Oure Kostgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Oure Kostgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet GF 1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Camilla Juul Bach, Eva Nørgaard, Rasmus Stobbe
Hold
2025 ap/GF 1 (
GF 1 ap almen
,
GF 1 ap latin
,
GF 1 ap spansk
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP-latin
Titel 2
Almen sprogforståelse
Titel 3
Forløb#2
Titel 4
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP-latin
Indhold
Kernestof:
Grammatik for dummies. Sproget.dk
M Hermann, A. Lange og M Sinding: Sprog på spil 2.udg.; sider: 8, 13, 15-18, 85, 115-118, 123, 203-205, 207-208
Hej GF 1. Jeg glæder mig til at møde jer! Vi ses i morgen :)
Indledning til latindel (Sprogenes Verden s.113-115).pdf
I. Troja s.116-122.pdf
Lektier: Øv jer i at forklare forskellen på hvad et transitivt og et kopulativt verbum er. Lær bøjningen af sum ('at være') udenad: sum, es, est, sumus, estis, sunt.
II. Den trojanske krig s.123-127.pdf
https://app.minlaering.dk/login/opret?code=V54LkQS1
Verballed. Øvelse 2. Sprogenes veje. Minlæring
Subjekter. Øvelse 3. Sprogens veje. Minlæring
Sæt uret på 10 minutter. I skal læse siderne i bogen. Er der mere tid tilbage, så laver du også opgave 1 og opg. 5
Repetér bøjningen af sum: sum, es, est, sumus, estis, sunt. Og ny lektie er: Lær endelser på verber i nutid udenad: O-S-T-MUS-TIS-NT. Men bare rolig: Errare humanum est!
1.Opvarmning: OST-MUS-TIS-NT. Sum og verbet juvo. Pararbejde. 2.Hvad er forskellen på lykke og held? Audaces fortuna iuvat 3.Latinflappen – et nyt værktøj 4.Introduktion af genitiv og adjektiver 5.Ved tavler: Genitiv øvelse 10-11, s.132 og adjektiver
Øv de bøjningsmønstre af verberne, som vi allerede kender: SUM (alle seks former) - og de faste endelser i nutid: OST, MUS, TIS, NT. Sig dem højt og rytmisk - meget gerne sammen med jeres roomie :)
Sidste gang talte vi om, at jo tættere sprog er på vores eget sprog og jo mere vi kender til konteksten, jo nemmere er det at lære sprogene. I skal som lektie læse om, hvor ordene i vores sprog kommer fra, for dansk er på ingen måde "dansk".
Lektier til modulet: Lav øvelse 3 om adjektivers køn s.133 i kapitel III. Troja (kan findes i Dokumenter/Hold/GF1 ap).
Opgave. Hvilke ord er ikke oprindeligt danske.docx
Adaptiv syntaktisk analyse
Oprettelse
Artikel. Sproglig prostitution. Fremmedord.pdf
Vi ser på lektien fra torsdag i sidste uge, hvor jeg var syg
I skal som lektie på Minlæring øve det I synes er sværest til syntaktisk analyse. Vi er ved at være der, hvor det gerne skal sidde der. Sæt uret på 15 minutter og øv løs
Sætningens almindelige led. Minlæring
Artikler. Ind i sproget. Systime.pdf
1. arbejdsplan for morfologi .docx
2. Morfologiarbejdplan.docx
I sidste modul var vi i gang med at analysere og oversætte latin til dansk, (Kap. IV. Lucretia Collatino Salutem dicit, s.137). Oversæt som lektie sætning (4): "Collatinus epistulam legit. Lucretia in epistula sic scribit:" Tag latinflappen til hjælp
Latinske tatoveringer med tal.pptx
IV. Lucretia og Sextus Tarquinius s.135-140.pdf
Lektier: Skab et overblik over hvordan de latinske substantiver skal bøjes. Tegn med en blyant på et stykke papir (og måske en lineal) følgende skema:
I timen: Kapitel V. Hannibal: Oversæt s.143 og øvelse 19 s.144, mindst tre af hver og 8-10 sætninger i alt
3. morfologiarbejdsplan. Verber.docx
Adverbier.pdf
Madanmelderne går ordamok.docx
I skal som lektie have lavet arbejdsark 1 færdig. I kom et godt stykke sidste time. Var man ikke til timen, så skal man også lave det færdig
Lektier: Analysér og oversæt sætning (13) s.143 (i kap. V: Hannibal): "Hannibal ad Trasimenum lacum paene totum exercitum Romanum exstinguit". Husk at latinflappen ligger i dokumentmappen ved siden af kapitlerne.
Evas dokument om verber.pdf
Minlæring. Genre
I skal have lavet arbejdsark 2 (se d. 26) og have lavet jeres madanmeldelse færdig, så I kan læse den højt.
Emma og Jonas madanmeldelseBastian, Sebastian og Ida madanmeldelse.I skal være klar til at tale genre i forhold til den udleverede tekstI skal som lektie have lavet opgaverne til verber, som ligger på arbejdsplanen på torsdagstimen. Var man ikke til
Lektie om suffikser 22.oktober 2025.docx
I skal som lektie lave en morfologisk og syntaktisk analyse af udleverede kopi. I kan også finde den her som fil, hvis I ikke var til timen fredag d. 2.10. I skal nå både syntaktisk og morfologisk analyse af nogle af sætningerne på 15 minutter.
Prøveeksempel. 15 minutters forberedelse.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Almen sprogforståelse
I Almen sprogforståelse skal I arbejde med sproglig analyse af tekster, sproghistorie, sociolingvistik og sproglige læringsstrategier.
En del af undervisningen vil være en introduktion til latin, men ellers vil det meste dreje sig om dansk med eksempler på nutidige fremmedsprog.
En stor del af tiden bruges på at øve syntaktisk- og morfologisk analyse, så I er forberedt på fremmedsprogsundervisningen. Det er jo svært at lære sprog, hvis man ikke forstår hvordan ens eget sprog er bygget op.
Sproghistorien giver et alment dannende overblik over sprogenes sammenhæng og viser jer, hvordan I ved hjælp af lidt sproglig kreativitet ofte kan regne ud, hvad ord på tæt beslægtede sprog betyder, hvis I kender et af sprogene.
Sociolingvistikken fremmer jeres sproglige bevidsthed om, hvordan I kommunikerer mest hensigtsmæssigt og hvordan afvigelser fra sprognormen kan have et kommunikativt formål.
De sproglige læringsstrategier klæder jer på til at gå i gang med fremmedsprogene
Indhold
Kernestof:
Grammatik for dummies. Sproget.dk
M Hermann, A. Lange og M Sinding: Sprog på spil 2.udg.; sider: 8, 13, 15-18, 85, 115-118, 123, 203-205, 207-208
Hej GF 1. Jeg glæder mig til at møde jer! Vi ses i morgen :)
Indledning til latindel (Sprogenes Verden s.113-115).pdf
I. Troja s.116-122.pdf
Lektier: Øv jer i at forklare forskellen på hvad et transitivt og et kopulativt verbum er. Lær bøjningen af sum ('at være') udenad: sum, es, est, sumus, estis, sunt.
II. Den trojanske krig s.123-127.pdf
https://app.minlaering.dk/login/opret?code=V54LkQS1
Verballed. Øvelse 2. Sprogenes veje. Minlæring
Subjekter. Øvelse 3. Sprogens veje. Minlæring
Sæt uret på 10 minutter. I skal læse siderne i bogen. Er der mere tid tilbage, så laver du også opgave 1 og opg. 5
Repetér bøjningen af sum: sum, es, est, sumus, estis, sunt. Og ny lektie er: Lær endelser på verber i nutid udenad: O-S-T-MUS-TIS-NT. Men bare rolig: Errare humanum est!
1.Opvarmning: OST-MUS-TIS-NT. Sum og verbet juvo. Pararbejde. 2.Hvad er forskellen på lykke og held? Audaces fortuna iuvat 3.Latinflappen – et nyt værktøj 4.Introduktion af genitiv og adjektiver 5.Ved tavler: Genitiv øvelse 10-11, s.132 og adjektiver
Øv de bøjningsmønstre af verberne, som vi allerede kender: SUM (alle seks former) - og de faste endelser i nutid: OST, MUS, TIS, NT. Sig dem højt og rytmisk - meget gerne sammen med jeres roomie :)
Sidste gang talte vi om, at jo tættere sprog er på vores eget sprog og jo mere vi kender til konteksten, jo nemmere er det at lære sprogene. I skal som lektie læse om, hvor ordene i vores sprog kommer fra, for dansk er på ingen måde "dansk".
Lektier til modulet: Lav øvelse 3 om adjektivers køn s.133 i kapitel III. Troja (kan findes i Dokumenter/Hold/GF1 ap).
Opgave. Hvilke ord er ikke oprindeligt danske.docx
Adaptiv syntaktisk analyse
Oprettelse
Artikel. Sproglig prostitution. Fremmedord.pdf
Vi ser på lektien fra torsdag i sidste uge, hvor jeg var syg
I skal som lektie på Minlæring øve det I synes er sværest til syntaktisk analyse. Vi er ved at være der, hvor det gerne skal sidde der. Sæt uret på 15 minutter og øv løs
Sætningens almindelige led. Minlæring
Artikler. Ind i sproget. Systime.pdf
1. arbejdsplan for morfologi .docx
2. Morfologiarbejdplan.docx
I sidste modul var vi i gang med at analysere og oversætte latin til dansk, (Kap. IV. Lucretia Collatino Salutem dicit, s.137). Oversæt som lektie sætning (4): "Collatinus epistulam legit. Lucretia in epistula sic scribit:" Tag latinflappen til hjælp
Latinske tatoveringer med tal.pptx
IV. Lucretia og Sextus Tarquinius s.135-140.pdf
Lektier: Skab et overblik over hvordan de latinske substantiver skal bøjes. Tegn med en blyant på et stykke papir (og måske en lineal) følgende skema:
I timen: Kapitel V. Hannibal: Oversæt s.143 og øvelse 19 s.144, mindst tre af hver og 8-10 sætninger i alt
3. morfologiarbejdsplan. Verber.docx
Adverbier.pdf
Madanmelderne går ordamok.docx
I skal som lektie have lavet arbejdsark 1 færdig. I kom et godt stykke sidste time. Var man ikke til timen, så skal man også lave det færdig
Lektier: Analysér og oversæt sætning (13) s.143 (i kap. V: Hannibal): "Hannibal ad Trasimenum lacum paene totum exercitum Romanum exstinguit". Husk at latinflappen ligger i dokumentmappen ved siden af kapitlerne.
Evas dokument om verber.pdf
Minlæring. Genre
I skal have lavet arbejdsark 2 (se d. 26) og have lavet jeres madanmeldelse færdig, så I kan læse den højt.
Emma og Jonas madanmeldelseBastian, Sebastian og Ida madanmeldelse.I skal være klar til at tale genre i forhold til den udleverede tekstI skal som lektie have lavet opgaverne til verber, som ligger på arbejdsplanen på torsdagstimen. Var man ikke til
Lektie om suffikser 22.oktober 2025.docx
I skal som lektie lave en morfologisk og syntaktisk analyse af udleverede kopi. I kan også finde den her som fil, hvis I ikke var til timen fredag d. 2.10. I skal nå både syntaktisk og morfologisk analyse af nogle af sætningerne på 15 minutter.
Prøveeksempel. 15 minutters forberedelse.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438080790", "T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438080790", "H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70438080790" }