Holdet 2022XZ DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kurt Solbjerg Jørgensen, Martin Juul-Hansen
Hold 2022XZ DA (1.XZ DA, 2.XZ DA, 3.XZ DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRO (Sprog og Litteratur +Sproglige Virkemidler)
Titel 2 Værkslæsning, "Grænsebørn"
Titel 3 Dokumentarfilm - Tværfagligt forløb
Titel 4 Sprog og identitet (Grønland)
Titel 5 Skriftligt Forløb  1.Årsopgave
Titel 6 Forløb:  De unges stemmer  Grønlandsk Rap og Rock
Titel 7 Værklæsning  - værk 1:  "Den lille prins"
Titel 8 MEDIER - Journalistik - Dokumentarfilm - MedieVærk
Titel 9 Retorik og Argumentation  / Sprogligt område
Titel 10 Skriftligt Forløb  2.Årsopgave
Titel 11 Skuespil og værkslæsning (Et dukkehjem)
Titel 12 Digte fra barok til nyere tid
Titel 13 Kortfilm 2.0
Titel 14 Noveller i nyere tid
Titel 15 Dokumentar 2.0
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRO (Sprog og Litteratur +Sproglige Virkemidler)


INTRO-FORLØB: Prosa, Lyrik, sproglige virkemidler og grammatik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Dansk er delt imellem 3 hovedområder:   LITTERATUR -  SPROG – MEDIER (journalistik og film)

De første 4 moduler er introduktion (Introforløb) til de vigtigste fagudtryk i danskfaget.   

I Intro-forløbet arbejder vi med at kunne læse og forstå dansk skriftsprog og især de grundlæggende fagudtryk, du skal anvende, når du analyserer eller fortolker en novelle, et digt, dokumentarfilm eller podcast. Her er især fokus på at du lærer genren novelle og genren digt/lyrik at kende.

I dette forløb er det især fagområdet litteratur og sproglige virkemidler, vi lærer at kunne anvende her. I en del af forløbet studerer vi og arbejder med at kunne se særlige træk i det sprog, som forfatteren til et digt eller romanuddrag benytter.

Derfor er del af forløbet, at vi lærer at kunne iagttage, finde eller se nogle særlige sproglige virkemidler i teksten. Integreret del af forløbet er også mini-kursus om grammatik, ordklasser og så videre.

Det er særligt vigtigt, du læser afsnit nedenunder om "Faglige begreber og Fokuspunkter" i undervisningen. Her står hvilke fagudtryk, du skal kende til, når du skal til eksamen i faget. Læringsmål for dette forløb er, at læse og forstå tekster på dansk, lærer at kende til og anvende fagudtryk.

Formålet er også, at du skal kunne analysere og fortolke et digt eller fiktiv fortælling, hvor du kan iagttage eller finde særlige sproglige virkemidler, som forfatteren bag teksten benytter. I alle forløb arbejder vi også med at udvide dit ordforråd på dansk. I undervisnings-beskrivelsen nedenunder  kan du se, hvilke materialer, vi har læst og arbejdet med i forløbet.



primærtekster:

prosa:
H. C. Andersen:  Eventyr 1 1835-42   (uddrag)                          -  Den lille Idas blomster
Johannes V Jensen: Himmerlandshistorier 1980 s.257             -  Bo´l
Tom Kristensen:  Gyldendal 1930 s.9  (lille uddrag)                   -  Hærværk
Herman Bang:     Gyldendal 1912  Mindeudgave uddrag           -  Foran Altret
Tove Ditlevsen:    1948  - novelle                                                -  Tårer

lyrik:  
Johannes V Jensen:  1925                             -  Hvor smiler fager den danske kyst
Tom Kristensen:         1920                             -  Det blomstrende slagsmaal                                           


Sprogligt og litterært område:

Sven Ørnø:   1991                                                                       -  Frem og tilbage

Grammatik for dummies  (Uv-video) : https://sproget.dk/leg-og-ler/grammatik-for-dummies/grammatik-for-dummies

TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz larsen  - systime


FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning

Lyrik: tekstanalyse:

metaforer, besjælinger, personifikation,
sproglige figurer som gentagelser, allitteration
og rim/rytme, kildeområde og semantiske
felter og kompositon og fortolkning

Det sproglige stofområde:

- ordforråd og ordklasser
- sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
- sproglige virkemidler
- mundtligt udtryksfærdighed.

Sprogligt område: ordklasser,
lydord, bandeord, ord med
konnotationer, minus/plus-ord,
sproglige virkemidler  som
gentagelser, talesprog/skrift-
sprog samt humor, ironi og satire.

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse
som grundlag for personlig identitetsudvikling og social udfoldelse.

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig dimension:  4  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende skriftlig  feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps, stilopgaver, powerpoint-oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Værkslæsning, "Grænsebørn"

Formål:
I dette forløb, skal eleverne trænes i at arbejde med flere noveller. Når forløbet er slut, skal eleverne være trænet i at holde et mundtligt oplæg i grupper, hvor hvert medlem af gruppen får deres eget ansvarsområde.
Derudover vil eleverne blive trænet i at skrive og aflevere en danskopgave. Således skal eleverne kunne give resumé af en fiktionstekst. De skal kunne pege på vigtige tomme pladser i en tekst, og de skal kunne give et bud på udfyldning af de tomme pladser (inferens)

Indhold:
Forløbet vil indeholde læreroplæg, mesterlæsning, gruppearbejde, mundtlige oplæg og skriftlige opgaver.

Metode:
På indholdssiden vil læreroplægene danne teoretisk og praktisk baggrund for, hvordan eleveren skal arbejde med teksterne. Således vil lærerne forklare begreberne; resumé, tomme pladser, og inferens. Derefter vil læreren vise, hvordan eleveren skal arbejde med novellesamlingen ud fra en mesterlæsning af én af novellerne. Mesterlæsninge skal danne grundlag for elevernes arbejde med novellerne.

Materiale:
Bent Haller: "Grænsebørn"
Video om tomme pladser: https://www.youtube.com/watch?v=1TkPSKnyN8g&t=6s

Evaluering:
Elevernes arbejde bliver evalueret af læreren, under processen. Derudover vil der komme mundtlig feed-back til eleverne oplæg med novellerne. Afslutningsvis vil der komme en skriftlig feed-back de elevernes skriftlige opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentarfilm - Tværfagligt forløb


Formål
Formålet med forløbet er først og fremmest at leve op til læreplanens bestemmelse om, at eleverne dels skal arbejde tværfagligt, men særligt arbejde tværfagligt i fagene grønlandsk og dansk. Dette forløb er derfor centreret om tekster, der enten skriver noget om det grønlandsk-danske forhold, eller som er oversat til begge sprog. Eleverne arbejder på den måde både med det sproglige udtryk og med indholdssiden, hvor kulturmødet (eller kultursammenstødet) er tematiseret.

Indhold
Fælles foredrag med Inuk Silis Høegh - instruktør bag de to dokumentarfilm om Grønland som er fokus i forløbet arbejde med at lære fagudtryk inden for film og dokumentargenren at kende dokumentarfilm "Historien om Dannmark og Grønland" vises i faget Grønlandsk Lyrikanalyse af udvalgte musiktekster af  gruppen Sume

Metode
Online webinar med Inuk Silis, hvor han fortalte om de 2 dokumentarfilm og Grønland
Eleverne arbejder i grupper med Mindmap over filmiske fagudtyk og teknikker, forløbet afsluttes med en skriftlig opgave omkring dokumentargenren og filmen af Inuk Silis  om rockbandet  Sume

Materiale
Sume - lyden af en revolution     dokumentarfilm 2014  af  Inuk Høegh
Per Juul Carlsen 15. OKT 2014: Et lands moderne historie fortalt igenn ét enkelt rockband
Historien om DK og Grønland  4 -  af Inuk Høegh  DR  dokumentar
Link: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
www.indidansk:dk:   Analyse af dokumentarfilm

Evaluering
Skriftlig produkt virker som feedback og læringsværktøj i tæt
samarbejde med kunsten at skrive en opgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Sprog og identitet (Grønland)

Forløbets Formål

  Vi skal arbejde med et nyt område i dansk, der går under mange navne
   som   digte, rap, lyrik, sangtekster med  LYRIK som det overordnede
  genrebegreb.
  Vi skal arbejde og   lære om , hvordan man læser, analyserer og tolker
  digte  eller  musiklyrik  - de fleste af os lytter dagligt til musik eller tekster
  skrevet i digtstil.
  Sidst i forløbet skal I selv vælge et stykke musik eller digt, som I holder af.
  Forløbet hører hjemme under det litterære stofområde.  Vi vil kombinere
  forløbet med tekster, hvor vi gør brug af den  grønlandske rockgruppe
  Sumè   musiktekster  på Grønlandsk og i dansk oversættelse. Den geniale
  tanke bag forløbet er også, at fortsætte vores tværfaglige forløb omkring
  dokumentarfilmen "Sume - lyden af en revolution" imellem de to fag
  grønlandsk og dansk.


INDHOLD:

Det sproglige stofområde:
- semantiske felter.
- Sproglige billeder: metafor. sammenligning, besjæling og peresonifikation
- Sproglige figurer, digtets stil og tone


Materiale

Hvor smiler fager den danske kyst  - Johannes V. Jensen  1923

Jeg er din barndomsgade  (Tove Ditlevsen 1942 - Musik: Anne Linnet  1986)   

Det’ jul det’ cool      MC Einar   1988

Ukiaq                      Sumé                                                                                                   


Fokus:  

lære at kende til lyrikkens form, sprog og særlige virkemidler:
strofer, omkvæd, rim, rytmer, metaforer, besjællinger, personifikation og sammenligninger samt kunne finde semantiske felter i et digt og at læse
fortolke digtets indhold, formudtryk og sproglige stil


EVALUERING:

Vi synger og diskuterer hvilke musiktekster som har mest "power", udtryk
og virkemidler som afslutning på forløbet -
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skriftligt Forløb 1.Årsopgave


UNDERVISNINGSFORLØB:  

Slutproduktet i dette undervisningsforløb er, at eleverne har lært og mestrer skriftlig fremstilling på en grundlæggende måde inden for 3 fagområder i faget dansk: analyse af to noveller, to kortfilm og to eventyr. Opgaven skal være på over 5 sider, hvilket er en udfordring for del elever.

Derudover arbejder vi i forløbet med at lære dem, hvordan opgaven skal være sat op, brug af citatafsnit og afsnitsinddeling og træne at skrive en sammen-hængende opgave med en klar rød tråd. Det klare formål er også generelt at løfte elevernes faglige niveau ved at vise, de kan benytte fagudtryk i deres analyse, fortolkning og perspektivering.

...det er vigtigt, at eleverne kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skrive-undervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen.  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)


Eventyr

Materiale: ”Den lille pige med svovlstikkerne” af H.C. Andersen og  eventyret ”Askepot”

Du skal redegøre for forskellen på kunst- og folkeeventyr. Derudover skal du give et resumé af kunsteventyret, ”Den lille pige med svovlstikkerne”.

Der ønskes en analyse af, hvordan den sproglige stil og fortællemåde i henholdsvis ”Den lille pige med svovlstikkerne” og ”Askepot” er forskellig fra hinanden. Her kan du lægge særlig vægt på billedsprog og faste fortælleregler, symbolske ting,  tema …

Giv en personkarakteristik af hovedfigurerne i de to fortællinger. Hvilket ”billlede” tegnes der af de to hovedfigurer ?  Hvordan er de to hovedfigurer forskellige fra hinanden ?  Endelig skal du perspektivere til kunsteventyret ”Den grimme ælling”.  

Novelleanalyse

Materiale:  
”Zombie” af Sørine Steenholdt
”Det forkerte barn” af Bjarne Reuter

Problemformulering:  
Hvordan behandler de to noveller temaet Familieproblemer

Analysespørgsmål:
Du skal give en personkarakteristik af karaktererne Louisa fra ”Zombie” og Ole fra ”Det forkerte barn”.  

Herefter skal du beskrive og sammenligne familiemiljøet i de to noveller.  

Kortfilmsanalyse

Materiale:
Kortfilmen Sundays, af Kræsten Kusk 2014 og  Natsværmer

Redegørende spørgsmål: Du skal give et resumé af kortfilmen.
Analysespørgsmål: Du skal lave en personkarakteristik af hovedkarakteren. Derudover skal du komme ind på, hvordan filmens opbygning og filmiske virkemidler påvirker filmens tema.
Perspektiverende spørgsmål: Du skal perspektivere til kortfilmen, Natsværmer, af …

TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz larsen  - systime

FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning
Perspektivering

Lyrik: tekstanalyse:

metaforer, besjælinger, personifikation,
sproglige figurer som gentagelser, allitteration
og rim/rytme, kildeområde og semantiske
felter og kompositon og fortolkning

Medier og kortfilm:

filmens komposition  (handlingslinje, scener og sekvenser)
filmiske virkemidler: nærbillede/totalbillede - klippeteknik - kamerateknik
fugle/frø-perspektiv - Hvilke filmiske virkemidler benyttes i filmen ?

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

SP FORBEREDENDE STUDIEFORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elvernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informations-håndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse og anvendelse i skriftlige opgaver.

...det er vigtigt, at eleverne kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skriveundervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen.  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig opgavedimension:  1. årsopgave med omfang på 5-8 sider med
                                             brug af citatteknik
                                 

EVALUERING  
løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning - især i opgaveskriveugen. Samtale med hver enkelt elev om opgavens kvalitet efter opgavens er afleveret med det sigte, at de forstår flere faser, og hvad der giver en opgave faglig kvalitet. men ikke mindst at de nu er bevidst om,
hvordan man bruger sit stof og bygger en større skriftlig opgave op, så den er med klar rød tråd og sammenhængende fremstillet.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb: De unges stemmer Grønlandsk Rap og Rock



Tema:  De unges stemmer  (musikbands i Grønland)

Dette forløb arbejder videre med at tekster oversat fra grønlandsk. Både
rapgenren og rockgenren studeres i undervisningsforløbet.

Vi skal arbejde og  lære om, hvordan man læser, analyserer og tolker digte  
eller  musiklyrik  - de fleste af os lytter dagligt til musik eller tekster skrevet i
digtstil. Vi har tidligere arbejdet med dokumentarfilmen "Sume - lyden af en revolution", hvorfor dette forløb er tænkt som fortsættelse af tværfagligt forløb
imellem grønlandsk og dansk. Derfor udfordres eleverne med at skulle over-
sætte og at kunne fortolke sangene på begge sprog.

  Sidst i forløbet skal I selv vælge et stykke musik eller digt, som I holder af.
  Forløbet hører hjemme under det litterære stofområde.  Vi vil kombinere
  forløbet med tekster, hvor vi gør brug af den  grønlandske rockgruppe
  Sumè  musiktekster  på Grønlandsk og i dansk oversættelse.


INDHOLD:

Det sproglige stofområde:
- semantiske felter.
- Sproglige billeder: metafor. sammenligning, besjæling og personifikation
- Sproglige figurer, digtets stil og tone


Materiale

  

Raptekster:

Det’ jul det’ cool                                  MC Einar   1988

Ikumatitara                                         Don Maliko

Tupilak                                                Tarrak

rocklyrik af Sume:

Imassiaq                                             Sume  - Malik Høegh

Ukiaq                                                  Sumé   - Malik Høegh

Inuit Nunaat - Menneskenes Land     Sume    - Malik Høegh  1974

Qaallorimmi illinersiorata                    Sume    - Malik Høegh  1976                                      


Fokuspunkter:  

lære at kende til lyrikkens form, sprog og særlige virkemidler:
strofer, omkvæd, rim, rytmer, metaforer, besjællinger, personifikation og sammenligninger samt kunne finde semantiske felter i et digt og at læse
fortolke digtets indhold, formudtryk og sproglige stil


EVALUERING:

Vi synger og diskuterer hvilke musiktekster som har mest "power", udtryk
og virkemidler som afslutning på forløbet -
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værklæsning - værk 1: "Den lille prins"

Præsentation af forløbet

Vi begynder det nye skoleår med at  læse et Værk, hvor vi lærer dybere at anvende analysetekniske forhold  under fagområdet Litteratur.  Romanen tæller som klassens 1. værk -  Værket vi beskæftiger os med er "Den lille Prins" af Antoine de Saint Exupéry.

Undervisningen er foregået over 4 uger kørt efter følgende model:

Arbejde med gloser til dagens kapitel vha. onlineprogrammet "Quizlet"

Arbejde med spørgsmål og opgaver til dagens kapitel i workshopgrupper
med powerpoint-oplæg og mundtlig fremlæggelse af  Handling, Komposition, genredefinition, Sproglige virkemidler, eventyrtræk, science-fiction-træk, personkarakteristik, Tematisk diskussion

I arbejdet med romanen er der særligt blevet fokuseret på:

• At formulere sig mundtligt på dansk om faglige pointer
• At arbejde med ordforråd
• Træning i at skim-læse med et bestemt formål for øje
• At udvælge de vigtigste pointer i en tekst og formulere disse i form af et resumé
• At forholde sig tekstnært til en tekst
•       At arbejde med læse/skrive hjælpeværktøjer som begrebskort, fortællekort,
        lynlitteratur mv.

• Fortsat episk analyse: personkarakteristik, fortæller, synsvinkel, tid/miljø, komposition (hjem – ude – hjem, in medias res, åben slutning, konflikt, moderne novelle-struktur) tema, fortolkning, perspektivering, fortælletid, fortalt tid


Formål:

a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig
udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i
diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle
skriftligt
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og
ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,

Indhold

Det litterære stofområde:
- Værklæsning - roman.
- Forskellige former for tekstanalyse (se ”Præsentation af forløbet”


Det sproglige stofområde:
- ordforråd
- mundtligt udtryksfærdighed.


Metode:

- Pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, matrixgrupper


Materiale:

Roman:  Den lille prins  - Antoine de Saint Eupéry  


Evaluering:

Løbende skriftligt og mundtlig evaluering


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 MEDIER - Journalistik - Dokumentarfilm - MedieVærk


Medier - Journalistik  og dokumentarfilm

Forløbet indeholder arbejde med nyhedsjournalistik, fortællende journalistik og Dokumentarfilmgenren. Podcast er integreret som holdets valgte Medieværk som afslutning på arbejdet med Medier, journalistik og filmiske virkemidler.  Formålet med forløbet er kendskab til medier/journalistik og dokumentarfilm, og de fagudtryk
som hører til under dette fagområde i dansk. Målet er, at du opnår indsigt i journa-listikkens samfundsmæssige opgave og funktion samt forskellige genrer inden for
medieområdet. For eksempel er del af dette forløb et Medieværk i form af podcast
fra DR. Vi arbejder også med dokumentar og filmiske virkemidler.

Alle tekster eller medieprodukter er det klare sigte, at I til eksamen kan benytte de særlige fagudtryk til analyse af journalistisk artikel indenfor nyhedsgenren, fortællende journalistik eller meningsjournalistik. Læringsmål er også, at du kan fremstille - mundtligt eller skriftligt - et medieprodukts genre, komposition, filmiske virkemidler, forklare fakta- og fiktionskoder eller vinkling af stoffet i et eksamens-spørgsmål. Og med hvilke særlige sproglige eller filmiske virkemidler journalisten fortæller sin nyhedsreportage eller dokumentarfilm.  Alle kursister har arbejdet med selvvalgt dokumentarfilm.


Materialer:
Malik Brøns: Fare for isbjørne på stranden: Ittoqqortoormiit får svømmebassin
Kultur ·21. juli  2019  Sermitsiaq
Morten Sabroe:  Politiken 21.10.1994    artikel            -    Ildkuglen i fjernsynet
Søren Flott mfl.  Jyllandsposten  04.11.2004  artikel   -    Som om Solen kom for
                                                                                          tæt på

Ritzau 5/10-2021 KNR               - Færøerne vil overveje reglerne for delfinfangst
TV2 Nyheder 15/9-2021 - Hans Henrik Busk Stie        - Over 1400 delfiner dæbt på færøerne
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-09-15-over-1400-delfiner-draebt-paa-faeroeerne-jeg-er-forfaerdet-siger-hvalfanger

Dokumentarfilm:
film fra dette link: https://www.dr.dk/drtv/dokumentar:

Det ondes fyrste 2013                                                               Bent    
Ordet fanger  - Helle Hansen 2012                                           Eleonora
”vi kommer og dræber dig… Dødstrusler i indbakken” 2020    Tom, Nivi

Velkommen til Tjetjenien - David France 2020 -                       Olga
Armadillo - Ronnie Fridthjof - 2011                                            Niels Erik
   


MEDIEVÆRKLÆSNING:    FJELDGÆNGEREN    PODCAST  DR  2019  AF  
                                             KATARINA LEWKOVICH
https://podtail.com/da/podcast/fjeldgaenger/



TEORI:
Ole Schultz Larsen:   Systime   - Håndbog til dansk  5.1 journalistik (s.218…) 2.1 Fakta og fiktionskoder + genrer
Mimi Olsen mfl.:   Krydsfelt 2010 -  Fortællende  Journalistik
Link om filmiske virkemidler og dokumentargenren:  www.filmcentralen.dk/undervisning
+  om journalistik  som værksted -               https://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/
Link om  filmmusik og filmiske virkemidler:  https://www.youtube.com/watch?v=SMzxjscBNeg
                                                                     https://www.youtube.com/watch?v=Jp0d330bbxs
Indlæring af vigtigste filmudtryk:                  https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
Synnøve Kjærland mfl.  2001                      Definition af dokumentarfilm   (doku-genrer)
Jan Aasbjerg Petersen: link  nov. 2014                www.https://www.gymdansk.dk/fakta--og-fiktionskoder.html.


Om Podcasts:  anvendt link til analyse                https://indidansk.dk/podcast



FAGBEGREBER: (Fokuspunkter)

JOURNALISTIK:
De klassiske fem nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
Opinion (Læserbrev, kronik, klumme, leder, anmeldelse, kommentar, analyse) versus Information, nyhedsartikel, baggrundsartikel, interview,  reportage, feature, case-story – Nyhedstrekant, Fortællende journalistik – fakta og fiktionskoder

Avisudtryk: Rubrik, Underrubrik, mellemrubrik, genretag, brødtekst, billedfrise, bærende billede, faktaboks, billedtekst, citat, byline, foto, Især arbejdet med Vinkling af stoffet og journalistens rolle i vores samfund, brug af interviewtkenik og kilder + journalistisk skriveteknik
Dokumentarfilm og podcast:  filmiske virkemidler:  billedbeskæring, klippeteknik, lyd, kamerabevægelser, fugle/frø/normal-perspektiv, doku-genrer, podcast-genrer, producentens/journalistens valg af vinkling  og stemmeføring (appelform, berettende, fortællende, dramatiserende)

METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination af løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse som grundlag for personlig identitetsudvikling og indsigt omkring grønlandsk/dansk kultur og samfund

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.   ”

Særligt formål med dette forløb er at opfylde læreplanens krav om at dække fagområdet Medier:  ”Det mediekulturelle stofområde har som genstand medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og Interaktive medier
- Nyhedstekster
- Dokumentartekster
- Fiktionstekster
- Visuelle udtryksformer og
- Et værk i form af et Medieprodukt


Skriftlig dimension:  4  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps,eksamenstilopgaver, selvvalgt journalistisk nyhedsreportage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Retorik og Argumentation / Sprogligt område


Sprogligt område:   Retorik og argumentationsteknik

Forløbet indeholder arbejde med meningsjournalistik og taler, hvor argumentationsteknik og retoriske virkemidler Især anvendes.
Men også appelformer og  kommunikationsmodel samt evnen til mundtligt at fremstille
et emne har været del af forløbet. Formålet er, altså udover at I lærer at kende til argumentationsteknik og retoriske virkemidler, at udvikle kritisk bevidsthed i forhold til
medier og politikeres valgflæsk i et demokratisk samfund.


Materialer:

Gitte Svanhold:     Lektielæsning er spild af tid  - politiken 15/11-2007
Leny Malacinski:   Pensioneret garder anklager: Livgarden hylder islam – Avisen.dk   7/4-2007

Leder, Politiken:    Dårlige vuggestuer koster samfund og børn 3.maj 2012
Ditte Giese:           Vuggestuedebatten er virkelighedsfjern klapjagt 12.maj 2012

Mary Steengaard: Håbet er drivkraften - Familiejournal.dk  2015

Greta Thunberg:  https://dansketaler.dk/tale/greta-thunbergs-tale-ved-klimamarchen-2019-oversaettelse/

Jens Stoltenberg, Norges statsminister,  Tale fra mindehøjtidelighed i Oslo Domkirke 22. juli 2011 pga. Utøya-tragedien.

Martin Lutker Kings tale 1963:  I have a dream

TEORI:
Ole Schultz Larsen:   Systime   - Håndbog til dansk  kap. 4 .10  Argumentation  s.157-167
Link: https://dansketaler.dk/temarum/retoriske-figurer-og-finesser/
Link til kilde:  https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler.html



FAGBEGREBER: (Fokuspunkter)

Retorik:  De 3 appelformer: logos, patos, etos, Påstand, Begrundelse/Belæg, Rygdækning, Forbehold/Gendrivelse, styrkemarkører, ordvalgsargument, sproglige figurer: gentagelses-
figurer som anafor, epifor, epanastrofe + opremsning, Analogi, Antitese, Paradoks, Retorisk spørgsmål,
hyperbel (overdrivelse), generalisering, Litote (underdrivelse), metafor, sammenligning, taler:  Den Informative tale, lejlighedstalen, den politiske tale, kommunikationsmodel: Ciceros retoriske pentagram, talens argumen-
tation og komposition: indledning (exordium), corpus: narratio (sag/problemstilling), argumentation + afslutning (perocardio)



METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse
som grundlag for personlig identitetsudvikling og social udfoldelse.

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.   ”
Særligt formål med dette forløb er at opfylde læreplanens krav om at dække fagområdet Medier:  ”Det mediekulturelle stofområde har som genstand medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og Interaktive medier
- Nyhedstekster
- Dokumentartekster
- Fiktionstekster
- Visuelle udtryksformer og
- Et værk i form af et Medieprodukt


Skriftlig dimension:  2  analyseopgaver  + 2 stilopgaver

Evaluering   løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning

Elevprodukter: Mindmaps og elevoplæg med alle faglige begreber i spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skriftligt Forløb 2.Årsopgave

FORMÅL og KRAV til opsætning af opgaven:

UNDERVISNINGSFORLØB:  

Slutproduktet i dette undervisningsforløb er, at eleverne har lært og mestrer skriftlig fremstilling på en grundlæggende måde og kan perspektivere til andre noveller eller kortfilm vi tidligere har arbejdet med på holdet. Opgaven skal være på  2-4 sider.

Derudover arbejder vi i forløbet med at lære dem, hvordan opgaven skal være sat op, brug af citatafsnit og afsnitsinddeling og træne at skrive en sammenhængende opgave med en klar rød tråd. Det klare formål er også generelt at løfte elevernes faglige niveau ved at vise, de kan benytte fagudtryk i deres analyse, fortolkning og perspektivering.

...det er vigtigt, at eleven kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skrive-undervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau:

"Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen."  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD  (undervisningsforløb)

Undervisningsforløbet er fra et tidligere eksamenssæt  og Eksamenshæftets Tema er:  

"Skam"


Novelleanalyse

Materiale:

Marie Aubert:  "Du burde skamme dig"  2016  novelle

Sven Ørnø:  Frem og tilbage  

Problemformulering:  

Skriv en opgave der udover indledning indeholder et resume og et afsnit,
hvor du forklarer novellens opbygning via berettermodel.  I din analysedel
skal du have afsnit om fortællertype og synsvinkel, et afsnit om fortællerens
følelse af skam

Du skal sidst i opgaven perspektivere  beskrive og sammenligne med kortfilmen "Sundays" eller anden novelle eller kortfilm, vi har arbejdet med i undervisningen.

Kortfilmsanalyse

Perspektiverende materiale:

Kortfilmen Sundays, af Kræsten Kusk 2014 og  Natsværmer



TEORI
www.Dansksiderne.dk  om litterære analyseteknikker og udtryk + sproglige virkemidler
Håndbog til Dansk  Ole Schultz larsen  - systime

FAGLIGE BEGREBER OG FOKUSPUNKTER:

Det litterære stofområde:

Prosa:  tekstanalyse:

genrer inden for fiktion: lyrik/prosa
Indledning
resume
Fortælleteknik
Personkarakteristik
Komposition og berettermodel
Scenisk/panoramisk
medsyn/bagudsyn
indre og ydre synsvinkel + kombineret
Tid, sted og miljø
Tema og fortolkning
Perspektivering


Medier og kortfilm:

filmens komposition  (handlingslinje, scener og sekvenser)
filmiske virkemidler: nærbillede/totalbillede - klippeteknik - kamerateknik
fugle/frø-perspektiv - Hvilke filmiske virkemidler benyttes i filmen ?

                                                             
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative og sociale kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to,  powerpoint-oplæg og  til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet

EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination at løbende formativ samt afrundende summativ evaluering

FORMÅL:

Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informations-håndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse og anvendelse i skriftlige opgaver.

...det er vigtigt, at eleverne kan analysere, reflektere og formidle skriftligt på dansk. De skal beherske de vigtigste normer for sprogrigtighed og kunne skrive i forskellige genrer. Dette studieforberedende aspekt af skriveundervisningen er vigtigt, da eleverne i deres videre uddannelsesforløb vil blive mødt med krav om skrivefærdighed på et akademisk niveau Eleverne skal i det skriftlige arbejde kunne behandle et emne kritisk med en vis bredde og dybde, argumentere for en holdning samt skabe sammenhæng i fremstillingen.  (Dansk A lærervejledning 2022 - www.iserasuat.gl)

Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen.

Skriftlig opgavedimension:  2. årsopgave med omfang på 2-3 sider med
                                             brug af citatteknik
                                 

EVALUERING  

løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning - især i opgave-skriveugen. Samtale med hver enkelt elev om opgavens kvalitet efter opgavens er afleveret med det sigte, at de forstår flere faser, og hvad der giver en opgave faglig kvalitet. men ikke mindst at de nu er bevidst om, hvordan man bruger sit stof og bygger en større skriftlig opgave op, så den er med klar rød tråd og sammenhængende fremstillet.



Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Skuespil og værkslæsning (Et dukkehjem)

BESKRIVELSE:
Forløbet tager udgangspunkt i oplysningstiden tanker om rationalitet og strækker sig frem til det moderne gennembrud med særligt fokus på Henrik Ibsens drama ”Et dukkehjem”. Indledningsvist introduceres eleverne til de radikale ændringer, der opstår i det danske samfund og kulturliv i 1700-tallet og i slutningen af 1800-tallet. Herefter følger Georg Brandes’ indledning til det moderne gennembrud, og eleverne præsenteres for de nye tematikker, denne nye kulturstrømning sætter under debat. Under læsning af Henrik Ibsens ”Et dukkehjem” er der særligt fokus på temaer som kvindefrigørelse og kønsroller, som afslutningsvist bliver perspektiveret til den norske tvserie SKAM.

FORMÅL:
Forløbet har til formål at indføre eleverne i den litteraturhistoriske perioder før og efter romantikken, som almindeligvis kendes som oplysningstiden og det moderne gennembrud (DMG). Eleverne får kendskab til de i Danmark samfundsmæssige ændringer, der spiller en afgørende rolle for den kultur og kunst, som udvikles i løbet af det moderne gennembrud.
Væsentligt for forløbet er også DMGs fokus på sociale problemer, og hvordan disse portrætteres i forskellige kunstformer. Eleverne vil læse og arbejde intensivt med Henrik Ibsens drama Et dukkehjem og får et basalt kendskab til dramagenrens karakteristika. Arbejdsformen vil træne elevernes fordybelsesevne og dybdegående analyse samt udvikle elevernes analytiske kompetencer og fordybelsesevne.
Læringsmål, der særligt arbejdes med:
- en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog.
- formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterende indlæg.
- demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelsen i tekstlæsningen.
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
- lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
- læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
- demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv

INDHOLD:
Forløbet placerer sig med sit kernestof under det litterære stofområde og indfrier kravet til mindst et litterært værk fra før 1900-tallet. Forløbet giver både et kulturelt, kunstnerisk og litterært perspektiv over skiftet fra romantikken til perioden med det moderne gennembrud.
- Værklæsning: roman
- Forskellige former for tekstanalyse; fokus på personkarakteristik, sted og miljøbeskrivelse samt temaer.
Genrekendskab: drama
Baggrundstekst om perioden.

MATERIALE:
Ludivg Holberg, 1722, Jean de France. 1. akt på tekst og i TV-teater
Ludvig Holberg, 1748, Epistel "For og imod, kaffe, te og tobak".
Ibsen Henrik, 1879, Et dukkehjem, 1. udgave. redigeret af Janss, Christian; Bøe Hilde; Taugbøl Brenna Stine
Franck, Knud & Kjærulff-Schmidt, Palle, 1974, Et dukkehjem, 106 minutter, Danmarks Radio, Danmark,



Supplerende materiale:
- Memegenerator (https://imgflip.com/memegenerator)
- Lærerproducerede opgaver (krydsogtvær, ”trusselsbreve” mv.)

METODE:
Arbejdsmetoden vil variere mellem en induktiv og deduktiv tilgang. Eleverne skal blandt andet producere forskellige fremstillinger (mundtlig og på tekst), lave gruppearbejde, værklæsning (i gruppe og individuelt) og behandle lærerstillede arbejdsspørgsmål. Dertil vil der indgå refleksionsøvelser samt yderligere elevprodukter som meme-generator og ”trusselsbreve”.

EVALUERING:
Forløbet evalueres mundtligt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Digte fra barok til nyere tid

Formål
Dette forløb ligger inden for fagets sproglige del. Men da forløbet handler om digtanalyse er der en del af forløbet som krydser ind over litteraturområdet. Formålet med dette forløb er, at eleverne skal opnå kompetence i at analysere digte. Den kompetence skal opnås ved at samle de tekstanalytiske værktøjer, som eleverne har fra tidligere sprog og litteraturforløb, og de skal kunne anvende nye værktøjer for tekstanalyse. Således skal eleverne kunne læse, analysere og fortolke forskellige digte skrevet i barokken, romantikken og frem til nyere tid. En del af formålet med dette forløb er også at give eleverne eksamenstræning. Denne træning skal både være inden for mundtlig og skriftlig eksamen.
Eleverne skal opnå kompetence i at analysere digte ud fra at kunne se de sproglige virkemidler, stilbrud, billedsprog, ordklasser, semantiske felter, komposition, vers og strofer, besjælinger, ekspressionisme. Derudover skal eleverne kunne tale om digtes temaer og give en fortolkning af digte.

Læringsmål som trænes i dette for løb er:
a) en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt,
d) demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,      
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv,


Indhold
Elverren skal naturligvis læse, analysere og fortolke en del digte skrevet af forskellige digtere. Eleverne kender allerede til mange forskellige sproglige og litterære analyseværktøjer, som fx strofer, vers, metaforer, rimskemaer, besjælinger og andre sproglige virkemidler. De nye værktøjer, som eleverne skal anvende i dette forløb er; semantiske felter og stilbrud. Derudover skal eleverne også læse digte, som anvender den ekspressionistiske skrivestil.

Materiale
Teoretisk kompendium til digtanalyse. (Sammansat af MJH.)
Om ekspressionisme: https://indidansk.dk/ekspressionisme.html
Om Stilbrud: www.ordnet.dk
Om semantiske felter: Semantiske felter (gymdansk.dk)
Om Barokken: ”Barokkens ppx”
Om Romantikken: "Romantikkens ppx".

Naja Marie Aidt – ”hvis vi udhuler en vandmelon” Fra Alting blinker (2009).
Naja Maria Aidt – ”18”, Fra Alting blinker (2009).
Halfdan Rasmussens digt ”Noget om Kraft” (1958).
Om stilbrud: stilbrud — Den Danske Ordbog (ordnet.dk)
Schack Staffeldts digt, "Indvielsen" (1804)
Frederik Nielsens digt, "Vort grønlandske hjem"
Adam Oehlelnschläger, "Der er et yndigt land" (1820
Emil Aarestrups digt, Angst (1838)
Emil Aarestrups digt, "En middag" (1838)
Michael Strunges digt, “Plasticsolen” (1981)
Edward Munchs maleri: ”Skriget” (1893).
Tom Kristensens digt, ”Angst” (1930).
Tom Kristensens digt ”Fribytter” (1920).
Henrik Nordbrandt "Vi Danskere" (2010) Værkslæsning.
Yahya Hassan "Eid" (2013).
Thorkild Bjørnvig: ”Basis” (1961).

Supplerende stof:
Yahya Hassan, Digtoplæsning https://www.youtube.com/watch?v=87SHkbA6wKI
Maleri: Edward Munch "Skriget". 1893
Maleri: Edward Munch "Melankoli". 1892
Film: "De største helte" Af Thomas Vinterberg, 1996.

Metode
I dette forløb vil der være en blanding af metoder. Herunder læreroplæg om teoretisk stof. Analysearbejdet vil være gruppearbejde og selvstændigt arbejde, hvortil der vil være fælles opsamlinger på arbejdet med analyserne. Derudover vil der være en skriftlig opgave, som skal træne eleverne til den skriftlige eksamen, og der vil også være en mundtlig aflevering, som skal træne eleverne til den mundtlige eksamen.

Evaluering
Evalueringen vil ske i løbet af hver undervisningsgang. Her vil læreren gennem samtale med eleverne finde ud af om og i hvor høj grad forløbets formål er opfyldt. Således skal de enkelte evalueringer danne grundlag for den næste undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kortfilm 2.0

Formål.
I dette forløb skal eleverne opnå kompetence i at analysere og fortolke kortfilm. Samtidig med at eleverne skal opnå de filmanalytiske kompetencer, er der også et dannelsesmæssigt formål med forløbet. Her er det meningen, at eleverne skal udsætte for en anderledeshed i de filmiske udtryk, som dels viser livets som kunstens mangfoldighed.
Eleverne skal lære at arbejde med; Genretræk for kortfilm.
Handlingsanalyse – Plot-Point og berettermodellen . Resumé, tid-sted, Karakteranalyse, konflikt, dramaturgi, tema, budskab, perspektivering samt filmiske virkemidler. Klipning, farve og lys, lyd, kameraperspektiv, symboler.

Læringsmål, som trænes i dette forløb, er:
a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt,
d) demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
j) analysere, fortolke og perspektivere medieprodukter
k) navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus


Indhold
For at opnå dette formål skal eleverne se 4 kortfilm. Disse film deles ud mellem eleverne som skal lave analyser af disse film. Disse analyser skal fremlægges i grupper for resten af klassen. Dermed ser eleverne alle filmene og arbejder grundigt med én film.

Metode
Forholdsvis skal eleverne arbejde i grupper, der skal munde ud i et oplæg for resten af klassen.

Materiale:
Teoretisk materiale om kortfilms genre, komposition, karakterer, filmiske virkemidler, klipning og perspektiv samlet i kompendium.
Materialet er samlet fra.
• Kortfilmsanalyse | Analysesiden
• Dansksiderne: Dansksiderne
• Dansksiderne: Dansksiderne
• Filmiske virkemidler | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite

Kortfilm
• Ud, spring over, ind.
• Tur retur
• Alene på rejsen
• Valgaften
• Ernst og lyset (1996)

Evaluering
Gennem gruppernes fremlæggelse, vil der være en elev til elev evaluering, hvor eleverne bedømmer det faglige indhold og præsentationen. I forlængelse af elevernes feed-back til hinanden, vil der også være en evaluering fra læreren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Noveller i nyere tid

Formål:
I dette forløb skal klassen læse, analysere og fortolke nogle noveller fra det moderne gennembrud og nogle noveller fra helt ny tid. Formålet med det er, at eleverne skal have forstå den drejning som litteraturen tog i 1870erne ift. skrivestil og temaer og frem til i dag. I arbejdet med novellerne skal eleverne opbygge deres kompetencer i at analysere litteratur og se på skrivestil. Navnligt vil minimalisme, hverdagssprog, fortællestil og fortælleforhold være en del af det vi øver. Særligt fokus vil der være på brugen af ”isbjergsteknik” (tomme pladser). Ligeledes vil eleverne også blive trænet i at arbejde med tekster,som har en upålidelig fortæller. Forløbet skal gøre eleverne parate til at gå til eksamen i en novelle. Derfor vil der i forløbet også indgå træning i både skriftlig og mundtlig eksamen, hvor eleverne bliver stillet spørgsmål, som vil ligne dem de kan få til eksamen.

Læringsmål, som trænes i dette forløb, er:
a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt,
d) demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv,

Indhold:
Indholdet af forløbet vil i høj grad være analysetekster, som eleverne skal arbejde med. Det teoretiske stof vil bestå af et kompendie med emner at komme ind på i en novelleanalyse. Fx fortællertype, synsvinkel, symboler, budskab og meget mere. Dette kompendie danner grundlag for elevernes analysearbejde af novellerne.

Metode:
I dette forløb vil der være en blanding af metoder. Herunder læreroplæg om teoretisk stof. Analysearbejdet vil være gruppearbejde og selvstændigt arbejde, hvortil der vil være fælles opsamlinger på arbejdet med analyserne. Derudover vil der være en skriftlig opgave, som skal træne eleverne til den skriftlige eksamen, og der vil også være en mundtlig aflevering, som skal træne eleverne til den mundtlige eksamen. Den mundtlige aflevering afleveres i Screencas-o-matic eller Power Point.

Materiale:
Kompendie med de samlede analyseværktøjer for novelle og romaner. Fremstillet af MJH.
Stikord til minimalisme. Fremstillet af MJH
Stikord til det moderne gennembrud. Fremstillet af MJH.
Henrik Pontoppidan: ”Nådsensbrød”
Helle Helle: ”Der sker ikke noget nyt”
Helle Helle: ”Mere Kaffe?”
Naja Maria Aidt: ”Kvinden i baren”
Naja Maria Aidt: ”Slik”
Pia Juul: ”Opgang”

Evaluering:
Den evaluering, som skal sikre, at eleverne opfylder formålet vil være gennem vurdering af de to opgaver, der stilles i løbet af forløbet. Derved er det en evaluering af elevernes eksamenskompetence, som den retter sig mod.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Dokumentar 2.0

Formål:
I dette forløb, skal klassen lære om dokumentargenren med særligt fokus på dokumentarfilm. Således skal eleverne kunne analysere hvilken af de tre klassiske dokumentarformer en film/serie anvender. Desuden kunne analysere hvilke autenticitetsmarkører og fiktionskoder der er anvendt. Således skal eleverne blive i stand til at diskutere, hvordan genstandene for dokumentaren er fremstillet og hvilke etiske spørgsmål denne fremstilling rejser. Endvidere skal eleverne være i stand til at diskutere, hvllken type seer, dokumentaren henvender sig særligt til.

Indhold:
Forløbet vil indeholde en del tid med at se dokumentarfilm. Basis for det videre analytiske arbejde vil være det teoretiske stof om autenticitetsmarkører, fiktionskoder, filmiske virkemidler herunder kameraindstillinger. Dette suppleres med læreroplæg samt elevoplæg.

Metode:
Metodisk skal eleverne arbejde med dokumentarfilmene ved eget arbejde, samt gruppearbejde og gruppefremlæggelser om selvvalgt materiale. Således arbejder vi i fællesskab med de forskellige dokumentargenrer med tilhørende filmiske virkemidler. Afslutningsvis vælger eleverne selv en dokumentarfilm/serie, som de analyserer og fremlægger for klassen.

Materiale:
"DOX - Forløb i medier", kap 2+3 om Autenticitetsmarkører og de 3 klassiske dokumentargenrer.
Håndbog i dansk - Systime. https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1021
om fiktionskoder, kameraindstillinger og filmiske virkemidler.
Dokumentarfilm: "Kampen om Grønland". CPH:DOX 2020.
Dokumentarfilm: "Amardillo". Janus Metz, 2010.
Film: "Borat", Larry Charles, 2006.
Dokumentarserie: Historier fra en politistation - Detentionen", 01:14, 2000. https://www.dr.dk/bonanza/serie/192/histrorier-fra-en-po/52681/historier-fra-en-politistation-0114-detentionen
Dokumentar: "Danske læger i kamp mod nazismen", DR. 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/danske-laeger-i-kamp-mod-nazismen_366594
Dokumentarserie: "Sirius - en ny mand på kysten", 01:06, DR. 2022. https://www.dr.dk/drtv/se/sirius_-ny-mand-paa-kysten_347466

Evaluering:
Efter hvert modul evalueres elevernes svar på spørgsmål og deres observationer i dokumentarfilmene og i brugen af det teoretiske materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Repetition

I dette forløb repetere vi alt det vi har gennemgået i 1- 2. og 3.G. Således skal I ved denne gennemgang huske, hvad vi kan komme til eksamen i. Hermed er forløbet en del af eksamensforberedelsen.

Indhold:
En gennemgang af alle forløb vi har arbejdet med i 3 år. her repeteres øves og spørges til indholdet.

Metode:
Hovedsageligt bliver der en del læreroplæg. Til disse oplæg knyttes spørgesmål og samtaler, hvor eleverne skal komme på banen og sige, hvad de ønsker at få uddybbet.

Materiale:
Alt materiale fra de 3 års undervisning.

Evaluering:
Eleverne byder ind med det de finder behandlet for let. Således at den evaluering der kommer til at foregå konstant gennem hele forløbet hele tiden vil ændre undervisningens karakter og stile efter at opfylde elevernes behov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer