Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Arzoo Zirak, Bolette Holm, Jeffrey Ishøy
|
Hold
|
2023A En (1.A En, 2.A En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Dette forløb har med titlen ’Growing Up’ fokus på identitet og de udfordringer vi som mennesker møder i vores opvækst. Derudover så har forløbet fokus på at introducere eleverne til forskellige metoder til at arbejde med forskellige genre af litteratur. Eleverne vil stifte bekendtskab med tekster indenfor fiction og non-fiction og arbejde med forskellige genre såsom noveller, eventyr, roman uddrag, digte, nyheds artikler, film og medier. I dette forløb vil der også være fokus på grammatik.
Eleverne kommer i dette forløb til at.
- Lære tekstanalytiske begreber
- Udvide ordforråd.
- Arbejde med litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer
- Arbejde med tekstopbygning.
- Mediestof, herunder film,
Materiale
Fra antologien Contexts
- Fell, Alison, 'The Shining Mountain,' p.18-22
- Cope, Wendy, ‘Tich Miller’, p. 45
- Ahmed, Kamal, ‘PM's Wife crusades against bullies’, p. 39-41.
Fra antologien Angles
- Haddon, Mark, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (excerpt), p. 246-252
Andet
- Hemingway, Ernest, ‘Three Shots,’ p. 1-2
- Autism & Asperger's Syndrome ... What are they? - https://www.youtube.com/watch?v=uSklOovvaJ8
- Greta Thunberg on the "gift" of Asperger's in fighting climate change: "We need people who think … - https://www.youtube.com/watch?v=BQ4rBLCpEeM
- Nimona
Evaluering:
Evaluering kommer både til at foregå løbende i undervisning via dialog og feedback fra eleverne og afslutningsvis skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aspects of USA
Indhold
Målet for dette forløb er at introducere eleverne til det amerikanske samfund (tredeling af magten) og kultur, hvordan USA har et særpræget syn på sig selv som ”City upon a Hill” dvs. de ser dem et forbillede for resten af verden. Derudover er der fokus på ”The American Dream”, racisme i 1900-tallet og i 1990’erne og i dag.
I løbet af forløbet kommer der en mand fra den Amerikanske ambassade Phillip Assis for at besvare alle de spørgsmål som eleverne kunne have om USA og for at tale med dem om, hvad en ambassade laver.
Materiale:
Arnold Schwarzenegger "Call me Arnold", Studs Terkel, American Dreams
Fra antologien Worlds of English:
Barack Obama: "A More Perfect Union", 2008
Tales of Simple: Coffee Break, Hughes. Langston, 1965
Sange:
Tupac ”Changes”, 1998.
Amerikansk Nationalsang ” Star Spangled Banner”
Film:
Christopher Renz, Gerard Bush” Antebellum” 2020
YouTube klip:
Obama: "Son of a barkeep" Boehner shows American dream.
Metode:
Eleverne kommer til at skifte i arbejdsformer, de kommer til at arbejde i større og mindre grupper. Undervisningen kommer til at veksle mellem læreroplæg, gruppearbejde og tavlegennemgang, hvor vi samler op på arbejdsspørgsmålene.
Evaluering:
Evaluering kommer både til at foregå løbende i undervisning via dialog og feedback fra eleverne og afslutningsvis med en Kahoot hvor deres viden (hvor meget de lært) testet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror
Indhold
Med forløbet skal eleverne tilegne sig viden om genren horror, de skal læse enkelte kapitler fra klassiske værker såsom ”Frankenstein” og ”Dr. Jekyll og Mr. Hyde” og nyere horror litteratur såsom ”Goosebumps”. De skal arbejde med tekstanalytiske begreber som "fortælleren" og gyserfilm effekter ”Surprise and Suspense”. De skal trænes i at skrive resumer, de skal kunne udvælge vigtige pointer fra tekster og film og få samlet det til en ny kort tekst.
Derudover skal de arbejde med remediering, hvordan instruktører og manuskriptforfattere tager indholdet fra forskellige litterære værker og gentolker dem til film, herunder kan selv genren ændres.
Materiale
Robert Louis Stevenson, Kapitel1,” Dr Jekyll and Mr. Hyde” 1886
R. L. Stine, Goosebumps Kapitel 1” WELCOME TO DEAD HOUSE”, 1992
Mary Shelley, kapitel 1 “Frankenstein”, 1818
Brødrene Grimm, ”Little Red Riding Hood”
Serie:
Simpson, sæson 6 episode 6,” Treehouse of Horror V”, 1994
Film:
Catherine Hardwicke “Red Riding Hood”, 2011
Metode
Eleverne kommer til at skifte i arbejdsformer, de kommer til at arbejde i større og mindre grupper. Undervisningen kommer til at veksle mellem læreroplæg, gruppearbejde og tavlegennemgang, hvor vi samler op på arbejdsspørgsmålene.
Evaluering:
Evaluering kommer både til at foregå løbende i undervisning via dialog og feedback fra eleverne. Til slut skal de evaluere hele forløbet ved hjælp af evalueringsskema som de får udleveret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
America
Formål
- At gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster,
- At perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og faglige
sammenhænge,
- At anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA
eller andre engelsktalende områder til analyse og perspektivering af aktuelle eller historiske forhold.
Indhold
Eleverne arbejder med tekster fra That's the Way, der blandt andet omhandler storbylivet, hjemløshed og kriminalitet. Eleverne vil til sidst lave en præsentation, hvor de får en tekst, som de analyserer:
Present text (præsentation)
What is it about? Make a summary.
Analyze (analyse) the text: What is the theme (temaet) of the text? Give examples from the text.
Discuss (perspektivering)
What other text(s) can you relate the text to? Can it be related to something in your own society (in Greenland)?
Materiale
"Los Angeles - A City of Extremes" i "That's the Way," Jensen, Benedikte, 2007.
"American police officer Al Dayes" i "That's the Way," Jensen, Benedikte, 2007.
"New York's Underground Homeless i "That's the Way," Jensen, Benedikte, 2007.
Metode
Gruppearbejde
Præsentation.
Evaluering
I klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
America presentation
|
08-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analyzing a short story
Formål:
Eleverne arbejder med short-story genren, og skal herunder analysere en række af tekster med henblik på at styrke deres tekstforståelse, men også vise kendskab til forskellige typer af engelske tekster.
Læreplanen, punkt 3.1 C:
”analysere og fortolke forskellige teksttyper og almene og faglige emner under anvendelse af faglig terminologi,”
Indhold:
Eleverne får udleveret en analysemodel (characterization, theme, message med mere), som de arbejder med i klassen. Vi analyserer ved hjælp af analysemodellen tre udvalgte tekster, således at eleverne forberedes på det endelige produkt, som er gruppefremstilling: Eleverne får ved forløbets afslutning tildelt forskellige tekster pr. gruppe, som de analyserer, og fremlægger.
Metode:
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Mundtlig gruppefremstilling.
Materiale:
Hemingway, Ernest:” A Clean Well-lighted place”
Carver, Raymond: “Popular Mechanics”
Andersen, H.C.: “The Little Match Girl”
Hemingway, Ernest: ”Indian Camp”
Bates, H.E: ”Silas the Good”
Maugham Somerset: “Mabel”
Henry, O: “Springtime on the Menu”
Twain, Mark: “The Income Tax-Man”
Leacock, Stephen: “My Bank Account”
Evaluering:
Evaluering i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A Clean Well Lighted place written assignment
|
14-02-2024
|
Presentation of short stories
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Wordclasses
Formål:
Læreplanen: Kernestof, punkt 3.2: "det engelske sprogs grammatik, herunder syntaks, udtale, ortografi og tegnsætning,"
Indhold:
Eleverne skal have kendskab til de mest vigtige ordklasser: adjektiver, verber, substantiver og adverbier. Vi
vil i første omgang lokalisere de forskellige ordklasser med udgangspunkt i teksten "Why don't you dance" af Raymond Carver. Når eleverne Der vil blive suppleret løbende med andre tekster efter behov.
Materiale:
Raymond Carver: "Why don't you dance"
Metode:
Lærerstyret undervisning
Evaluering:
Evaluering i klassen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Write your own story and find wordclasses
|
07-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Adjectives and adverbs
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Write your own story and find wordclasses
|
07-03-2024
|
Adjectives and adverbs assignment
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reading a book: The Time machine
Formål
- At gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer af engelske tekster
Indhold
Eleverne læser The Time Machine af H.G Wells og afleverer til sidst en skriftlig opgave:
1. Summary
a. Make a summary of The Time Machine (200 words).
2. Characterization
a. Characterize The Time Traveller. Who is he? What are we told about him? What does he do?
b. Describe his relation to Weena.
3. Theme (time travel)
a. What kind of a world does the time traveller find in the future (year 802.701)? How is it different from his own world?
4. Discussion
a. In the introduction it says the following:
“In the end the power of nature is greater than the power of science, and there is no real purpose to human life. This sadness in the book may be the result of the mood of the time. The story was written at the very end of the 1800’s, when many people were afraid of the new century.”
What do you think is meant by this, and what do you think H.G. Wells is trying to tell us with the book?
It will be easier for you to answer these questions, if you read the introduction.
Materiale
Wells, H.G: "The Time Machine"
Metode
Individuelt arbejde
Evaluering
Evaluering klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Time Machine
|
07-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Human Rights
Forløbsbeskrivelse
Human Rights, 2.A
Formål:
Eleverne har selv valgt emnet, fordi de er politisk interesserede.
Indhold:
Amnesty International, United Nations, Human Rights, retoriske virkemidler, personkarakteristik, filmiske virkemidler,
Materialer:
Human Rights by Christel Tajo-Hjenner og Tine Junge Nielsen 1.udgave, 3. oplag, Gyldendal, 2018.
S. 4-5 The Declaration og human rights – abbreviated version.
S. 6-7 Human Rights
S. 12-21 Eleverne vælger selv en opgave fra s. 12-21 og skriver.
Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights: “Denmark and Greenland: UN expert calls for greater effort to create inclusive societies.”, 10th of February, 2023.
https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/02/denmark-and-greenland-un-expert-calls-greater-effort-create-inclusive
Amnesty International UK: ”CANADA: JUSTICE FOR INDIGENOUS CHILDREN”, 3th of June 2021.
https://www.amnesty.org.uk/urgent-actions/justice-indigenous-children
Lin Alluna (2022):
Twice colonized – documentary
The Help – movie.
I have a dream, King.
https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
Metoder:
Læreroplæg, individuel- par- og gruppelæsning, gruppefremlæggelser,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737263",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737263",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737263"
}