Holdet E1g sa/2 HHX (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - NEXT
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anders Christian Schram Lunn
Hold E2025 sa/2 HHX (E1g sa/2 HHX)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi og Identitet
Titel 2 Ulighed og Fattigdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi og Identitet

Undervisningsforløbet ”Sociologi og Identitet” forsøger fra start af at tage livtag med, hvordan vi mennesker lever liv sammen, og hvorfor og hvordan vi lever sammen.
I den forbindelse introduceres eleverne til en række helt centrale sociologiske begreber som socialisering, familie og familieformer, normer, sociale roller, sanktioner, kultur, sociale grupper, identitet, anerkendelsesbehov, integrationstyper, samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne). Disse faglige begreber får eleverne mulighed for at anvende direkte på deres samtid og den ungdomsgeneration, som de selv er en del af, fordi aktuel empiri inddrages i dette forløb, og afkræver eleverne, at de kan analysere og anvende faglig viden (begreber og teorier) til at forstå og forklare unges muligheder og udfordringer i den senmoderne tid, som vi alle sammen lever i.
I forløbet sættes der således fokus på dels, hvordan generationen af unge har det i Danmark herunder, hvad der kan forklare, at en større gruppe unge end tidligere mistrives, føler sig stressede og i højere grad oplever angst og tristhed.
I forbindelse med forklaringer på, hvad der kendetegner og kan udfordre individet, ikke kun det unge menneske, i det senmoderne samfund kombineres dette forløb med klassiske sociologiske teori (Honneth, Goffman, Giddens og Ziehe).

Faglige mål
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- Ligestilling mellem kønnene
- kvantitativ og kvalitativ metode

Materialer der inddrages i forløbet
- Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021

Forløbets varighed: forløbet består af 9 moduler (á 90 minutters varighed)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ulighed og Fattigdom

Undervisningsforløb ”Ulighed og Fattigdom”

Formålet med forløbet er at give indblik i samfundet, men med ulighed og fattigdom som omdrejningspunkt. Vi har arbejdet livsstil og livsformer, Minervamodellen, Segmentering og Livsstilsanalyse, Bourdius kapitaler, Basil Bernsteins sprogkodeteori, social ulighed, levevilkår, social stratifikation, social mobilitet, social arv, Økonomisk ulighed, Gini-koefficienten, Absolutte og Relativ fattigdom. Derudover har vi undersøgt politisk-ideologiske holdninger til ulighed og fattigdom i Danmark. Til slut har der været information om fordelings- og værdipolitiske akser + oplæg om Downs’ og Molins modeller.

Varighed: 9 moduler af 90 minutter.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Materialer:
- Grundbog: Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021.
- Afsnit 1 i DR-dokumentaren ”Syg forskel” omhandlende forskelle i sundhed imellem to geografiske områder i Ålborg (Hasseris og Ålborg øst).
- Forskellige artikler og statistiker og uddrage fra rapporter
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer