Holdet EUX H2.1 Fy-B 0824 tø-mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - HTX Roskilde
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Jacob Hamann Olsen
Hold EUX 2024 FY-B 0824 tø-mu (H1.1 FY-B m-t 0824, H2.1 FY-B m-t 0824)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og Stof
Titel 2 Termodynamik
Titel 3 Bølgelære og Lys
Titel 4 EUX fysik B El-lære
Titel 5 EUX fysik B Bevægelse
Titel 6 EUX fysik B Kræfter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og Stof

Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
Energi
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
̶ termisk ligevægt og kalorimetri

Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 1 Fysikkens grundlag +2 Energi
Tilstandsformer. Fast, flydende, gas. Smelte og fordampningsvarme
Temperatur Celsius, Kelvin absolutte nulpunkt
Specifik varmekapacitet. Indre energi, varme Q
Energiomdannelse, nyttevirkning
Kolorimetri fælles temperatur. Isolerede systemer, åbne/ lukkede, Varmeisolerende systemer
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode

Opgaver Opg 1.5.3 densitet
Opg 1.7.1-2 tyngdeacceleration
Opg 2.6.1-3 specifik varmekapacitet
Opg 2.8.4 smelte og fordampningsvarme
Opg 2.10.2 fælles temperatur


Aflevering Journal bestemmelse af materiale ud fra c-værdi og densitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Termodynamik

Faglige mål
̶ kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
Tryk i væsker
Opdrift
Idealgasloven
Gassers densitet, gassers arbejde
Indhold Orbit B HTX/EUX Kap 3 Termodynamik
Opdrift på hval
Hængende lod i vand
Beregning antal mol
How engines work
Idealgas simulering
Densitet af gasser rho= M*P/R*T

Opgaver
Opg 3.1.1 Tryk
Opg 3.2.3 Tryk under væskesøjle
Opg 3.3.2 Tyngdekraft/ opdrift ligevægt på skib
Opgave 3.5.1 Stofmængde
Opgave 3.5.3 Køleskab
Opg 3.6.3 Luftens densitet+ idealgas
Opg 3.6.4 Varmluftsballon
Opg 3.6.5 Varmluftsballon
Kap opg 3.5 Idealgasligning

Aflevering
Bestemmelse af materiale densitet ved opdrifts formel
Forsøg med atmosfærisk luft ved brug af ideal gasligning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølgelære og Lys

Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
Bølger
̶ grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
̶ lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
̶ det elektromagnetiske spektrum

Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 5 Bølger
Simulering Amplitude og bølgelængde
The original double slit experiment.
Phet simulering stående bølge
Youtube Microovn
Phet simulering brydning af lys

Opgaver
Opg 5.1.1 lydens hastighed/ temperatur
Opg 5.2.1 bølgelængde/ amplitude
Opg 5.4.1-3 bølgeligning
Kap opg 5.2 Gitteligning

Aflevering
Redegørelse for grundlæggende bølgeegenskaber
Journal Bølge Brydning
Journal Gitterligning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EUX fysik B El-lære

Materialer:
Holck, Kraaer & Lund: Orbit B htx, Systime, 2008
s. 98 - 120 + 131 - 133

Kernestof:
- begreber og love til beskrivelse og beregning af simple jævnstrømskredsløb, herunder elektromotorisk kraft og indre modstand
- Strømstyrke
- Spændingsforskel
- Modstand (resistans)
- Joules lov om effekt afsat i en leder
- Resistivitet og resitans afhængighed af geometri og temperatur
- Batterimodellen

- Vekselstrøm og effektv strømstyrke samt spændingsforskel
- Magnetisme og induktion samt transformering af strøm
- Fremstilling af vekselstrøm med henblik på energiforsyning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg - Ellære - U I karakteristik 18-08-2025
Omfang Estimeret: 12,50 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EUX fysik B Bevægelse

Materialer:

Holck, Kraaer & Lund: Orbit B htx, Systime, 2008
s. 254-259 + s. 260-267

Kernestof:
– simple bevægelser i én dimension

Faglige mål, der er fokus på i dette forløb:
– kende og kunne anvende fysiske størrelser og enheder
– kunne anvende fysikkens grundlæggende love i forbindelse med det eksperimentelle arbejde og til løsning af enkle teoretiske problemer

Øvelser:
- Udledning og anvendelse af bevægelsesligningerne.
- Dataanalyse og presentation: bevægelse med konstant hastighed.

Forsøg til første journal: Analyser en bevægelse af et selvvalgt objekt og vis hvad der sker med strækning, hastighed og acceleration af objektet. (Skriftlighed og dokumentation)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EUX fysik B Kræfter

Materialer:
Holck, Kraaer & Lund: Orbit B htx, Systime, 2008
s. 274 - 292

Kernestof:
– kraftbegrebet og Newtons love, herunder tyngdekraft og gnidning


Øvelser:

a) Gnidningskraft afhænger af massen af objektet der bevæger sig
b) Gnidningskraften er uafhængig af kontaktarealet
c) Gnidningskoefficienten er under 1

Statisk og dynamisk friktion og hvordan det måles med et newtonmeter
Beregninger og bestemmelse af statiske og dynamiske koefficienter ud fra forsøg
1) Anvendelse af newtonmeter
2) Anvendelse af skråt plan
Bestemmelse af friktionskoefficienter ved hjælp af skråt plan

På skråt plan samt betingelse for statisk friktion og udledning af µ =tan⁡(φ) og forsøg med måling af φ for forskellige flader og beregning af µ og sammenligning med tabelværdier

- Beregning af bremselængder


Luftmodstand og kræfter på et faldende objekt når luftmodstand medtages
Hvad er luftmodstanden på et objekt afhængig af?
Betingelse for acceleration og konstant hastighed - skitser v(t) graf, a(t) graf og s(t) graf for et faldende objekt.
Sluthastighed for faldende objekt og sammenligning med frit fald.
Effekten af luftmodstanden P=F·v og beregning af effektforbruget ud fra luftmodstand for en aerodynamisk bil.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frit fald med tracker 15-09-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer