Holdet 2023L DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - GUX - Sisimiut
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ina Nielsen
Hold 2023L DA (1.L DA, 2.L DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Børn på kanten (Analyse af epik + værk 1 + 2)
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Mundtlig fremlæggelse +Værk 3: Den usynliges vilje
Titel 4 Argumentation
Titel 5 Det gode taler - retorik
Titel 6 Undskyldningsretorik
Titel 7 Kortfilm og kommunikationsanalyse
Titel 8 At skifte kurs i livet del 1
Titel 9 Dokumentarfilm + medieværk: Flugten fra Grønland
Titel 10 At skifte kurs i livet del 2
Titel 11 Fornuft og følelse + værk 4
Titel 12 Lyrik
Titel 13 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Børn på kanten (Analyse af epik + værk 1 + 2)

Præsentation af forløbet

Forløbet centrerer sig omkring en læsning af kortprosasamlingen "Grænsebørn" af Bent Haller og romanen "Berørte Katrine" af Kim Fupz Aakeson. Teksterne bruges i forhold til følgende:

-  en generel introduktion til litterær analyse (inferenser, tomme pladser)
-  introduktion af litterære analyseværktøjer (konflikt, personkarakteristik, tid/sted/miljø, fortæller, synsvinkel, tema, fortolkning)
-  læsning af et værk (Berørte Katrine)


Det overordnede emne "Børn på kanten" bruges desuden til:

-  Førfaglig begrebstræning
-   Argumenterende skrivning vha. PEEL modellen
-  Træning af læsestrategier
-  Udvidelse af ordforråd


Formål:

I arbejdet med sprog, litteratur og medier skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.

Indhold:
a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,

Metoder:

- lærerstyret undervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
-  individuelt arbejde

Materialer:

Nakuusa: Behov: https://www.youtube.com/watch?v=B2OEocC6aDc
Maslows behovspyramide
Bent Haller: Grænsebørn (udvalgte tekster)
Kim Fupz  Aakeson: Berørte Katrine (roman)
Håndbog til dansk: s. 42-45, 54-60, 67-69
Lærerproduceret materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsopg. til d. 31.08: Tomme pladser + inferen 30-08-2023
Uge 35: Tomme pladser og inferenser 02-09-2023
Træningsopgave til d. 5.08: Nekus + objekt 04-09-2023
Træningsopg. til d. 7/9: Selvforskyldt og Foredrag 06-09-2023
Ugeopgave uge 36: Burger i Enebarn 09-09-2023
Træningsopgave til d. 11/9: Syntaks 3 10-09-2023
Træningsopgave til d. 14/9: Burger 2 13-09-2023
Uge 37: Burgermodellen 2: Flyveturen 16-09-2023
Træningsopgave d. 20/9: Hoved- og ledsætninger 19-09-2023
Træningsopgave til d. 22/9: Konflikt, tid og miljø 21-09-2023
Uge 38: Burgermodellen 3 + hoved- og ledsætninger 23-09-2023
Træningsopgave til d. 29/9: inversion 28-09-2023
Uge 39: Opgaver i inversion 30-09-2023
Uge 40: Flere opgaver om inversion 08-10-2023
Træningsopgave uge 41: Personkarakteristik 10-10-2023
Personkarakteristik i "Café" 14-10-2023
Træningsopgave til d. 24/10 23-10-2023
Træningsopgave til d. 26/10: Fremstillingsformer 25-10-2023
Uge 43: Synsvinkel, fortæller og fremstillingsform 28-10-2023
Træningsopgave uge 44, time 1: verber 30-10-2023
Træningsopgave til d. 1/11: Komposition 31-10-2023
Uge 44: Komposition i "Butik" 04-11-2023
Træningsopgave om verber 05-11-2023
Træningsopgave uge 45 - motiv, tema, fortolkning 05-11-2023
Træningsopgave: adjektiver, pronomener, adverbier 12-11-2023
Træningsopgave uge 46, uge 3: Præpositioner 13-11-2023
Træningsopgave uge 46, time 4 - Træning til test 15-11-2023
Træningsopg. til d. 20/11: Kim Fupz Aakeson 19-11-2023
Træningsopgave til d. 23.11: Berørte Katrine 2 22-11-2023
Træningsopgave til d. 29.11: Berørte Katrine 4 + 5 28-11-2023
Træningsopgave til d. 30.11: Berørte Katrine 6 + 7 29-11-2023
Træningsopgave til d. 1/12: Berørte Katrine 8 + 9 30-11-2023
Uge 46, 47, 48: Resten af Grænsebørn 02-12-2023
Træningsopgave til d. 5.12 - analyse 04-12-2023
Uge 49: afsluttende skriveopg. om Berørte Katrine 09-12-2023
Evaluering af grundforløbet 10-12-2023
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grammatik

Beskrivelse af forløbet

I dette forløb arbejder eleverne med basisgrammatik indenfor syntaks og ordklasser. Eleverne vil igennem kreative skriveopgaver, spil og tekstanalyse blive trænet i at anvende og genkende grammatiske normer i skriftsprog.

Følgende grammatiske emner vil bliver berørt:

Syntaks:

Neksus
Centraladverbialer
Direkte objekt
Hovedsætninger og ledsætninger
Inversion

Ordklasser:

Substantiver
Verber
Adverbier
Adjektiver
Pronomener
Præpositioner

Formål

-  beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed
-  beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og formidle skriftligt
-  karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion
-  integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen

Indhold

- det danske sprog og dets særlige status i Grønland,  
- ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,  
  sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen
- mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Materiale

-  Lærerproduceret materiale
-  Onlineøvelser på Socrative og Grammatip.com


Metode

-  fjernundervisning - derfor meget forberedelse hjemme i form af forskellige øvelser og mundtlige og skriftlige afleveringer
-  læreroplæg, gruppearbejde og individuelt arbejde

Evaluering

- Elevfeedback på miniprocesskrivning (formativ evaluering)
- Summativ evaluering på ugeopgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mundtlig fremlæggelse +Værk 3: Den usynliges vilje

Præsentation

Dette forløb er et tværfagligt forløb med faget grønlandsk. Fokus er at træne elevernes mundtlige fremlæggelse. Omdrejningspunktet er den grønlandske roman "Den usynliges vilje" af Hans Lynge. Romanen læses i grønlandsk. Herefter arbejdes der i uge 50 tværfagligt med hvordan man kan fremlægge analytiske pointer på dansk og grønlandsk. Ugen slutter af med en "mini-eksamen" hvor eleverne trækker et spørgsmål til romanen som de fremlægger mundtligt.

Formål:

a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive
og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,

Indhold

Grønlandsk litteratur i oversættelse

Materialer

Hans Lynge: Den usynliges vilje
Lærerproduceret materiale om mundtlig fremlæggelse og analyse af epik


Metode:

Gruppe arbejde
Læreroplæg
Individuelle oplæg

Evaluering

Mundtlig "mini-eksamen" ved forløbets afslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Argumentation

Beskrivelse af forløbet:

Efter en grundlæggende introduktion til Toulmins argumentationsmodel og argumentationsstrukturer er omdrejningspunktet for dette forløb eksamensopgaven "Er alderdom et helvede?" fra maj 2014. Eleverne lærer skridt for skridt gennem stilladserende øvelser at redegøre for synspunkter, karakterisere argumentation, diskutere synspunkter og at skrive en indledning og afslutning.

I forløbet kommer vi således ind på:

Toulmins udvidede model
Argumentationsstrukturer
Appelformer
Argumenttyper og kneb
Appelformerne


Indhold

Eleverne træner at:

- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
- formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,
- beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og
formidle skriftligt,
- demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
- navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.

Metode

Flipped classroom
Gruppearbejde
Læreroplæg
Individuelt arbejde

Materiale

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk: Afsnit om Toulmins model, argumenttyper og kneb
Artikel: Glæd dig til alderdommen: https://pure.au.dk/ws/files/705/Asterisk_36_Gl_d_dig_til_alderdommen
Artikel: Alderdom er et helvede: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5457958/Alderdom-er-et-helvede
Debatindlæg: Slædesporene fyger til
Debatindlæg: De farlige vildsvin
Lærerproduceret materiale



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det gode taler - retorik

Beskrivelse af forløbet:

Med udgangspunkt i 3 meget forskellige taler (Gretha Thunbergs tale til EUs miljøudvalg, Dronningens coronatale og Niviaq Korneliussens tale  ved Nordisk Råds Litteraturprisuddeling), bygger eleverne videre på de færdigheder, de har fået i forløbet om argumentation og går i dybden med de retoriske færdigheder, der er forudsætningen for at være en god taler. Eleverne arbejder bl.a. med:

Retorisk disposition
Appelformer
Troper og stilfigurer
Argumenttyper og kneb
Talegenrer
Det retoriske pentagram/kommunikationssituationen

Afslutningsvis skriver eleverne opgaven "Klimatale" fra eksamenssættet i maj 2020. Eleverne lærer her igennem stilladserede øvelser, at analysere  kommunikationssituationen, analysere sproglige og retoriske virkemidler, at diskutere talens synspunkter og at lave en fokusere indledning og afslutning.

Eleverne træner at:

- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
- formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,
- beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og
formidle skriftligt,
- demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,
- navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.

Metode

Flipped classroom
Gruppearbejde
Læreroplæg
Individuelt arbejde

Materiale:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - kapitel om retorik
Video om det retoriske pentagram: https://www.youtube.com/watch?v=gTxFg4TOJXY
Dronning Margrethes corona-tale
Niviaq Korneliussens tale ved prisoverrækkelsen i Nordisk Råd
Thunbergs klimatale: https://www.youtube.com/watch?v=cJAcuQEVxTY
Lærerproduceret materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Undskyldningsretorik

PRÆSENTATION AF FORLØBET

Som optakt til elevernes 1. års opgave om  "Undskyldningsretorik" arbejder klassen med tekster og øvelser om dette emne. I forløbet undersøger vi Danmark og Grønlands komplicerede koloniale historie og læser forskellige syn på Danmarks rolle og ageren i Grønland. Med et teoretisk udgangspunkt i apologier og undskyldningsretorik undersøger vi Mette Frederiksens undskyldningstale til eksperimentbørnene og diskuterer hvorvidt Danmark bør undskylde for sin rolle som kolonimagt overfor Grønland. Forløbet placerer sig hovedsageligt indenfor det  sproglige stofområde.

Formål

Eleverne arbejder med at kunne:

- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,

- formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,

-  beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og
formidle skriftligt,

-  demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,

- lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,

- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,

-  demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,

-  navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.


Indhold

a) det danske sprog og dets særlige status i Grønland,
b) ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
c) sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen,
d) (begyndende) argumentationsanalyse
e) mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed.
f) dansksprogede tekster og grønlandsk litteratur
g) Ligheder og forskelle mellem grønlandsk og dansk erfaringsverden og kultur på baggrund af de tekster, eleverne arbejder
med.


Materialer

Mette Frederiksens tale til eksperimentbørnene: https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-ved-undskyldningsarrangement-for-de-groenlandske-boern-2022/

Kronik: Undskyld Grønland: https://www.information.dk/debat/2013/12/undskyld-groenland

Et ambivalent opgør: https://www.diis.dk/node/24837

Kronik:Thokild Kjærsgaard:  Landsmænd, Politiken, 12/1 2014

Teori om apologier og undskyldningsretorik: Marianne Johnsen og Bodil-Marie Gade: Grundbog i retorik, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kortfilm og kommunikationsanalyse

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med genren kortfilm og lære at analysere filmiske virkemidler. Med udgangspunkt i udvalgte teoretiske begreber fra Filmcentralens filmleksikon: (https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog) arbejder eleverne med øvelser og opgaver indenfor følgende filmiske virkemidler:

Filmens grundelementer
Farver og lys
Billedekomposition
Kameravinkler, billedbeskæring og kamerabevægelser
Musik og lyd

Eleverne arbejder desuden med kortfilmsgenrens særlige karaktertræk, , dramaturgi og filmisk tid.

I forløbet præsentereres eleverne for principperne indenfor kommunikationsanalyse med det formål at undersøge dialogen i forskellige kortfilm. Eleverne har arbejdet med følgende begreber:

Sproghandlinger
Undertekst
Facework
Høflighedsprincippet
Samarbejdsprincippet
Turtagning

Eleverne øver sig i mundtlig eksamen med at gå til prøveeksamen i kortfilmen "Sabbat". Her skal eleverne analysere kommunikationen og de filmiske virkemidler.


Afslutningsvis skriver eleverne i næste forløb "At skifte kurs i livet 1" en analyse- og fortolkningsopgave af en kortfilm fra et tidligere års eksamenssæt"Akvarium"

Formål

Eleverne træner at:

-  lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse
-  anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,
-  analysere, fortolke og perspektivere medieprodukter og
-  navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus
-  arbejde med fiktionstekster i det mediekulturelle stofområde


Metode:

Læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, gruppefremlæggelser


Materialer:

Lærerproduceret materiale om filmiske virkemidler
Lærerproduceret materiale om kortflimsgenren

Diverse kortfilm:
En tier
Ztriwer
Buldermanden
Sabbat
Akvarium


Andre eksempler i forbindelse med kommunikationsanalyse:

Line Knutzon: Guitaristerne (uddrag)
Måns Herngren: Adam og Eva (uddrag)
Uddrag fra Godmorgen Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI



Evaluering

Eleverne er til prøveeksamen i "Sabbat" og skriver en analyse- og fortolkningsopgave om kortfilmen "Akvarium"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 At skifte kurs i livet del 1

Beskrivelse af forløbet:

Dette temaforløb bygger på sygeeksamenssættet fra 2023. Formålet er, at eleverne skal prøve at skrive de forskellige opgavetyper i sættet, samtidig med at tidligere lærte færdigheder som analyse af epik og argumentationsanalyse repeteres. Forløbet lapper over med kortfilmsforløbet, idet eleverne afslutter korfilmsforløbet med at skrive den første opgave i opgavesættet om korfilmen "Akvarium". Forløbet vil undersøge forskellige grunde til at skifte kurs i livet - f.eks. nød, tvang, lyst eller ny livsindsigt, og se på hvor nemt det er at lægge sit liv om. Forløbet er delt op i to. Opgave 1 + 2 arbejdes der med  i uge 37-40. Opgave 3 arbejdes der med i uge 46-49.

Eleverne vil arbejde med følgende opgaver:


1. Epikanalyse + fortolkning

Kim Fupz Aakeson: Vædderen

2. Kortfilmsanalyse + fortolkning + perspektivering

Lars Drost Hundebøll: Akvarium

3. Redegørelse for synspunkter, analyse af argumentation + diskussion:

Kronik: Haider Ansari: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed


Formål:

I arbejdet med sprog, litteratur og medier skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.

Indhold:
a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,

Metoder:

- lærerstyret undervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
-  individuelt arbejde

Materialer:

Kronik: Haider Ansari: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed
Kim Fupz Aakeson: Vædderen
Lars Drost Hundebøll: Akvarium

Evaluering: skriftlige afleveringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentarfilm + medieværk: Flugten fra Grønland

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med dokumentarfilmsgenren og genrens forhold til fakta og fiktion. I gennem en række kreative øvelser, skal eleverne selv planlægge at lave en dokumentarfilm, hvor de her skal tage stilling til forhold som:

Vinkling
Manipulation
Fortælleformer
Fremstillingsformer
Kilder
Komposition
Appelformer

Eleverne analyserer sideløbende DR dokumentaren "Flugten fra Grønland" og forholder sig til den kritik om manipulation som dokumentaren blev kritiseret for, da den blev sendt i TV. Eleverne træner at udtrykke sig argumenterende om deres egne oplevelser af de problemstillinger, der bliver vidst i dokumentaren.

Eleverne dokumenterer løbende deres arbejde med dokumentaren i en logbog.

Formål

Eleverne træner at:

-  demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
-  formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,
-  lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
-  analysere, fortolke og perspektivere medieprodukter og
-  navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.

Indhold

-  dokumentartekster
-  nyhedstekster

Metode

-  Gruppearbejde, individuelt arbejde, læreroplæg, gruppefremlæggelse

Materiale

DR dokumentar: Flugten fra Grønland
Lærerproduceret kompendium om dokumentargenren
Nyhedsindslag fra Qanarooq: Politik og kvinder
Artikel: https://www.avisen.dk/dr-dokumentar-om-groenland-beskyldes-for-manipulation_7094.aspx
Artikel: https://knr.gl/da/nyheder/wwf-kritiserer-udvidet-vinterjagt

Evaluering

Logbog over arbejdet med Flugten fra Grønland + diverse gruppefremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 At skifte kurs i livet del 2

Beskrivelse af forløbet:

Dette temaforløb bygger på sygeeksamenssættet fra 2023. Formålet er, at eleverne skal prøve at skrive de forskellige opgavetyper i sættet, samtidig med at tidligere lærte færdigheder som analyse af epik og argumentationsanalyse repeteres. Forløbet lapper over med kortfilmsforløbet, idet eleverne afslutter korfilmsforløbet med at skrive den første opgave i opgavesættet om korfilmen "Akvarium". Forløbet vil undersøge forskellige grunde til at skifte kurs i livet - f.eks. nød, tvang, lyst eller ny livsindsigt, og se på hvor nemt det er at lægge sit liv om. Forløbet lapper også over med elevernes mini SP opgave som er tværfagligt med samfundsfag.

Eleverne vil arbejde med følgende opgaver:


1. Epikanalyse + fortolkning

Kim Fupz Aakeson: Vædderen

2. Kortfilmsanalyse + fortolkning + perspektivering

Lars Drost Hundebøll: Akvarium

Mini SP:

3. Redegørelse for synspunkter, analyse af argumentation + diskussion:

Kronik: Haider Ansari: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed


Formål:

I arbejdet med sprog, litteratur og medier skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.

Indhold:
a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage i diskussioner med argumenterede indlæg,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,

Metoder:

- lærerstyret undervisning
- gruppearbejde
- pararbejde
-  individuelt arbejde

Materialer:

Kronik: Haider Ansari: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed
Kim Fupz Aakeson: Vædderen
Lars Drost Hundebøll: Akvarium

Evaluering: skriftlige afleveringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fornuft og følelse + værk 4

Præsentation af forløbet

I dette korte forløb arbejder eleverne med Oplysningstiden og romantikken under overskriften "Fornuft og følelse", der således tematiserer idégrundlaget i de to tidsperioder. Omdrejningspunktet er arbejdet med  Ludvig Holbergs komedie "Jeppe på bjerget" (værk før 1900) og henholdsvis den danske og grønlandske nationalmelodi. Indenfor romantikken stifter eleverne bekendtskab med universalromantikken, nationalromantikken og nyplatonismen. Der arbejdes ikke dybdegående med de to perioder, - fokus ligger på analysen af de nævnte tekster. Undervejs repeterer eleverne skrivehandlingerne analyse, redegørelse, sammenligning og perspektivering i relation til det gennemgåede stof.

Formål

a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en
genkendelig udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
b) formidle en viden og et budskab overbevisende og sikkert i mundtlig form, herunder deltage
i diskussioner med argumenterede indlæg,
c) beherske forskellige skriftlige fremstillingsformer og udvise evne til at reflektere og
formidle skriftligt
lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
f) læse større, sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive
og ekstensive læsemåder,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering
af tekster,
i) demonstrere viden om dansk litteratur og kultur set i historisk og nutidigt perspektiv,
j) analysere, fortolke og perspektivere medieprodukter og

Indhold

- det danske sprog og dets særlige status i Grønland,
- mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed.
- Tekster fra oplysningstid
-  Et værk før 1900
-  Forskellige former for tekstanalyse. Tekster, der repræsenterer væsentlige kulturelle og bevidsthistoriske strømninger, herunder tendenser i samtiden.
-  Ligheder og forskelle mellem grønlandsk og dansk erfaringsverden og kultur på baggrund af de tekster, eleverne arbejder med.
-  visuelle udtryksformer

Metode

- Flipped learning
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
-  Fremlæggelser
-  Individuelt arbejde

Materiale

Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (som film og i manuskriptform)
Lærerproduceret materiale om komedien som genre og om Oplysningstiden
Film om oplysningstiden: https://www.youtube.com/watch?v=IHlCCP7hH6I&t=201s

Dansk i Grønland 2: Afsnit om romantikken

Følgende afsnit i "Litteraturhistorien på langs og tværs":
https://litthist.systime.dk/?id=154#c380
https://litthist.systime.dk/?id=154#c381
https://litthist.systime.dk/?id=154#c383

"Jappa" - Teaterstykke opført af Nunatta Isiginnaartitsisarfia

Evaluering:

Grupperne fremlægger deres analyse af de to nationalsange for klassen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Lyrik

PRÆSENTATION AF FORLØBET

Eleverne præsenteres for lyrikgenrens kendetegn og begrebsapparat. Vi arbejder med et bredt udvalg af digte fra forskellige perioder i litteraturhistorien, herunder digte fra før 1700 (Haikudigte), digte fra romantikken og modernistiske digte. Forløbet er krydret med kreative skriveopgaver, hvor eleverne selv producerer digte ved at bruge lyrikgenrens virkemidler.

FORMÅL:

a) demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig
udtale af dansk og beherske skriftsprogets vigtigste normer for sprogrigtighed,
d) demonstrere færdighed i at karakterisere sprogets opbygning, brug og funktion,
e) lytte aktivt med opmærksomhed og forståelse,
g) anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning og vurdering af tekster,
h) demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen,


INDHOLD


Det sproglige stofområde:
a) det danske sprog og dets særlige status i Grønland,
b) ordforråd, grammatik og sprogbrugsanalyse,
c) sproglige analyseteknikker og sproglig iagttagelse i forbindelse med tekstanalysen

Det litterære stofområde:
b) Forskellige former for tekstanalyse. Tekster, der repræsenterer væsentlige kulturelle og
bevidsthistoriske strømninger, herunder tendenser i samtiden. Ligheder og forskelle mellem grønlandsk
og dansk erfaringsverden og kultur på baggrund af de tekster, eleverne arbejder med.


METODE:

Gruppearbejde, læreroplæg, klassesamtale, gruppediskussion

MATERIALE:

Thomas Boberg: Dansk digt fra Gæstebogen, 2007
Emil Aarestrup: Angst fra "Digte", 1838
Theis Ørntoft: Det er forvirrende tider jeg skal fortælle om, 2011
Vita Andersens ”Fredag, lørdag, søndag"
Michael Strunge: "Natmaskinen"
Lærerproduceret materiale om digtanalyse baseret på "Lyrik - når sproget spiller" (ibog) af Mette Ewald og Rikke Taber kapitel 2-5 + 8
Diverse uddrag fra forskellige digte samt elevproducerede digte


EVALUERING:
Eleverne afslutter forløbet ved at skrive en samlet digtanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksamensrepetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer