Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
X - GUX - Sisimiut
|
Fag og niveau
|
Engelsk C
|
Lærer(e)
|
Arzoo Zirak
|
Hold
|
2023C en (1.C en)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Dette forløb har med titlen ’Growing Up’ fokus på identitet og de udfordringer vi som mennesker møder i vores opvækst. Derudover så har forløbet fokus på at introducere eleverne til forskellige metoder til at arbejde med forskellige genre af litteratur. Eleverne vil stifte bekendtskab med tekster indenfor fiction og non-fiction og arbejde med forskellige genre såsom noveller, eventyr, roman uddrag, digte, nyheds artikler, film og medier. I dette forløb vil der også være fokus på grammatik.
Eleverne kommer i dette forløb til at.
- Lære tekstanalytiske begreber
- Udvide ordforråd.
- Arbejde med litterære tekster af engelsksprogede forfattere inden for flere litterære hovedgenrer
- Arbejde med tekstopbygning.
- Mediestof, herunder film,
Materiale
Fra antologien Contexts
- Fell, Alison, 'The Shining Mountain,' p.18-22
- Cope, Wendy, ‘Tich Miller’, p. 45
- Ahmed, Kamal, ‘PM's Wife crusades against bullies’, p. 39-41.
Fra antologien The English Handbook
- Jacobs, Joseph, 'Lazy Jack', p. 96-97
Fra antologien Angles
- Haddon, Mark, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (excerpt), p. 246-252
Andet
- Autism & Asperger's Syndrome ... What are they? - https://www.youtube.com/watch?v=uSklOovvaJ8
- Greta Thunberg on the "gift" of Asperger's in fighting climate change: "We need people who think … - https://www.youtube.com/watch?v=BQ4rBLCpEeM
- Stranger Things - "Chapter One: The Vanishing of Will Byers" (S1E1)
- Stranger Things - "Chapter Two: The Weirdo on Maple Street" (S1E2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aspects of USA
Indhold
Målet for dette forløb er at introducere eleverne til det amerikanske samfund (tredeling af magten) og kultur, hvordan USA har et særpræget syn på sig selv ”City upon a Hill” dvs. de ser dem et forbillede for resten af verden. Derudover er der fokus på ”The American Dream”, racisme i 1900-tallet og i 1990’erne og i dag.
I løbet af forløbet kommer der en mand fra den Amerikanske ambassade Phillip Assis for at besvare alle de spørgsmål som eleverne kunne have om USA og for at tale med dem om, hvad en ambassade laver.
Materiale:
Arnold Schwarzenegger "Call me Arnold", Studs Terkel, American Dreams
Vox: " Fastfood resturants represent the best and the worst of Amerika" 2019
Sange:
Tupac ”Changes”, 1998.
Amerikansk Nationalsang ” Star Spangled Banner”
Serie:
The Simpsons sæson 4 episode 3 og 4
YouTube klip:
Obama: "Son of a barkeep" Boehner shows American dream.
Metode:
Eleverne kommer til at skifte i arbejdsformer, de kommer til at arbejde i større og mindre grupper. Undervisningen kommer til at veksle mellem læreroplæg, gruppearbejde og tavlegennemgang, hvor vi samler op på arbejdsspørgsmålene.
Evaluering:
Evaluering kommer både til at foregå løbende i undervisning via dialog og feedback fra eleverne og afslutningsvis med en Kahoot hvor deres viden (hvor meget de lært) testet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
UK
Formålet for forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med landet Stor Britannien, hvad menes der, når der er tale om Great Britain, the United Kingdom og England og hvad for nogle dele består landet af. De kommer til at få en introduktion til britisk kultur herunder skal de arbejde med ”Doctor Who”. De kommer til at arbejde med immigration, tekster skrevet af immigranter og tekster med fokus på deres oplevelser i landet.
Ligeledes indgår der grammatik i forløbet for at styrke elevernes engelske sprog i tale og på skrift.
Materiale
Fra Antologien Contexts:
Burhan Wazir” Long nights, low pay, no pay” 2002.
John Agard” Listen Mr. Oxford Don”, 1985.
Mark Farrell “Football Crazy” 1997.
Youtube video:
“Here is the difference between GREAT Britain, the United Kingdom, and England”, https://www.youtube.com/watch?v=pJ5mgwY79IQ&t=1s&ab_channel=BusinessInsider, tilgået 13/11/24.
Serie:
Jamie Magnus Stone, Doctor Who, sæson 13 episode 1: “Flux: Chapter one- The Halloween Apocalypse”, 202.
Metode:
Eleverne kommer til at skifte i arbejdsformer, de kommer til at arbejde i større og mindre grupper. Undervisningen kommer til at veksle mellem læreroplæg, gruppearbejde og tavlegennemgang, hvor vi samler op på arbejdsspørgsmålene.
Evaluering:
Evaluering kommer både til at foregå løbende i undervisning via dialog og feedback fra eleverne. Til slut skal de evaluere hele forløbet ved hjælp af evalueringsskema som de får udleveret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737266",
"T": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737266",
"H": "/lectio/1539/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73526737266"
}