Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sofie Lund Sejr
|
Hold
|
2022M DA (2.M DA, 3.M DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm og dokumentar
KORTFILM
I dette forløb genbesøger vi viden om kortfilmen som genre. Samtidig ønsker jeg i dette forløb at træne eleverne til skriftlige eksamen, og de skriver derfor stil om disse to film under emnet: ”Forandringer”.
Eleverne arbejder med tre kortfilm som de analyserer i grupper. Herefter fremlægger de for klassen og endelig skriver de opgave.
Filmene er
To Piger og en Kage (2012)
Jens Dahl
Grisen (2008)
Dorte Warmøe Høegh
Sabbat (2019)
Holger Karberg
Analysemateriale:
Kompendium til kortfilm
Filmiske virkemidler del 1 og 2 (er taget fra filmcentralens oversigt https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler)
Elevbesvarelse til 12, hvor Sabbat analyseres
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filmiske virkemidler
|
08-09-2023
|
Analyse af Grisen
|
06-10-2023
|
Aussivik – fremlæggelse
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Studiemetodik
Vi arbejder over to uger med at lære skrivehandlingerne at kende:
Redegørelse
Analyse
Diskussion
Eleverne arbejder også med at skrive en mini-opgave om det senmoderne samfund.
Dette ligger forud for vores skriveprojekt i uge 46, hvor eleverne skrive om hekse og biblen syn på kvinder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
HEKSE og EVENTYR
Formålet med forløbet er at arbejde med litteratur og tekster tematisk. På den måde er dette forløb en kontrast til de forløb elevernes har haft i 1.g, der i højere grad var centreret omkring færdigheder og tilegnelse af analytiske begreber. Formålet er at give eleverne en viden og derigennem en faglig stolthed, når de opdager, at de kan trække på denne viden under og efter forløbet.
Forløbet vil styrke elevernes evne til at:
a) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
b) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster.
c) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
d) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv.
INDHOLD
Gennem læsning af både litterære, bibelske og historiske tekster vil forløbet give eleverne en faglig viden om fænomenet hekse inddelt i fire kategorier.
Dette vil kunne anvendes i deres videre tekstanalyse samt i perspektivering og diskussionssammenhænge.
Eleverne vil som en del af deres tekstanalyse skulle inddrage appelformer, argumentation samt under vejs blive introduceret til diskursanalyse.
Kernestof:
Folkevise, digte, eventyr (folke- og kunst), roman. Kronik, interview, TED-talk, boganmeldelse.
Supplerende stof: Historiske kilder samt syndefaldsmyten.
Billeder af hekse fra populærkulturen. Visualisering af processen mod Maren Spliids.
Elevens forforståelse:
Elevernes har allerede et kendskab/ forestillingen af fænomenet ”Heks”. Derfor er forløbet kulturbaseret og sigter efter at aktivere elevernes forforståelse og derigennem styrke deres følesle af self efficacy, da de vil opleve, at de allerede har brugbar viden, som de kan bidrage med, og som langsomt vil assimileres til ny og i højere grad faglig brugbar viden om ”Heksen”.
METODE
Arbejds- og undervisningsformer:
I en 2. sproglig kontekst er al undervisning som udgangspunkt tænkt ud fra, at eleverne hver lektion skal
Læse, lytte, tale, skrive.
Andre arbejdsformer:
• Tavleundervisning
• Læreroplæg
• Mindmap (induktiv)
• Matrixgrupper
• Kahoot
• Researchopgave (induktiv)
• Autentiske spørgsmål klassediskussion.
• Tekstlæsning (højt) (individuelt og sammen) (deduktiv)
• Arbejdsspørgsmål som forlængelse af læsning
• Små skriftlige opgaver (+ Kreativ skrivning (novelleskrivning))
Progression: Eleverne udvikler sig fra at redegøre for de fire heksetyper til afslutningsvis at kunne bruge deres viden analytisk, diskuterende og vurderende på et litterært værk eller tekst.
I de skriftlige opgaver og arbejdsspørgsmål er der en differentiering således, at eleverne selv kan vælge det niveau, de vil arbejde på. Her tilsigtes der en fælles opsamling, så alle får mulighed for at tage del i det faglige fælleskab.
Eleverne skal her også skrive en novelle med en heks som jegfortæller.
MATERIALE
Teori: grundbog: ”HEKSE – slangedamer, Mandedrømme og Rødstrømper”. Funder, Bent & Hansen, Rasmus. Systime (1985)
Tekstmateriale:
"Syndefaldsberetningen" (apokryf tekst)
”Om at være heks” (grundbog)
”Heksejagt i Danmark” (ibid.)
Skabelsesberetningen + syndefaldsmyten.
Uddrag fra ”Heksehammeren” (1486), Sprenger og Krämer.
Uddrag fra Peder Palladius ”Visitatsbogen” (1544)
Snehvide, Grimm.
"Dronningen og Spejlet" (Gubar, 1983)
Elverhøj, folkevise.
Supplerende: Historien om Danmark (afsnit 5)
Adams Æbler (fransk kortfilm)
"Mirror Mirror"
"Snowwhite and the Seven Dwarfs"
EVALUERING
Formativ:
Forløbet har en løbende formativ evaluering efter hver lektion. Enten samles der her op mundtligt eller også skriver eleverne på Todaysmeet eller elevfeedback på Lectio.
Summativ:
Forløbet afsluttes med en analyse og fortolkning af folkeeventyre Snehvide med perspektiveringer til to moderne udgaver. Denne opgave vurderes med karakter + formativ skriftlig feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriveprojekt i dansk – HEKSE
Eleverne arbejder med følgende problemformulering:
• Redegøre kort for heksejagten som den udfoldede sig i tiden omkring Reformationen i Europa (her bruger du de danske forhold som udgangspunktet)
• Redegøre kort for, hvad man i middelalderen mente, at kvinder og hekse gjorde, og hvorfor de var farlige.
• Analysere synet på kvinder i Det Gamle Testamentes Skabelsesberetning og Syndefaldsmyte.
• Endelige skal du analysere kortfilmen ”Adams Æbler/ ”La Pomme d’Adam” for til sidst at diskutere, hvordan nutidens syn på kvinden er præget af middelalderen og kirkens syn på kvinden som ”heksen”
Materiale:
Gud skaber mennesket. Første Mosebog. Kapitel 2.
Syndefaldet. Første Mosebog. Kapitel 3.
Genevray, Jérôme. (2009). Kortfilmen: La Pomme d’Adam.
DRTV: Historien om Danmark. 23. september 2017. Episode 6. ”Reformation og Renæssance.”
https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-reformation-og-renaessance_145570
Bjørnskov Madsen, Kamilla. (2022). ”Da Hekse blev farlige”. Temaet: Hekse. HistorieLab.dk: https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/hekse/da-hekse-blev-farlige/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksistentialisme og Litteratur
Forløbet skal styrke elevernes evne til at demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion samt deres evne til at e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og
ekstensive læsemåder,g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster, h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
INDHOLD
Emnet er "Livets Mening(sløshed)" og af kernestof fra det sproglige felt, vil der undervejs blive arbejdet med:
ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
c) sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
METODE
I undervisningen indgår de faglige kompetencer i et samspil. Således indgår det sproglige arbejde som et
integreret led i tekstlæsningen, idet indsigt i sprogets opbygning og funktion udnyttes som grundlag for
den nuancerede og dokumenterede analyse, fortolkning og perspektivering. Arbejdet med ordforråd
indtager en central placering i forløbet.
Undervisningen tilrettelægges ligeledes, så der i videst muligt omfang perspektiveres til det omgivende
samfund
Af forskellige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Foredrag
Elevpræsentationer
Debat og dialog
Reflektionsskrivning
Notatteknik og memoria-øvelser
Diskussion
CL-læsegruppe
Filmvisning
Dramatisering af scener i novellen
Visualisering (i grupper)
MATERIALE
Eksistentialisme i dansk. "Fra Kierkegaard til Sonnergaard" 2017
"Hyrdinden og Skorsteensfeieren" (1846) Andersen, H.C.
"I vor tid" (uddrag) "Soldatens hjem" Hemmingway, Ernest (1924)
"Din mobil giver stress" EB
"Abraham vil ofre Isak" 1. mosebog (apokryf tekst)
Artikel om Mia Sommer i Femina: (om at være veganer-mor)
"Sex" Sonnergaard, Jan (1998) (uddrag)
"Patienten" (1962) Seeberg, Peter
"Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om" Ørntoft, Theis fra Digte 2014
FILM (og filmklip)
"Filosoffen" (om Søren Kierkegaard)
Crash Course "Extentialism" (kort film om eksistentialistiske begreber)
Film om sisyfos, animeret
https://www.youtube.com/watch?v=LRJ-RsxVvuA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Minimalisme – noveller
Eleverne skal i dette forløb stifte bekendtskab med minimalismen og Helle Helles skrivestil. Eleverne læser Helle Helles novellesamling "Rester" fra 1996. Arbejdet dokumenteres med afsluttende mundtlige fremlæggelser for klassen af analyser fra novellesamlingen samt en mundtlig prøveeksamen.
Formål
Eleverne skal lære at:
- karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion
- læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive
og ekstensive læsemåder
- integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster
- demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
- navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.
Indhold
I forløbet arbejder eleverne med:
- ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
- sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen,
- mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed.
- forskellige former for tekstanalyse
Metode
I forløbet arbejder vi med følgende arbejdsformer og undervisningsprincipper: læreroplæg, flipped learning, grupperarbejde og pararbejde.
Materialer
Helle Helle: Rester (værk), 1996
Artikel: https://www.information.dk/1998/01/afproever-lidt
Lærerproduceret kompendium om minimalisme
Evaluering
Mundtlig fremlæggelse i grupper af analyser af novellesamlingen
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Myter og litteratur
Teoritekster
Myten som genre fra “Litteraturens veje” Fibiger og Lütken - s. 42 om Mytens forklaringskraft
Analysetekster
Balders død
Første Mosebog - Bibelen
De første mennesker - Inuitisk religion og mytologi
Den gang for længe, længe siden, da menneskene blev til - Inuitisk religion og mytologi, Engelbrechtsen og Thomsen
Emne
Forklaringen af virkeligheden
Begreber
Mundtlig overlevering
Græsk, nordisk, inuitisk mytologi
Narcissus, Sisyfos, Pygmalion, Havets Moder, Orfeus og Euridike, Ikaros
Eksistentielle grundspørgsmål
Det religiøst vs. det naturvidenskabelige verdensbillede
Genrer: Syndefaldsmyten, skabelsesmyten, eskatologiske, antropogoniske, kosmogoniske og teogoniske myter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kortfilmsforløb
Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion og viden om analyse af kortfilm.
Indhold:
analyse af film
filmiske virkemidler
Metode
Klaseundervisning
udfyldnign af ark, analyse af stills
mundtlig fremlæggelse
selvstudier
opgaveskrivning - det er en del af forløbet, at introducere til terminsprøver ved at arbejde med opgaven om filmen Sabbat.
Materiale
filmcentralens undervisningsmateriale
2 piger 1 Kage
Grisen
Sabbat
Evaluering
Formativ evaluering
summativ evaluering af opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Terminsprøvetræning
Formål:
At forberede elevere til skriftlig terminsprøver
Indhold;
Træning i opgaveskrivning ud fra en tidligere opgave om filmen Sabbat
Metode:
Skrivning med løbende formativ feedback
Materiale:
Tidligere eksamenssæt
Evaluering:
Løbende formativ feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Haidar Ansari: Man kan da bare skifte livsbanen
|
05-12-2024
|
Sabbat – 1. aflevering
|
05-12-2024
|
AFLEVER JERES TERMINSSTIL
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romanforløb – Homo Sapienne
FORMÅL
formålet med dette forløb er at genopfriske vores litterære analyse og i føllesskan kunne analyse og fortolke en roman samt sætte den i forbindelsen til en større kontekst.
INDHOLD
Analyse og fortolkning af litteratur – både skriftligt og mundtligt.
Duskussion og perspektivering.
METODE
Klasseundervisning
Lærerforedrag
læsning
Fremlæggelse (mundtligt)
MATERIALE
Homo Sapienne, Niviaq Korneliussen
Håmdbog til Dansk
Dansksiderne, om roman og analyse
EVALUERING
Løbende formativ evaluering
summativ evaluering ved skriftlig aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Homo Sapienne
|
21-02-2025
|
"REBEL" og "Skæbne"
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighedsforløb
Vi arbejder og øver os i forskellige skriftlige discipliner, og i den forbindelse får eleverne formativ feedback på opgaver, de laver. Vi arbejder med forskellige opgaver fra tidligere eksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning: Et ufedt budskab
|
01-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mundtlighedsforløb
I forlængelse af vores skriftlighedsforløb laver vi nu et mundtlighedsforløb, hvor eleverne arbejder med eksamensspørgsmål, som de fremlægger.
Fremlæggelsen foregår på forskellige måder, og eleverne prøver både at fremlægge i grupper og at optage deres fremlæggelse.
Formål:
At klargøre eleverne til mundtlig eksamen samt repetere tidligere forløb samt læse romanen "Den usynliges vilje"
Indhold:
arbejde med værket "Den usynliges vilje" .
Metode:
Læreroplæg, lærermateriale, screenpal.
Materiale:
Den usynliges vilje, Rapunzel (eventyr)
Evaluering:
Løbende formativ evaluering. Summativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapunzel - eksamenstræning mundtligt
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Myteforløb og litteratur
Teoritekster
Myten som genre fra “Litteraturens veje” Fibiger og Lütken - s. 42 om Mytens forklaringskraft
Analysetekster
Balders død
Første Mosebog - Bibelen
De første mennesker - Inuitisk religion og mytologi
Den gang for længe, længe siden, da menneskene blev til - Inuitisk religion og mytologi, Engelbrechtsen og Thomsen
Emne
Forklaringen af virkeligheden
Begreber
Mundtlig overlevering
Græsk, nordisk, inuitisk mytologi
Narcissus, Sisyfos, Pygmalion, Havets Moder, Orfeus og Euridike, Ikaros
Eksistentielle grundspørgsmål
Det religiøst vs. det naturvidenskabelige verdensbillede
Genrer: Syndefaldsmyten, skabelsesmyten, eskatologiske, antropogoniske, kosmogoniske og teogoniske myter
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Som englene flyver
|
04-10-2024
|
Aflever ark om Narcissos og Mirror
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737108",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737108",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737108"
}