Titel
18
|
Digte fra barok til nyere tid
Formål
Dette forløb ligger inden for fagets sproglige del. Men da forløbet handler om digtanalyse er der en del af forløbet som krydser ind over litteraturområdet. Formålet med dette forløb er, at eleverne skal opnå kompetence i at analysere digte. Den kompetence skal opnås ved at samle de tekstanalytiske værktøjer, som eleverne har fra tidligere sprog og litteraturforløb, og de skal kunne anvende nye værktøjer for tekstanalyse. Således skal eleverne kunne læse, analysere og fortolke forskellige digte skrevet i barokken, romantikken og frem til nyere tid. En del af formålet med dette forløb er også at give eleverne eksamenstræning. Denne træning skal både være inden for mundtlig og skriftlig eksamen.
Eleverne skal opnå kompetence i at analysere digte ud fra at kunne se de sproglige virkemidler, stilbrud, billedsprog, ordklasser, semantiske felter, komposition, vers og strofer, besjælinger, ekspressionisme. Derudover skal eleverne kunne tale om digtes temaer og give en fortolkning af digte.
Læringsmål som trænes i dette for løb er:
a) en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt,
d) demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv,
Indhold
Elverren skal naturligvis læse, analysere og fortolke en del digte skrevet af forskellige digtere. Eleverne kender allerede til mange forskellige sproglige og litterære analyseværktøjer, som fx strofer, vers, metaforer, rimskemaer, besjælinger og andre sproglige virkemidler. De nye værktøjer, som eleverne skal anvende i dette forløb er; semantiske felter og stilbrud. Derudover skal eleverne også læse digte, som anvender den ekspressionistiske skrivestil.
Materiale
Teoretisk kompendium til digtanalyse. (Sammansat af MJH.)
Om ekspressionisme: https://indidansk.dk/ekspressionisme.html
Om Stilbrud: www.ordnet.dk
Om semantiske felter: Semantiske felter (gymdansk.dk)
Om Barokken: ”Barokkens ppx”
Om Romantikken: "Romantikkens ppx".
Naja Marie Aidt – ”hvis vi udhuler en vandmelon” Fra Alting blinker (2009).
Naja Maria Aidt – ”18”, Fra Alting blinker (2009).
Halfdan Rasmussens digt ”Noget om Kraft” (1958).
Om stilbrud: stilbrud — Den Danske Ordbog (ordnet.dk)
Thomas Kngo: "Hver har sin skæbne" (1681)
Schack Staffeldts digt, "Indvielsen" (1804)
Frederik Nielsens digt, "Vort grønlandske hjem"
Adam Oehlelnschläger, "Der er et yndigt land" (1820
Emil Aarestrups digt, Angst (1838)
Emil Aarestrups digt, "En middag" (1838)
Michael Strunges digt, “Plasticsolen” (1981)
Edward Munchs maleri: ”Skriget” (1893).
Henrik Nordbrandt "Vi Danskere" (2010) Værkslæsning.
Yahya Hassan "Eid" (2013).
Thorkild Bjørnvig: ”Basis” (1961).
Supplerende stof:
Yahya Hassan, Digtoplæsning https://www.youtube.com/watch?v=87SHkbA6wKI
Maleri: Edward Munch "Skriget". 1893
Maleri: Edward Munch "Melankoli". 1892
Film: "De største helte" Af Thomas Vinterberg, 1996.
Metode
I dette forløb vil der være en blanding af metoder. Herunder læreroplæg om teoretisk stof. Analysearbejdet vil være gruppearbejde og selvstændigt arbejde, hvortil der vil være fælles opsamlinger på arbejdet med analyserne. Derudover vil der være en skriftlig opgave, som skal træne eleverne til den skriftlige eksamen, og der vil også være en mundtlig aflevering, som skal træne eleverne til den mundtlige eksamen.
Evaluering
Evalueringen vil ske i løbet af hver undervisningsgang. Her vil læreren gennem samtale med eleverne finde ud af om og i hvor høj grad forløbets formål er opfyldt. Således skal de enkelte evalueringer danne grundlag for den næste undervisning.
|