Holdet 2022A DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jeffrey Ishøy, Kurt Solbjerg Jørgensen
Hold 2022A DA (1.A DA, 2.A DA, 3.A DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRO (Sprog - Litteratur + Sproglige Virkemidler)
Titel 2 Tværfagligt forløb:  Dokumentarfilm
Titel 3 Musik og Lyrik
Titel 4 De unges stemmer - grønlandsk rap
Titel 5 Skriftligt Forløb  2.Årsopgave
Titel 6 Værklæsning  - værk 1:  "Den lille prins"
Titel 7 MEDIER - Journalistik - Dokumentarfilm - MedieVærk
Titel 8 Retorik og Argumentation  / Sprogligt område
Titel 9 Skriftligt Forløb  2.Årsopgave
Titel 10 Historisk Læsning: DMG + Romantikken + Folkeviser
Titel 11 Tværfagligt:    Livets Strøm  Værk
Titel 12 FilmVærk og Dokumentarfilmen
Titel 13 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRO (Sprog - Litteratur + Sproglige Virkemidler)


INTRO-FORLØB: Prosa, Lyrik, sproglige virkemidler og grammatik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Dansk er delt imellem 3 hovedområder:   LITTERATUR -  SPROG – MEDIER (journalistik og film)

De første 4 moduler er introduktion (Introforløb) til de vigtigste fagudtryk i danskfaget.   

I Intro-forløbet arbejder vi med at kunne læse og forstå dansk skriftsprog og især de grundlæggende fagudtryk, du skal anvende, når du analyserer eller fortolker en novelle, et digt, dokumentarfilm eller podcast. Her er især fokus på at du lærer genren novelle og genren digt/lyrik at kende.

I dette forløb er det især fagområdet litteratur og sproglige virkemidler, vi lærer at kunne anvende her. I en del af forløbet studerer vi og arbejder med at kunne se særlige træk i det sprog, som forfatteren til et digt eller romanuddrag benytter.

Derfor er del af forløbet, at vi lærer at kunne iagttage, finde eller se nogle særlige sproglige virkemidler i teksten. Integreret del af forløbet er også mini-kursus om grammatik, ordklasser og så videre.

Det er særligt vigtigt, du læser afsnit nedenunder om "Faglige begreber og Fokuspunkter" i undervisningen. Her står hvilke fagudtryk, du skal kende til, når du skal til eksamen i faget. Læringsmål for dette forløb er, at læse og forstå tekster på dansk, lærer at kende til og anvende fagudtryk.

Formålet er også, at du skal kunne analysere og fortolke et digt eller fiktiv fortælling, hvor du kan iagttage eller finde særlige sproglige virkemidler, som forfatteren bag teksten benytter. I alle forløb arbejder vi også med at udvide dit ordforråd på dansk. I undervisnings-beskrivelsen nedenunder  kan du se, hvilke materialer, vi har læst og arbejdet med i forløbet.



primærtekster:

prosa:
H. C. Andersen:  Eventyr 1 1835-42   (uddrag)                   -  Den lille Idas blomster
Johannes V Jensen: Himmerlandshistorier 1980 s.257      -  Bo´l
Tom Kristensen:  Gyldendal 1930 s.9  (lille uddrag)            -  Hærværk
Herman Bang:     Gyldendal 1912  Mindeudgave uddrag    -  Foran Altret
Tove Ditlevsen:    1948  - novelle                                         -  Tårer

lyrik:  
Johannes V Jensen:  1925                             -  Hvor smiler fager den danske kyst
Tom Kristensen:         1920                             -  Det blomstrende slagsmaal                                           


Sprogligt og litterært område:

Sven Ørnø:   1991                                                                 -  Frem og tilbage

"Grammatik for dummies"  (Uv-video) : https://sproget.dk/leg-og-ler/grammatik-for-dummies/grammatik-for-dummies

TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz Larsen  - systime


FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning

Lyrik: tekstanalyse:

metaforer, besjælinger, personifikation,
sproglige figurer som gentagelser, allitteration
og rim/rytme, kildeområde og semantiske
felter og kompositon og fortolkning

Det sproglige stofområde:

- ordforråd og ordklasser
- sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
- sproglige virkemidler
- mundtligt udtryksfærdighed.

Sprogligt område: ordklasser,
lydord, bandeord, ord med
konnotationer, minus/plus-ord,
sproglige virkemidler  som
gentagelser, talesprog/skrift-
sprog samt humor, ironi og satire.

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse
som grundlag for personlig identitetsudvikling og social udfoldelse.

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig dimension:  4  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende skriftlig  feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps, stilopgaver, powerpoint-oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tværfagligt forløb: Dokumentarfilm


Formål
Formålet med forløbet er først og fremmest at leve op til læreplanens bestemmelse om, at eleverne dels skal arbejde tværfagligt, men særligt arbejde tværfagligt i fagene grønlandsk og dansk. Dette forløb er derfor centreret om tekster, der enten skriver noget om det grønlandsk-danske forhold, eller som er oversat til begge sprog. Eleverne arbejder på den måde både med det sproglige udtryk og med indholdssiden, hvor kulturmødet (eller kultursammenstødet) er tematiseret.

Indhold

Fælles foredrag med Inuk Silis Høegh - instruktør bag de to dokumentarfilm om Grønland som er fokus i forløbet

arbejde med at lære fagudtryk inden for film og dokumentargenren at kende

dokumentarfilm "Historien om Dannmark og Grønland" vises i faget Grønlandsk

Lyrikanalyse af udvalgte musiktekster af  gruppen Sume

Metode

Online webinar med Inuk Silis, hvor han fortalte om de 2 dokumentarfilm og Grønland
Eleverne arbejder i grupper med Mindmap over filmiske fagudtyk og teknikker,

forløbet afsluttes med en skriftlig opgave omkring dokumentargenren og filmen af Inuk Silis  om rockbandet  Sume

Materiale

Sume - lyden af en revolution     dokumentarfilm 2014  af  Inuk Høegh

Per Juul Carlsen 15. OKT 2014: Et lands moderne historie fortalt igennem
                                                    ét enkelt rockband

Historien om DK og Grønland  4 -  af Inuk Høegh  DR  dokumentar
                 

Link: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

www.indidansk:dk:   Analyse af dokumentarfilm

Musiktekster af  Sume´:      Quillissat
                                            Ukiaq

Evaluering

Skriftlig produkt virker som feedback og læringsværktøj i tæt
samarbejde med kunsten at skrive en opgave



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Musik og Lyrik


Forløbets Formål

Vi skal arbejde med et nyt område i dansk, der går under mange navne som
digte, rap, lyrik, sangtekster med  LYRIK som det overordnede  genrebegreb.

Vi skal arbejde og  lære om, hvordan man læser, analyserer og tolker digte  
eller  musiklyrik  - de fleste af os lytter dagligt til musik eller tekster skrevet i
digtstil. Vi har tidligere arbejdet med dokumentarfilmen "Sume - lyden af en revolution", hvorfor dette forløb er tænkt som fortsættelse af tværfagligt forløb
imellem grønlandsk og dansk. Derfor udfordres eleverne med at skulle over-
sætte og at kunne fortolke sangene på begge sprog.

  Sidst i forløbet skal I selv vælge et stykke musik eller digt, som I holder af.
  Forløbet hører hjemme under det litterære stofområde.  Vi vil kombinere
  forløbet med tekster, hvor vi gør brug af den  grønlandske rockgruppe
  Sumè   musiktekster  på Grønlandsk og i dansk oversættelse.


INDHOLD:

Det sproglige stofområde:
- semantiske felter.
- Sproglige billeder: metafor. sammenligning, besjæling og personifikation
- Sproglige figurer, digtets stil og tone


Materiale

Hvor smiler fager den danske kyst  - Johannes V. Jensen  1923

Jeg er din barndomsgade  (Tove Ditlevsen 1942 - Musik: Anne Linnet  1986)   

Raptekster:

Det’ jul det’ cool                                  MC Einar   1988

Ikumatitara                                         Don Maliko

Tupilak                                                Tarrak

rocklyrik af Sume:

Imassiaq                                             Sume  - Malik Høegh

Ukiaq                                                  Sumé   - Malik Høegh

Inuit Nunaat - Menneskenes Land     Sume    - Malik Høegh  1974

Qaallorimmi illinersiorata                    Sume    - Malik Høegh  1976                                      


Fokuspunkter:  

lære at kende til lyrikkens form, sprog og særlige virkemidler:
strofer, omkvæd, rim, rytmer, metaforer, besjællinger, personifikation og sammenligninger samt kunne finde semantiske felter i et digt og at læse
fortolke digtets indhold, formudtryk og sproglige stil


EVALUERING:

Vi synger og diskuterer hvilke musiktekster som har mest "power", udtryk
og virkemidler som afslutning på forløbet -
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 De unges stemmer - grønlandsk rap

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De Unges Stemmer - Grønlandsk rap 15-02-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftligt Forløb 2.Årsopgave

FORMÅL og KRAV til opsætning af opgaven:

UNDERVISNINGSFORLØB:  

Slutproduktet i dette undervisningsforløb er, at eleverne har lært og mestrer skriftlig fremstilling på en grundlæggende måde og kan perspektivere til andre noveller eller kortfilm vi tidligere har arbejdet med på holdet. Opgaven skal være på over 2-4 sider.

Derudover arbejder vi i forløbet med at lære dem, hvordan opgaven skal være sat op, brug af citatafsnit og afsnitsinddeling og træne at skrive en sammenhængende opgave med en klar rød tråd. Det klare formål er også generelt at løfte elevernes faglige niveau ved at vise, de kan benytte fagudtryk i deres analyse, fortolkning og perspektivering.

...det er vigtigt, at eleven kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skrive-undervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau:

"Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen."  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Undervisningsforløbet er fra et tidligere eksamenssæt  og Eksamenshæftets Tema er:  

"Skam"


Novelleanalyse

Materiale:

Marie Aubert:  "Du burde skamme dig"  2016  novelle


Problemformulering:  

Skriv en opgave der udover indledning indeholder et resume og et afsnit,
hvor du forklarer novellens opbygning via berettermodel.  I din analysedel
skal du have afsnit om fortællertype og synsvinkel, et afsnit om fortællerens
følelse af skam

Du skal sidst i opgaven perspektivere  beskrive og sammenligne med kortfilmen "Sundays" eller anden novelle eller kortfilm, vi har arbejdet med i undervisningen.

Kortfilmsanalyse

Perspektiverende materiale:

Kortfilmen Sundays, af Kræsten Kusk 2014 og  Natsværmer



TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz larsen  - systime

FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning
Perspektivering


Medier og kortfilm:

filmens komposition  (handlingslinje, scener og sekvenser)
filmiske virkemidler: nærbillede/totalbillede - klippeteknik - kamerateknik
fugle/frø-perspektiv - Hvilke filmiske virkemidler benyttes i filmen ?

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:

Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informations-håndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse og anvendelse i skriftlige opgaver.

...det er vigtigt, at eleverne kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skriveundervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen.  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig opgavedimension:  2. årsopgave med omfang på 2-3 sider med
                                             brug af citatteknik
                                 

EVALUERING  

løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning - især i opgave-skriveugen. Samtale med hver enkelt elev om opgavens kvalitet efter opgavens er afleveret med det sigte, at de forstår flere faser, og hvad der giver en opgave faglig kvalitet. men ikke mindst at de nu er bevidst om, hvordan man bruger sit stof og bygger en større skriftlig opgave op, så den er med klar rød tråd og sammenhængende fremstillet.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Værklæsning - værk 1: "Den lille prins"

Præsentation af forløbet

Efter 1.årsopgave afslutter vi året med at  læse et Værk, hvor vi lærer dybere at anvende analysetekniske forhold  under fagområdet Litteratur.  Romanen tæller som klassens 1. værk -  Værket vi beskæftiger os med er "Den lille Prins" af Antoine de Saint Exupéry.

Undervisningen er foregået over 4 uger kørt efter følgende model:

Arbejde med gloser til dagens kapitel vha. onlineprogrammet "Quizlet"

Arbejde med spørgsmål og opgaver til dagens kapitel i workshopgrupper
med powerpoint-oplæg og mundtlig fremlæggelse af  Handling, Komposition, genredefinition, Sproglige virkemidler, eventyrtræk, science-fiction-træk, personkarakteristik, Tematisk diskussion

I arbejdet med romanen er der særligt blevet fokuseret på:

• At formulere sig mundtligt på dansk om faglige pointer
• At arbejde med ordforråd
• Træning i at skim-læse med et bestemt formål for øje
• At udvælge de vigtigste pointer i en tekst og formulere disse i form af et resumé
• At forholde sig tekstnært til en tekst
•       At arbejde med læse/skrive hjælpeværktøjer som begrebskort, fortællekort,
        lynlitteratur mv.
• At finde faglige pointer i en tekst og udfolde dem i en PEEL model
• Fortsat episk analyse: personkarakteristik, fortæller, synsvinkel, tid/miljø, komposition (hjem – ude – hjem, in medias res, åben slutning, konflikt, moderne novelle-struktur) tema, fortolkning, perspektivering, fortælletid, fortalt tid


Formål:

a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig
udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i
diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle
skriftligt
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og
ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,

Indhold

Det litterære stofområde:
- Værklæsning - roman.
- Forskellige former for tekstanalyse (se ”Præsentation af forløbet”


Det sproglige stofområde:
- ordforråd
- mundtligt udtryksfærdighed.


Metode:

- Pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, matrixgrupper


Materiale:

Roman:  Den lille prins  - Antoine de Saint Eupéry  


Evaluering:

Løbende skriftligt og mundtlig evaluering


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 MEDIER - Journalistik - Dokumentarfilm - MedieVærk


Medier - Journalistik  og dokumentarfilm

Forløbet indeholder arbejde med nyhedsjournalistik, fortællende journalistik og Dokumentarfilmgenren. Podcast er integreret som holdets valgte Medieværk som afslutning på arbejdet med Medier, journalistik og filmiske virkemidler.  Formålet med forløbet er kendskab til medier/journalistik og dokumentarfilm, og de fagudtryk
som hører til under dette fagområde i dansk. Målet er, at du opnår indsigt i journa-listikkens samfundsmæssige opgave og funktion samt forskellige genrer inden for
medieområdet. For eksempel er del af dette forløb et Medieværk i form af podcast
fra DR. Vi arbejder også med dokumentar og filmiske virkemidler.

Alle tekster eller medieprodukter er det klare sigte, at I til eksamen kan benytte de særlige fagudtryk til analyse af journalistisk artikel indenfor nyhedsgenren, fortællende journalistik eller meningsjournalistik. Læringsmål er også, at du kan fremstille - mundtligt eller skriftligt - et medieprodukts genre, komposition, filmiske virkemidler, forklare fakta- og fiktionskoder eller vinkling af stoffet i et eksamens-spørgsmål. Og med hvilke særlige sproglige eller filmiske virkemidler journalisten fortæller sin nyhedsreportage eller dokumentarfilm.  Alle kursister har arbejdet med selvvalgt dokumentarfilm.


Materialer:
Malik Brøns: Fare for isbjørne på stranden: Ittoqqortoormiit får svømmebassin
Kultur ·21. juli  2019  Sermitsiaq
Morten Sabroe:  Politiken 21.10.1994    artikel            -    Ildkuglen i fjernsynet
Søren Flott mfl.  Jyllandsposten  04.11.2004  artikel   -    Som om Solen kom for
                                                                                          tæt på

Ritzau 5/10-2021 KNR               - Færøerne vil overveje reglerne for
                                                     delfinfangst
TV2 Nyheder 15/9-2021 - Hans Henrik Busk Stie        - Over 1400 delfiner dæbt på færøerne
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-09-15-over-1400-delfiner-draebt-paa-faeroeerne-jeg-er-forfaerdet-siger-hvalfanger

Dokumentarfilm:
film fra dette link: https://www.dr.dk/drtv/dokumentar:

Det ondes fyrste 2013                                                                  
Ordet fanger  - Helle Hansen 2012                                           
”vi kommer og dræber dig… Dødstrusler i indbakken” 2020    
Armadillo - Ronnie Fridthjof - 2011                                           


MEDIEVÆRKLÆSNING:    FJELDGÆNGEREN    PODCAST  DR  2019  AF  
                                             KATARINA LEWKOVICH
https://podtail.com/da/podcast/fjeldgaenger/



TEORI:
Ole Schultz Larsen:   Systime   - Håndbog til dansk  5.1 journalistik (s.218…) 2.1 Fakta og fiktionskoder + genrer
Mimi Olsen mfl.:   Krydsfelt 2010 -  Fortællende  Journalistik
Link om filmiske virkemidler og dokumentargenren:  www.filmcentralen.dk/undervisning
+  om journalistik  som værksted -               https://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/
Link om  filmmusik og filmiske virkemidler:  https://www.youtube.com/watch?v=SMzxjscBNeg
                                                                     https://www.youtube.com/watch?v=Jp0d330bbxs
Indlæring af vigtigste filmudtryk:                  https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
Synnøve Kjærland mfl.  2001                      Definition af dokumentarfilm   (doku-genrer)
Jan Aasbjerg Petersen: link  nov. 2014                www.https://www.gymdansk.dk/fakta--og-fiktionskoder.html.


Om Podcasts:  anvendt link til analyse                https://indidansk.dk/podcast



FAGBEGREBER: (Fokuspunkter)

JOURNALISTIK:
De klassiske fem nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
Opinion (Læserbrev, kronik, klumme, leder, anmeldelse, kommentar, analyse) versus Information, nyhedsartikel, baggrundsartikel, interview,  reportage, feature, case-story – Nyhedstrekant, Fortællende journalistik – fakta og fiktionskoder

Avisudtryk: Rubrik, Underrubrik, mellemrubrik, genretag, brødtekst, billedfrise, bærende billede, faktaboks, billedtekst, citat, byline, foto, Især arbejdet med Vinkling af stoffet og journalistens rolle i vores samfund, brug af interviewtkenik og kilder + journalistisk skriveteknik
Dokumentarfilm og podcast:  filmiske virkemidler:  billedbeskæring, klippeteknik, lyd, kamerabevægelser, fugle/frø/normal-perspektiv, doku-genrer, podcast-genrer, producentens/journalistens valg af vinkling  og stemmeføring (appelform, berettende, fortællende, dramatiserende)

METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination af løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse som grundlag for personlig identitetsudvikling og indsigt omkring grønlandsk/dansk kultur og samfund

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.   ”

Særligt formål med dette forløb er at opfylde læreplanens krav om at dække fagområdet Medier:  ”Det mediekulturelle stofområde har som genstand medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og Interaktive medier
- Nyhedstekster
- Dokumentartekster
- Fiktionstekster
- Visuelle udtryksformer og
- Et værk i form af et Medieprodukt


Skriftlig dimension:  4  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps,eksamenstilopgaver, selvvalgt journalistisk nyhedsreportage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Retorik og Argumentation / Sprogligt område


Sprogligt område:   Retorik og argumentationsteknik

Forløbet indeholder arbejde med meningsjournalistik og taler, hvor argumentationsteknik og retoriske virkemidler Især anvendes.
Men også appelformer og  kommunikationsmodel samt evnen til mundtligt at fremstille et emne har været del af forløbet. Formålet er, altså udover at I lærer at kende til argumentationsteknik og retoriske virkemidler, at udvikle kritisk bevidsthed i forhold til medier og politikeres valgflæsk i et demokratisk samfund.


Materialer:

Gitte Svanhold:     Lektielæsning er spild af tid  - politiken 15/11-2007
Leny Malacinski:   Pensioneret garder anklager: Livgarden hylder islam – Avisen.dk   7/4-2007

Leder, Politiken:    Dårlige vuggestuer koster samfund og børn 3.maj 2012
Ditte Giese:           Vuggestuedebatten er virkelighedsfjern klapjagt 12.maj 2012

Mary Steengaard: Håbet er drivkraften - Familiejournal.dk  2015

Greta Thunberg:  https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019-oversaettelse/
Jens Stoltenberg, Norges statsminister,  Tale fra mindehøjtidelighed i Oslo Domkirke 22. juli 2011 pga. Utøya-tragedien.
Martin Lutker Kings tale 1963:  I have a dream

TEORI:
Ole Schultz Larsen:   Systime   - Håndbog til dansk  kap. 4 .10  Argumentation  s.157-167
Link: https://dansketaler.dk/temarum/retoriske-figurer-og-finesser/
Link til kilde:  https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler.html



FAGBEGREBER: (Fokuspunkter)

Retorik:  De 3 appelformer: logos, patos, etos, Påstand, Begrundelse/Belæg, Rygdækning, Forbehold/Gendrivelse, styrkemarkører, ordvalgsargument, sproglige figurer: gentagelses-
figurer som anafor, epifor, epanastrofe + opremsning, Analogi, Antitese, Paradoks, Retorisk spørgsmål,
hyperbel (overdrivelse), generalisering, Litote (underdrivelse), metafor, sammenligning, taler:  Den Informative tale, lejlighedstalen, den politiske tale, kommunikationsmodel: Ciceros retoriske pentagram, talens argumen-
tation og komposition: indledning (exordium), corpus: narratio (sag/problemstilling), argumentation + afslutning (perocardio)



METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse
som grundlag for personlig identitetsudvikling og social udfoldelse.

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.   ”
Særligt formål med dette forløb er at opfylde læreplanens krav om at dække fagområdet Medier:  ”Det mediekulturelle stofområde har som genstand medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og Interaktive medier
- Nyhedstekster
- Dokumentartekster
- Fiktionstekster
- Visuelle udtryksformer og
- Et værk i form af et Medieprodukt


Skriftlig dimension:  2  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps og elevoplæg med alle faglige begreber i spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Skriftligt Forløb 2.Årsopgave

FORMÅL og KRAV til opsætning af opgaven:

UNDERVISNINGSFORLØB:  

Slutproduktet i dette undervisningsforløb er, at eleverne har lært og mestrer skriftlig fremstilling på en grundlæggende måde og kan perspektivere til andre noveller eller kortfilm vi tidligere har arbejdet med på holdet. Opgaven skal være på  2-4 sider.

Derudover arbejder vi i forløbet med at lære dem, hvordan opgaven skal være sat op, brug af citatafsnit og afsnitsinddeling og træne at skrive en sammenhængende opgave med en klar rød tråd. Det klare formål er også generelt at løfte elevernes faglige niveau ved at vise, de kan benytte fagudtryk i deres analyse, fortolkning og perspektivering.

...det er vigtigt, at eleven kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skrive-undervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau:

"Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen."  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Undervisningsforløbet er fra et tidligere eksamenssæt  og Eksamenshæftets Tema er:  

"Skam"


Novelleanalyse

Materiale:

Marie Aubert:  "Du burde skamme dig"  2016  novelle

Sven Ørnø:     "Frem og tilbage"

Problemformulering:  

Skriv en opgave der udover indledning indeholder et resume og et afsnit,
hvor du forklarer novellens opbygning via berettermodel.  I din analysedel
skal du have afsnit om fortællertype og synsvinkel, et afsnit om fortællerens
følelse af skam

Du skal sidst i opgaven perspektivere  beskrive og sammenligne med kortfilmen "Sundays" eller anden novelle eller kortfilm, vi har arbejdet med i undervisningen.

Kortfilmsanalyse

Perspektiverende materiale:

Kortfilmen Sundays, af Kræsten Kusk 2014 og  Natsværmer



TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz larsen  - systime

FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning
Perspektivering


Medier og kortfilm:

filmens komposition  (handlingslinje, scener og sekvenser)
filmiske virkemidler: nærbillede/totalbillede - klippeteknik - kamerateknik
fugle/frø-perspektiv - Hvilke filmiske virkemidler benyttes i filmen ?

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:

Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informations-håndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse og anvendelse i skriftlige opgaver.

...det er vigtigt, at eleverne kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skriveundervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen.  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig opgavedimension:  2. årsopgave med omfang på 2-3 sider med
                                             brug af citatteknik
                                 

EVALUERING  

løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning - især i opgave-skriveugen. Samtale med hver enkelt elev om opgavens kvalitet efter opgavens er afleveret med det sigte, at de forstår flere faser, og hvad der giver en opgave faglig kvalitet. men ikke mindst at de nu er bevidst om, hvordan man bruger sit stof og bygger en større skriftlig opgave op, så den er med klar rød tråd og sammenhængende fremstillet.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Historisk Læsning: DMG + Romantikken + Folkeviser


I dette forløb arbejder vi med tekster fra de to litterære perioder DMG
og Romantikken samt et miniforløb om folkeviser før 1700. Især har fokus
været på, at I skal kunne kende til de litteraturhistoriske perioders særtræk,
og at I kan karakterisere en tekst fra fx. romantikken til eksamen. Hvilke
særlige sproglige eller andre virkemidler bruger forfattere i denne periode ?

Forløbets Formål er, at I opnår kendskab til de litterære historiske perioder
og kan karakterisere, hvordan man kan se om en tekst er skrevet  under DMG,
romantikken eller tilhører folkevise- eller eventrygenren. I lærer også om de fag-
udtryk/ideer som fx. romantikkens forfattere er styret af:  dualistisk verdensbillede, universalromantik, nationalromantik ...  

Det er derfor vigtigt, at I læser afsnit om Faglige begreber og fokuspunkter nedenunder - Her står de fleste fagudtryk, du helst skal kunne forklare til eksamen opført.

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Folkeviser
ukendt forfatter                                                                       - Harpens kraft

VÆRK:  Frederik Nielsen: Digtsamlingen  Arnajarak  - Udgivelsesår:  KBH 1948 Munksgaards Forlag

Det Moderne Gennembrud
prosa:
Herman Bang:     Gyldendal 1912  udgivet 1880                    -  Foran Altret
I.P. Jakobsen:      romanuddrag 1876                                     -  Fru Marie Grubbe
Pontoppidan:       tekstsamling fra "Hytterne" 1922                -  En stor Dag     1899

VÆRK:                Henrik Ibsen:   dramastykke                        -  Et dukkehjem

To malerier: Caspar Friedrich: Der Wanderer  1818 + Brendekildes "Udslidt"  1889
Skriftlig produkt:  Litterær artikel om "En stor Dag"

tekster fra Romantikken:
Ingemann:                         lyrik  1837                     -  I østen stiger solen op
Schack Staffeldt:               lyrik  1805                             -  Christi  fødsel
Henrik Lund:                      lyrik  nationalsang fra 1913  -  Nunarput utoqq... + Vort ældgamle land
H.C. Andersen:                 lyrik   1850                             -  I Danmark er jeg født
H.C. Andersen:                 eventyr  1822                         -  Englen

TEORI og baggrundsstof:

Ole Schultz:   Systime I-bog       -  Litteraturhistorien - på langs og tværs
Det moderne gennembrud s.125, s.138, s. 139 -142 +  introVideo  om DMG
Ibsen og det naturalistiske drama s. 211
Faktaboks fra  "Brug litteraturhistorien" om naturalisme og Impressionistisk
skrivestil plus "Om impressionisme"  fra  link  www.dansksiderne

Systimes I-bog Litteraturhistorien... romantikken s.124, romantikkens livssyn
s.157, nyplatonisme s.159  + Universalromantik, om HC. Andersen og
Dannelsestanken i prosaen  -  IntroVideo om Romantikken

                                      
FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:


Det litterære stofområde:

impressionisme - realisme - naturalisme  -  Tema: de 3 K´er

nøgne replikker, brug af man og mimik, objektiv fremstilling

paratakse sætninger, indre monolog,  retrospektiv teknik,

replikker og dialog, tomme pladser (impress.), eventyrgenren

dramagenren,  nationalromantik, Universalromantik, dualisme

Folkeviser: syrebadsteknik, flade personer, formelsprog,
overnaturlige væsener, trylleviser, ridderviser, historiske viser



Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning

Lyrik: tekstanalyse:

metaforer, besjælinger, personifikation,
sproglige figurer som gentagelser, allitteration
og rim/rytme, kildeområde og semantisk
felt + komposition og fortolkning

Det sproglige stofområde:

- ordforråd og ordklasser
- sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
- sproglige virkemidler
- mundtligt udtryksfærdighed.

Sprogligt område: ordklasser,
lydord, bandeord, ord med
konnotationer, minus/plus-ord,
sproglige virkemidler  som
gentagelser, talesprog/skrift-
sprog samt humor, ironi og satire.

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative og kommunikative evner hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: to og to,  powerpoint-oplæg, break-out rooms, læreroplæg, udfyld mindmaps, søgning på fagsider internet


EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

LÆRINGSMÅL:
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tværfagligt: Livets Strøm Værk


Formål

Formålet med forløbet er først og fremmest at leve op til læreplanens bestemmelse om, at eleverne dels skal arbejde tværfagligt, men særligt arbejde tværfagligt i fagene grønlandsk og dansk. Dette forløb er derfor centreret om tekster, der enten skriver noget om det grønlandsk-danske forhold, eller som er oversat til begge sprog. Eleverne arbejder på den måde både med det sproglige udtryk og med indholdssiden, hvor kulturmødet (eller kultursammenstødet) er tematiseret.

Indhold

arbejde med Værk-Læsning udgivet inden for de sidste 5 år koordineret med tværfagligt studie imellem grønlandsk og dansk  -  Romanens tema er fokuseret om kulturmødet imellem hovedpersonens grønlandske samfundskultur og dansk samfundskultur, hvor kampen for at finde og forstå sin egen identitet og tilknytning til Grønland er den essentielle konflikt.



Metode

Workshops med powerpoint oplæg omkring læsningen af romanen


Materiale

Debora H. Kleists Roman:  Livets strøm  2024   dansk version

Debora H. Kleists Roman:  Sarsuatitat    2024  grønlandsk version


Evaluering

Skriftlig produkt virker som feedback og læringsværktøj i tæt
samarbejde med kunsten at skrive en opgave



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 FilmVærk og Dokumentarfilmen


Formål

Formålet med forløbet er først og fremmest at leve op til læreplanens bestemmelse om, at eleverne dels skal arbejde tværfagligt, men særligt arbejde tværfagligt i fagene grønlandsk og dansk. Dette forløb er derfor centreret om tekster, der enten skriver noget om det grønlandsk-danske forhold, eller som er oversat til begge sprog. Eleverne arbejder på den måde både med det sproglige udtryk og med indholdssiden, hvor kulturmødet (eller kultursammenstødet) er tematiseret.

Indhold

arbejde med at lære fagudtryk inden for film og dokumentargenren at kende

Set dokumentarfilmen:  Sume - lyden af en revolution  Inuk Silis  2014

Lyrikanalyse af udvalgte musiktekster af  gruppen Sume




Metode

Eleverne arbejder i grupper med Mindmap over filmiske fagudtyk og teknikker,

forløbet afsluttes med en skriftlig opgave omkring dokumentargenren og filmen af Inuk Silis  om rockbandet  Sume


Materiale

Sume - lyden af en revolution     dokumentarfilm 2014  af  Inuk Høegh

Per Juul Carlsen 15. OKT 2014: Et lands moderne historie fortalt igennem
                                                    ét enkelt rockband            


Link: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

www.indidansk:dk:   Analyse af dokumentarfilm

Musiktekster af  Sume´:      Quillissat         Ukiaq


FILMVÆRK:  Pelle Erobreren 1987

i tilknytning til forløb om Det moderne gennembrud


Evaluering

Skriftlig produkt virker som feedback og læringsværktøj i tæt
samarbejde med kunsten at skrive en opgave



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#11


I dette forløb skal vi undersøge, hvilken rolle sprog og identitet har i Grønland. Vi skal gennem sproglige analyser, fortolkning og perspektivering opnå en forståelse for dette. I kommer ligeledes til at reflektere over, hvad sprog og identitet betyder for jer selv. Formålet er ikke at definere “en grønlænder” eller “en dansker”, eller lignende, men i stedet at kunne sætte spørgsmålstegn ved forståelsen af national identitet, ved at forholde sig til de tekster og den kulturelle kontekst, vi arbejder med. Vi skal arbejde med tekster skrevet af grønlandske forfattere. Forløbet lægger sig hovedsageligt inden for det sproglige stofområde, da vi hovedsageligt beskæftiger os med det sproglige, som en indgang til litterær analyse. Forløbet falder derfor ligeledes ind under det litterære stofområde.

INDHOLD


Materiale

VÆRK:  Digtsamlingen Arnajarak  af Frederik Nielsen  udgivet 1948 på Munksgaards
Forlag

VÆRK:  Tematisk og sproglig analyse omkring Hans Lynges roman:
Den Usynlige Vilje

Dokumentarfilmen "Lykkelænder" analyseret med fokus på "klicheen om grønlænderen"

EVALUERING:
Ved afslutningen af arbejdet med teksterne afleverer eleverne en lydfil som anvendes i undervisningen og arbejdet med de 3 værker.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer