Holdet GF 1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Skolerne i Oure Sport & Performance
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Camilla Juul Bach, Eva Nørgaard, Rasmus Stobbe
Hold 2025 ap/GF 1 (GF 1 ap almen, GF 1 ap latin, GF 1 ap spansk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-latin
Titel 2 Almen sprogforståelse
Titel 3 Forløb#2
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-latin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Almen sprogforståelse

I Almen sprogforståelse skal I arbejde med sproglig analyse af tekster, sproghistorie, sociolingvistik og sproglige læringsstrategier.
En del af undervisningen vil være en introduktion til latin, men ellers vil det meste dreje sig om dansk med eksempler på nutidige fremmedsprog.
En stor del af tiden bruges på at øve syntaktisk- og morfologisk analyse, så I er forberedt på fremmedsprogsundervisningen. Det er jo svært at lære sprog, hvis man ikke forstår hvordan ens eget sprog er bygget op.
Sproghistorien giver et alment dannende overblik over sprogenes sammenhæng og viser jer, hvordan I ved hjælp af lidt sproglig kreativitet ofte kan regne ud, hvad ord på tæt beslægtede sprog betyder, hvis I kender et af sprogene.
Sociolingvistikken fremmer jeres sproglige bevidsthed om, hvordan I kommunikerer mest hensigtsmæssigt og hvordan afvigelser fra sprognormen kan have et kommunikativt formål.
De sproglige læringsstrategier klæder jer på til at gå i gang med fremmedsprogene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer