Titel
2
|
MEDIER - Journalistik - Dokumentarfilm - MedieVærk
Medier - Journalistik og dokumentarfilm
Forløbet indeholder arbejde med nyhedsjournalistik, fortællende journalistik og Dokumentarfilmgenren. Podcast er integreret som holdets valgte Medieværk som afslutning på arbejdet med Medier, journalistik og filmiske virkemidler. Formålet med forløbet er kendskab til medier/journalistik og dokumentarfilm, og de fagudtryk
som hører til under dette fagområde i dansk. Målet er, at du opnår indsigt i journa-listikkens samfundsmæssige opgave og funktion samt forskellige genrer inden for
medieområdet. For eksempel er del af dette forløb et Medieværk i form af podcast
fra DR. Vi arbejder også med dokumentar og filmiske virkemidler.
Alle tekster eller medieprodukter er det klare sigte, at I til eksamen kan benytte de særlige fagudtryk til analyse af journalistisk artikel indenfor nyhedsgenren, fortællende journalistik eller meningsjournalistik. Læringsmål er også, at du kan fremstille - mundtligt eller skriftligt - et medieprodukts genre, komposition, filmiske virkemidler, forklare fakta- og fiktionskoder eller vinkling af stoffet i et eksamens-spørgsmål. Og med hvilke særlige sproglige eller filmiske virkemidler journalisten fortæller sin nyhedsreportage eller dokumentarfilm. Alle kursister har arbejdet med selvvalgt dokumentarfilm.
Materialer:
Malik Brøns: Fare for isbjørne på stranden: Ittoqqortoormiit får svømmebassin
Kultur ·21. juli 2019 Sermitsiaq
Morten Sabroe: Politiken 21.10.1994 artikel - Ildkuglen i fjernsynet
Søren Flott mfl. Jyllandsposten 04.11.2004 artikel - Som om Solen kom for
tæt på
Ritzau 5/10-2021 KNR - Færøerne vil overveje reglerne for
delfinfangst
TV2 Nyheder 15/9-2021 - Hans Henrik Busk Stie - Over 1400 delfiner dæbt på færøerne
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-09-15-over-1400-delfiner-draebt-paa-faeroeerne-jeg-er-forfaerdet-siger-hvalfanger
Dokumentarfilm:
film fra dette link: https://www.dr.dk/drtv/dokumentar:
Det ondes fyrste 2013
Ordet fanger - Helle Hansen 2012
”vi kommer og dræber dig… Dødstrusler i indbakken” 2020
Armadillo - Ronnie Fridthjof - 2011
MEDIEVÆRKLÆSNING: FJELDGÆNGEREN PODCAST DR 2019 AF
KATARINA LEWKOVICH
https://podtail.com/da/podcast/fjeldgaenger/
TEORI:
Ole Schultz Larsen: Systime - Håndbog til dansk 5.1 journalistik (s.218…) 2.1 Fakta og fiktionskoder + genrer
Mimi Olsen mfl.: Krydsfelt 2010 - Fortællende Journalistik
Link om filmiske virkemidler og dokumentargenren: www.filmcentralen.dk/undervisning
+ om journalistik som værksted - https://aiu.dk/mediehandbogen/journalistik/
Link om filmmusik og filmiske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=SMzxjscBNeg
https://www.youtube.com/watch?v=Jp0d330bbxs
Indlæring af vigtigste filmudtryk: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog
Synnøve Kjærland mfl. 2001 Definition af dokumentarfilm (doku-genrer)
Jan Aasbjerg Petersen: link nov. 2014 www.https://www.gymdansk.dk/fakta--og-fiktionskoder.html.
Om Podcasts: anvendt link til analyse https://indidansk.dk/podcast
FAGBEGREBER: (Fokuspunkter)
JOURNALISTIK:
De klassiske fem nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
Opinion (Læserbrev, kronik, klumme, leder, anmeldelse, kommentar, analyse) versus Information, nyhedsartikel, baggrundsartikel, interview, reportage, feature, case-story – Nyhedstrekant, Fortællende journalistik – fakta og fiktionskoder
Avisudtryk: Rubrik, Underrubrik, mellemrubrik, genretag, brødtekst, billedfrise, bærende billede, faktaboks, billedtekst, citat, byline, foto, Især arbejdet med Vinkling af stoffet og journalistens rolle i vores samfund, brug af interviewtkenik og kilder + journalistisk skriveteknik
Dokumentarfilm og podcast: filmiske virkemidler: billedbeskæring, klippeteknik, lyd, kamerabevægelser, fugle/frø/normal-perspektiv, doku-genrer, podcast-genrer, producentens/journalistens valg af vinkling og stemmeføring (appelform, berettende, fortællende, dramatiserende)
METODE | For at udvikle analytiske, kreative, kommunikative kompetencer hos eleverne, anvendes forskellige undervisningsformer: gruppearbejde, to og to, powerpoint-oplæg og til klasseundervisning i en kombination af induktive og deduktive tilgange til stoffet
EVALUERING | Evalueringen vil foregå som en kombination af løbende formativ samt afrundende summativ evaluering
FORMÅL:
Viden & færdigheder: Eleverne skal kunne anvende det danske sprog mundtlig og skriftligt. I arbejdet med sprog og litteratur skærpes elevernes evne til analyse, fortolkning og kritisk refleksion.
Lærings- & arbejdskompetencer: Der trænes studieteknikker til brug af tilegnelse af og fastholdelse af viden, læsestrategier og informationshåndtering med særligt fokus på aktiv læseforståelse.
Personlige & sociale kompetencer: Forløbet har fokus på udvikling af elevernes selv- og omverdensforståelse som grundlag for personlig identitetsudvikling og indsigt omkring grønlandsk/dansk kultur og samfund
Læringsmål der primært arbejdes med:
- demonstrere en sikker og nuanceret beherskelse af det danske sprog, herunder benytte en genkendelig udtale af dansk.
- læse større sammenhængende tekster med udbytte og kunne anvende forskellige intensive og ekstensive læsemåder.
- anvende tekstanalytiske begreber til at give en nuanceret analyse, fortolkning af tekster.
- demonstrere færdighed i at integrere sprogiagttagelse i tekstlæsningen. ”
Særligt formål med dette forløb er at opfylde læreplanens krav om at dække fagområdet Medier: ”Det mediekulturelle stofområde har som genstand medietekster i trykte såvel som elektroniske medier, herunder aviser, radio, tv, film, websites og Interaktive medier
- Nyhedstekster
- Dokumentartekster
- Fiktionstekster
- Visuelle udtryksformer og
- Et værk i form af et Medieprodukt
Skriftlig dimension: 4 analyseopgaver + 2 stilopgaver
Evaluering løbende feedback og evaluering af det indlærte stof og undervisning
Elevprodukter: Mindmaps,eksamenstilopgaver, selvvalgt journalistisk nyhedsreportage
|