Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Annette Kirketerp, Sofie Lund Sejr
|
Hold
|
2023K DA (1.K DA, 2.K DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værklæsning: Doppler
Formål
Formålet med forløbet er at introducere eleverne for et værk og lade dem arbvejde med forskellige dele af tekstanalyse, hvor de basale begreber bliver introduceret.
Indhold
Eleverne øves grundlæggende ting ved tekstanalysen såsom personkaraktertistik, miljøkarakteristik, konflikt, komposition og fortæller.
Metode
CL-øvelser i højtlæsning, formålslæsning og besvarelse af spørgsmål til handling og indhold.
Materiale
"Doppler" af Erlend Loe
Håndbog til dansk (elevernes grundbog)
Evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøv at aflvere en opgave på Lectio
|
16-08-2023
|
Karakteristik af Doppler
|
15-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litterær analyse
Helle Helle: af Hafni
Helle Helle :Afløb
Bent Haller: Grænsebørn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projektuge KAL DAN uge 50
FORMÅL
Formålet med forløbet er, under samarbejde med KAL (grønlandsk) at introducere eleverne til lyrik-analyse.
i uge 59 skal eleverne arbejde projektbaseret med Yahya Hassans digte samt Vita Andersens.
Timerne i dansk i uge 49 bliver en generel introduktion til lyrikanalyse.
INDHOLD
Troper og figurer
Metaforer Sammenligninger
Sproglige figurer
Digtets tone og stil
Analyse og fortolkning af digte
MATERIALE
Håndbog til Dansk, Kapitel 4
Yahya Hassan (2013)
Vita Andersens Trughedsnarkomaner (1977)
Interview med Hassan i Deadline
METODE
Læreroplæg
Elevanalyser
Øvelser
Kreativ skrivning
Fremlæggelse, mundtligt
EVALUERING
Forløbet afsluttes med en fælles fremlæggelse af elevernes analyser af digtene samt en oplæsning af egne digte på grønlandsk-dansk.
Der anvendes formativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Læselektier sprog, poesi,
|
08-12-2023
|
Projektuge
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Poesi og digte
FORMÅL
Formålet med forløbet er, under samarbejde med KAL (grønlandsk) at introducere eleverne til lyrik-analyse.
i uge 59 skal eleverne arbejde projektbaseret med Yahya Hassans digte samt Vita Andersens.
Timerne i dansk i uge 49 bliver en generel introduktion til lyrikanalyse.
INDHOLD
Troper og figurer
Metaforer Sammenligninger
Sproglige figurer
Digtets tone og stil
Analyse og fortolkning af digte
MATERIALE
Håndbog til Dansk, Kapitel 4
Yahya Hassan (2013)
Vita Andersens Trughedsnarkomaner (1977)
Interview med Hassan i Deadline
METODE
Læreroplæg
Elevanalyser
Øvelser
Kreativ skrivning
Fremlæggelse, mundtligt
EVALUERING
Forløbet afsluttes med en fælles fremlæggelse af elevernes analyser af digtene samt en oplæsning af egne digte på grønlandsk-dansk.
Der anvendes formativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og Argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksistentialisme og Litteratur
Forløbet skal styrke elevernes evne til at demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion samt deres evne til at e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og
ekstensive læsemåder,g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster, h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
INDHOLD
Emnet er "Livets Mening(sløshed)" og af kernestof fra det sproglige felt, vil der undervejs blive arbejdet med:
ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
c) sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
METODE
I undervisningen indgår de faglige kompetencer i et samspil. Således indgår det sproglige arbejde som et
integreret led i tekstlæsningen, idet indsigt i sprogets opbygning og funktion udnyttes som grundlag for
den nuancerede og dokumenterede analyse, fortolkning og perspektivering. Arbejdet med ordforråd
indtager en central placering i forløbet.
Undervisningen tilrettelægges ligeledes, så der i videst muligt omfang perspektiveres til det omgivende
samfund
Af forskellige arbejdsformer:
Gruppearbejde
Foredrag
Elevpræsentationer
Debat og dialog
Reflektionsskrivning
Notatteknik og memoria-øvelser
Diskussion
CL-læsegruppe
Filmvisning
Dramatisering af scener i novellen
Visualisering (i grupper)
MATERIALE
Eksistentialisme i dansk. "Fra Kierkegaard til Sonnergaard" 2017
"Hyrdinden og Skorsteensfeieren" (1846) Andersen, H.C.
"I vor tid" (uddrag) "Soldatens hjem" Hemmingway, Ernest (1924)
"Din mobil giver stress" EB
"Abraham vil ofre Isak" 1. mosebog (apokryf tekst)
Artikel om Mia Sommer i Femina: (om at være veganer-mor)
"Sex" Sonnergaard, Jan (1998) (uddrag)
"Patienten" (1962) Seeberg, Peter
"Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om" Ørntoft, Theis fra Digte 2014
FILM (og filmklip)
"Filosoffen" (om Søren Kierkegaard)
Crash Course "Extentialism" (kort film om eksistentialistiske begreber)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Minimalisme – 1. årsopgave
Eleverne skal i dette forløb stifte bekendtskab med minimalismen og Helle Helles skrivestil. Eleverne læser Helle Helles novellesamling "Rester" fra 1996. Arbejdet dokumenteres med afsluttende mundtlige fremlæggelser for klassen af analyser fra novellesamlingen samt en mundtlig prøveeksamen.
Formål
Eleverne skal lære at:
- karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion
- læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive
og ekstensive læsemåder
- integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster
- demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv
- navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.
Indhold
I forløbet arbejder eleverne med:
- ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
- sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen,
- mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed.
- forskellige former for tekstanalyse
Metode
I forløbet arbejder vi med følgende arbejdsformer og undervisningsprincipper: læreroplæg, flipped learning, grupperarbejde og pararbejde.
Materialer
Helle Helle: Rester (værk), 1996
Artikel: https://www.information.dk/1998/01/afproever-lidt
Lærerproduceret kompendium om minimalisme
Evaluering
Mundtlig fremlæggelse i grupper af analyser af novellesamlingen
Særlige fokuspunkter:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
myter og litteratur
Teoritekster
Myten som genre fra “Litteraturens veje” Fibiger og Lütken - s. 42 om Mytens forklaringskraft
Analysetekster
Balders død
Første Mosebog - Bibelen
De første mennesker - Inuitisk religion og mytologi
Den gang for længe, længe siden, da menneskene blev til - Inuitisk religion og mytologi, Engelbrechtsen og Thomsen
Emne
Forklaringen af virkeligheden
Begreber
Mundtlig overlevering
Græsk, nordisk, inuitisk mytologi
Narcissus, Sisyfos, Pygmalion, Havets Moder, Orfeus og Euridike, Ikaros
Eksistentielle grundspørgsmål
Det religiøst vs. det naturvidenskabelige verdensbillede
Genrer: Syndefaldsmyten, skabelsesmyten, eskatologiske, antropogoniske, kosmogoniske og teogoniske myter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
test for opgaver – I skal ikke aflevere noget
|
15-08-2024
|
Mikro-SP
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kortfilmsforløb
Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion og viden om analyse af kortfilm.
Indhold:
analyse af film
filmiske virkemidler
Metode
Klaseundervisning
udfyldnign af ark, analyse af stills
mundtlig fremlæggelse
selvstudier
opgaveskrivning
Materiale
filmcentralens undervisningsmateriale
2 piger 1 Kage
Grisen
Sabbat
Evaluering
Formativ evaluering
summativ evaluering af opgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Terminsprøvetræning
Formål:
At forberede elevere til skriftlig terminsprøver
Indhold;
Træning i opgaveskrivning ud fra en tidligere opgave om filmen Sabbat
Metode:
Skrivning med løbende formativ feedback
Materiale:
Tidligere eksamenssæt
Evaluering:
Løbende formativ feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Haidar Ansari: Man kan da bare skifte livsbanen
|
05-12-2024
|
Sabbat – 1. aflevering
|
05-12-2024
|
AFLEVER JERES TERMINSSTIL
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Romanforløb – Homo Sapienne
FORMÅL
formålet med dette forløb er at genopfriske vores litterære analyse og i føllesskan kunne analyse og fortolke en roman samt sætte den i forbindelsen til en større kontekst.
INDHOLD
Analyse og fortolkning af litteratur – både skriftligt og mundtligt.
Duskussion og perspektivering.
METODE
Klasseundervisning
Lærerforedrag
læsning
Fremlæggelse (mundtligt)
MATERIALE
Homo Sapienne, Niviaq Korneliussen
Håmdbog til Dansk
Dansksiderne, om roman og analyse
EVALUERING
Løbende formativ evaluering
summativ evaluering ved skriftlig aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
oversæt argumenter til grønlandsk
|
14-01-2025
|
Homo Sapienne (analyse og fortolkning)
|
20-02-2025
|
At være udenfor - eksamenstræning
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skriftlighedsforløb
Vi øver os i forskellige skriftlige discipliner og arbejder i den forbindelse med tre forskellige opgaver fra et tidligere eksamenssæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning: Et ufedt budskab
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Mundtlighedsforløb - fremlæggelse
I forlængelse af vores skriftlighedsforløb laver vi nu et mundtlighedsforløb, hvor eleverne arbejder med eksamensspørgsmål, som de fremlægger.
Fremlæggelsen foregår på forskellige måder, og eleverne prøver både at fremlægge i grupper og at optage deres fremlæggelse.
Formål:
At klargøre eleverne til mundtlig eksamen samt repetere tidligere forløb samt læse romanen "Den usynliges vilje"
Indhold:
arbejde med værket "Den usynliges vilje" .
Metode:
Læreroplæg, lærermateriale, screenpal.
Materiale:
Den usynliges vilje, Rapunzel (eventyr)
Evaluering:
Løbende formativ evaluering. Summativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den usynliges vilje
|
23-04-2025
|
Rapunzel - eksamenstræning
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Myteforløb og litteratur
Teoritekster
Myten som genre fra “Litteraturens veje” Fibiger og Lütken - s. 42 om Mytens forklaringskraft
Analysetekster
Balders død
Første Mosebog - Bibelen
De første mennesker - Inuitisk religion og mytologi
Den gang for længe, længe siden, da menneskene blev til - Inuitisk religion og mytologi, Engelbrechtsen og Thomsen
Emne
Forklaringen af virkeligheden
Begreber
Mundtlig overlevering
Græsk, nordisk, inuitisk mytologi
Narcissus, Sisyfos, Pygmalion, Havets Moder, Orfeus og Euridike, Ikaros
Eksistentielle grundspørgsmål
Det religiøst vs. det naturvidenskabelige verdensbillede
Genrer: Syndefaldsmyten, skabelsesmyten, eskatologiske, antropogoniske, kosmogoniske og teogoniske myter
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Som englene flyver
|
04-10-2024
|
Aflever ark om Narcissos og Mirror
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737115",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737115",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737115"
}