Titel
2
|
INUITTERNES KULTUR OG RELIGION
Fag: Religion
Lærer: Kurt Solbjerg
Forløbsbeskrivelse: Forløbet handler om inuit religion og kulturmødet mellem inuit religionen og kristendommen. I forløbet skal vi lære forskellige begreber, som vi skal bruge til at analysere inuit religion:
• Gudsbegreb: Animisme
• Klassifikationssystemer, herunder profan/sakral, kaos/kosmos, og uren/ren
• Myte, herunder skabelsesmyter: om Kosmos, guder/åndekræfter og oprindelsesmyter
• Shaman og shamanisme
• Ritual, herunder taburegler, fangstritualer, overgangsritualer: Arnold van Genneps overgangsritual-analysemodel, og angakkoq-ritualer: Indvielses- og sjæleflugtsritualer
I forløbet inddrages studiemetodik som evaluering, herunder Blooms taksonomiske niveauer, hvor vi skal arbejde med, hvordan I karakteriserer, analyserer og fortolker samt perspektiverer i religion.
FORMÅL
Faglige mål
• Skal have viden om og forståelse af religioner og religiøse fænomener, og I skal kunne anvende religionsfaglig terminologi og grundbegreber
• Skal kunne analysere, fortolke og perspektivere religiøst materiale
• Skal have indsigt i forholdet mellem religiøse og ikke-religiøse virkelighedsopfattelser
• Skal have kendskab til religion, så I på det personlige plan kan reflektere over og anvende viden og indsigt i forhold til aktuelle problemstillinger
• Skal i en verden præget af hurtig forandring og øget samkvem på tværs af kulturer kunne møde andre kulturer på baggrund af indsigt i religionens funktion i samfundet
Læringsmål
a) Redegøre for væsentlige sider af eskimoisk religion, således som den er dokumenteret i Grønland såvel som i andre inuitområder, herunder også eskimoisk kulturs møde med kristendommen og europæisk kultur samt den før-kristne traditions indflydelse på grønlandsk tilværelsesforståelse også i nyere tid
d) Redegøre for centrale religiøse fænomener og anvende elementær religionsfaglig terminologi
e) Analysere, fortolke og perspektivere fagets dokumentariske materiale, herunder vurdere, hvorvidt et givet materiale anskuer en religion indefra eller udefra, dvs. fra en deltagersynsvinkel eller et eksternt, evt. religionskritisk synspunkt
g) Demonstrere en reflekteret forståelse af religioners og livsanskuelsers betydning for menneske, samfund og kultur
INDHOLD
Kernestof
a) Eskimoisk religion, således som beskrevet under læringsmål
d) Religionernes centrale fænomener som myte, ritual, kult, etik, lære, den religiøse erfaring og religionernes organisering
METODE
powerpoint-oplæg
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Individuelt arbejde
MATERIALER og KILDER:
Silamik Paasinnittaaseq - Inuitfilosofi 2017 Henning Ditlevsen: forlaget: Departement for Udd. Nuuk:
s.9-25 Kosmos og Kaos, renhed/urenhed, Sila, Inua og sjælelære, Animisme, natursyn:
s. 69-76 Havets moder T2 - T4 om Sjælevanrding: Storfangeren Navagiaq
Skabelsesmyter:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi. Myter, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag:
s 13-18
Tekst 1: "De første mennesker" (1921)
Tekst 2:"Den gang for længe siden, da menneskene blev til" (1916-18)
Tekst 3: ”Inuits kosmologi” (1860)
Tekst 4: ”Månen og Solen” (1921)
Guder, væsner og personer i myter:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi. Myter, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag: 19-22; 27-36
Tekst 5: "Havdyrenes oprindelse" (1920erne)
Tekst 7: "Manden, der besøgte månemanden (1920erne)
Shamaner og Angakkoq.
Ritual, herunder taburegler og fangstritualer:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi.
, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag: 47-49-51; 54
Tekst 18: "Når et menneske dør" (1920erne)
Overgangsritualer, herunder Arnold van Genneps overgangsritual-analysemodel:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi. Myter, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag:
s 54-55; 57-63
Tekst 26: "Når et menneske dør" (1920erne)
Tekst 28: "Når et menneske dør" (1920erne)
Tekst 29: "De dødes land i himlen" (1921)
Madsen, Lene et al. "Grundbegreber". I: "Grundbogen til Religion C". Systime (2018): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=143&L=0
Sjælelæren (kroppen, tarneq og arteq) og livskræfterne (inua og sila):
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi. Myter, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag:
s 37; 39-40
Tekst 11: "Dyresjælenes vandring" (1920erne)
Bjørn, Anders. "Sila - grønlandsk religion". Pantheon 1992:
s.35; 37-38; 64-65
Tekst 12: "Inua" (1765)
Angakkoq og angakkoq-ritualer, herunder indvielses- og sjæleflugtsritualer:
Engelbrechtsen, Klaus & Jørgen Thomsen. "Inuitisk religion og mytologi. Myter, ritualer og religiøse forestillinger i det traditionelle inuitsamfund". Forlag Ilinniusiorfik:
s. 67-76; 79-82; 83
Tekst 31: "En angakkoq-lærling dør og genopstår" (1904)
Tekst 34: "Nedfarten til havets bund" (1920erne)
Baggrundsstof:
Link: om Shamanisme og Angakkoq:
https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=244&L=6
EVALUERING
Mundtlig evaluering gennem prøveeksamen
|