskning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Forberedelse og afvikling
Start og slut test
Præsentation af projekt for klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672896103",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672896103",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672896103"
}